טיול לאיסלנד – יולי 2016

הקדמה

איסלנד יפה. כל כך יפה. אבל היא פחות מתאימה למי שחייב ביקור בערים במהלך חופשתו. אפילו רייקיאוויק הבירה נראית כמו כפר גדול. הנופים מאידך, והטבע עושים את הטיול הזה למופלא.

בניגוד להרגלנו בשנים האחרונות, היה הטיול כרוך בנסיעות רבות, אשר שולבו בטיולים רגליים היכן שניתן היה. אנחנו החלטנו ללכת על טיול שבו הקפנו את האי במשך 10 ימים (9 ימי נסיעה מאומצים).

מאחר וקשה היה להעריך את הזמן הנדרש להגעה, ולאתר מקומות לינה מחוץ לאיזור המתויר שבדרום האי, ומאחר שהעדפנו להזמין מקומות לינה מראש (ולא לחפש מלון בסוף כל יום), החלטנו לפנות אל גיא גוטירמן מחב' "איסלנד אחרת" (יש להם אתר שבו ניתן לראות את המסלולים המוצעים), אשר בנה עבורנו את הבסיס של מסלול הטיול, כאשר על בסיס זה הוספנו טיולים למקומות שהומלצו באתר "למטייל" ובאתר של דויד קליר.

מידע כללי

1. אוכל - לקראת הטיול קראתי את כל מה שמצאת באתר "למטייל". רבים המליצו לקחת ראש-גזייה, להצטייד במזון בסופרמרקט זול ובמיכל גז בתחנת דלק וכדומה. בטיול שאנחנו עשינו (כאמור – הקפה של האי), אם אתם מתארחים בבתי מלון/ הארחה הרי שבדרך כלל הם כוללים גם ארוחת בוקר משביעה (ומעלה), וכמעט בכל תחנת דלק היתה גם חנות בסגנון "אלונית", עם אוכל חם, נשנושים וכמובן מרק. לקראת שעות הערב היינו מוצאים מסעדה (לא בעיה. במקרה שהגעתם לגסט-האוס, תמיד אפשר לאכול שם, או שיפנו אתכם למסעדה קרובה). בנוגע למרק – שימו לב שבתחנות הדלק גובים כ-1500 קרונות לצלחת , ללא אפשרות למילוי חוזר, בעוד שאם תגיעו למסעדה, תגלו שב-1000 קרונות אתם מקבלים מרק שהוא גם יותר טעים וגם ניתן למילוי חוזר (שלא לדבר על האוירה....).
  2. מזג אויר – או שהמידע (גשם ורוח, נרטבים המון וכדומה) היה קצת מוגזם, או שנפלנו על מזג אויר מופלא במיוחד. מתוך 10 ימים היה יום אחד סוער ועוד כמה ימים עם פסקי זמן קצרים של גשם קל. זה לא משנה את העובדה שהיה מאד מאד קר. ברוב הימים לבשנו 4 שכבות (גופיה, חולצה ארוכה, פליז ומעיל פוך) + כובע (איסלנדי, אלא מה) + צעיף, מכוסים כמו כל בחורה באירן (רואים בקושי את העיניים). לפעמים הורדנו שכבה אחת או שתיים...
  3. מים – המים בנחלים ובברזים (הברז הקר) נהדרים. למים החמים במקלחת יש הרבה פעמים ריח של גופרית, מאחר שהם מגיעים ישירות מהמעיינות הגיאותרמיים של האי.
  4. בתי מלון (ומגורים בכלל) – למרות שהכל (אבל הכל) מאד יקר שם, רוב חדרי האירוח היו קטנים עד קטנים מאד. רק בבתי המלון בערים הגדולות שבהם התארחנו (ברייקיאוויק ובאקווירי), היו חדרים בגודל סביר. מצד שני, כשנוסעים בדרכים רואים שככה הם חיים. בכל חווה יש בית קטן, דיר קצת יותר גדול ואורווה גדולה. בנוסף, כדאי לשים לב שמקלחת+שירותים שצמודים לחדר (בגסטהאוס), זה לא מובן מאליו. אם זה חשוב לכם – כדאי להבהיר זאת. בכל אחד מבתי ההארחה יש מקלחת ושירותים שמשותפים לרוב החדרים במקום.
  5. רכב וביטוחים – אנחנו לא חצינו נהרות ולא נסענו בדרכים קשות, אבל בכל זאת החלטנו לקחת ג'יפ (RAV4), בגלל הנוחות. לא חייבים. בעקבות המלצות באתר הרחבנו לכל הביטוחים שיש. מסתבר שבגלל שלקחנו 3 ביטוחים (שמשות, אפר ועפר והקטנת השתתפות עצמית), היתה לנו הנחה של 30%, מה שיצא יותר זול מ-2 הביטוחים שרצינו מלכתחילה (הרץ).
  6. כרטיס SIM- ראיתי הרבה המלצות לקניית SIM מקומי. אז ככה: (א) בכל מלון / מסעדה / תחנת דלק יש WIFI. בדר"כ בחינם. (ב) אנחנו ממילא יצאנו מהארץ עם כרטיס SIM בינלאומי (אני קניתי SIMZOL. בודאי יש גם אחרים). לא מצאתי טעם לקנות SIM מקומי, שממילא לא יהיה לי מה לעשות עם מה שנשאר עליו בהמשך.

7. מפלים – באופן כללי ניתן לומר שכל המדינה הזו נוזלת. בכל מקום יש מפל (גדול או קטן) ואם החמצתם אחד (למעט אלו שברשימת החובה – ראו רשימה בהמשך) – לא נורא. יש רבים נוספים...
  8. אור יום – ביולי יש רק אור. אין חושך. בשעה 8 בערב, זה נראה כמו 12 בצהריים. מצד אחד זה מאד נוח. בכל שעה שמגיעים לאתר כלשהו אפשר להיות בטוחים שלא יהיה חשוך. מצד שני, העיניים רוצות להמשיך לטייל והגוף כבר צועק שהגיע הזמן לעצור.
  9. בעלי חיים – מלבד כבשים רבות (לבנות ושחורות), סוסים ומעט פרות, לא ראינו בע"ח על פני היבשה. קראתי שיש באיסלנד פאפינים (מין תוכי צבעוני שהוא הציפור הלאומית שלהם) במספר מקומות, כלבי ים במקומות אחרים ואפילו לוויתנים (בעיקר אם יוצאים לשייט). פאפינים לא פגשנו (למרות שהלכנו לכל המקומות הנכונים, מלבד שייט ייעודי לאי), שייט הלוויתנים שהזמנו עוד מהארץ בהתאם למסלול שנקבע מראש – בוטל בשל מזג האויר הסוער (ביום האחד שזה קרה לנו בכל הטיול ) ולכן התמקדנו בכלבי הים. פירוט בהמשך...
  10. בריכות תרמיות – ממה שקראתי מראש, באיסלנד יש 2 בריכות מוסדרות (ברייקייאוויק ובמייוטאן) ולא זולות בכלל (כ-50 יורו לאדם בראשונה ו-30 בשניה). אנחנו בחרנו לבקר דווקא בבבריכות קטנות ופחות-מפורסמות, שאליהן מגיעים גם לא מעט מקומיים . פירוט בהמשך...
  11. כניסה לאתרים – כל הכניסות הן בחינם (למעט למכתש KERIO, שהכניסה אליו עלתה 12 ש"ח לאדם).
  12. כבישים ודרכים – הכביש הראשי הוא של 2 נתיבים (אחד לכיוון). ככל שנוסעים מזרחה וצפונה הוא הופך לדרך עפר כבושה. ענני האבק מרשימים מאד, אך מאחר שהתנועה איננה רבה כל כך, זה לא נורא (למרות שקבלנו מחברת ההשכרה רכב כסוף, והחזרנו אותו בצבע חום). הגשרים הם עם נתיב אחד לכיוןן. כל הקודם זוכה. בנוסף, יש לאורך הכביש מספר מנהרות. חלקן עם נתיב לכיוון וחלקן עם נתיב אחד בלבד (עבור שני הכיוונים), עם מפרצי חניה בצד אחד בלבד. המשמעות: אם המפרצים הם בצד שלך, ואתה רואה אורות מתקרבים ממול, אתה אמור להמתין במפרץ זה עד שיעבור הרכב השני. מאידך, אם אתה בכיוון ההפוך, ואתה רואה אורות ממול, הרי שאתה אמור לעצור במקום שבו אתה מזהה שבצד השני יש מפרץ חניה, ולהמתין עד שיגיע הרכב ממול ויכנס למפרץ זה. נוסף על הכל, יש במנהרות אלו מצלמות מהירות !!!
  13. מיקום האתרים – באופן מפתיע, קרה לנו שוב ושוב הארוע הבא: נסענו אל אתר מסוים בהתאם להנחיות ה-GPS, בדרכי עפר ללא נפש חיה / רכב אחר סביבנו. אך כשהגענו למגרש החניה הוא היה תמיד מלא באוטובוסים וכלי רכב פרטיים. אז צריך לזכור – לכל מקום שתגיעו (כמעט..) יהיו עוד אנשים רבים במקום, גם אם הוא נראה ממש נידח.
  14. צריך לזכור שמפלים צריכים גובה. המשמעות – ברוב המקרים ההליכה אליהם כרוכה בעליה חדה. לעיתים עם מדרגות.
  15. ביגוד חם – מי שצריך השלמות, כדאי שיחפש את רשת ICEWEAR. יש חנות גדולה שלה ליד תחנת הדלק N1 שב-VIC, אך יש גם במקומות רבים נוספים. ניתן גם לקנות את הביגוד שלהם בתחנות הדלק.

ועכשיו הטיול – נקודות מיוחדות וטיפים שונים

1. את הטיול התחלנו וסיימנו ברייקיאוויק. בשל איחור בטיסה הגענו ביום הראשון מאוחר למלון, ולמחרת מהרנו לצאת לדרך (בעיקר כי עוד לא היתה לנו הערכת זמנים המתאימה למקום). ביום האחרון שוב הגענו מאוחר, אבל הפעם לא ויתרנו. יצאנו לעיר (כזכור – אין חושך, אבל לעומת זאת יש מקומות חניה בשפע ובחינם). את כל מה שאפשר לראות במרכז העיר (מבחוץ. כבר היה סגור...) השלמנו בשעתיים בערך. אל תחמיצו את פסל SOLFAR, של הספינה הויקינגית על שפת הים.
  2. פארק ת'ינגלוויר – עיקר הביקור במקום הוא האטרקציה של המפגש בין יבשת אירופה ויבשת אמריקה, כאשר ניתן אפילו לצלול בסדק שנוצר בין היבשות. שימו לב שבמקום יש מספר מגרשי חניה, כאשר הסדק המפורסם נמצא בקרבת מגרש חניה מס. 5 (אנחנו הגענו עם ה-GPS לאחד החניונים, הסתובבנו שם שעתיים, פגשנו מפל חביב, צעדנו אל מושב הפרלמנט ורק בסוף הבנו איך להגיע למקום).אנשים צוללים בסדק שבין היבשות
  3. לגונת הקרחונים – קראתי בהמלצות שניתן לוותר על הלגונה הגדולה והמתוירת יותר (JOKULLSALON), ולהסתפק באחותה הקטנה (FJALLSARLON - בתמונה להלן). שתיהן יפות, אך לא הייתי מוותרת על הגדולה. שם גם ראינו בפעם הראשונה 2 כלבי ים במים.
  4. כפר הדייגים SEYOISFJOROUR – לדעתי אין בו שום דבר מיוחד וחבל להשקיע בנסיעה של 17 ק"מ עד אליו ובחזרה. אם בכל זאת מגיעים – לא לוותר על עצירה במפל המדהים שמעליו, עם גישה ישירה מהכביש. בכלל יש הרבה מפלים קטנים לאורך כביש זה. בנוסף, קראתי על דרך עפר היוצאת מהכביש הראשי (מס. 93), ומגיעה אל נקודת תצפית מדהימה בהר BJOLFUR. ניסינו. הצלחנו להתקדם על דרך העפר והמהמורות שבדרך, אך בערך באמצע הדרך נח לו משטח שלג גדול שחסם את התנועה. וויתרנו.
  5. מסלול למפל HENGIFOSS - המפל נמצא 11 ק"מ דרומית לעיירה EGILSSTAOIR, כאשר החניה נמצאת ממש על כביש 933. הוא לא נמצא במסלולי הטיול הסטנדרטיים ואני מצאתי אותו באתר של דויד קליר. הייחוד שלו זה המסלול הארוך יחסית (שעתיים הליכה לכל כיוון). לנו זה היה שינוי מרענן אחרי שעות של נסיעה.
  6. אתרי חובה (לעניות דעתי, כמובן): ת'ינגווטליר (pingvellir) – ראו תמונה למעלה, פארק גייזר (Geyser) ובמיוחד גייזר Stokkur, מפל גולפוס Gullfoss המדהים (כרוך במסלול הליכה של כחצי שעה. לקחת מעיל קל נגד מים), מפל סליאלנדספוס (Seljalandsfoss) – כולל שביל הליכה מאחורי המפל (ראו תמונה להלן), צוקי דירהוליי, לגונת הקרחונים (ראה התייחסות בסעיף 3 לעיל), מפלי Dettifoss ו-Selfoss ,איזור אגם מיוואטן Myvatn, מכתש Grabrok, ומפל Glanni, שנמצא במרחק הליכה קצר ממגרש החניה (אם מסתכלים טוב, ניתן לראות דגים גדולים קופצים נגד הזרם).מפל סליאלנדספוס (Seljalandsfoss)
  7. המלצות על מסעדות : אספתי מהאתר רשימה של מסעדות, וארגנתי אותה לפי ימי הטיול שלנו. להלן הרשימה וההמלצות שלי בצידה: מסעדת Tryggvaskali ב- Selfoss : מסעדה מעולה, אם כי לא זולה.-

כתובת: Austurvegi 2, 800 Selfoss, South, Iceland

– מסעדה – קפה נילסן Café Nielsen באגילסטדיור. ישבנו בשמש כמו המקומיים ונהנינו מארוחה מעולה. יש גם ארוחת-מזנון מוזלת למי שמגיע בשעות 11:30-13:30.:כתובת : Tjarnarbraut, Egilsstaðir, Iceland

– מסעדת Vogafjos. שעל שפת אגם מיוותאן היא מסעדה מאד יקרה. נכסנו, יצאנו, הלכנו לפיצה שמעבר לכביש (באותו שם. אולי אותם בעלים). היה טעים מאד, משביע וזול (נו, יחסית כמובן).

– קראתי גם המלצה על Kaffi Sif שנמצא מערבית ל-RIF. חיפשנו. מצאנו. נסגר זה מכבר...

8. בריכות תרמיות בטבע

– בריכה ב- Seljavallalaug – הבריכה גדולה, המים נעימים (למעט נקודות מסוימות שבהן ממש חם). שווה לעצור בסוף היום, ואפילו באמצע היום (כמו שאנחנו עשינו) להתרעננות.

הגעה: קצת לפני שמגיעים למפל סקוגפוס Skogafoss (מכיוון מערב למזרח), פונים מכביש 1 לכביש 242, מתקדמים -כ1 ק"מ ובפנייה החדה של הכביש ממשיכים ישר לדרך 2311 עליה נוסעים 2 ק"מ. אין שום שילוט. מגיעים לדרך ללא מוצא החסומה באבנים ומחנים ליד שני בתים אדומים. אחרי שחונים עוברים את ערימת האבנים וממשיכים ברגל כ-10 דקות. צריך גם לחצות נהר קטן. זה נראה כאילו הדרך לא מובילה לשום מקום הגיוני, אבל בסוף מגיעים. הבריכה נמצאת למרגלות הר הגעש שהתפרץ ב-2010 והשבית את כל אירופה למספר שבועות.

• המרחצאות החמים ב-HOFFELL – המרחצאות הם למעשה מספר בריכות קטנות (מתאימות ל4-6 אנשים כל אחת), צריף להחלפת בגדים, מקלחת חיצונית ותיבה להשארת דמי הכניסה- בלי שומר, רק שקט ומרחבים של נוף... הגעה: 15 ק"מ מערבית ל-Hofn על כביש הטבעת יש לפנות ימינה לכביש 984. קיים שילוט למעיינות, אבל צריך לחפש אותו טוב...

– בריכת Grettislaug - הבריכה הכי מדהימה שפגשנו !!!!!! הבריכה הזו , שנמצאת ממש ליד שובר גלים, צמודה לבית קפה שבו משלמים על הזכות לטבול במים (1000 קרונות – כ30 ש"ח לאדם). במקום יש שתי בריכות עשויות אבן במבנה עגול, אחת קטנה לכ-6 איש, והשניה גדולה יותר. הבריכה רדודה, וניתן לחוש את מקום נביעת המים בקרקעית הבריכה. בצד הבריכות ניתן להחליף בגדים במעין מסתור מאולתר. אנחנו הגענו במזג האוויר חורפי במיוחד והחוויה היתה מדהימה. הגעה: על כביש 748, שהופך מהר לדרך עפר אפילו קופצנית ואיטית למדי, אבל עבירה לכל רכב, ואם מתמידים עד לסופה (כ-14 ק"מ) מגיעים למעיין . בריכת Grettislaug ביום מעונן וקר. החוויה שווה פי אלף !!!!

9. כלבי ים – משקפת חובה !!!!

ממה שקראתי יש 3 איזורים מומלצים לצפייה בכלבי ים:

1. לגונת הקרחונים – כנראה שיש ימים שבהם ניתן לראות שם כלבי-ים רבים. אנחנו הגענו ללגונה ב-6 בערב, וראינו 2 כלבי-ים בדיוק.
  2. מושבות כלבי הים בחצי האי הצפוני Vatnsnes.:

הקפת חצי האי Vatnsnesi הוא כ-70 ק"מ אשר רובם נעשים על דרך עפר מס. 711. ישנן שלוש מושבות כלבי ים שניתן להשקיף עליהן מהחוף.

במסלול (נגד כיוון השעון) נמצאת ליד החוף בHvetserkur . במגרש החניה יש לחפש
את שולחן האוכל הירוק, שמאחוריו יש שביל שיורד דרך שדות שעורה, עד למקום שממנו ניתן
 לתצפת על מושבת כלבי הים שבאי הקטן שממול. המון כלבי ים משועממים רבצו שם, אך המרחק היה גדול מדי, לטעמי. גם שביל ההליכה עד לחוף היה הארוך מכל המושבות שעברנו.

השנייה נמצאת בIllugastadir והיא ממש קרובה לכביש, כ-6 ק"מ מחוות Tjörn. עוברים דרך שער בקר שעל עמודי העץ שלו נוהגות הציפורים לעמוד ולצפות על השטח. מהחנייה יש שילוט ברור. לאחר כק"מ מגיעים למחסה המיועד לצופים על כלבי הים אשר רובצים חסרי מעש על הסלעים המרוחקים אבל מאפשרים צפייה יחסית טובה.

המושבה השלישית של כלבי הים נמצאת ב Svalbaro - המושבה נמצאת קרוב לקודמת, ויש לשים לב לשילוט על הכביש, עם ציור של כלב ים. במושבה היו מעט כלבי ים שרבצו במפרץ קטן.

1. חוות Ytri-Tunga שבחצי האי Snaefells –הגענו בלי תקוות רבות, ודווקא כאן ראינו את כלבי הים ממרחק קצר מאד, וההליכה היתה קצרה אף היא.

מה שלא תעשו, ולאן שלא תגיעו – תמיד יש מה לראות.