את שנת 2020, התחלנו בארבעה ימי שנה חדשה בוינה, עם כל אורות ושווקי השנה החדשה. המצחיק הוא, ששם שמענו לראשונה על מחלה מוזרה שמכה במזרח הרחוק ומאיימת להתפשט לכל העולם, ושמה קורונה...

במהלך חגי תשרי (ספטמבר) 2021 יותר משנה וחצי אחרי שהקורונה שינתה את חיינו, וכשכבר חשבתי ששנת 2021 תעבור ללא טיסות, האישה לא הסכימה לשמוע על חו"ל כל עוד יש קורונה וסוף השנה נראה באופק, שאל אותי חבר לגבי מלון כלשהו בלונדון שהוא מתעניין בו, לקראת טיול כדורגל שהוא מתכוון לערוך שם עם בנו. השאלה שלו הציתה לי רעיון של סופ"ש ארוך בבירת הכדורגל של אירופה והעולם. בירור נוסף עם האישה העלה שהיא איתנה בדעתה שלא לטוס, אבל מצד שני אין לה בעיה שאקח איתי את הילדים, וכך יצא לדרך הרעיון. יש לנו זיכוי מאל על, על טיסה לטוסקנה שהתבטלה בגלל הקורונה באוגוסט שעבר, שממתין שנשתמש בו. בדיקת לוח המשחקים של הליגה האנגלית העלה שליברפול אהובתי משחקת בלונדון נגד ווסטהאם בסופ"ש של 7/11, ויום לפני כן צ'לסי מארחת את ברנלי בסטמפורדברידג'. הצלבה עם לוח הטיסות של אל על העלתה אפשרות לטוס ללונדון ביום חמישי 4/11 אחרי הצהריים ולחזור ממנה ביום שני 8/11. מבדיקה עם אבא שלי (בן 86!) הסתבר שהוא לא היה מעולם בכדורגל באנגליה, ולמרות החשש מהקורונה, יצטרף אלינו לחוויה של סבא, אבא ונכדים בסופ"ש ארוך של כדורגל בלונדון. וואוו!!!

הזמנת הכרטיסים למשחקי הכדורגל נעשתה מסוכן ישראלי, ומיד גם הזמנתי את הטיסות מאל על פחות מארבעה שבועות לפני מועד הטיול. לוח הזמנים היה כזה שנוחתים ביום חמישי בערב בלונדון, יש לנו את יום שישי במלואו לטייל בעיר, שבת וראשון חצי יום ראשון לטיול, ולאחר מכן משחקים, וביום שני לאחר ארוחת הבוקר נוסעים להית'רו, וחזרה לארץ.

מיד לאחר הזמנת הכרטיסים למשחקי הכדורגל והטיסות התחלתי לבחון מלונות רלבנטיים. מחירי המלונות בלונדון יקרים יחסית למרות שער הפאונד שנמצא בשפל היטסורי של כ- 4.30 ש"ח לפאונד, אבל מצד שני יש אזורים רבים בהם ניתן להזמין מלון, וכמובן ככל שמתרחקים מהמרכז המחירים מוזלים. החלטתי לבחון מלון ב"טבעת השניה" כך שלא יהיה ממש במרכז (אוקספורד/סוהו), אבל יהיה קרוב לשם. בסופו של דבר בחרתי במלון פרמייר אין לונדון סט. פנקרס, שממוקם בקינגס קרוס. המלון קיבל ביקורות טובות בכל האתרים שבדקתי (4.5 בטריפאדווייזר, וגם ציון טוב בבוקינג ובהוטלס.קום) המיקום טוב ונוח, ממש בצומת שמתחת למלון עוצרים מספר קווי אוטובוס שמובילים למרכז העיר בתוך כ- 10 דקות נסיעה ותחנת הרכבת קינגס קרוס ממוקמת דקות הליכה בודדות מהמלון. אנחנו פחות אוהבים את האנדרגראונד, ויותר אוהבים לסוע באוטובוסים בלונדון, במיוחד בקומה השניה, ממנה חווים ורואים נפלא את העיר. כמו כן, מתחת למלון היו המון מסעדות ובתי קפה, המיקום מצויין כאמור, ארוחת הבוקר במלון היתה מעולה, עשירה ומשביעה מאוד (פרט לכך שאין ירקות). דווקא החדר עצמו מעט אכזב ללא מקרר או כספת, וגם הארון היה מדפים פתוחים, ללא דלת...

את המסלולים לטיול הכנתי כרגיל דרך GOOGLE MAPS, כולל מיפוי מדויק של שימוש באוטובוסים ורכבות, וכמובן שנעזרתי בקבוצות הפייסבוק והווטסאפ של מטיילים בלונדון, לרעיונות על מסלולים, למרות שאני מכיר טוב את לונדון, בה כבר הייתי מספר פעמים בעבר. כך למשל התוודעתי לאזור ונציה הקטנה ותצפית הסקאיי גארדן.

כמו כן, הקורונה מאלצת לבצע בדיקות לפני הנסיעה, בלונדון ועם החזרה לארץ. הזמנתי מספר ימים לפני הטיול בדיקות במעבדת ביוגרופ בבונד סטריט ליום שישי בערב, וממש יום לפני הטיול מילאתי את טופס ה- PLF עם הצהרת הבריאות והחיסונים, המאפשר כניסה לאנגליה. בכך הסתיימו ההכנסות לטיול.

יום חמישי 4/11 – טיסה ללונדון והתמקמות במלון

ביום היציאה לטיול התייצבנו בבן גוריון כשלוש שעות לפני הטיסה (שהוקדמה משעה 17:15 לשעה 15:15), ולאחר קניות קצרות בדיוטי והארוחה המסורתית, עלינו למטוס. מטוס דרימליינר 787-900 של אל על, חדיש ונוח (שדרגתי מקומות על מנת שיהיה יותר מקום ונוח) עם מערכת מולטימדיה אישית מגוונת מאוד לכל נוסע, כך שאפשר להעביר את הטיסה בכיף. אומנם המראנו בחצי שעה איחור, אבל משך הטיסה התקצר בשעה מול המתוכנן כך שנחתנו בלונדון קצת לפני השעה 18:00 בערב (שעון מקומי). קראתי רבות לפני הטיול על התורים הארוכים בהית'רו עם הנחיתה, אבל למזלנו היה תור קצר בביקורת הדרכונים, וגם המזוודות יצאו מהר יחסית, ובחוץ כבר המתין לנו הנהג של הדר שהזמנו מראש, ואסף אותנו למלון.

הגענו למלון בסביבות שעה 20:00, ולאחר התמקמות בחדר, ירדנו לארוחת ערב ראשונה מתחת למלון במסעדת "פיצה אקספרס".

יום שישי 5/11 – מרכז לונדון ונציה הקטנה ושוק קאמדן

לאחר אורחת הבוקר המעולה במלון, יצאנו להתחיל את הטיול בעיר. נסענו באוטובוס מהמלון לככר לסטר, וכמובן שאגנו לעלות לקומה השניה, לראות את העיר מגבוה. הככר בשיפוץ, אולי לקראת הכנות לכריסטמס, וממנה המשכנו ישירות לחנות M&M המקסימה והצבעוני, וממנה לחנות LEGO, גם בה כבר החלו ההכנסות לכריסטמס עם בובת סנטה. המשכנו דקות הליכה בודדות לככר פיקאדילי וממנה לריג'נט סטריט שגם הוא החל להתקשט לכריסטמס. מזג האוויר היה מקסים, קריר (לא מאוד) ובהיר, ואיפשר טיול בכיף. בריג'נט סטריט המשכנו עד חנות המליס, בה הצטלמנו בכרכרת האיילים שהוכנה לקראת הכריסטמס. חיפשנו את בובת המלכה איתה הצטלמנו בביקורנו האחרון בלונדון בשנת 2014, אבל מאז כבר פירקו אותה...

מהמליס חזרנו לככר פיקאדילי, ומשם לקחנו קו 6 (שוב קומה שניה, בספסלים הקדמיים כמובן...) לונציה הקטנה. בחרתי במסלול נסיעה זה באוטובס, שהוא ארוך יחסית לנסיעה באנרגראונד, כיוון שהוא עשה לנו סיור מקסים לאורך ההייד פארק, משם למארבל ארץ', והמשיך לונציה הקטנה. בונציה הקטנה ירדנו תחנה אחת אחרי ווארוויק, וממש ליד התחנה, אכלנו ארוחת צהריים איטלקית טובה במסעדת דה דניאלה, עם בעלים איטלקי חם ונחמד. משם הלכנו כ- 500 מטר בין בתי השכונה המקסימים ולאורך הנהר, לכיוון המקום ממנו יוצא השייט לקאמדן מרקט. אומנם המקום נקרא ונציה הקטנה, אבל הוא מזכיר את אמסטרדם, הרבה יותר. הזמנתי מראש את השייט המקסים לקאמדן (יש כמה חברות שעורכות שייט זה כמו ג'ייסונ'ס טריפ או לונדון ווטרבאס), ובשעה 14:30 יצאנו לשייט של 45 דקות לקאמדן. השייט נחמד וכולל הסברים על התעלה ואחוזות המפורסמים שלאורכו. מגיעים עם הסירה ממש לתוך קאמדן לוק. קאמדן מארקט היה הפתעה מקסימה, שוקק חיים, דוכני אוכל, בגדים ותכשיטים ואווירה מקסימה. משם המשכנו על הרחוב המוביל לקאמדן טאוון עם הבניינים הצבעוניים והמיוחדים שלאורכו, לתחנת האנדרגראונד, ומשם לאוקספורד סטריט. ערכנו את בדיקת DAY 2 שגם שימשה לנו כבדיקה 72 שעות לפני החזרה לארץ, במעבדת ביוגרופ שבבונד סטריט, וממש ליד אכלנו ארוחת ערב טובה במסעדת אנגוס. המשכנו בטיול ומעט קניות באוקספורד סטריט וחזרנו למלון.

היה מסלול טיול מגוון, ששילב חלקים שונים מהעיר (מרכז, שכונה מיוחדת, שייט ושוק) ביום אחד, מבלי להיות ב"מסע כומתה".

ריג'נט סטריט המתקשט לקראת הכריסטמס.
הייד פארק מהספסל הקדמי בקומה השניה (כמובן) של קו 6 בדרך לונציה הקטנה.
השייט המהנה מונציה הקטנה לקאמדן מרקט.
קאמדן טאוון הססגונית.

יום שבת 6/11 – קובנט גארדן, צ'לסי-ברנלי בסטמפורדברידג' ואוקספורד סטריט.

לאחר ארוחת בוקר טובה נוספת במלון, יצאנו באוטובוס לקובנט גארדן. המקום כבר החל להתמלא במטיילים והיו מספר אומני רחוב שכבר הופיעו. קראתי שאומנים אלה נבחנים מראש, ורק הטובים שבהם נבחרים וזוכים בכבוד להופיע במקום. ערכנו טיול רגלי באזור בין הסמטאות והבתים הססגוניים, כולל ל- NEAL'S YARD, הסמוך והיפה וחזרנו לאזור ההופעות למנוחה וקפה. משם עלינו על אנדרגראונד לסטמפורדברידג' לקראת המשחק בין צ'לסי לברנלי. הגענו לאזור המגרש כשעה וחצי לפני תחילת המשחק, וכבר היתה תזמורת אנגלית טיפוסית שניגנה שם. נכנסו למגרש (שכבר עשינו בו סיור כשהיינו בלונדון בשנת 2014), הסתובבנו בלאונג' עם האוהדים לפני המשחק וצפינו בשידור של יונייטד-סיטי (2:0 לסיטי), וכבר היתה אווירת כדורגל נפלאה. המשחק הסתיים בתוצאה 1:1 כשהאוורץ מבקיע לצ'לסי.

אחרי המשחק חזרנו ברכבת עם נחילי האנשים למרכז לונדון, לסיבוב קצר נוסף באוקספורד סטריט, ומשם למלון.

הופעת זמרת בפני באי הקובנט גארדן.
אזור הקובנט גארדן שוקק החיים והצבעוני.
NEAL'S YARD ליד הקובנט גארדן
סטמפורדברידג' לקראת המשחק צ'לסי-ברנלי

יום ראשון 7/11 – סקאיי גארדן, שייט בתמזה ומשחק בין ווסטהאם וליברפול באיצטדיון האולימפי.

התחנה הראשונה שלנו היום היא תצפית הסקאיי גארדן. הזמנתי מראש כרטיסים לשעה 11:15. שוב אוטובוס מהמלון, עם החלפה בדרך והגענו לסקאיי גארדן 15 דקות לפני הזמן, כמבוקש. התצפית מרהיבה ביופיה, ממש קרוב לטאוור ברידג' כשלמרגלות המגדל נהר התמזה וגם רואים את הנוף לקצוות הרחוקים של העיר ב- 360 מעלות. מהסקאיי גארדן ירדנו והלכנו לכיוון הטאוור פיר. הזמנתי מראש שייט משם לווסטמיניסטר. גם שייט זה שארך כ- 30 דקות היה מהנה, ובסיומו עברנו כמובן ליד הגלגל הענק של לונדון וירדנו ממנו למרגלות הביג בן שעובר שיפוצים. מתחנת האנדרגראונד של ווסטמיניסטר לקחנו את הג'ובילי ליין לסטרטפורד בקרבת האצטדיון האולימפי. אכלנו באחת מסעדות הקניון, ויצאנו לאצטדיון. בגלל תקלה טכנית התעקבנו, והגענו למקומות שלנו ממש דקות לפני פתיחת המשחק. החוויה במשחק זה היתה הרבה יותר גדולה ומרשימה מהמשחק אתמול. קודם כל ליברפול אהובתי, שבמשחק שלה כבר מזמן רציתי להיות. מעבר לכך האצטדיון האולימפי (נקרא גם האצטדיון של המלכה אליזבת) ענק ומרשים בגודלו. לא היה מושב אחד פנוי באצטדיון שהיה מלא בלמעלה מ- 55,000 צופים, מרביתם אוהדי ווסטהאם, וכ- 5,000 אוהדי ליברפול. הזמנתי מראש כרטיסי VIP למשחק וישבנו ביציע המרכזי העליון, כמעט על קו האמצע. כבר אחרי 5 דקות של משחק כל האצטדיון רעד אחרי גול של ווסטהאם (טעות קשה של אליסון יקירנו...), אותו תפסתי ב- LIVE בוידאו בטלפון שלי. עוד חצי שעה עברה, והפעם תפסתי ב- LIVE גול בכיוון הנכון, אחרי תרגיל מבריק בבעיטה חופשית, בו סלאח בישל לאלכסנדר ארנולד. במחצית היתה לנו כניסה חופשית לטרקלין וישבנו בכיף על משקאות ובירה. המחצית השניה היתה אפילו טובה יותר מהראשונה והמשחק כולו הסתיים בתוצאה 3:2 לווסטהאם. אומנם תוצאה מאכזבת, אבל היה משחק ענק והניצחון של הקבוצה הביתית העצים את הקהל החם והמעולה שלה, שממש יצא מכליו באנרגיות אדירות בשלושת הגולים של קבוצתו, וכמובן המשיך בסיום המשחק בחגיגות ניצחון. מהמגרש לקחנו אנדרגראונד לאזור המלון ואכלנו ארוחת ערב במסעדת Honest Burger, שליד תחנת קינג'ס קרוס. משם חזרנו למלון.

טאוור ברידג' ממרומי הסקאיי גארדן
האיצטדיון האולימפי בדקת הדומיה לקורבנות הקורונה, דקות בודדות לפני פתיחת המשחק ווסטהאם-ליברפול. חוויה!
יציע ה- VIP באצטדיון האולימפי.

יום שני 8/11 – טיול קצר באזור המלון וחזרה לארץ.

הטיסה ממריאה מהית'רו בשעה 14:20, כך שהיה לנו מעט זמן אחרי ארוחת הבוקר, להסתובב באזור קיג'ס קרוס ליד המלון. מיד לאחר מכן בשעה 10:30 הגיעה ההסעה שהזמנו להית'רו. הטיסה המריאה בזמן ונחתה בבן גוריון בשעה 20:40, מעט לפני הזמן המתוכנן. עברנו את בדיקות הקורונה למי שנכנסים לארץ, ומשם הביתה, בכיף גדול ועם זכרונות מקסימים מטיול כדורגל מיוחד של 3 דורות בלונדון.