אז כמה רחוק הייתם מוכנים לנסוע בשביל לעשות סקי?
על מנת להתחיל את סיפור הדרך של החופשה האחרונה באוקראינה, אני חייב קודם לגעת, בנקודה שמאוד שונה מאדם לאדם.
מה זה סקי עבורי?
סקי עבורי הוא דבר ראשון לא חופשה! ( ותאמינו לי - זאת לא הייתה חופשה במונחים של "חופשת סקי " )
סקי עבורי זה גלישה, מצאת החמה עד צאת הנשמה!
כאשר אני טס לעשות סקי- לא מעניין אותי מסיבות / בארים / לצאת לשתות בסוף היום / מסעדות מיוחדות וכו'..
הדבר הראשון והעיקרי שמעניין אותי הוא:
!!! האם יש פאודר באתר ???
ועד כמובן אתר כמה שיותר גדול / סנאופארק / מרחבים פתוחים ( העדפה שיהיו גם כמה עצים בדרך )
אבל העיקר זה שיהיה פאודר אוורירי וחדש !
לוגיסטיקה ושינויים:
אז כמו שכולם יודעים - לצאת לעשות סקי השנה, הוא דבר מאוד בעייתי ובעיקר מוגבל.
ככה שברגע שהודיעו על פתיחת השמיים ל-5 יעדים לטיסה, ידעתי שאני מזמין את היעד הראשון, שרק אפשר לצאת עליו!
קייב שבאוקראינה הייתה אחת מ-5 הערים שאפשר היה לטוס ומיום הפתיחה של הטיסות הזמנו טיסה לעוד שבוע ( אילוצים של עבודה )
היעד שנבחר היה Bukovel שבאוקראינה.
נעזרתי בבן דוד שלי שגר בקייב, בענייני לוגיסטיקה כמו הסעה או אפשרויות הגעה ל- Bukovel.
על מנת להגיע ל Bukovel- יש כמה אפשרויות :
טיסה
מכיוון שאפשר לטוס רק לקייב - משם יש 2 אפשרויות לטיסת המשך:
לטוס לעיר Lviv ומשם נסיעה של 3 שעות לאתר
או לטוס לעיר Ivano-Frankivsk ומשם נסיעה של עוד שעה בערך .
אוטובוס
אם אתם בעלי הרבה זמן פנוי וישבן מוצק,
אפשר לעלות על אוטובוס לילה מקייב - נסיעה של 10-11 שעות.
השכרת רכב
גם באזור 10 שעות ( תלוי בכמות העצירות ).
אז ראשית כדי להתחיל להתכונן לנסיעה לקייב היינו צריכים לעשות שיעורי בית ולהבין מה הדרישות על מנת לצאת מישראל ולהיכנס לאוקראינה.
כול המידע שהיה ברשת לא היה מדויק או פשוט לא נכון.
נחסוך בפרטים ונגיד מה בפועל היו הדרישות לכניסה לאוקראינה:
1- תוצאת בדיקה שלילית עד 48 שעות לפני הכניסה לקייב ( לא משנה אם יש לכם תעודת מתחסן )
את הבדיקה עשינו בנתב"ג יום לפני הטיסה בעמדת הדרייב אין בעלות של 44 שחלבדיקה איטית שהתוצאה בפועל הגיע אחרי שעתיים!
2- ביטוח שתקף באוקראינה ומכסה את הקורונה.
עשינו ביטוח דרך פספורטכארד והדפסנו דף שרשום באנגלית את השמות שלנו ופרטי הביטוח.
3- הצהרת בריאות שצריך למלא דרך אתר האינטרנט 24 שעות לפני הטיסה.
התוכנית של הנסיעה הייתה:
לאור לוח הטיסות, בחרנו לטוס לקייב ב-16.3 ( בטיסת בוקר ) ואז מקייב קונקשן לעיר Lviv.
ומLVIV הסעה לאתר Bukovel
לגלוש 3 ימים באתר בוקבל
ואז לחזור לקייב ל2 לילות על מנת לעשות בדיקת קורונה - כדי לחזור ב-22.3 לארץ.
כשסגרנו את הטיסות / הסעה / מלון והביטוח.
הגיע המכה הראשונה בכנף -
הטיסה בהלוך לקייב- בוטלה!
אחרי המתנה של 24 שעות לתשובה מחברת התעופה (uia - Ukraine International Airlines )
הוצע לנו לשנות את הטיסה ליומיים קדימה ולטוס ב-18.3 בטיסת צהריים וקונקשן של שעתיים וחצי בקייב.
מה שביטל את האפשרות להגיע לעיר Lviv בשעה הגיונית ולעשות את הנסיעה לאתר הסקי Bukovel על מנת להגיע לBukovel עוד באותו היום.
החלטנו לשנות את הטיסה כמו שהחברה הציעה ל-18.3 + להגדיל את משך החופשה ל-7 ימים ( מה שבהמשך התברר כבחירה נכונה מאוד!!)
אחרי כול השינויים מול חברת התעופה / מלון / הסעה / ביטוח -הגיע המכה השנייה!!!
אתר הסקי Bukovel נסגר למבקרים בשל מספר גבוהה של חולים!
כאן כבר התחלנו להבין שהנסיעה הזו פשוט לא נועדה להתקיים!
אבל לא וויתרנו!
עד לפני התכנון והחלטה לטוס לאוקראינה ( לא היו גם ככה הרבה אפשרויות ) עשינו שיעורי בית על אפשרויות גלישה שם ובן הדוד שלי מקייב הציע לי כאפשרות ראשונה את"אתר" סקי בשם Dragobrat
(שימו לב ששמתי גרשיים על המילה "אתר", ואני ארחיב על זה בהמשך)
ככה שהאפשרות הזו חזרה לשולחן והחזירה לנו את הנסיעה לחיים.
שוב היינו צריכים לעשות התאמות של מלון / הסעה וביטוח.
לאור השינוי הבנו שלהגיע ל"אתר" הסקי החדש באותו היום של הטיסה לא נוכל -בחיים!
זמן הנסיעה מ- Lviv ל- Dragobrat התארך בצורה קיצונית + היה דרוש שלב לוגיסטי חדש :
הסעה מיוחדת מעיירה בשם Yasinya בתחתית "האתר" לעלות להר למעלה.
יוצאים לדרך:
הגענו לנתב"ג ועלינו על הטיסה המיוחלת.
הטיסה לקייב יצאה באיחור של שעה ( מה שמאוד מאוד מוזר לאור העובדה שיש אולי 10 טיסות סה"כ ביום )
כשהגענו לקייב ( הטייס צמצם בחצי שעה את האיחור )
היה לנו גם זמן, לצאת לפגוש את הבן דוד שלי אשר אירגן לנו 700 דולר, בהמרה למטבע מקומי בשער הרבה יותר עדיף מאשר זה שיש בשדה התעופה.
המטבע המקומי נקרא גריבן. (שקל 1 זה בערך 8 וקצת גריבן )
(לא הייתה שום בעיה לצאת מהשדה ולחזור לטיסת המשך פנימית, בלי צורך בשום דרישות מיוחדות או אישורים )
ל- Lviv הגענו ב-22 בלילה .
לאור השעה המאוחרת, סגרנו מלון קרוב לשדה, לקחנו מונית ביציאה מהשדה נסיעה שערכה 10 דקות. אחרי ארוחת בוקר, בשעה -8 חיכתה לנו הסעה פרטית שאורגנה מראש בעלות של 2800 גריבן.
הנסיעה לקחה לנו כ-4 שעות לעיר Yasinya
הדרך היתה על כביש דו סיטרי עם נתיב אחד בלבד ברוב הזמן, מה שמאוד מגדיל את משך הנסיעה.
ברגע שהגענו לעיירה Yasinya - חיכה לנו נהג עם רכב מיוחד 4/4 ( רכב סובייטי קלאסי משנות ה-80 ) שהוזמן מראש, אבל מיותר מכיוון שהנהגים האלו רק מחכים לעלות אותך למעלה וממש לא חסר שם נהגים פנויים כול הזמן.
העלייה מעיירה Yasinya ל"אתר" הסקי מאוד מאתגרת ומטלטלת ובעיקר דורשת רכב 4/4 .
הנסיעה על שביל בוצי עם בורות עמוקים ואחרי טיפוס לגובה מסוים, הדרך נהפכת למושלגת מה שדורש שרשראות שלג.
לאור מצב הדרך, יש הרבה מפגשים עם נהגים שיורדים למטה וצריכים להתחשב גם בהם ולפנות להם מקום על הדרך במקומות מסוימים וצרים.
העלייה לוקחת באזור 50 דקות .
אנחנו התאכסנו במלון בשם "אדרנלין" שנחשב בין המלונות הטובים יותר שיש באזור.
"אתר" סקי Dragobrat:
אם הגעתם עד לכאן, כנראה באמת סקרן אתכם להבין למה אני שם כול הזמן גרשים על המילה "אתר" סקי.
אז בבקשה-
"באתר" הסקי Dragobrat יש כ-10 ק"מ "מסלולים" (כן שוב גרשים על ה"מסלולים") כי זה לא באמת מסלולים, זה יותר כמו נתיבים שמוסכמים על כולם .
אין סימון, אין שילוט בצדדים או פשוט אין משהו שבאמת מזכיר מסלול גלישה קלאסי שכולנו מכירים !
"המסלולים" האלו כן מקבלים הידוק כל ערב על ידי חתולי שלג ברוחב של 2 פסים של חתול השלג אבל זה באמת יהיה שקר לקרוא לזה "מסלולים"!
הרעיון כאן הוא יותר בקטע של עולים למעלה– ואז יורדים איך ואיפה שבא לכם!
ואיך עולים למעלה? כאן זה כבר חוויה בפני עצמה.
ראשית ב Dragobrat יש כ-10 רכבלים
2 מתוכם הם רכבלי כיסא, ישנים דו מושבים ( ממש כמו בחרמון )
והשאר הם רכבלי טיבר
אבל הטוויסט הוא שב Dragobrat יש בעצם !! 4 !! מפעילים של רכבלים!
ואני אסביר :
אתם צריכים לקנות 4 סקי פסים שונים ולדעת להשתמש בסקי פס הנכון, ברכבל המתאים בכול פעם שאתם רוצים לעלות למעלה.
כול מפעיל / חברה של רכבלים, מחשבים את עלות העלייה בצורה שונה .
יש כאלו שמחשבים עליה ברכבל תמורת 50/40/30 גריבן
ויש כאלו שמטעינים את הסקי פס בנקודות
ובכול עלייה ברכבל יורדים מספר של נקודות בהתאם לסוג הרכבל.
( אם חשבתם פעם להתחיל לסחור בבורסה - כאן זה המקום להתחיל ללמוד !)
ולמי ששאל – "באתר" Dragobrat אין סקי פטרול ואין הנהלה שמנהלת את המקום או מישהו שמייצג את המקום הזה.
אבל זה לא נגמר.
גם הטבלאות לחישוב עלות הסקי פס רשומים באוקראינית ( לא רוסית ) ואם אתם לא דוברים את השפה - תצטרכו למצוא לכם מישהו שמוכן לתרגם !( על אנגלית לא שמעו שם )
והכי מעצבן שהטבלאות רשומות בצורה הכי מבלבלת שיש !
בקיצור אם לא הבנתם
ברוכים הבאים לחור תחת!
אאא רגע -עוד לא סיימתי...
אם אתם שואלים איך בעצם המקום הזה לא נסגר לגלישה ואתר Bukovel שנמצא כ-40 דקות משם כן,
העניין פשוט מאוד - קשה מאוד לסגור אתר שיש לו 4 מפעילים שונים, ונמצא במקום שמאוד קשה להגיע עליו .
ובנוסף, כמובן משלם פרוטקשן לשוטרים .
( הסבר מסודר בנושא - קיבלתי ממורה הדרך של חתולי השלג)
ועל הדרך החליטו שהמקום הזה לא שייך למחוז שיש בו תחלואה גדולה (שכן נסגר) ולכן אין "סיבה" לסגור אותו.
חושבים שזהו.. חחחח הצחקתם!
לאור המצב של הקורונה אז גם אין לאן לצאת, אין פאבים ואין מסעדות .
וסופר בכלל לא קיים!
אז למה בעצם הייתי מספיק מטומטם כדי להגיע לחור הזה?
!!! פאודר !!!
אפשר לקרוא לזה מזל, אפשר לקרוא לזה גורל או אפילו קארמה ( בכול זאת לא נתנו לי אפשרות לגעת בשלג בחרמון השנה)
אבל הכוכבים הסתדרו בצורה כזו שככול שהתקרבנו לתאריך הטיסה התחלתנו להבין שאנחנו נופלים על תחזית שהיא יותר ממושלמת!
5 ימים לפני ההגעה ל Dragobrat ירדו כ-3 מטר שלג טרי וחדש ( לא שהיה חסר שם לפני )
ואז יצאה השמש!
וחשוב לזכור שאנחנו בסוף חודש מרץ!
ולמי שלא הבין נכון - הגענו למקום שהוא חלומו של כול גולש פריראיד בעולם .
אתם עולים למעלה עם רכבל ויורדים איך שבא לכם !
מרחבי האופפיסט כאן די גדולים ( ביחס לגודל האתר ) ויש המון מקומות לגלישה בין העצים או במרחבים פתוחים מעל גובה העצים!
ומי שרוצה ממש לגלוש במקומות מעניינים -
יש אפשרות לצאת לגלישה עם חתול שלג בצד האחורי של האתר .
1800 גריבן ליום גלישה או 200 גריבן לעלייה ( במידה ויש תנאי גלישה לא טובים - חוזרים חזרה ומשלמים רק עבור העליות שעשיתם)
רוצים אבסורד ?
כול אחד יכול לבוא לגלוש עם חתול שלג , בלי ציוד מפולות ובלי ידע בגלישה .
מלבד תדרוך קצר על "בטיחות" וסימנים מוסכמים, פשוט אין שום דבר שבודק אם אתם בכלל יודעים לגלוש באופפיסט ( וזה לא אחד כזה שנמצא ליד המסלול )
אבל אם אתם באמת גרועים - המדריך פשוט יחזיר אתכם חזרה לראש ההר אחרי הירידה הראשונה לנקודה הגבוהה ומשם תגלשו לבד חזרה ל"אתר".
היו לנו 2 מתוך 9 גלושים שהוחזרו לאור חוסר ביכולת גלישה מתאימה.
אחד הדברים העצובים הוא שהמקום הזה בעל פוטנציאל אדייייר לאתר סקי נורמלי עם מרחבים מטורפים לגלישה ( גם מסלולים וגם אופפיסט )
למי שלא מכיר- אתר הסקי Bukovel עם מסלולים מסודרים הוא מרחב הרבה יותר נמוך מ Dragobrat,
מה שאומר שגם איכות השלג הרבה יותר טובה ב Dragobrat וגם העובדה שכול מרחב הגלישה של Bukovel מכוסה ביער צפוף
(פשוט לקחו טרקטור וגילחו את המסלולים בתוך העצים הצפופים.)
ככה שב Bukovel אין ממש אפשרות לעשות אופפיסטים והגלישה היא רק במסלולים
הלוז היומי:
אז לקח לנו בדיוק 24 שעות כדי להגיע למלון אדרנלין ב Dragobrat בשעה 13 בצהריים.
מה שנתן לנו אפשרות לגלוש חצי יום בהגעה + 3 ימים מלאים + וחצי יום בעזיבה.
לא היה לנו הרבה מה לעשות מלבד לגלוש לאור המצב של הקורונה.
ככה שהיום שלנו היה מתחיל ב8 בבוקר עם ארוחת בוקר במלון
בשעה 9 הרכבלים נפתחים , היינו גולשים עד אזור 3-4 בצהריים .
ובשעה 5 הרכבלים נסגרים.
באזור הרכבלים יש כמה מסעדות שהיו פתוחות רק לטייק הווי ( בלי ישיבה )
וב17:30 ארוחת ערב.
ומה אחרי זה ? כלום - פשוט חוזרים לחדר אחרי הארוחת הערב וצופים נטפליקס / טלוויזיה .
ביום העזיבה גלשנו עד השעה 11 וחצי ובשעה 13 חיכה לנו נהג על מנת לרדת למטה לעיירה Yasinya ומשם הסעה לעיר Ivano-Frankivsk ( נסיעה של שעה ו-45 דקות לשדה התעופה )
טיסה לקייב לקחה לנו עוד שעה וחצי וב-9 בערב היינו כבר בדירה של בן הדוד שלי ל-2 לילות בקייב
לסיכום:
אפשר לתאר את המקום באלפי צורות וסיפורים, אבל לדעתי הכי פשוט לתאר אותו ב-2 משפטים:
תשתיות של חרמון
תנאים של וואל טורנס !
אם אתם שואלים אותי – אז ברור שלא הייתי חוזר ל Dragobrat בחיים ואם לא המצב של הקורונה, אפילו לא הייתי שומע שקיים מקום כזה בעולם!
אבל קרה הדבר וכול הכוכבים בשמיים הסתדרו ככה שבסוף הגענו למקום הכי הזוי שנקרא "אתר" סקי Dragobrat .
ובסוף כול הדרך שעשינו, כדי לזכות ב 3 ימים של פאודר מהחלומות שכול גולש חולם בחייו!
וכול זה בשנה שאנשים אפילו לא חלמו לצאת לחופשת סקי אחת קטנה, ובכלל מה הסיכוי לפגוע בצורה כזו לתנאי גלישה כאלו?!?!
את המילה –קארמה כבר הזכרתי?!??!!
עלויות :
טיסה 882 דולר ( תל אביב – קייב / קייב – LVIV / קייב - תל אביב )
טיסה Ivano-Frankivsk – קייב 108 דולר
( המחיר עבור 2 אנשים )
מלון ב-LVIV 126 שח ללילה
הסעה מ-LVIV ל- Yasinya 2800 גריבן ( 330 שח )
הסעה מ- Yasinya ל"אתר" Dragobrat וחזרה - 1200 גריבן (143 שח )
מלון אדרנלין חצי פנסיון ל-4 לילות – 1026 שח.
סקי פס – קצת קשה לחשב כמה בזבזנו אבל זה באזור 350/400 שח סה"כ
( כמובן זה תלוי בכמות העליות שעושים )
ביטוח של פספורטכארד – 170 דולר לזוג ( כולל ספורט חורף / חילוץ והצלה )