כפרים ציוריים, עיירות עתיקות, ערי-האנזה, ערי מבצר – את כולם אהבתי אך את נארדן יותר מכל. נארדן היא לא רק עיר עתיקה ועיר מבצר אלא גם עיר מבצר עם ביצורים בצורת כוכב. זה נשמע מעניין ומרשים וזה אכן כך!

לפני שנים רבות שכנה נארדן על גדותיו של הים הצפוני ושגשגה כעיר מסחר לאחר שקיבלה זכויות מסחר בשנת 1100וזכויות עיר בתחילת המאה ה- 14. באחת השנים הסוערות הוצפה העיר ונהרסה ואז הוחלט לבנותה מחדש במיקום מעט מרוחק יותר וגבוה יותר מהים. או אז תוכננה העיר כעיר מבצר עם ביצורי כוכב. במאות ה- 16 וה- 17 שודרגו הביצורים כדי שיוכלו להוות מענה בזמן מלחמה. גם במלחמות המאה ה- 20 שימשה נארדן מרכז צבאי עד אשר בשנות ה- 80 של המאה הקודמת הוחלט על עזיבת הצבא את המקום. בזכות חשיבותה האסטרטגית נשמרו ותוחזקו ביצורי הכוכב וכך הפכה להיות אחת מערי המבצר בעלת צורת כוכב מושלמת ללא פגם. מי שרוצה ללמוד על מלחמות בעידן הקדם-טכנולוגי ועל שיטת הביצורים הייחודית הזאת, מגיע לנארדן.

מהם ביצורי כוכב

שיטת הגנה אשר מבוססת על הדגם האיטלקי ואשר שודרגה כאן בהולנד. לפי השיטה ההולנדית העיר מוגנת באמצעות שערים, רמפות, תעלות ובסטיונים. כוכב מושלם יכלול 6 בסטיונים המחוברים ביניהם בדרכי מים ורמפות הגנה. כל בסטיון הוא בעל חמש צלעות והוא קו ההגנה הראשון במערך. לאחריו תעלות ובהן 6 איים קטנים בעלי שלוש צלעות המגנים על החומות הישרות שמחברות בין הבסטיונים. מתחת לבסטיונים נחפרו מרתפי ירי, מחסני נשק ומעברים.

בשל המיקום האסטרטגי בין הים בצפון, האזור הביצתי בדרום ובמערב והקרבה אל אמסטרדם, היוותה נארדן את "שער" הכניסה היחידי לאמסטרדם. יחד עם מאודן וווייספ יהוו שלושת המקומות את משולש ההגנה על אמסטרדם בקו ההגנה הישן.

אני ממליצה לחנות מעט מחוץ לעיירה ולהגיע אליה רגלית כדי להתרשם מהביצורים המושלמים בצורת כוכב. לטייל בעיירה, לטפס על הביצורים ולהצטרף לשייט של כשעה מסביב להם. את הטיול ניתן להתחיל וגם לסיים בחנות המידע לתיירים ליד שער הכניסה לעיר, שער אוטרכט.