אז למה דווקא בולגריה ?
 1. היא קרובה .

שלש שעות טיסה ואנחנו שם ,ואם טסים עם וואיזאייר במחיר הזוי של 600 שח טיסה הלוך ושוב , הרווחת .
2. נופים :
יש בה מגוון נהדר של נופים ,רכסי הרים ירוקים ,הרי הרודפי עם 50 גוונים של ירוק ,יערות של עצים עבותים צמחים ,כפרים הרריים שהזמן פסח עליהם , בתים חבויים בתוך יערות ,וטירות מוזרות ,רכסי הרים מושלגים,
בנסקו רכס רילה ,המון המון עננים יפיפים צמרירים עבותים , שמים יפיפים , אגמים , נחלים ודרכים יפיפיות .
3.המחיר ,
המחייה ככ זולה שרק שם ,מחלחלת ההבנה כמה אפשר להיות “פרייאיר” בכל מקום אחר , (כולל ברלין) האכול והלינה כ”כ זולים יחסית לכל מקום אחר באירופה .
4 האוכל ,יאמי .
המטבח והאוכל והשירות , אפילו שהם לא דוברים אנגלית כמעט , בעזרת הרבה פנטטומימה שפת ידיים אייך שהוא יוצאים מרוצים .
5.הטבע

בולגריה היא גן עדן לאוהבי טבע. הטבע המגוון של המדינה כולל הרים, יערות מערות נטיפים, נהרות, מערות קניונים, אגמים ,בבולגריה שני רכסי הרים עיקריים שמעצבים במידה ניכרת את הנוף והתרבות במדינה: רכ הרי הבלקן, שנקרא בבולגרית סטארה פלנינה, ורכס הרי הרודופי, הרי פיריו והרי רילה. הפסגה הגבוהה ביותר בבולגריה היא פסגת מוסאלה, שנמצאת בהרי רילה ומתנשאת לגובה 2,925 מטר.
 בקיצר , אמרו לכם בולגריה , אל תרימו גבה , לכו עליה .

הטיול יום ראשון 25/04/2016

יצאנו קבוצה של בני 50+ -.שש זוגות חובבי מוסיקה אוכל ושתיה .
 שכרנו וואן עם נהג מקסים שלא הבין מילה באנגלית, גאורגי הבולגרי ,שתקשר בעקר עם אילן,חבר בקבוצה שהבין קצת בולגרית רצוצה ושניהם יצרו דיאלוג מצחיק ברובו , רצוץ באנגלית /בולגרית /עברית ולקראת אמצע הטיול גאורגי התחיל להבין מעט מעט עברית :)

נחתנו בסופיה ומשם המשכנו לכוון פלובדיב ,כשכל הדרך מזג האוויר היה גשום וקריר,ואנחנו שהגענו מארץ כשהתחיל החמסין ביום השני לחופשת פסח חזרנו מעט בזמן לאחור מבחינת מזג האוויר, נאנחנו בהנאה מושלמת .
 פלובדיב היא העיר השניה בגודלה בבולגריה , ומאחר והגענו לקראת אחה”צ מפאת חוסר זמן, טיילנו בעקר בעיר העתיקה , עלינו למבצר , היום היה גשום כך שעננים נתנו תפאורה נהדרת לנוף .

בצלום העיר עתיקה.
הלכנו לאיבוד בסמטאות העיר העתיקה , והתחושה היתה לחזור במימד הזמן לתקופת הביניים של המאות 118 בתים עתיקים משופצים ומדהימים, רחובות אבן שניתן כמעט לשמוע בם את שקשוק העגלות שהתגלגלו בה לפני אלפי שנים והנוף עוצר הנשימה ,
גגות צפחה ודלתות עץ כבדות , שילוב של אלמנטים חדשים לעומת כבדות הזמן לא הספקנו לבקר בעיר עצמה ,ולמחרת יצאנו לכוון דרום בולגריה .
 היום השני 26/04/2016 : מנזר בוצקבו והעיר פומפרבו והרבה שלג .
נסענו לבצ'קובו המנזר השני הגדול בבולגריה חצי שעה מפלובדיב,במנזר קבורים שני חסידי העולם שדאגו ליהודים במלחמת העולם השניה וזו כבר סיבה ראשונה וטובה להגיע לשם כיהודים. הסיבה השניה זה המיקום ,המנזר שוכן לצד נהר צ'פרלה למורדות הרי הרודופי המדהימים כל כך בצמחיה הירוקה ירוקה , כשמתכוונים ל50 גוונים של ירוק זה המקום , ירוק שממלא ומרגיע את הנשמה .בכניסה למנזר יש דוכנים למזכרות של תוצרת מקומית ועבודת יד , יניב קנה חמת חלילים והוזהר שלא לחלל לנו את הזמן :),כנראה שזה השפיע. הפסטרוליה הזו פשוט משובבת נפש .

רכס הרודופי

משם המשכנו לכוון עיר /עיירה פמפרובו עיר נמצאת בגובה 1650 מ מעל פני הים,באופיה זו עיירת סקי ,וככל שהתקדמנו בדרך מזג אוויר הפך להיות מהביל באדי קור שעלו מעצים כאילו עשן עולה מהם ולא אדי קור , לא ציפתי לזה ,וכמו כל ישראלי ממדינת החום והחמסין שרצים עם בוא השלג הראשון לחרמון ומגלים ברד,ומעט שלג בצידי הדרך,לראות עצים מעלים אדי קור ולא עשן משריפה התרגשות היתה בשיאה ,לדעתי צלמנו כמעט את כל העצים שחלפנו על פניהם ,וכל פניה הוציאו מאתנו שאגות התפעלות ,כי כל פניה הראתה נוף שונה אבל דומה של שלג ועצים לבנים ירוקים .

הנופים בדרך ליעד הראו הרבה עיירות נטושות , ומבני שלדי בנינים לא גמורים ככשאלנו לפשר הענין את גאורגי, ואם הבנו נכון , עיירות ננטשות לקראת סוף עונת הסקי , ושלדי הבנינים הם בעצם קומבינה בולגרית , מסתבר שהם מקבלים מענקים מאיחוד האירופאי לבניית מלונות לתקופת בניה מסוימת ,וכאשר נגמר זמן המעקב , מפסיקים לבנות וגורפים את כל הקופון לכיס , מי אמר ישראלי קומבינטור angry ?
 אז מאחר ובעצם הכל נטוש , הגענו לאתר הסקי ,1925 מטר מעל פני האדמה ,גבוה גבוה “נוגע בעננים “ומלבד כלב זקן שומר האתר, לא היה אף אחד מלבדנו ומלבדו!! והשמחה היתה גדולה, לעשות סקי אי אפשר היה לעשות כי עומק השלג לא היה מספיק וזו גם עונת הפשרת השלגים ,ולא שאנחנו יודעים בכלל להחליק ,אבל לשחק בשלג ולהעיף אחד על השני כדורי שלג , השלג הספיק ועוד אייך.

ואייך שכולם אמרו , ההיי לייט של היום , היה הבקור באתר הנפלא הזה, שמרוב שמחה התחלנו לרקוד את ריקוד ה MOV בעיירה הסמוכה ,צאפרלה .

תכלס,היה לנו קשה לנטוש את האתר הזה שהיה כולו שלנו לחצי יום , אבל יצאנו לדרך בתחושת הנאה לכיוון שירוקה לוקה,כפר טיפוסי לכפרים מתקדמים באזור וגם תיירותי עם ציון לחסיד עולם נוסף. אכלנו שם ארוחת צהרים דשנה למדי במסעדה ,לא זוכרת את שמה ,אבל לבעלים קוראים”גק דניאלס “ ככה הוא אמר , angel הזמנו אוכל ומסתבר שהרבה אוכל ,מידי הרבה אוכל ,כמו שאמר ג'ק דניאלס הבעלים .
 הקוריוז במסעדה הזו ובעצם בכל המסעדות שכדאי שתדעו :הוא שאם מזמינים מרק בשר/ עוף , לשולחן מגיעה קערה עמוקה של ציר המרק/עוף /בשר ואח”כ מגיעים המרכיבים בשר/עוף ,לא ממש הבנו את הנקודה הזו , וכשהזמנו את כל הטוב הזה והחלו להגיע גם הבשרים הנוספים שהזמנו כמנות עקריות הבנו את הערה של ג'ק דניאלס TOO MUCH FOOD ,יהודה התענג על זכרונות ילדות של אוכל בולגרי תורכי , ושתה את המסטיקה , אכלנו ושתינו ואכלנו ,,וכל הארוחה הזו עלתה לזוג כ70 לווה שזה שווה ל140 שח ,, הזוי לחלוטין .

לאחר מכן יצאנו להסתובב בעיירה /כפר ,ואחד המקומיים ספר ליניב כי ממול המסעדה יש מומנט של חסיד עולם ,אייך הם הבינו אחד את השני אני לא יודעת , כי הוא דיבר בולגרית ויניב היה אפוף מאוכל ושתיה ולהבין בולגרית הוא ממש לא מבין , אבל כנראה שבעזרת תרגום ידיים הורדת כוס מסטיקה נוספת הדברים ברורים הרבה יותר משפה מקומית .

העיירה שוכנת למרגלות ההר הרודופי,רוב הבתים בכפר הם בתים עתיקים וגגות צפחה,כמובן אות כבוד לחסיד אומות העולם .

משם המשכנו לדווין , עיירה מנומנמת שנמצאת באחד האזורים היפיים של ד' בולגריה .לנו במלון ספא הוטל http://www.booking.com/hotel/bg/spa-persenk.he.html מלון שווה , חדרים מרווחים , ספא מעולה , עיסוי של 60 דקות 60 לוו ה שזה שווה כ120 שח , ארוחת בקר סבירה מאוד.

יום 3 27/04/2016 דווין והמערות.

לאחר שינה טובה /ארוחת בוקר טובה וסוף סוף שמש ,וליבנו טוב במסטיקה של בוקר שיהודה מזג לנו להרמת מצב רוח,לא שצריך עם הנופים המדהימים האלה, יצאנו לכוון שמורות הטבע ,והכפרים טריגרד ויגודינה.הכבישים צרים מאוד כשנחלים ויובלים שצופים בדרך ולעיתים אין מעבר לשני כלי רכב במקביל .הדרך עוברת בקניון טריגרד קניון מאבן קראסט עמוק מאוד לדעתי כ300 עומק

עם קירות תלולים שמתנשאים לצידי הדרך ונחלים זורמים .נסענו לכון ויגודינה מערת הנטיפים כ-8 ק”מ אורך אנחנו עשינו כ5 וחצי ק”מ בשעה לערך ,המערה היא הארוכה בבולגריה עפי הסבר של המדריכה שהסברים שלה היו מלווים באנגלית בעגה בולגרית לא מובנת בעליל (הדרכה מיותרת) היה מצחיק בעיקר. המערה עצמה יפה למי שאוהב מערות ונטיפים ועשויה מקרסט,שנוצרו באופן טבעי שנים על גבי שנים .שווה ביקור כניסה עולה כ17 לווה לאדם ללא הדרכה שזה 34 שח .

לאחר שיצאנו הסתובבנו בקניון כמובן שלאורך הדרך יש דוכנים עם מזכרות בעקר אבני קריסטל זולים במיוחד לעומת מחירם בארץ .

משם המשכנו למערת לוע השטן, עד שנכנסנו למערה דורון קורינה ומיקו עשו אומגה מצד אחד לתד אחר , מסוכן זה לא היה .
קצת רקע על המערה :על פי האמונה ירד אורפאוס לבטן האדמה לתהום על מנת להחזיר את אהובת ליבו לעולם החיים. מערת לוע השטן היא עמוקה ורחבה ומלאה בצוקים מרשימים. בירידה למערה שמענו את רעש המפל ולבסוף עלינו חזרה דרך מעלה אין סופי של 308 מדרגות,.נישמתי פרחה עד שהגעתי לפתח היציאה וכל הזמן חשבתי :אור גדול מחכה לי שם בחוץ .
 ביציאה מהמערה היתה מוכרת מקומית שמכרה דבש,דבש?

עינת ויהודה ורווית כבר חשבו אייך להפוך את המקום לשיווקי עם דוכן קוקה קולה ומים blush.והגיעו למסקנה שהבולגרים לא מספיק מפותחים שווקית , מה שנכון .
 בדרך חזרה מהיציאה עד לחניה ליוו אותנו מוכרי הדבש, ריבה וצמחי התה. אבל לא קוקה קולה angel

פתח מערה ומים זורמים במערת לוע השטן.

משם חזרנו עייפים מרוטים לטיפול ספא מפנק במלון .

יום 4 28/04/2016 בדרך לבנסקו.

עזבנו את דווין ואת המלון המפנק ונסענו לכוון בנסקו בדרך עברנו בכפרים משולבים תושבים מוסלמים ונוצרים המון ירוק ובאופק רכס פירין המושלג .עצרנו בעיירה מיוחדת במבניה,לצערי לא ממש זוכרת את השם ,עם בתים יחודיים של גגות צפחה ובתים נראים כאילו הם בתים של ההובטים או הפלינסטוס.
 תושבים מקומים , מענינים ויחודים למקום .

בדרך עצרנו ב‏‎Garmen עיירה נוספת לאכול ,ישבנו שם כארבע שעות, כי את האוכל מבשלים “עכשו וברגע זה” וזו היתה המסעדה היחידה בכפר שהסכימה לארח קבוצה כזו גדולה, אז עד שהאוכל יצא , האירוח והמקום האוטנטי והשמש עשו לנו כייף להשאר ולהתחרדן

הגענו לבנסקו לקראת לילה , עיר סקי גדולה מטופחת ויפה ,לנו במלון Gardenia Park Hotel מלון חביב שלש כוכבים , ארוחת בוקר ניתנת לויתור ,בקיצר לא הכי מומלץ .

יום 5 29/05/2016 בנסקו והר פירין
 יום חמישי לטיול היה גשום וקר אבל לא ויתרנו ויצאנו לאתר סקי בבנסקו כדי לראות , לא כדי לעשות סקי . האתר נמצא בהרי הפירין למרגלות הרכס ויחרן 925 מ מעל פני האדמה, מאחר וזה כבר לא עונת הסקי ,אלא החלת הפשרת השלגים, אז שוב לא היו אנשים ועלינו במהירות ברכבל לאתר ומשם גאורגי אסף אותנו לאתר יותר גבוהה ולהפתעתנו קבלנו גם שלג רך וצמרירי ,הידיעה שבארץ החום הגיע ל30 מעלות ואנחנו נמצאים 0 מעלות עם שלג נופל עלינו ברכות עשתה את היום ליותר מיוחד .

חזרנו לעיירה בשעות אחה”צ למלון והתפזרנו מי למנוחה או ספא ומי סתם להסתובב לקנות כל מיני דברים, המלון סמוך למדרחוב והחנויות היו פתוחות, אכלנו ובערב הלכנו למסעדה אוטנטית מקומית עם מוסיקה בולגרית ואווירה טובה מסעדת טברנהBARYKOVA

יום 6 30/04/2016 מהיערות לעיר.

לאחר צ'ק האוט אספנו את עצמנו לכוון מנזר רילה אתר תיירות ידוע ומקודש לבולגרים והנוצרים ה הוא שוכן בעמק סמוך לנהר רילסקה בחלק המערבי של רכס הר הרילה ,המנזר שופץ מספר פעמים הוא שוכן בלב הר, מאוד מיוחד במבנה שלו ,צבעוני יחסית למזרים אחרים , יש בו פרסקות מיוחדות והוא נראה כמו מצודה בלב יער ,סביבו יש שמורת טבע וממול רכס הרי רילה ויער רילה עם 50 גוונים של ירוק

השתקפות של המנזר בחלון

מנזר רילה .
לאחר שסימנו את הביקור נסענו לכוון עיר הבירה סופיה .
 סופיה הבירה , נסיעה של 3 שעות עם עצירות בדרך, הגענו לסופיה שחגגה את חג הפסחא ,כך שהכל כמעט היה סגור, עיר יחסית מודרנית , נקיה , צ'ק אין ברמדה סופיה, מלון חביב הרבה ישראלים בגלל הקזינו .יצאנו להסתובב בעיר , קצת בניצות טעימות , הספקנו לבקר בשוק האוכל , יעני השרונה מרקט שלהם רק שהרבה יותר גדול ,השוק מקורה והוא ממוקם סמוך לבית הכנסת הגדול .משם תיירנו בעיר וחזרנו למלון לביקור חטוף בקזינו , התרשמות שרוב המהמרים הם ישראלים קשישים בעקר שמעדיפים להמר ולבזבז את כספם .

יום 7 לטיול 01/05/2016

אילן ליאת , רווית והלית החליטו להישאר בעיר לקניות וסידורים , וכל היתר,מיקו, למרות שהרגיש על הפנים ,קורינה ,שגמרה להאכיל את החתולים בכל אתר שהיינו בו ,דורון עינת רעיה ויהודה יניב ואני , עלינו לכוון רכס הרילה לטראק אחרון , לראות את אגמים , הגענו לרכס הרילה כשבדרך שדות חרדל צהובים רכס מושלג ושמים כחולים , הגענו לרכס ולמזלנו פתחו את האתר לעליה לרכס , הוא נפתח תמיד ב1.05 . למרות שהוא נפתח רק באותו יום המקום היה כמעט ריק מתיירים ותושבים כך שהעליה לרכס היתה מהירה. עלינו לרכס ברכבל והנופים עוצרים נשימה של שמים עננים והרבה שלג תפסו אותנו מחדש, הגענו והתחלנו בעליה לכוון האגמים,הרכס הראשון הוא כ2100 מעל פני אדמה , החמצן דליל , שלג מסביב , לצערי הרב מאוד לא ממש הצלחתי לעלות במעלה הרכס המושלג בגלל נעלים לא תואמות לטיפוס ,אבל כל החברה הצליחו להגיע לאגם הראשון לקח להם כמעט שעתיים וחצי אבל הם חזרו מאושרים כ”כ שקנאתי בהם , ובדעתי לחזור לכבוש את ההר מחדש .

ברכס רילה יש שבעה בקתות צימרים ומסעדות כשהם טיילו למעלה יניב ואני המתנו בראשונה , יניב באושר שהוא לא קופא ואני בבאסה שאני לא שם , יצאנו משם בשעות אחה”צ המאוחרות לסופיה , לארוחת ערב אחרונה בארץ הנהדרת הזו עם הבטחה לחזור אליה.

יום 8 לטיול סופיה ישראל 2/05/2016.
 חזרנו לארץ , לחום ,לאורבניות לחיים .. ולרגע לא לשכוח שלמרות הכל יש לנו ארץ נהדרת .