למה סקוטלנד? כשתגיעו לשם תבינו , אני אחרי שני טיולים לא מפסיקה להתגעגע.

כיום שמזג האוויר באירופה מתחמם גם כיף להימלט מהחום לסקוטלנד הקרירה.

את הפוסט הזה כתבתי לאחר טיול כוכב בחורף (חנוכה) באזור Fort William.

לכל מי ששואל ממש ממליצה על אזור זה לטיול כוכב של שבוע.

כאשר כדאי גם להתעכב יום באדינברו.

למטייל הדתי ממש ממליצה להיות בשבת באדינברו , עדיף לשכור שם דירה למשל דרך airbnb.

אדינברו עיר מקסימה, הכל קרוב , מעניין מאוד בשבת וגם יש קהילה יהודית ובית כנסת.

לפוסט על שבת ועוד באדינברו (כולל טיפים ומסלול מפורט של הטיול שלנו בקיץ)

למי שיש יותר זמן מאוד ממליצה על האי סקאי בו שהינו בקיץ שבוע שלם לאחר מספר ימים באדינברו כאשר בדרך מאדינברו לסקאי טיילנו קצת שוב באזור Fort William. לפוסט על האי סקאי חלק א, לפוסט על האי סקאי חלק ב.

קיץ או חורף-

בקיץ יש יותר שעות אור ונעים יותר מבחינת מזג האוויר ומאוד ירוק. אצלנו במשפחה יש ויכוח מתי טוב יותר להגיע סך הכל דווקא אהבנו יותר את הצבעים של סקוטלנד בחורף שהיו יותר מיוחדים לטעמי מאשר הירוק של הקיץ.

אבל ברור שבקיץ סך הכל עדיף.

למה לנסוע בחורף-

הסיבה- הרבה יותר זול מהקיץ. הלינות והרכב והטיסות היו ממש בזול.

יחסית לאירופה לא כל כך קר רוב הימים היה סביב 12 מעלות מעל האפס.

היה אפשר לטייל בכיף טיולי הליכה וגם טיולי רכב. פסטיבל חורף מקסים באובן. בקיצור אם רוצים למצוא לאן לצאת בחורף או רוצים לה

לחלק א – סקוטלנד בחנוכה

לחלק ב- סקוטלנד בחנוכה

לחלק ג- סקוטלנד בחנוכה

לחלק א- לוך למונד ואדינברו וכן הכנות לטיול

חלק ב- טיול קצר בדרך לאי סקאי באזור גלנקו + האי סקאי

לחלק ג – האי סקאי המשך

לחלק ד- לונדון

לחלק ה- לונדון והסביבה

גיע לסקוטלנד אבל התקציב לוחץ, צאו בחורף.

הצבעים בסקוטלנד מדהימים. תחוו קצת בעצמכם.
בעמק ליד שלושת האחיות

בכל מקום יש לוך.
לוך ליד פורט ווליאם
וגם קניות במחירים מצחיקים אפשר למצוא. -
 המדרחוב בפורט ווליאם בלילה-
מדרחוב בפורט ווליאם
ואפילו פסטיבל חורף ב Oban עם מופע אש, זיקוקים, ותהלוכה עם תזמורת סקוטית בחצאיות . בתאריך שהוא ממש מחוץ לכל עונה.
מופע אש בפסטיבל

obanwinterfestival.com/

מזג אוויר- בסקוטלנד יורד הרבה גשם. גם בקיץ . אנחנו נפלנו על ארבעה ימים ללא גשם שזה ממש נדיר. אך גם בגשם טילנו למרות שביום האחרון הפסקנו את הטיול בעיקר בגלל הרוחות שהתחזקו – הגענו מצוידים עם נעלי הליכה נגד גשם מעילי גשם ומטריות וביגוד טרמי. (רוב הציוד נקנה בטיול הראשון שלנו בחורף ). אבל בסוף הטיול התחילה סערה עם רוחות בעצמה נדירה גם בסקוטלנד - 200 קמ"ש. ובסערה זו נסענו לכיוון שדה התעופה כאשר הרכב ממש זז מצד לצד, והכביש נחסם למשך יותר משעה עקב משאית שהתהפכה מהרוח (בהמשך הדרך עוד משאיות התהפכו בצד הנגדי) וכמעט פספסנו את הטיסה ועל כך בהמשך.
מבחינת טמפרטורות – עקב זרם הגולף בסקוטלנד לא כל כך קר בחורף – אצלנו נע בין 1-10 מעלות. כך שניתן לטייל בטבע בתאריכים אלו.

שעות אור- בסוף נובמבר תחילת דצמבר- 8:00-16:15

קונספט הטיול- לאחר טיולים עמוסי אטרקציות רצינו בעיקר טבע נטו. יצאנו עם חמישה ילדים ובעיקר טילנו איתם בטבע במרחק נסיעה קצר מהדירה. כאשר פעמים רבות חזרנו למנוחה קצרה וארוחת צהרים בדירה. היה מצוין, לא להאמין כמה נהנו הילדים ואנחנו.
ניתן לטייל בסקוטלנד בטבע גם לאחר גשם אין בוץ-
 למרות כמויות המשקעים הגדולות הקרקע בדרך כלל לא בוצית. כך הסביר לנו בעל הדירה. ואכן יכולנו לטייל בנחת ללא בוץ גם לאחר גשם או תוך כדי גשם.
מידע פרקטי ועלויות-
טיסות –
טיסה לסקוטלנד היא דבר יקר ובדרך כלל מצריך טיסות המשך. מכיוון שאנחנו מורגלי easy jet לא חשבנו על יעד אליו הם אינם מגיעים. יום אחד נפל האסימון, מנצ'סטר במרחק נסיעה סביר מסקוטלנד (כשלוש שעות מאנדינברו או גלזגו), הדרך היא אוטוסטראדה עד לשם. עדיף מטיסה ללונדון ועוד טיסה לאנדינברו.

המלצה חד משמעית לטסים למצס'טר ללון לילה ראשון ואחרון בשדה התעופה. ממליצה על רשת פריימר אין, בהזמנה מראש 150 שח לחדר של 4 ללילה.

דרך אחרת- לטוס עם easy jet לאמסטרדם (יש עכשיו קו חדש לשם) או ללונדון ומשם ל- invernss או אדינברו גם עם אותה החברה.

אפשר לטוס מהולנד ולחזור מלונדון או הפוך , הואיל וניתן לקנות בחברה זו כל כיוון טיסה בנפרד. כך אם יש לכם רצון וזמם תוכלו גם לטייל בהולנד ואנגליה באותו הטיול.

בטיול קיץ שלנו לסקולטלנד טסנו בהלוך למנצסטר ובחזור טסנו מ- invernss ללונדון ולאחר שבוע בלונדון חזרנו לישראל משם.

רכב-
עשינו מחקר מקיף של השוואת עלויות. הזמנו בסוף רכב גדול ל-7 מ- rental cars
זה הקישור-
המחיר – 1950 שח ל8 ימים כולל ביטוח ביטול השתתפות עצמית. הטלפון באתר החברה מקשר אותך למרכז לקוחות במנצ'סטר בו נמצאים דוברי עברית. הנציג שהגעתי אליו היה אדיב מאוד וביקש עבורי הנחה בלי שביקשתי. כמו כן ייעץ לי על הטיול , ואמר שסקוטלנד יעד נפלא לעונה זו. בסוף קיבלנו רכב לשמונה גדול ומרווח.
 התמונה צולמה ליד האזור בו עמד הצריף של אגרי מארי פוטר.
הרכב ליד הצריף של אגרי
לינה-
ישנו בבית פרטי מדהים. לבית חצר וסלון המשקפים על נוף ההרים. 2 דקות הליכה מהבית מביאים אותנו לשפת לוך.
 המיקום-
goo.gl/maps/Zmy1O
 הקישור לדירה-
www.self-cateringfortwilliam.co.uk/index.html

הדירה מרווחת מאוד- ארבעה חדרי שינה. שניים זוגיים כל אחד עם שרותים ומקלחת משלו. ועוד שניים עם שני מיטות נפרדות שגם לאחד מהם שירותים ומקלחת משלו. ועוד חדר אמבטיה שרותים מרווח לרשות כולם.

ישנו סלון יפה הצופה לנוף עם משחקי קופסא ספרים והמון מפות ודפי מידע על טיולים ואטרקציות באזור. וכן טלוויזיה מצוינת. בסלון ספות לשמונה אנשים, ובמטבח שולחן לשמונה. בכניסה יש חדר כניסה עם מקום לשים מעילים ונעלים ומכונת כביסה שהיא גם מייבש. (יתרון- לא צריך לסחוב הרבה בגדים בערב מפעילים מכונה ובבוקר הבגדים נקיים). הבעלים אדיבים – זוג הגר בקומה העליונה. חיכה לנו חלב במקרר וכן קפה , תה וסוכר.מתאים מאוד גם למספר זוגות הואיל ויש לכל חדר מקלחת ושירותים משלו. אחד מילדנו ישן לבד בחדר עם המיטה הזוגית. המחיר- מכיוון שמדובר בשבוע הזול ביותר בשנה (אחר כך כבר מתחיל חופשת חג המולד והמחיר מתייקר) המחיר היה כ-1800 שח ל-7 לילות לכולנו !!!! ניתן לשכור את הבית גם לפחות משבוע במחיר יקר יותר ליום לא בעונה.
חימום- החימום בבית מצוין, הסתובבנו בבית עם בגדים קצרים.
 מזון- קנינו רק בסופר. (שומרי כשרות). יש הרבה מוצרים עם חותמת כשרות כולל דגני בוקר ולחם פרוס טעים מאוד בסופר בפורט ווליאם. קנינו ב- morisons וב- Lidl. לידל זולים יותר בחלב וממתקים. אבל אין בהם הכול. כאן הפתעה- פחדתי שסקוטלנד יקרה אבל הלוואי ואלו היו המחירים בסופר בארץ. קשה לחזור למחירים פה. כך שבסעיף זה חסכנו למרות שקנינו פינוקים רבים כמו ליקר יקר (בארץ הוא יקר) שוקולדים וממתקים משובחים (שבדיוטי עלו הרבה יותר מבסקוטלנד) וסלמון מעושן.

אהבנו מאוד את רשת morisons – סופרים ענקיים הכוללים מסעדה ובית קפה , הכל טרי מאוד ומסודר ונקי.
לחם כשר אריזה

דלק- עלה כ-180 פאונד לכל 8 הימים, כולל הנסיעות הארוכות הלוך ושוב למנצ'סטר. עולה כ- 1.39 – 1.41 פאונד לליטר סולר (סולר יקר בכמה אגורות מבנזין !). אטרקציות וחניה- בניגוד להולנד שם שילמנו תקציב מכובד על חניות כאן לא שילמנו חניה בכלל. כמו כן גם מסלולי הטבע בחינם. ושילמנו רק ב- see life סך 45פאונד לכולנו.