15 יום במרוקו:

טיול מקיף במרוקו האקזוטית, מנצלים את מקסימום הזמן המותר לישראלים לבקר במרוקו (15 יום, 14 לילות).

ימים 1-4: צפון מרוקו, חוף הים התיכון והרי הריף

יום 1: רבאט, טטואן

• מגיעים לרבאט הבירה בשעות הבוקר. ביקור בקסבת אודאיאס (Udayas), במסגד חסן ומוזלאום המלך מוחמד החמישי ובצ'לה (Chellah). צהריים ברבאט, אפשר למצוא טג'ין בשוק
  • טטואן: עיר שהוקמה על ידי מגורשים מאנדלוסיה, בעיקר יהודים: ביקור בשעות בין-ערביים/ערב באיזור ארמון המלך, שער הרוח, שדרות מוחמד החמישי בין כיכר אל-משואר וכיכר מולא אל-מחדי.
  • לינה: ריאד Riad El Reducto – מומלץ. ראיד נחמד ממש קרוב לכיכר של ארמון המלך. ארוחת בוקר טובה. צוות ידידותי ומאיר פנים. החסרון: אין חניה קרובה. ביקשנו חדר בקומה ראשונה בגלל קשיי הליכה, קיבלנו חדר מותאם לנכים (יתרון) אבל יש לו חלון שפונה לרחוב וכל ההמולה נכנסת פנימה (חסרון).
  • טיפ: לפי מה שכתוב באתר למטייל, לישראלים הכי נוח להגיע לנמל התעופה של קזבלנקה, שם מכירים את הפרוצדורה של הויזות. אבל אם תגיעו ישירות לרבט בבוקר, תוכלו להספיק גם ביקור קצר בטנג'יר.

יום 2: טטואן – שפשואן

• טיול בוקר בטטאואן – המלאח והשווקים (שער אורלה, שער הרוח, Rue Laayoum).
  • נסיעה לשפשואן ועצירה בדרך להשקיף על האגם
  • שפשואן: טיול ברחובות העיר – עליה משער המעיין (באב אל עין) לראש מהים (ראס אל מא). מי שיש לו כח – יכול להמשיך למסגד הספרדי לשקיעה (אנחנו לא עלינו)
  • חזרה לכיכר וואטה אל חמאם. ביקור בקסבה (אם לא נשארתם לשקיעה במסגד הספרדי), וישיבה בכיכר לתה ולצפות בעוברים ושבים.
  • לינה: ריאד קאסה מיגל. ממומלץ. יש הרבה הליכה רגלית במדרגות (כמו לכל מלון בתוך המדינה).
  • טיפ: בכל עיר – המדינה בנויה מרחובות צרים שלא מתאימים לכלי רכב ולכן לריאדים בתוך המדינה יש ללכת ברגל, לעיתים גם עם מדרגות ועם המזוודות. היתרון הוא שהכל במרחק הליכה. אם בוחרים הבריאד כזה יש לארוז קל (תיק אחד או טרולי) ואפשר להעזר בסבלים שממתינים במרגשי החניה.

יום 3: שפשאואן – מקנס – פס

• יוצאים בבוקר לכיוון מקנס. עוצרים לתצפית על שפשואן מהגבעה הסמוכה
  • שרידי העיר הרומית וולוביליס סמוך למקנס (כובע, מים וקרם הגנה – חובה. אין טיפת צל)
  • מקנס: יוצאים מוולוביליס ועוצרים לתצפית על מולא אידרס, ממשיכים למקנס. במקנס – כיכר חדים ושער מאנסור, דאר אל-מא (בית המים) והריס סואני (האורוות), בירכת אגואדאל. ארוחת צהריים במקנס.
  • פס: כיכר ר'סיף בשעות הערב. ארוחת ערב – אוכל רחוב בכיכר.
  • לינה: ריאד Maison Verte ליד כיכר רסיף. טוב מאוד. הליכה לא ארוכה מאיזור הכיכר אליה אפשר להגיע ברכב. ריאד מעוצב ונעים, חדרים גדולים ושירות מאוד לבבי.
  • טיפ: אם יש זמן אפשר לבקר בכפר מולא אידריס

יום 4: פס

• מלאח, בית הכנסת אבן דנאן
  • המבצר הדרומי (Borj Sud) – תצפית על העיר מדרום, בתי המלאכה לספסיפס
  • פס אל-באלי: השווקים (שוק הנגרים, שוק הצורפים, שוק Al Kifah, שוק הנחושת, שוק ובורת עיבוד העורות), מדרסת אבו-אינייה, בית הרמב"ם, פונדוק נג'רין (פונדק הנגרים), קבר מולאי אידריס,
  • שער ארמון המלך, המבצר הצפוני וקברי המרינידים

יום 5: נסיעה מפס לארפוד שבסהרה.

• איפראן: עיירת סקי
  • אזרו: קופים ברברים על אם הדרך
  • קניון זיז: דרך יפהפיה לאורך הקניון שבחלקו זורם.
  • א-ראשידייה: תצפית על האגם המלאכתי בפאתי העיר. מקום לעצור להצטיידות
  • תצפית Valee de Ziz (נ.צ. 31.9624363,-4.4832685) מעל Zuala
  • המשך נסיעה לאורך הנהר ומטעי התמרים עד ארפוד.
  • לינה: מלון Belere, ארפוד: גרוע. האוכל היה תת-רמה, בלתי ניתן לאכילה. מרוחק מרכז העיר. החדר אמנם מרווח, אבל ריח צבע שמן חזק היה בחדר. בריכת שחיה גדולה – לא ניסינו.
  • טיפ: מסעדת דאקאר מגישה אוכל טעים וזול.

יום 6: הסהרה, קניון טודרה

• זריחה בדיונות מרגוזה. יש להשכים קום, ולעלות על רכב 4x4 שהוזמן מראש עד לדיונה. הטיפוס לדיונה אפשרי בגמל (300 דירהאם) או רגלית (חינם).
  • טיפ: עדיף לתאם הסעה לדיונה ורכיבת גמל מראש, אפשר גם להוסיף לינה וארוחה בשטח, חבילה כזו כנראה יותר זולה מכל דבר בנפרד. נסיעה לבד עולה 60 יורו וגמל עולה 30. ביחד עם טיפ מגיעים ל 100 יורו.
  • ביקור בקסבה של ריסאני
  • ארפוד: בעונת הסתיו – שוק התמרים, חנות מאובנים
  • טינריר וקניון טודרה.
  • לינה: ריאד טימאדורין. מעולה.
  • טיפ: קניון טודרה: החנו את הרכב כשהקניון נהיה צר, ולכו ברגל כמה מאות מטרים לאורך הנחל עד למלון הנטוש, וחזרה.

יום 7: הסהרה – דרך אלף הקאסבות

• קניון דאדס: נסיעה לאורך הקניון עד לתצפית בראש הצוק. לעצור בדרך בכפרים, ובקאסבות ובתצורת הסלע "אצבעות הקוף".
  • לאורך נחל דאדס בין בומלנה-דאדס לבין סקורה מגדלים ורדים לתעשיית מי וורדים ושמן וורדים. אפשר לעצור באחד מהמפעליםף להתרשם ולקנות.
  • סקורה: עיר הקאסבות. אפשר לבקר בכמה מהן, מספיק אחת או שתיים (קאסבת אמרידיל, קאסבת עיט בן מורו)
  • ווארזאזאת: הקאסבה
  • נסיעה לאורך וואדי דארע' – כמה שהזמן מרשה (לא צריך לחזור עד מרגוזה...)
  • לינה: מלון מארמאר: בסדר. מלון פשוט מאוד, צריך לשלם אקסטרה עבור חדר עם מזגן, מיקום סתמי. אבל זול, נקי וארוחת בוקר סבירה.
  • טיפ: הנהג שלנו מגיע מאיזור דאדס. הוא לקח אותנו לאחת הקאסבות בבעלות משפחה מקומית שאינה מתויירת. חוויה אחרת. הוא גם לקח אותנו לבקר בבית שלו בכפר.
  • ארוחת ערב: מסעדה מקומית בווארזאזאת – שיפודים

יום 8: טיזי נ' טיצ'קה – מעבר ההרים באטלס הגבוה

• עיט בן-חאדו: לאחר עצירה קצרה לתצפית ביציאה מוואזאזאת, ביקור באתר הקאסבות המפורסם עיט בן-חאדו. לפני הכניסה לכפר עוצרים לצפית מרביבה על הכפר העתיק. מגיעים לחניה ממערב לוואדי, יורדים בין חנויות התיירים בכפר החדש לוואדי ומתרשמים שוב מהכפר העתיק. אחרי שחוצים את הוואדי, פונים ימינה (לא נכנסים עדיין) וממשיכים עד הכניסה דרך השער המקורה – לפני שנכנסים בשער אפשר לטפס על הגבעה מימין). נכנסים דרך השער ומטפסים במעלה הגבעה דרך סמטאות הכפר והקסבות עד למנה שבראש הגבעה. אחרי שצופים על הסביבה מלמעלה, יורדים ויוצאים דרך הגשר, ומשם דרך הכפר החדש חזרה לחניה.
  • מעבר טיזי נ' טיצ'קה: אחת הדרכים היפות בעולם, חוצה את רכס האטלס הגבוה מווארזאזת למרקש. אפשר לעצור בהרבה מקומות בדרך. שלוש עצירות ממולצות: אגווים Agouim – לארוחת צהריים, תצפית פנורמית טיזי נ טיצ'קה (ממש לפני הירידה המתפתלת למטה) ובבית הקפה בטיזי עיט בארקה ליד תצורות הסלע.
  • טיפ: ארוחת צהריים באגווים – זו תחנת עצירה פופולרית לאוטובוסים המקומיים – אפשר לעקוב אחר הנוסעים המקומיים – המקום שהם בוחרים בדרך כלל יהיה טוב.
  • טיפ: כדאי לעשות את הדרך מדרום (מווארזאזאת) לצפון (למרקש) ולא הפוך. בנסיעה בכיוון זה הוואדי והנופים היפים יהיו לרוב בצד ימין כך שהנוסע במושב הקדמי יכול להנות מהנוף בעוד הנהג יהיה מרוכז בנסיעה.
  • לינה: ווירגאן אקו לודג'. מומלץ מאוד. לאכול ארוחת ערב באקו לודג'. ואם יש זמן, אפשר להשאר כאן גם יומיים-שלושה.

יום 9: אימליל. האטלס הגבוה

• אימליל – כפר קטן ונעים מאוד באטלס הגבוה. מומלץ לקחת 4x4, לנסוע בדרכי העפר שמסביב ועצור ליד מפלים ונחלים.
  • סטי פאטמה: נסיעה לאורך נחל אוריקה עד לסטי פאטמה. הדרך עוברת גרך כפרים קטנים ומטעי תפוחים (כדאי לקנות מהמקומיים בעונה) עד לסטי פאטמה. שם מתחיל מסלול הליכה רגלי עד למפל אוריקה (המסלול לא ארוך, אפשר להספיק אותו בשעה הלוך חזור, אבל קשה, לא מתאים למתקשים בהליכה).
  • טיפ: אם הגעתם לאיזור ביום שני, עצרו בעיירה אוריקה לשוק אוריקה תניין. כאן תמצאו הכל. מרתק.
  • טיפ: ארוחת צהריים בסטי פאטמה, ליד הנהר, לפני או אחרי הביקור במפל. קונים את הבשר באחד הדוכנים ומבשלים או צולים לכם אותו במסעדה. אפשר לשבת ליד שולחן בתוך המים ולצנן את הרגליים תוך כדי האוכל.
  • לינה: ריאד סמסרה, מרקש. מומלץ מאוד. פאתיחה מבשלת מהאגדות. אל תפספסו את הטאג'ין שלה.

יום 10: מרקש

• גני מאז'ורל: גנים מעוצבים ומוזיאון שהוקמו על ידי האומן מז'ורל ושוקמו על ידי איב סאן לורן (והמוזיאון הוא כמו מקדש לכבודו). אפשר לוותר על המוזיאון. מומלץ להגיע מוקדם בבוקר עם הפתיחה (כי בשעות האלה השווקים בעיר עדיין סגורים). אזהרה – המקום מפוצץ תיירים, אל תצפו למצוא שלווה בגנים האלה.
  • גני מנרה: הגענו ביום חם ואביך – היה קצת מאכזב. לפי התמונות – ביום בהיר של שמים כחולים, המקום מרהיב
  • מסגד קוטוביה והגנים: אפשר לראות מבחוץ, אין כניסה למסגד ללא מוסלמים. להגיע מכיון שדרות גומסה, ללכת בגנים (לאלה חסנה) בין המזרקות לכיוון המסגד, להקיף אותו משמאל ולסיים בצד השני, ליד דרך סידי מימון
  • קברי הסעידינים.
  • ארמון באהיה
  • המלאח: בית הכנסת אלעזמה ובית הקבות היהודי.
  • ג'מה אל-פנה – סיבוב צהריים (ואוכל רחוב)
  • השווקים. מג'אמה אל פנה ועד למדרסת אבן יוסף, קובאת אלמוראביד, מוזיאון מרקש (היו סגורים שיפוצים).
  • ג'מה אל פנה בערב.
  • לינה: ריאד סמסרה, מרקש.

יום 11: מפלי אוזוד

• מחנים את הרכב בכפר אוזוד בקצה הדרך (ממשיכים עד הסוף, גם כשנדמה שהדרך הסלולה נגמרת, ומחנים בחצר הבית האחרון). בסמוך עדיין אפשר לראות שרידים של טחנות המים.
  • הולכים לאורך המצוק לכיוון ראש המפל, אפשר לצפות על המפל מלמעלה מכמה נקודות. הולכים עם השביל, חוצים את נחל ממש סמוך לראש המפל משקיפים על המפל מהצד השני (הצפוני).
  • כאן יש שתי אפשרויות:
    • אפשרות מועדפת – להמשיך לאורך הגדה הצפונית, ולרדת בשביל העפר לבריכה בתחתית המפל.
    • למי שמתקשה בהליכה – לחזור לחניה ולרדת בשביל הסלול מהגדה הדרומית בין חנויות מזכרות ומסעדות, בדרך אפשר לראות קופים ברברים. בערך באמצע הירידה יש התפצלות של השביל למעין מרפסת תצפית קרובה למפל – לא לפספס (מי שבא מהצד הצפוני, יראה את הקופים והמרפסת בעליה חזרה).
    • אפשר לבלות כחצי שעה באיזור, לשתות תה מארוקאי ולעלות חזרה.
  • טיפ: לצאת מוקדם עם שחר ממרקש כדי להגיע לפני האוטובוסים (נסיעה של כשעתיים עד שעתיים ממרקש).
  • צהריים בדמנט
  • לינה: ריאד סמסרה, מרקש.

יום 12: אסווירה

• בדרך ממרקש לאסווירה כשמתקרבים לאסווירה נכנסים לאיזור עצי הארגאן. לחפש עיזים על העצים.
  • לפני הכניסה לעיר יש תצפית על העיר והחוף. הגענו ביום סגריר – לא ראינו כלום.
  • להחנות את הרכב בחניון שסמוך לנמל. צהריים באחת ממסעדות הדגים שליד הנמל (דגים טריים צלויים על האש – סרדינים או דגים אחרים
  • העיר העתיקה: כיכר מולאי חסאן – לעצור לקפה. הסימטאות המובילים למבצר הדרומי, המלאח ובית הכנסת סלאת לקהל מוגודור, שער דוקאלה, השוק החדש ושוק הדגים, שער סבעע וחזרה לכיכר מולאי חסן
  • הנמל, על מוכרי הדגים שבו והמבצר
  • לינה: Riad l'Ayel d'Essaouira. מומלץ, כולל ארוחת ערב.
  • טיפ: זה המקום לרכוש שמן ארגאן. להיכנס לאחד מהקואופרטיבים של הנשים, להתרשם ולרכוש. או ביום הבא.

יום 13: אסווירה

• חוף אסווירה
  • נסיעה דרומה דרך יער עצי הארגאן, שהוא שמורה ביוספרית של אונסקו (ארגנריה) עד טמנאר. לרכוש שמן ארגאן ומוצריו בקואופרטיב בטמנאר
  • חזרה לכיוון אסווירה, עצירה בסידי קאוקי – להנות מהחוף והגולשים. אנחנו עצרנו לזמן קצר בגלל מזג אויר קריר, ים סוער ומדוזות.
  • שוטטות אחה"צ באסווירה
  • לינה: Riad l'Ayel d'Essaouira. מומלץ, כולל ארוחת ערב.
  • טיפ: אפשר לאכול ארוחת ערב באחת ממסעדות התיירים בעיר, אבל יותר עדיף להגיע לשוק החדש (סוק אל-ג'דיד, במרכז העיר העתיקה) ושוק הדגים לרכוש בשר וירקות טריים לטג'ין, סרדינים טריים, שום, פירות לקינוח ושתיים-שלוש ככרות לחם מקומי (ח'ובז) ולהביא לרשיד ממסעדת שה רשיד (המסעדה שלו ממוקמת ברחוב טנג'יר סמוך לשוק הדגים). רשיד יצלה את הסרדינים במקום – לארוחת צהריים או ארוחת ביניים עם כיכר לחם. הוא גם יכין טג'ין מעולה ממה שהבאתם שתוכלו לאכול כעבור שלוש-ארבע שעות, בארוחת ערב עם הלחם שנותר והפירות לקינוח.
  • טיפ: מי שרוצה - במקום הלילה הראשון באסווירה אפשר לנסוע ללילה באגדיר ולעבור בדרך ביער עצי הארגאן. אגדיר היא עיר תיירות חדשה לגמרי (העיר הישנה נהרסה ברעידת אדמה בשנות ה 60) והנסיעה ארוכה. אפשר לוותר.

יום 14: סאפי ואל-ג'דידה

• סאפי: עיר הקרמיקה והכדרות. זה המקום לרכוש צלחות, כוסות, כדים או טאג'ין מאומנים במחיר מצחיק
  • נסיעה מסאפי לאל-ג'דידה. נוסעים בכביש החוף ולא בכביש המהיר. יש הרבה מקומות יפים להביט בגלי אוקיאנוס האטלנטי נשברים על מצוק החוף. עוברים את המפעלים והנמל של ז'ורף לספאר וענן הערפיח שמעליהם ומיד אחר כך לפנות שמאלה כדי להמשיך לאורך החוף. לעצור בצוק אל-ז'ורף לספאר ולהביט בנוף. משם ממשיכים לאל-ג'דידה
  • אל-ג'דידה (לשעבר מאזאגאן): סיור בעיר העתיקה לקראת ערב, סיור לילה בעיר החדשה, מאיזור הנמל לחוף אל-ג'דידה.
  • לינה: Riad Soleil D'orient – מומלץ מאוד

יום 15: אל-ג'דידה ו'זבלנקה

• סיור בעיר העתיקה של אל-ג'דידה: מאגר המים הפורטוגזי, חומות העיר (לעלות בצד הדרום-מזרחי, ליד הנמל
  • קזבלנקה: מסגד חסאן השני. אפשר להמשיך לקפה וצהרים בעיר ככל שנותר זמן עד לטיסה
  • טיסה חזרה הביתה
  • טיפ: במקום להוציא הרבה (יחסית) על מסעדה בקזבלנקה, אפשר לצאת מוקדם יותר לכיוון נמל התעופה ולעצור לטאג'ין אחרון בעיירה ברשיד.