2.5.22 - יום שני

12:35 - 2 מבוגרים + 2 ילדים עולים על טיסת ריינאייר ל-90 בברלין.

טיסות ראיינייר מישראל נוחתות בברלין בטרמינל 2 בנמל התעופה ברנדנבורג. על מנת להגיע לעיר בתחבורה ציבורית (קל ונוח), יש לצעוד רגלית לטרמינל 1 (כ-10 דק' הליכה) ולרדת לקומת הרכבות (קומה -1). הדרך הכי יעילה לרכישת כרטיסי נסיעה היא הורדת אפליקציית BVG עוד מהארץ ועדכון אמצעי התשלום בה. כך אין צורך להתעסק בקניית כרטיסי נייר מהמכונה ופשוט מפעילים את האפליקציה בעת העלייה לתחבורה הציבורית. בקניית כרטיס לטווח זמן של מינימום 24 שעות למבוגר, זכאים 3 ילדים עד גיל 14 לעלות איתו בחינם. בחזרה לשדה התעופה... בקומה שמעל הרכבות מפוזרות מספר מכונות לקניית כרטיסים (הן לרוב עמוסות). גם למטה יש מכונה או שתיים. את כרטיסי הנייר יש לתקף בעמדה האדומה שצמודה למכונת הכרטיסים. ברלין מחולקת ל-3 אזורים (A,B,C), כרטיס משדה התעופה צריך לכלול גם את איזור C.

עלייה על רכבת RE7 הביאה אותנו תוך כ-40 דקות לתחנת Zoologischer Garten. משם עוד כ-10 דק' הליכה והגענו למלון שלנו ל-4 הלילות הקרובים - H10 Berlin Ku'damm. רשת מלונות ספרדית מצוינת שרישום לדיוור שלה לפני מספר שנים הביא לכך שקיבלנו במייל קופון אטרקטיבי כחודש לפני הנסיעה והחלטנו לנצלו. המלון שנבנה בתוך ביה"ס ישן, חדש, נקי ומצוחצח. הצוות אדיב ומסביר פנים. החדרים מבריקים ומצויידים בכל מה שצריך. אנחנו קיבלנו דירת דופלקס, מחולקת לשניים - בכל חלק מיטה זוגית, שירותים ומקלחת (בקומה התחתונה יש גם מטבחון קטנטן). הדירה מצויידת בכל מה שצריך + חלון דו קומתי מרשים בממדיו.

כיוון שהגענו לקראת ערב למלון, לא נשאר עוד הרבה מהיום הראשון בעיר והחלטנו לצאת לסיבוב באיזור המלון בחלק המזרחי של רחוב Kurfurstendamm המתמזג עם רחוב Tauentzienstrasse. מסביבנו חנויות ענק של כל המותגים הכי גדולים ומעט זמן לביקורים כי כל החנויות נסגרות עד השעה 20:00. החנות שכצפוי תפסה את עיקר הזמן הייתה חנות M&M'S BERLIN - ארבע קומות בריח שוקולד מתקתק (לעיתים מדי) של כל סחורה אפשרית ממותגת בלוגו הסוכריות. מיכלי ענק של הסוכריות בכל צבע וטעם אפשרי, עמדה שממתגת לך את הסוכריות כרצונך, עמדות משחק דיגיטליות, בית קפה ברוח מוצרי המותג ועוד... המחירים אגב, לא זולים.

עוד בסמוך - חנות שוקולד של לינדט, חנות הדגל של אדידס, KFC העמוס לעייפה ובו חיכינו מעל לחצי שעה למנה אחת וכנסיית הזכרון המרשימה על שם קייזר וילהלם ששווה לראותה גם מוארת בערב. סביבה אגב יש מספר דוכני מזון ומספר מתקני שעשועים. מאחורי הכנסיה, בחלק הצפוני ברחוב Budapester, ישנה אנדרטה מיוחדת לזכר נרצחים בפיגוע שהתרחש שם לפני כ-6 בשוק חג המולד. קל לפספס אותה כיוון שהיא נמצאת על הרצפה כפס דם הזורם לאורך המדרגות. בהמשך הרחוב נמצא מלון הוולדורף אסטוריה, חווייה חביבה למי שרוצה לצפות במכוניות יוקרה החונות תמידית בסמוך לכניסה אליו.

הסמל הרשמי של ברלין הוא הדב. עד שנת 2007 היתה מכלאת דובים באיזור המיטה אך עקב התנגדות ארגוני זכויות בעלי חיים נסגר המקום ולאחר מכן פוזרו ברחבי העיר ברלין כ-500 פסלי דובים ויש בגוגל מפס מפה מיוחדת שממפה אותם. האתגר שלנו לטיול הנוכחי היה למצוא כמה שיותר דובים ולהצטלם איתם.

ארוחת ערב/לילה אכלנו בסמוך למלון ברשת Burgermeister בסניף ה-Zoo. ארוחת שחיתות בדמות המבורגר הכולל תוספות מגוונות + צ'יפס שווה. פשוט, טעים ולא יקר, אבל - בשעות השיא זמן ההמתנה לא קצר וכמו כן, יש במקום מעט מאוד מקומות ישיבה והם על צינורות מתכת ולא על כיסאות.

3.5.22 - יום שלישי

פונקנו על הבוקר במאפים טריים לחדר מ-Zeit fur Brot, ע"י משכים הקום הראשי שפתח את המאפייה בשעה 7:00 בבוקר. רבע שעה הליכה מהמלון המובילה לבית מאפי שמרים (לא רק) רכים, מפנקים, ריחניים ומלאי טעם.

התארגנו על כרטיס יומי בתחב"צ דרך האפליקציה ויצאנו לדרך. בצמוד למלון יש ירידה לתחנה של הרכבת התחתית, עולים על קו U9 ותוך מספר דקות מגיעים לתחנת Hansaplatz. כ-10 דק' הליכה לאורך פארק ה-Tiergarten, כולל עצירה במגרש משחקים קטן בדרך ואנחנו מגיעים לעמוד הניצחון של ברלין הממוקם בלב כיכר באמצע אי תנועה. על מנת להגיע אל המגדל יש לחצות את הכביש במעבר תת קרקעי שנמצא בכל אחד מצידי המדרכה. מדובר בעמוד מוזהב בגובה של 67 מ' שנועד להנציח את ניצחונה של פרוסיה במלחמת שלזוויג השנייה. בקומת הקרקע של המבנה יש תערוכה נחדה המציגה מונומנטים מפורסמים מרחבי אירופה. גולת הכותרת של המקום היא מרפסת תצפית המשקיפה על נופי העיר. המרפסת אינה נגישה ומצריכה טיפוס ב-285 מדרגות לולייניות צרות. הנופים שווים את המאמץ. מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות לפני העומס, אחרת הטיפוס הופך למאתגר יותר כי אותך המדרגות משמשות גם לעלייה וגם לירידה.

ממשיכים רגלית מזרחה דרך הפארק עד לשער ברנדנבורג Brandenburger Tor (אפשר גם לקחת קו אוטובוס 100, נסיעה של 3 תחנות). בדרך עובריםדרך אנדרטת המלחמה הסובייטית ודרך בניין הרייכסטאג. אל הרייכסטאג לא נכנסנו כיוון שלא נשארו מקומות פנויים. תצפית אל הרייכסטאג עדיפה לדעתנו מצידו הצפוני של המבנה ופחות מצידו הדרומי. שער ברנדנבורג מהווה את אחד מסמליה החשובים ביותר של ברלין, ממוקם בכיכר פריז והוא השער היחיד שנותר מתוך מספר שערים שבעבר שימשו ככניסה הראשית לעיר. הוא מתנשא לגובה של 26 מ' ועוביו 11 מ'. השער פתוח להולכי רגל בלבד.

מהשער מתחילה שדרת Unter Der Linden ("תחת עצי התרזה"), שדרה ששימשה כמרכז ההיסטורי של ברלין. המוזיאונים, התיאטראות, מבני הממשל והכנסיות החשובים ביותר בעיר נבנו לאורכה מהמאה ה-18 עד המאה ה-20. השדרה נמשכת עד לאי המוזיאונים. בתחילת השדרה יש מספר שגרירויות חשובות ובהן שגרירות ארה"ב, שגרירות רוסיה ושגרירות בריטניה.

חנויות ששוות ביקור בשדרה -

Ampelmann, החנות האייקונית של הרמזורים הבלינאים. האיש עם הכובע שהיה סמלה של ברלין המזרחית הפך למוצר ממוסחר כך שכל פריט אפשרי שניתן לחשוב עליו הפך לדמותו או שדמותו הוטבעה עליו. חנות סופר תיירותית אבל כשקוראים את סיפורו של הסמל (שעכשיו אגב מתחיל להחליף גם רמזורים בגרמניה המערבית), הביקור בה נעשה יותר מעניין.

Drive, סלון המכירות של פולקסוואגן. מרכז תצוגה של דגמים מהעבר, ההווה והעתיד. מרשים מאוד לאוהבי רכבים.

Nivea Haus Berlin, חנות הדגל של מוצרי ניוואה במחירי רצפה.

Ritter Sport Bunte Schokowelt Berlin, ה-חנות לאוהבי שוקולד ריטר שבארץ הוא יקר להחריד ופה בברלין עולה גרושים. 3 קומות בריח שוקולד. שימו לב לטבלאות השוקולד בעטיפה הלבנה עם הריבועים הצבעוניים - אלו מהדורות מיוחדות עם טעמים ניסיוניים מיוחדים שמשווקים רק בחנות הזאת.

ארוחת צהריים אכלנו במסעדת Maximilians Berlin, מסעדה בווארית טיפוסית - בירות, נקניקיות, כרוב, שפצלה ושטרודל. האוכל היה טוב, המחיר היה סביר והשירות היה מצוין.

המשכנו לחנות השוקולד Rausch די שבעים מאוכל ומשוקולד אז לא עפנו על השוקולדים ועל המחירים, אבל מגוון השוקולדים מכל המינים והסוגים שם עצום כולל פסלי שוקולד של אתרים ברלינאים מפורסמים.

החנות נמצאת ממש בסמיכות לכיכר ז'נדארמנמארקט (Gendarmenmarkt), בה נמצאים בית האופרה והקתדרלה של ברלין (ממנה אפשר לטפס לתצפית על העיר).

בהמשך נמצאת כיכר בבל (Bebelplatz) בה נשרפו למעלה מ-20,000 ספרים. קל מאוד לפספס את אנדרטת הספריה הריקה הממוקמת מתחת לאדמה ונחצצת ברצפת זכוכית. מול הכיכר נמצאת אוניברסיטת הומבולדט, האוניברסיטה העתיקה בברלין, ובהמשכה חוצים את הגשר לעבר אי המוזיאונים. אי המוזיאונים נוצר בין שתי זרועות של נהר השפרה והוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסקו. חוצים את האי דרך גינה ציבורית עם מדשאות לצד קתדרלת ברלין שנמצאת בשיפוצים ומגיעים אל גדת הנהר ממנה, בסמוך למוזיאון ה-DDR, יוצא שייט לאורך הנהר. ממשיכים מזרחה לאורך הרחוב ועד לאלכסנדרפלאץ כשלאורך הדרך מלווים אותנו מלמעלה צינורות ורודים (וכחולים) גדולים המסייעים בניקוז מי תהום מהרכבת התחתית ומאתרי בניה.

אלכסנדרפלאץ (Alexanderplatz), לטעמנו איזור אפרורי , מיושן ומוזנח שכאילו לא חודש שנים רבות. המבנים הבולטים והמעניינים בכיכר הם בניין העיריה האדום (Rotes Rathaus) וכמובן מגדל הטלויזיה (Berliner Fernsehturm) הבולט מכל פינה בעיר, שפיץ חד בגובה של 386 מ'.

פסגת הביקור בכיכר הייתה סניף דקתלון העצום, בעל ההיצע הרב ביותר, המחירים האטרקטיביים והשירות המצוין, אהה ושירותים!

בסמוך לחנות נמצא שעון זמן העולם (Weltzeituhr) הותיק אשר שנבנה בשנת 1969 ומחולק ל-24 אזורי זמן ועל כל איזור מופיעות ערים הנמצאות בתחומו (סה"כ 146 ערים). שיעור גיאוגרפיה מעניין למספר ערים שמסתבר שעד היום לא ידענו על קיומן.

אלכסנדרפלאץ היא צומת חשובה של התחבורה הציבורית בברלין וכל הקווים מתנקזים אליה. עולים על חשמלית, יוצאים בתחנת גן החיות ויורדים לשוטט בחלקו המערבי של רחוב Kurfurstendamm. עוד אינספור חנויות, מותגים בינלאומיים, מלונות יוקרה ומסעדות. מה שיזכר מבחינתנו באותו שיטוט הוא כדורי ה-Mochi הקפואים שנקנו ב- Muji (ולא נרשמה סביבם התלהבות יתרה) והחנות העצומה של Apple.

ארוחת הערב באותו היום כללה takeaway מוצלח מאוד שנאכל בחדר במלון. האוכל נקנה בסמוך לתחנת הרכבת של גן החיות. שתי מנות נקנו בדוכן אוכל הודי שאיננו זוכרים את שמו, אך המנות היו טעימות, אבל ההצלחה היותר גדולה של הארוחה הייתה טוסט בטעם פיצה מלאפה עם שווארמה בשם Zadllaya שנקנה בדוכן הצמוד לאוכל ההודי, בשם Zaddy's Kaplan doner. נשמעת מנה קשוחה אבל הייתה מופלאה. לאחר הארוחה יצאנו בהזמנת המלון לדרינק בבר שבלובי המלון.

4.5.22 - יום רביעי

ארוחת בוקר זריזה שנבחרה מתפריט הבוקר של מקדונלדס בסניף הרכבת העצום (תחנת ה-ZOO), ויוצאים לדרך. תחנה ראשונה East Side Gallery, אלף ארבע מאות מטר של ציורי קיר על גבי שרידי חומת ברלין. הרחוב כולו ללא עצים או צל כלשהו ולכן עדיף להגיע ביום מעונן, או מוקדם בבוקר (אז גם ריק ממבקרים ויותר קל לצלם). בסמוך נמצא איצטדיון ה-O2 העצום המארח את כל ההופעות השוות באיזור. לרגליו נמצאות אינספור מסעדות ומקומות אוכל.

עולים על קו 300, מגשימים "חלום" של נסיעה באוטובוס קומותיים ומגיעים לאנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו (Denkmal für die ermordeten Juden Europas). מקום עוצמתי המשתרע על שטח של כ-20,000 מ"ר ויוצר בלגן בעיניים, בראש ובלב.

יוצאים לרחוב Ebertstrasse ומדרימים עד לכיכר פוטסדאם. עוברים במרכז סוני שנראה מאוד מרשים אבל בפועל אין שום אטרקציה מיוחדת, אפילו חנות הלגו נמצאת בשיפוצים. עצירה זריזה בסניף ה- Dunkin dounts שבמתחם והולכים להציץ בקניון ברלין (Mall of Berlin). קניון חדש מאוד וגדול מאוד הבנוי משני חלקים. בקומה האחרונה מתחם אוכל עצום עם כל סוגי הפאסט פוד שאפשר להעלות על הדעת, ובקומה התחתונה 2 סופרים חביבים (הסופר של Edeka הוא השווה מבין השניים).

מהקניון צועדים כ-10 דק' עד ל- Check Point Charlie, מקום שמרגיש כרגע בעיקר ממסוחר וסופר תיירותי.

רכבת U2 לקחה אותנו מרחק של 6 תחנות עד לתחנת Hackescher Markt ואז התחיל להיות מעניין. החנויות הבנאליות ורשתות הענק התחלפו בחנויות בוטיק קטנות ומיוחדות ובאנשים מסוג אחר. צהריים (מאוחרים) אכלנו ב-Monsieur Vuong, מסעדה ויאטנמית קלילה ביותר עם אוכל משובח. המחירים הגיוניים לחלוטין, המלצרים קצת עייפים אבל הייתה לנו שם חוויה קולינרית כייפית ביותר.

אחרי הארוחה המשכנו לשוטט בין החנויות וגילינו סמטאות קסומות עמוסות בהפתעות.

אחת החנויות המיוחדות והמפתיעות היתה חנות התחפושות MASKWORLD Store שהפתיעה בעושר התחפושות שהיו בה (למבוגרים) ובמחיריהם. שווה ביקור גם אם לא בדיוק זקוקים לתחפושת.

עוד חנות מיוחדת היא החנות של הארי פוטר Sieben Königslande הנמצאת בתוך מתחם החצר היפהפה Heckmann-Höfe. בכלל, שווה לעצור לכוס קפה בחצר הקסומה הזאת.

משם לקחנו טראם והגענו לבית הכלבו היוקרתי KA DE WE. על הקומות הראשונות דילגנו - לא הגענו לשופניג ובטח שלא במחירים המופקעים ששם. קומת הגאג'דטים וציוד האומנות מעולה למי שמתעניין בתחומים אלו. היעד המרכזי היה הקומה השישית, קומת האוכל. לפי האתר שלהם נמכרים שם כ-34,000 מוצרי מזון שונים. לא ספרנו אבל קומת המוצרים שם בהחלט מרגישה אינסופית. הכל מהכל ויקר!!

בצמוד לכלבו יש חנות מעולה לאוהבי הלגו ובמחירים סופר אטרקטיביים.

ארוחת ערב התקיימה ב"מסעדת" Vapiano הצמודה למלוננו. מסעדת fastfood איטלקי גדולה ומעוצבת יפה ונעים. האוכל דווקא הפתיע לטובה וגם המחירים.

4.5.22 - יום חמישי
U1 למוזיאון הגרמני לטכנולוגיה (Deutsches Technikmuseum), רבע שעה ואנחנו בפנים. המוזיאון מרתק מאוד ועמוס פריטים והסברים אך עצום בגודלו שקשה עד בלתי אפשרי לכסות את כולו ביום אחד. כמות אינסופית של מוצגים מראשית התפתחות הטכנולוגיה ועד היום. התצוגות שהכי התרשמנו מהם היו של השייט, התעופה, הרכבות והמכוניות. מרוב שיש כל כך הרבה מוצגים במוזיאון הוא חולש על שני מתחמים נפרדים שבשביל להגיע מאחד לשני צריך לצאת החוצה לרחוב ולהכנס מחדש מרחוב סמוך.

יצאנו עייפים ורעבים ונסענו לאיזור המיטה ל- Takumi NINE Sapporo, מסעדת ראמן פשוטה עם אוכל מעולה ולא יקר. קינחנו בעוגיה מ- OOH! Cookies שהייתה פשוט מושלמת (ויקרה).

הנקודה הבאה אליה היינו אמורים להגיע איתה אמורה להיות שוק האוכל Markthalle Neun. לא הצלחנו להגיע לשם, אבל בעקבות התחלת נסיעה לשם גילינו את תחנת הרכבת ברלין האופטבנהוף (Berlin Hauptbahnhof) שהיא תחנת הרכבת המרכזית של הברלין והגדולה מסוגה באירופה. בנויה במבנה מרשים וגדול ועמוסה בחנויות. כ-1,800 רכבות עוברות בתחנה מדי יום וחלקן ממשיכות ליעדים מחוץ לגרמניה. לאוהבי רכבות ונסיעות - ביקור בתחנה מומלץ!

משם למוזיאון הריגול (Deutsches Spionagemuseum). המוזיאון מציג בתערוכה אינטראקטיבית ובמולטימדיה את ההיסטוריה של שירותי הריגול והשירותים החשאיים ברחבי העולם. מוזיאון מרתק שגם ילדים קטנים יכולים למצוא בו את מקומם.

נשנוש זריז בקניון שממול ונסענו לראות את שער ברנדנבורג מואר בחושך.

ל"קינוח" בחרנו שוב בדוכן השווארמה הסמוך למלוננו.

5.5.22 - יום שישי
יום שהוקדש לחזרה לארץ למרות שבפועל יכולנו להגיע לשדה גם מאוחר יותר כיוון שהיינו רק עם טרולי ועשינו צ'ק אין מראש. נוסעים בטיסות של ראיינאיר לישראל צריכים להגיע לטרמינל 2. הרכבת מהעיר מגיעה לטרמינל 1 ויש לקחת בחשבון עוד כעשר דק' הליכה לטרמינל 2. את הבידוק הביטחוני והשיקוף לתיקים עושים בטרמינל 2 ואז מסתבר שצריך לחזור לטרמינל 1 להמראה, כשהגייט לישראל הוא כמובן הכי רחוק. הדרך בין הטרמינלים לוקחת כ-45 דק'. שימו לב שלאחר החתמת הדרכונים יש שיקוף נוסף ואין שום דוכן מזון או שתייה. מי שרוצה להצטייד במזון כדאי שיעשה את זה בקומת ה FOOD COURT שלפני החתמת הדרכונים.

כאן פחות או יותר תם הטיול הקצרצר לברלין.