חלק אינטגרלי מטיול בבודפשט הוא הקולינריה. אי אפשר למצות את כל הדברים הטובים שיש בעיר בכמה ימים, אבל אפשר לנסות לטעום מכמה מהדברים הכי מומלצים. בהונגריה בכלל ובבודפשט בפרט, מומלץ לא לדלג על נושא הקונדיטוריות ובתי הקפה. בשנים האחרונות צצים בבודפשט כפטריות לאחר הגשם בתי קפה וקונדיטוריות בסגנון צרפתי, איטלקי, ערבי ואפילו אסיאתי. אלה בעיקר קונדיטוריות מודרניות. אבל בבודפשט מומלץ לא לפספס ביקור בקונדיטוריות ובבתי הקפה המסורתיים. במקומות האלה, חלקם הוקמו במאה ה19 (כשהונגריה הייתה חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית) ישבו כל המי ומי, הסופרים, והעיתונאים, לפעמים במשך שעות כדי לפגוש את עמיתיהם או לכתוב את המאמרים או הספרים שלהם. המקומות האלה המסורתיים הולכים ונעלמים, והקורונה, לצערי הרב, האיצה את התהליך.

זה נראה כמו עולם שהולך ונעלם, ולכן אני מציעה, לפני שהם באמת נעלמים, לבקר לפחות באחד או שניים כאלה כשאתם מגיעים לבודפשט, ולטעום איזו עוגת KREMES (קרמנשניט) או דובוש או שטרודל או מחית ערמונים או אסטרהאזי, והרשימה עוד ארוכה...

כדי לדעת לאן ללכת אני אכתוב לכם כאן על כמה מהמקומות המומלצים ביותר לקפה ועוגה בסגנון הונגרי מסורתי בבודפשט:

1. קפה ניו יורק – נמצא בתוך המלון ANANTARA NEW YORK PALACE . ההתלהבות כאן היא בעיקר מהמקום. המקום מדהים ביופיו והחוויה העיקרית היא מלשבת בו ולהתפעל מהיופי. אם מזמינים משהו, אני ממליצה לא יותר מקפה ועוגה, משום שהאוכל לא להיט והוא גם יקר ביחס למחירים בעיר. ההגשה של הקפה והעוגה במקום המרהיב הזה תתן לכם להרגיש שחזרתם אחורה למאה ה19. בשעות מסוימות ביום ניתן להנות ממוסיקה צוענית המתנגנת במקום.

2. קפה ז'רבו GERBEAUD – אמיל ז'רבו היה קונדיטור ושוקולטייר שוויצרי שהקים עסק של שוקולד ועוגות בהונגריה. עוגת הז'רבו ההונגרית (עוגה עם שוקולד וריבה) נקראת על שמו. הקונדיטוריה המפורסמת שנושאת את שמו נמצאת בכיכר וורושמארטי ממש בתחילת מדרחוב ואצי המפורסם. גם בקונדיטוריה הזו מרגישים כאילו חוזרים אחורה בזמן. העוגות לא זולות יחסית למקומות אחרים בעיר, אבל טעימות מאוד.

GERBEAUD

3. קונדיטוריית סאמוש (SZAMOS) – קונדיטוריה של משפחת סאמוש ממוצא סרבי, שהשתקעה בעיירה סנטנדרה, והולידה אומן בתחום המרציפן, ששמו היה סאמוש מאטיאש. סאמוש התחיל את הקריירה שלו בייצור של מרציפן ושוקולד בהונגריה, והרחיב במשך השנים את העסק שלו והפך אותו למפעל מצליח לייצור מרציפנים, שוקולדים ועוגות. למשפחת סאמוש יש סניפים רבים בבודפשט ובכל רחבי הונגריה של קונדיטוריות, ומפעל ענק באחת העיירות מחוץ לבודפשט. אחד הסניפים היפים של סאמוש נמצא גם בכיכר וורושמארטי, בתחילת רחוב ואצי.

SZAMOS

4. בית הקפה רוסוורם (RUSZWURM) – כל ביקור באיזור הארמון בבודה אינו שלם בלי קפיצה לבית הקפה הזה. כל סיור שלי בבודה כולל כמובן ביקור בבית הקפה, שידוע כמקום הטוב ביותר לקרמשניט (קרמש בהונגרית). אני מאוד אוהבת גם את השטרודלים ואת הפוגאצ'ות (מאפים מלוחים) שלהם. בית הקפה קיים משנת 1827 ואומרים שהמלכה סיסי בכבודה ובעצמה הייתה קונה שם עוגות כשהייתה מתגוררת באיזור הארמון.

RUSZWURM

5. דאובנר DAUBNER – הקונדיטורייה הזו רחוקה מהאיזור התיירותי של העיר. למעשה, היא נמצאת בלב איזור מגורים ברובע 2 בבודה. יחד עם זאת, בעיניי, היא הקונדיטוריה המסורתית הכי טובה בעיר. אז אם אתם FOODIES אמיתיים, שווה לעשות את הדרך להגיע לשם. התורים שיש במקום, בפרט בסוף השבוע, כנראה מעידים על טיב המקום. בקונדיטורייה תוכלו למצוא מבחר עצום של עוגות ודברי מאפה שונים, ובקיץ גם גלידות ועוגות גלידה. כמעט כל עוגה הונגרית מסורתית נמצאת במלאי שלהם, ולדעתי, עוגת הפלודני שלהם היא הטובה ביותר שטעמתי בהונגריה. הפלודני היא עוגת פרג, תפוחים, אגוזים וריבת שזיפים, עוגה שהומצאה על ידי הונגרים יהודים לחג הפורים! דאובנר מכינים את העוגה עם ריבת דובדבנים במקום ריבת השזיפים. חוץ מזה תוכלו למצוא שם גם דברי מאפה אחרים שאין במקומות אחרים בעיר. ניתן לבקר בקונדיטורייה גם איתי במסגרת סיור מיוחד לבודה לכאלה שכבר ביקרו בעיר ומחפשים משהו חדש.

קונדיטוריית דאובנר
עוגת הפלודני של דאובנר

יש כמובן עוד הרבה בתי קפה וקונדיטוריות בבודפשט. החמישה שמניתי הם רק חלק מהמוכרים ביותר. כמה מקומות נוספים ששווה בהם ביקור הם: קפה MUVESZ, בית הקפה HAUER, והקונדיטוריה NANDORI.