הקדמה: אמנם חזרנו מצ'כיה ביום רביעי 4/10, אבל בעקבות אירועי 7/10 והאירועים אחריהם, אני מעלה את הפוסט רק כחודשיים לאחר חזרתנו לארץ. אני יכול לציין שבמהלך החודשיים הללו צ'כיה הראתה את ידידותה ומחויבותה המוחלטת לישראל, כפי שהיה מיום הקמת המדינה. עוד ממלחמת העצמאות צ'כיה סיפקה לנו נשק, מטוסים והרבה תמיכה דיפלומטית, וגם בימים קשים אלה, כל ראשיה התייצבו באופן גורף לצד ישראל, ובנוסף בככר ווצלאב ובככר העיר העתיקה של פראג התקיימו מספר הפגנות תמיכה בישראל בהשתתפות המנהיגים הצ'כים, דבר שמעמיק יותר את הקשר בין המדינות ואת הרצון להגיע ולטייל במדינה הנפלאה הזאת, להכיר אותה ולהוקיר לה תודה.

אני מכיר את פראג מעולה מביקורי הקודמים בה (אחד מהם עם בני הבכור), אבל האישה והבן הצעיר עדיין לא ביקרו בעיר. החלטתי לנצל את חג הסוכות, להראות להם את העיר היפה וגם לצאת מחוץ לפראג למקומות יפים אחרים בצ'כיה. אקדים ואגיד מראש, שסביר להניח שמרבית המבקרים בפעם הראשונה בפראג, יבחרו בתוכנית טיול שונה משלנו. היות ואני כאמור הייתי כבר פעמים רבות בעיר, והבנים העדיפו לשלב נופש עם הטיול, תכנית הטיול שלנו היתה שונה.

לאור בקשת הבנים, החלטנו שנעשה טיול משולב עם נופש כאמור, ולכן הזמנתי חדרים במלון אקווה פלאס שממוקם כ- 20 דקות נסיעה מחוץ למרכז ההיסטורי של העיר. במלון הזמנו 2 חדרים זוגיים עם דלת מקשרת. בכל חדר כספת, מיניבר, ערכת קפה, חדר אמבטיה מרווח וגם החדרים עצמם היו מאוד מרווחים ונוחים במהלך כל השהייה במלון. השירות של אנשי הקבלה היה אדיב ובזכות כך התאפשר לנו לעזוב את החדר בשעה 12:30 ביום האחרון (מה שאיפשר לנו להנות מפארק המים במלון גם ביום זה). ארוחות הבוקר במלון, היו לא רעות וכללו חביתה מקושקשת, חביתה / ביצת עין, ירקות, פירות, דגנים, מיצים, לחמים, מאפים, שתיה חמה ועמדת פנקייק טריים, ואפילו טובות ביחס לביקורת שקראנו עליהן לפני הטיול, והיו הסיבה העיקרית להתלבטות שלי אם להזמין לינה במלון זה.

כרטיסי טיסה הזמנתי כרגיל מאתר האינטרנט של אל על - טיסת בוקר שממריאה מטרמינל 1 בבן גוריון ביום שישי של חול המועד בשעה 07:00 בבוקר ונוחתת בפראג בשעה 10:05, וחזרה בטיסת הלילה שיוצאת מפראג ביום שלישי בשעה 22:15 ונוחתת בבן גוריון בשעה 03:15 אור ליום רביעי.

מאחר ואנו שוהים במלון מחוץ למרכז העיר וגם מעוניינים כאמור לטייל למקומות אחרים ברחבי צ'כיה, הזמנתי רכב אסטייט משפחתי גדול מחברת רנט פלוס המקומית לכל ימי הטיול. קבלתי יונדאי I30 אסטייט עם תא מטען ענק בו נכנסו בלי בעיה 4 המזוודות הגדולות (אחת הגיעה ריקה כמעט לגמרי, וחזרה מלאה עם קניות שעשינו בפראג) איתן הגענו, וגם הטרולי.

יום שישי 29/09/2023 – הגעה לפראג וטיול במאלה סטרנה ואזור ככר וצלאב

הטיסה לפראג יצאה בזמן ונחתה בזמן, וגם איסוף הרכב הסתיים במהירות, כך שיצאנו מהר יחסית לכיוון העיר. להבדיל מפעמים קודמות בחו"ל בהן עשינו כולנו חבילות שיחות וגלישה בפלאפון, הפעם עשיתי לעצמי חבילת AIRALO, אבל לאישה ולבנים לא היתה אפשרות לעשות, ולכן עצרנו בדרך העירה לכמה דקות בקניון ססטקא ממש ביציאה משדה התעופה, לשים לאישה ולבנים סימים של חברת O2 המקומית. המשכנו לעיר וחניתי בחניון רודולפיניום (אולמה של התזמורת הסימפונית המקומית – קרוי על שמו של רודולף בנם של סיסי ופרנץ יוזף). מהרודולפיניום התחלנו בצעידה לכיוון המאלה סטרנה, בחרנו ללכת מגשר מאנה שיוצא מהרודולפיניום, ומיד עם ההגעה לצד השני של נהר הוולטבה, פנינו שמאלה לפארק הנחמד שלאורך הנהר. מזג האוויר היה נפלא וחם (לא מידי), והגענו עד למקום בו שוחים להם הברווזים והברבורים, משם המשכנו ליד מוזיאון קפקא לרחוב הצר בעיר (שהוא יותר סמטה קצרה), עם הרמזור המסמן להולכי הרגל להולכים באיזה כיוון מותר להיכנס לרחוב. המשכנו לגשר קארל ופנינו ימינה למאלה סטרנה. הזמנתי מראש שולחן לשעה 13:00 למסעדת U GLAUBICU שנמצאת ברחבה שמול כנסיית סנט ניקולאס, ותזמנתי את ההליכה שלנו כך שנגיע למסעדה לקראת שעה זו. הגענו למסעדה ההומה קרוב לשעה אליה הזמנתי את השולחן, וגיליתי שהיה נכון מאוד להזמין שולחן כי בכניסה למסעדה היה תור ארוך של אנשים. בזכות כך ששמרו לנו מקום מראש, עקפנו את כל התור והתיישבנו מיד בחדר שנקרא "סלון" בחלק הפנימי של המסעדה. המסעדה עצמה מאוד מיוחדת הן בצורה שלה, שכוללת מספר חדרים פנימיים יפים, בחלקם עם ציורי האזור מההיסטוריה, ובמיוחד באוכל המעולה שלה. הזמנתי את המאכל הלאומי של צ'כיה שנקרא סביצ'קובה (מדליוני בשר ברוטב שמנת וציר הבשר, עם כופתאות דמויות לחם לבן בלי הקשה), אישתי הזמינה מרק גולש מעולה שמגיע בתוך לחם  וסלט עוף, והבנים הזמינו את הגבינה המטוגנת המפורסמת ומנות שניצל עוף. בנוסף כמובן, על מנת שהארוחה תהיה הכי אותנטית שאפשר, הזמנתי גם 1/2 ליטר בירת פילזנר מעולה, שגם עלתה מחיר מגוחך של פחות מ 10 ₪. כל המנות היו מעולות והיוו התחלה נפלאה לטיול בצ'כיה.

מסעדת U GLABICU במאלה סטרנה (העיר הקטנה) - פראג

מיד ביציאה מהמסעדה פנינו לכיוון גשר קארל, ובדרך אליו עוד עצרנו לקיורטוש ראשון (בצ'כיה נקרא טרדלינק – ארובה) לקינוח הארוחה. המשכנו על הגשר, קודם ליד המדרגות המפורסמות בהן ירד תום קרוז בסרט "משימה בלתי אפשרית 1" ולאחר מכן בין פסלי הקדושים הנוצרים וכמובן פסל ישו הצלוב עם הפסוק בעברית, והגענו לצד השני של הגשר, לפסלו של המלך קארל הרביעי.

גשר קארל - פראג

מאחר והאישה והבנים היו עייפים (השקמה בלילה והגעה לשדה התעופה לפנות בוקר), החלטנו לסיים לצהריים אלה את הביקור בעיר, שהיה עד עכשיו מקסים, ולנסוע למלון, למנוחה ולפארק המים. חזרנו לרכב, ולאחר נסיעה של כעשרים דקות, הגענו למלון. האישה והבן הגדול העדיפו לנוח ואילו הבן הקטן ואני ירדנו לפארק המים. העברנו בו כשעה וחצי מהנות בין המגלשות השונות, וחזרנו לחדר. לאחר התרעננות קצרה, יצאנו שוב לעיר והפעם חניתי בחניון "פארקינג סנטר" שעל רחוב ווילסונובה בצמוד לבניין האופרה. הלכנו ליד האופרה והמוזיאון הלאומי לככר וצלאב היפה והגדולה, ולשדרה שלצידה. נכנסנו לקניות קטנות בפריימארק שבמקום, והמשכנו לכיוון מלון NYX האהוב עלינו בו התארחנו הבן ואני כששהינו יחד בעיר בטיול קודם, ומשם לכיוון מסעדת ואפיינו הסמוכה שאנחנו אוהבים, לארוחת ערב. אחרי ארוחת הערב חזרנו למלון מרוצים מאוד מההספק וההנאה של היום הראשון לטיול.

ככר ווצלאב - פראג

יום שבת 30/09 – טיול בצ'סקי קרומלוב ובאזור ככר העיר העתיקה בפראג

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו הבן הגדול ואני לצ'סקי קרומלוב (הבן הקטן לא הרגיש טוב, והאישה נשארה איתו במלון). לאחר נסיעה של כמעט שעתיים הגענו לצ'סקי קרומלוב שם חניתי בחניון מספר 2 בקרבת מבשלת הבירה המקומית. צעדנו דרך חצר המנזר לכיוון טירת צ'סקי קרומלוב היפה והמרשימה. בטירה עברנו בין החצרות השונות, ראינו את המערה, את התיאטרון, את ציורי הקיר המקסימים של האלים ואת הסגרביטו (שכבות טיח שיוצרות ציור) על קירות הטירה. עברנו דרך מרפסת התצפית המקסימה על העיר, וירדנו דרך גרם המדרגות האחורי אל העיר עצמה.

צ'סקי קרומלוב המיוחדת והיפה מנקיק בחומת העיר.

עברנו ליד מוזיאון אגון שילה, כנסיית ויטוס הקדוש של העיר, ובדרך עברנו ליד המון בתי בארוק יפייפיים עם סגרביטו בצורת מעטפה עליהם. המשכנו לכיוון ככר העיר, ומשם עלינו במעלה רחוב הורני לכיוון הבניין של מסדר הישועים עם החצר המקסימה שלו ומלון רוז' עם התצפית המקסימה לעבר נהר הוולטבה. לאחר ארוחת צהריים קלה, עלינו בשעה 14:00 על רפטינג בסירת עץ של 8 אנשים לאורך נהר הוולטבה במרכז העיר. השייט היה  מקסים ויצא מהנקודה הצרה ביותר בעיר אותה מקיף הנהר. בנקודה זו רצועת האדמה היא באורך 60 מטר בלבד, בגלל הנהר המקיף אותה משני צידיה. השייט הרגוע היה מהנה ושטנו בתחילה לכיוון הפארק העירוני והבתים המקסימים מצדו השני של הנהר עם הסבר מקיף על ההיסטוריה של הבתים וההצפות שהיו במקום, במיוחד זו של 2002 שאיימה על הצפת העיר כולה. בהמשך ראינו מהנהר את כל המקומות שכבר ביקרנו בהם במהלך הטיול הרגלי, אלא שהפעם ראינו את המבנים והמקומות מכיוון הנהר, מראה מקסים. בהמשך מגיעים לאזור הטירה וגם כאן המראה מקסים מכיוון הנהר. בין לבין גלשנו פעמיים במורד הזרם של הנהר, דבר מהנה לכשעצמו. הרפטינג הסתיים ליד מבשלת הבירה הישנה והמוזנחת (עוד מימי השלטון הסובייטי), ובצמוד אליו חניון 2, וזו הסיבה שחניתי בו, על מנת שבסיום הרפטינג נגיע ישירות לרכב.

מצודת צ'סקי קרומלוב מהשייט ברפסודה על נהר הוולטאבה.

התחלנו בנסיעה של כשעתיים לכיוון המלון, מרוצים מאוד מהביקור בצ'סקי קרומלוב המקסימה, אך מעט עצובים בגלל שלא עשינו את הטיול בהרכב משפחתי מלא. הגענו למלון בשעת אחה"צ מאוחרת, ובגלל שהבן כבר הרגיש יותר טוב, החלטנו לצאת לטיול ערב בעיר. החניתי את הרכב בחניון של קניון פלדיום, ואכלנו ארוחת ערב מעולה במסעדת הפיצות שבקניון. אחרי ארוחת הערב יצאנו לטיול רגלי תחילה ליד המוניסיפל האוס, מגדל אבק השריפה, בית המדונה השחורה לככר העיר העתיקה. הככר היתה מוארת והומה עם עשרות / מאות תיירים שגדשו את המקום (אומנם כבר לא עונת התיירות החמה, אבל היו אלה הימים שלפני חג וצלאב הקדוש, מה שגרם לתנועת תיירים מקומיים ערה). משם דרך בניין העיריה הישן והשעון האסטרונומי הלכנו לכיוון גשר קארל, אליו הגענו אחרי הליכה של מספר דקות. אומנם הגרש עצמו לא מואר בתאורה אטרקטיבית (לא יודע למה, יכל להיות מקסים), אבל על הגבעה ממול, מעבר לנהר, נצצה לה מצודת פראג באורות יפים, והמראה היה מקסים. התחלנו לחזור לכיוון הרכב בחניון קניון הפלדיום כשבדרך אנחנו עוברים שוב דרך ככר העיר העתיקה.

מצודת פראג בלילה מגשר קארל.

יום ראשון 01/10 – קארולבי וארי ופארק מים במלון

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לנסיעה של כשעה וחצי לכיוון קארלובי וארי, עיירת המרחצאות הידועה. חניתי בחניון בקצה העיר לא רחוק מגרנדהוטל פאפפ, ומשם התחלנו את מסלול ההליכה לאורך הנהר. עצרנו לשבת באחד מבתי הקפה שעל גדת הנהר, לקפה, שוקו ועוגה טובה, והמשכנו בטיול לאורך הנהר עד ספא הוטל טרמל. בדרך עברנו בין הגייזרים השונים, הקולונדות המקסימות, ברזי המים החמים בכל פינה ושדרות החנויות, וכל זה שוב במזג אוויר נפלא שליווה אותנו לכל אורך הטיול.

קרלובי וארי המקסימה.
דוכן ואפלים מקומי בקרלובי וארי.

אחרי ארוחת צהריים התחלנו את הדרך חזרה לכיוון הרכב. העדפנו לוותר על עליה לתצפית דיאנה על העיר, והתחלנו בנסיעה חזרה לכיוון המלון. מאחר וקניון חודוב קרוב מאוד למלון שלנו, האישה ביקשה שאוריד אותה שם, ואני והבנים המשכנו למלון ולפארק המים. אחרי כשעה וחצי בפארק המים חזרנו לדר ומשם לאסוף את האישה מהקניון. הסתבר שהמחירים בקניון יקרים יחסית, ורק נהננו מארוחת ערב במסעדת ואפיינו שבקניון.

יום שני 02/10 – קניות בארנה פאשיין אווטלט ופארק מים במלון

מאחר והביקור הקצר של האישה אתמול בחודוב הסתיים ללא קניות כלשהן, ובזכות כך שמראש הכנתי חלופות לקניות, יצאנו הפעם לארנה פאשיין אווטלט שמרוחק כ- 15 דקות נסיעה מהמלון. התברר שכאן כבר יש חנויות יותר אטרקטיביות לקניות, בעיקר חנויות הספורט אווטלט והביגוד היותר קל, ולאחר כשלוש שעות וחצי של קניות, יצאנו עם שלל רב מהאווטלט. הבעיה באווטלט שאין בו מתחם אוכל אטרקטיבי (לדעתנו לפחות) פרט לסטארבאקס, ולכן לצורך ארוחת הצהריים עברנו לקניון סמוך (3 דקות נסיעה מהאווטלט) שם אכלנו צהריים במתחם המסעדות. משם חזרנו למלון לפארק מים ומנוחה. בערב חזרנו לואפיינו בחודוב לארוחת ערב.

יום שלישי 03/10 – פארק מים במלון, מצודת פראג, הרובע היהודי וככר העיר העתיקה

היום האחרון לטיול. אנשי הקבלה האדיבים במלון אפשרו לנו לעזוב את החדר בשעה 12:30, ובזכות כך מיד אחרי ארוחת הבוקר ירדנו הבנים ואני לשעה וחצי מהנות נוספות בפארק המים. לאחר שעזבנו את החדר, נסענו לחניון של קניון פלדיום ומשם לקחנו בולט למצודת פראג, על מנת שנעשה מסלול הליכה שיתחיל במצודה ויסתיים בחניית הרכב. שוב, אני מכיר את המצודה מצוין, ועשינו מסלול שהתחיל בשער מתיאס ועבר בין החצרות השונות, קתדרלת ויטוס הקדוש, הארמון החדש, הארמון הישן, רחבת בזיליקת סנט ג'ורג', ליד ארמון משפחת לובקוביץ והגולדן ליין.

תצפית על פראג מהמצודה.

חזרנו לשער מתיאס ויצאנו לתצפית נפלאה על העיר ומגדל פטרין. ירדנו במדרגות למאלה סטרנה, עברנו ליד האסיר שיוצא מהחלון על שפת המדרכה בפאב ימי הביניים, לכנסיית ניקולס הקדוש ומסעדת U GLAUBICU . כבר היה לקראת שעה 15:00 וקיווינו שיהיה עבורנו מקום פנוי לארוחת סיום טיול. לשמחתנו הרבה היה שולחן פנוי ושוב סעדנו עם אותו תפריט מעולה כמו ביום הראשון (סביצ'קובה, גבינה מטוגנת, מרק גולאש בלחם, סלט עוף, שניצל עוף וכמובן בירת פילזנר). בסיום הארוחה המשכנו לטייל במאלה סטרנה, עברנו דרך הקיר של ג'ון לנון, ומשם על גשר קארל לצד השני של העיר.

מכאן מסלול ההליכה שלנו המשיך דרך מבנה הקלמנטיניום (מסדר הישועים שהגיע לפראג על מנת להחזיר את אנשי העיר לקתוליות), בניין העיריה החדש, נכנסנו לסיפריה הלאומית להציץ ולהצטלם בעמוד הספרים האינסופי שבה, ומשם לבניין בו נולד פרץ קפקא, דרך מסעדת הגולם לרובע היהודי.

עמוד הספרים האינסופי בסיפריה הלאומית - פראג

בלב הרובע, בין בית הכנסת הישן-חדש לבין בית הקברות בו 12 שכבות קבורה, עצרתי לספר למשפחה את סיפור הגולם מפראג ולאכול את הטרדלינק (קיורטוש) הכשר עם תותים, גלידה וקצפת, שלדעתי הוא הטעים ביותר בפראג.

הטרדלינק (קיורטוש) הטעים בפראג לדעתי - ברובע היהודי.

משם המשכנו על רחוב פריז לככר העיר העתיקה ולפלדיום. יצאנו לדרך לכיוון שדה התעופה בשעה 17:30 לערך, מעט מוקדם ממה שתכננו מראש, אבל התברר שזו היתה החלטה נכונה, כיוון שהיו פקקים רבים, ועוד היינו צריכים לתדלק את הרכב, להחזיר אותו ולקבל החזר מס על הקניות שעשינו, כך שהגענו לדלפקי אל על בעיתוי מושלם, דקות לפני פתיחתם. הטיסה המריאה בדיוק בזמן ואפילו נחתה בארץ בשעה 02:45, כחצי שעה לפני הזמן המיועד.

זו היתה צ'כיה שלנו עם פראג, צ'סקי קרומלוב, קרלובי וארי, אקווה פלאס, טיול ונופש במהלך 5 ימים בחול המועד סוכות 2023.