צריכים עצות מועילות?

את הטיול לאיסלנד ערכנו בקיץ 2000. העצות כאן לא יתמקדו דווקא בבחירת האתרים לביקור, שכן את אלה תוכלו למצוא בכל ספר ואתר אינטרנט כולל תמונות מרהיבות. הכוונה בדברים שלהלן דווקא לתת עצות פרקטיות שיקלו על ארגון הטיול. כידוע איסלנד מאוד יקרה ומאוד קרה, ולכן חלק מהעצות יתמודדו עם הניסיון לחסוך ולהתחמם. בכל מקרה, ולפני שתגיעו לסוף: זו מדינה נפלאה, האנשים בה חמים, נופיה משגעים, ופשוט כדאי מאוד מאוד לטייל בה. רק תהיו בני אדם, אל תנצלו את היושר והתמימות האיסלנדיים, ואל תוסיפו למפה מקום שלא רוצים בו ישראלים (ראו עוד ב"איך להתנהג").

הערה לגבי שמות המקומות באיסלנדית: היגוי שמות המקומות באיסלנדית שונה בד"כ מהצורה שבה קוראי אנגלית יבטאו שמות אלה. כדי לנסות להקל מעט, מובאים כאן שמות המקומות בד"כ גם בכתיב לועזי וגם בתעתיק עברי, כפי שיש לבטא אותם. אנחנו מקווים שלא טעינו יותר מדי, אבל אל תתפלאו אם תגלו למשל שאת שם העיר Hofn יש לבטא "הפ". מבוא לכללי ההיגוי האיסלנדי תוכלו למצוא במדריכי לונלי פלנט.

לתחילת הכתבה

איך לטייל באיסלנד?

אפשר כמובן לשכור רכב. זה רק לא מאוד זול בלשון המעטה. רכב פרטי יעלה כמאה דולר ליום (נכון לשנת 2000), ואז תהיו מוגבלים כמעט רק לכביש הטבעתי המקיף את האי (כביש מספר 1) ורכב 4x4 שיאפשר לכם חופש תנועה גדול יותר, יעלה כמאתיים דולר ליום (המחירים כוללים גם תוספת עבור קילומטרז` ממוצע, הנדרשת בדרך-כלל בנוסף על המחיר היומי). הדלק יעלה עוד כדולר ורבע לליטר (במחירי אוגוסט 2000). יש חברות המשכירות רכבים ישנים במחירים סבירים מעט יותר. פרטים על החברות תוכלו למצוא במדריך לונלי פלנט (שוב, לא כדאי לסמוך על סוכן הנסיעות שימצא את העסקה המשתלמת) ובחומר שתקבלו ממשרד התיירות האיסלנדי. פרטי התקשרות עימו: [email protected]  אתר אינטרנט:www.icetourist.is .

גם אז לא מומלץ לנוע בכל הדרכים לבדכם. הנהיגה מחוץ לכביש המקיף כרוכה פעמים רבות בדרכים תלולות בשדות לבה ובחציית נהרות קרחוניים בעלי זרימה חזקה המוחקת את הדרכים. בנוסף לכך יש לזכור את מזג האוויר ההפכפך, במיוחד בהיילנד (Highland, פנים האי). המראה של אוטובוס מחלץ רכב תקוע מהנהר אינו נדיר. אחת הדרכים הקשות היא הדרך לאסקייה, ויומיים אחרי שאנחנו נסענו בה באוטובוס מיוחד, אותו אוטובוס עם אותו נהג מנוסה נתקע בנהר קרחוני רחב (אותו חצינו רק יומיים קודם), כל הנוסעים והנהג עלו לגג האוטובוס, הנהג שחה 50 מ` בנהר כדי להזעיק עזרה, וכל הנוסעים חולצו במסוק מגג האוטובוס. יש הרבה מטיילי אופניים באיסלנד, בעיקר בכביש ההיקפי, והם נעזרים לקטעים קשים (רוחות; גשם; דרכים בשדות לבה) גם באוטובוסים. זה לא התחום שלנו, ותצטרכו ללמוד עליו בלונלי פלנט או במקום אחר.

 בהתחשב בכל הנ"ל, החלטנו לתור את האי בתחבורה הציבורית. יש אמנם אוטובוסים בתדירות נמוכה מאוד, אבל הם מכסים את כל האי, את היקפו וגם דרכים רבות בפנים האי, כשהאוטובוס (לפעמים מיניבוס, לפעמים מיניבוס עם נגרר לתרמילים ולמזוודות) מותאם לתנאי השטח. כיוון שהתדירות באמת נמוכה (בדרך כלל אוטובוס אחד ביום בכל קו, ואפילו פחות), כדאי מאוד לתכנן את המסלול כבר בארץ לפי לוח האוטובוסים המעודכן. לוח כזה אפשר לקבל בדואר (בקשו את הלוח באנגלית) אם תפנו לחברה המאגדת את כל חברות האוטובוסים, BSI. אתר אינטרנט:www.bsi.is.

לתחילת הכתבה