משפחת זהר מטיילת ביער השחור 2013
29/8-4/9
עמית בן 4, עפרי בת 6, אמא מיה ואבא ארז
לקראת סוף הקיץ, אותו העברנו בידיעה שהשנה לא טסים לחו״ל וניסינו לפצות את עצמנו בטיולים וקמפינגים בארץ, הגיע עוד מייל מגרופון, אחד מאותם רבים שאנחנו עושים עליהם סריקה קצרה ומחיקה. הפעם היה משהו שמשך את העין (אולי גם כי בדיוק שמענו את כל הסיפורים של החברים שחזרו מחופשתם מעבר לים). זה היה דיל שאי אפשר לסרב לו: טיסה לשטוטגרט ורכב לשבוע ב 1200 ש״ח לאדם. בירור קצר עם מיה ועם העבודה ו... מזמינים כרטיסים. עוד 10 ימים טסים!! עפרי תפסיד כמה ימים ראשונים מכתה א׳, אבל אני בטוח שהיא לא תצטער...
מייד מתחילים בהכנות:
צימר- שולחים מייל לכל הצימרים שאוהבים מהתמונות שבאתר הצימרים עם ״הכרטיס האדום״ (כרטיס האטרקציות המשתלם ביותר)
הכרטיס האדום
ומתכננים מסלולי טיול ואטרקציות-בעיקר מחומר שקוראים בבלוגים ובפורום שבאתר ״המטייל״.
בלת״ם קטן בדרך- הדרכון של עפרי לא בתוקף. שירות מהיר ומפתיע של משרד הפנים וגם זה מאחורינו.
בלי ששמנו לב אנחנו כבר על המטוס, לא לפני שהספקתי להצטייד בפריט משמעותי- הספר ״המשפחה המטיילת״ (שכתבה שלומית יפת-ביאליק) שהתברר כקניה שווה ביותר והיה צמוד אלי כל השבוע.
טיסת TUIFly, צ׳ארטר גרמני, הכל מתקתק, נוחתים בשטוטגרט עם שחר יום חמישי.
היום הראשון לטיול, יום חמישי 29/8
מתחילים בקבלת הרכב בשדה התעופה בשטוטגרט, אחרי לילה בלי שינה.
יוצאים בנסיעה לכיוון הצימר שבחרנו, בעיירה הינטרצרטן, זמן משוער של פחות משעתיים.
אחרי דקות ראשונות של היכרות עם הרכב ונסיונות שימוש בעזרי ניווט גילינו שיש ברכב GPS בילד אין, מאוד נוח, יקל הרבה בהמשך הטיול.
העייפות מתגברת עם התקדמות הנסיעה, אז החלטנו לעשות הפוגה בעיירה שנקראת וילינגן-שווינינגן. עד עכשיו לא הבנתי אם מדובר בעיירה אחת או בשתי עיירות, מה שבטוח זה שאין לנו ממש סיכוי להבין איך מבטאים את שם העיר בגרמנית.
עיירה נחמדה מאוד, מכניסה אותנו לאוירה אירופאית נעימה עם מזג אויר קריר ונעים, עם בתים יפים, מדרחוב תיירותי, הכל נקי שקט ומרגיע. והכי חשוב- העצירה היתה מרעננת ואפשרה המשך נסיעה בטוחה לצימר.
הגענו קצת מוקדם ממה שציפו לנו. המקום נראה מקסים. עיירה קטנה ויפה, 5 דקות נסיעה מטיטיזי, חצי שעה מפרייבורג. לצימר קוראים Ferienhaus Waldwiese. בעלת הבית אמרה שהיא צריכה עוד טיפה זמן לסיים את הסידור, אז לקחנו כמה חטיפים ויצאנו לסיבוב רגלי ליד הצימר. במרחק של דקה נמצאו שני אגמים קטנים. אחד בתוך שטח המוגדר כפרטי, בו טיילנו בשבילים בתוך היער סביב האגם ובו גם פינת חי קטנה. האגם השני קצת גדול יותר, שם ישבנו לפיקניק חטיפים מאולתר, אליו הצטרפו גם להקת ברווזונים, שעפרי ועמית שמחו להאכיל.
הינטרצרטן
מאכילים ברווזים
בהמשך השבוע גילינו בספר הטיולים שזה בעצם חלק מטיול ״שביל הגמד פלחטל״. היה כיף לגלות שהצימר נמצא במיקום כזה פסטורלי, ובנוסף גם היה נוח מאוד ומאובזר בכל מה שרק אפשר לבקש לכזאת חופשה.

בשביל שנצליח ליהנות משארית היום ביקשנו מהילדים שיעסיקו את עצמם איזה שעה וחצי, שנרוויח שנ״צ קצרה. איכשהו זה הצליח, התעוררנו ויצאנו לטיטיזי הסמוכה. הגענו לטיילת, חנינו בחנייה בתשלום (הבנו שככה זה יהיה ברוב המקומות בהמשך השבוע), אכלנו במסעדה הראשונה שהגישה פיצה, ויצאנו לשייט נחמד באגם טיטיזי (כלול בכרטיס האדום).
טיטיזי
הטיילת והאגם מאוד נעימים לטיול. משום מה חשבתי שעוד נחזור בהמשך השבוע. אבל בהמשך יתברר שהזמן קצר והאטרקציות רבות.
היום השני לטיול, יום שישי 30/8
בדיעבד יתברר כיום העמוס ביותר בטיול. הכל היה ממש כיף, לא הייתי מוותר על שום דבר מהיום.
אז ככה מתחילים: נוסעים חצי שעה לפלדברג, חונים ליד מלון "פלדברג הוף", משם נכנסים ליער למסלול הליכה שנקרא ״אנתוני התרנגול״. המסלול מתואר בתרגום מלא בספר, ואחרי שהבנו שהתחלנו מנקודת הסיום התחברנו בדרך קיצור לתחילת המסלול, ועכשיו הדברים שהקראנו בסיפור גם התאימו לדמויות שראינו בשטח. הילדים התלהבו מהסיפור ומהמשחקים וזה הוגדר כטיול הטבע המנצח (או בין המנצחים?!) של הטיול.
אנתוני התרנגול
 עם סיום המסלול עולים ברכבל לפסגת הר פלדברג המשקיף על כל איזור היער השחור (כלול בכרטיס). עם העליה ברכבל זכינו לחבר לדרך- שועל (או ״שוליי״ בפי הילדים) שעלה להר לעשות בוק.
שועלי
פלדברג
 עולים גם למגדל ועוברים ליעד הבא.
פה מדובר בסיבוב קצר על סוסי פוני שגם כלול בכרטיס (מי שלא הבין עד עכשיו-כל היום הזה מלא באטרקציות בלי להוציא סנט-המשך היום בעיקר מוכיח כמה כיף להנות מהכרטיס באטרקציות איכותיות). לגבי הפוני, מבחינתי לא היה כזה היילייט, בכל אופן אני הובלתי את הילדים בהליכה בין החרא של הסוסים, וחטפתי התעטשויות מידי פעם. אבל הילדים נהנו, וכשהם שמחים הכל זורם בכיף!
ואחרי החימום התחיל האקשן: פארק חבלים. פעם ראשונה שלנו. עפרי מלאת מוטיבציה לטיפוס לכל הגבהים, ובאופן מפתיע גם עמית בעניינים.
פארק חבלים1פארק חבלים2
 אחרי תרגול קטן מתחילים על רטוב, עפרי צמודה אלי. עולים למסלולים הגבוהים. מתקדמים לאט, כל הזמן רוצים להגיע לאומגות. היו שלבים די מפחידים, שבמבט לאחור מיה לא האמינה שעפרי עברה אותם. אבל מכיוון שאם התחלת אין אפשרות לחזור, גם קצת בכי לא שבר אף אחד וכשמגיעים לאומגה מתלהבים ושוכחים מה עברנו בשבילה. מיה לקחה את עמית למסלולים הנמוכים, מהם הוא נהנה מאוד, גילה אומץ ורצה לעלות גם לגבהים, אבל למזלנו זה לא התאים לגילו ואם היינו עולים איתו למעלה כנראה היינו צריכים להזמין חילוץ. אז מיה הצטרפה אלינו ועמית המתין למטה בסבלנות מפתיעה.
היינו שעתיים וחצי במסלולים המגוונים, חלקם בנויים ממש יפה, למשל מעבר בתוך דלי תלוי, אבל לכל דבר טוב יש סוף. בכל זאת צריכים עוד להספיק לפארק מים לסיום היום (כמות אטרקציות מטורפת כבר אמרתי?).
מחפשים מסעדה גם באותו המתחם (עדיין פלדברג, זוכרים? נראה כאילו עברו 3 ימים). אחת סגורה כבר, השעה לקראת שש. מצאנו, ואפילו ממש נחמדה.
אוכלים ונוסעים לטיטיזי לפארק המים באדפארדייס. מדובר בפארק מים בתוך מבנה ענק, עם 18 מגלשות מכל הסוגים, עם או בלי אבוב (ואפילו זוגי), בחושך/ עם תאורה מיוחדת, לקטנים ולגדולים. הכרטיס נותן שעה וחצי חינם- ולמזלי, כי זאת היתה האופציה היחידה לצאת משם. אם לא היתה את המגבלה, אף אחד לא היה שומע בקולי והייתי ממשיך לרוץ בין מגלשות המים עד עכשיו.
בזה סיימנו להיום. אין לי מושג תוך כמה זמן היינו כולם מעולפים במיטות, אבל בטח לא הרבה.
היום השלישי לטיול, יום שבת 31/8
יום מנוחה מאטרקציות. הפעם עוברים את הגבול לצרפת לנסיעה נעימה בדרך היין שבמחוז אלזס. במרחק של שעה ורבע מהצימר נמצאת העיירה קולמר.
מצאנו את תחנת רכבת התיירים ועלינו לסיור היכרות עם העיר. עברנו בין כל האיזורים היפים בעיירה, אבל נאלצנו לאכול הרבה פיח שהרכבת הוציאה (נראה לי שבדיוק נדפק לה המנוע), וגרוע מכך לשמוע את כל הקיטורים של מיה על הריח -; שחוזרים כל פעם שמדברים על היום בצרפת...
הרכבת בקולמרמיני ונציה
 אחרי הרכבת הגענו ברגל לכל המקומות, לראות אותם מקרוב וכמובן לצלם (מבחינתי מה שלא צולם כאילו לא היה!).
אחרי ארוחה קלה במסעדה התחלנו את הנסיעה בין הכרמים בדרך היין. מבחינתי אפשר היה להמשיך בנסיעה ארוכה בנוף הזה, אבל נהיה קצת מאוחר -; רצינו להספיק לראות את העיירה הקטנה ריקוויר שנמצאת בלב הכרמים.
דרך היין
ריקוויר
 התחלנו בהפסקת קפה (לא משהו לספר עליו בבית -; הקפוצ'ינו היה כמו זה של קפולסקי מלפני 20 שנה), ואז עלינו במעלה הרחוב בין הבתים המצוירים והחנויות המיוחדות. באופן מפתיע הילדים קיבלו מרץ ולא הביעו שום מרמור מהטיול האורבני ומהעדר אטרקציות.
ריקוויר חנות1ריקוויר חנות2
 איכשהו היום עבר במהירות, השעה לקראת שש בערב, חוזרים לאוטו בליווי טפטוף קל שרמז על הגשם הצפוי ללילה ולמחר (כך לפחות הראתה התחזית).

היום הרביעי לטיול, יום ראשון 1/9
התחיל כיום גשום (יותר נכון טפטוף קל), היעד שנבחר כאופציית גשם היה פארק שטיינווסן. נסיעה של חצי שעה, יוצאים עם מטריות בפעם הראשונה, ולמזלנו השימוש בהם בטיול הסתכם בהליכה מהחניה בפארק עד הכניסה -; לאחר כמה דקות הגשם נעלם ולא פגשנו אותו שוב!
שטיינוסןשטיינוסן אבוב
הפארק התברר כמקום יפה בתוך היער עם אטרקציות נחמדות מאוד, בלי תורים -; רק כיף. מגלשת אבוב, 2 מגלשות הרים, אחת מהם מהירה בתוך המבנה והשניה במעלה ההר. גן שעשועים מיוחד, קצת חיות והליכה ביער.
כמו שהבנתם, זה יום מגלשות ההרים, אז כנראה הגיע הזמן להתקדם לכיוון מגלשת ההרים הארוכה באירופה: מגלשת ההרים בטודנאו.
בדרך נעצור לטיול טבע קליל במפלי טודנאו, הליכה בשביל עד המפלים, רואים אותם מכמה זוויות וחוזרים לרכב.
מפלי טודנאו
עכשיו מוכנים למגלשה האמיתית. עולים ברכבל, עושים הפסקה קלה במסעדה שלמעלה, הפעם גם עומדים קצת בתור, ויאללה להתגלש. שלא כמו בשנה שעברה במגלשת ההרים באוסטריה, עמית כבר לא מפחד -; הפעם הוא רוצה לגלוש, ובמהירות. יוצאים בזוגות הקבועים: עפרי איתי, בכל זאת אנחנו היותר מהירים ואמיצים, עמית עם מיה. ולדרך...
סיכוי סביר שזאת תיזכר כאטרקציה הזוכה!
מגלשת הרים טודנאו1מגלשת הרים טודנאו2
 חוזרים לצימר, נסיעה של 40 דקות מטודנאו, עמית נרדם בדרך והועבר ישר למיטה להשלים את שנת הצהריים (השעה שש בערב -; מוקדם לסיום היום). יש עוד אור בחוץ אז למה לא להסתובב באיזור היפה של הצימר. מיה כבר מנקרת על הספה, עמית מסרב להתעורר, רק עפרי חרוצה ושמחה לבוא איתי לטיול ביער בתקווה למצוא את הגמד פלחטל. צעדנו במסלולי ההליכה המסומנים הגענו למקפצות הסקי שבקרחת היער ועוד קצת הליכה בין העצים, הגמד לא שם, אבל סנאי קטן דווקא כן.
מקפצות סקי
היום החמישי לטיול, יום שני 2/9
יום פארק אירופה. קמים מוקדם, אבל מתארגנים באטיות (כי אני התעצלתי לקום מהמיטה).
הנסיעה פחות משעה. התייצבנו בעשר. התוכנית שהספר מציע להתחיל עם הרכבת לקצה הרחוק (ספרד) ואז להתחיל לחזור, לא בהכרח מוכיחה את עצמה. נראה לי שהיה עדיף להתחיל ברכבות הרים המבוקשות ביותר קודם. בדיעבד, לא מאוד שינה -; התורים ברכבות הרים הטובות היו סבירים (אולי כי כבר לא אוגוסט). הפארק ענק, בהתחלה מאוד קשה להתמצאות. קצת חיפשנו את עצמנו במדינות שבקצה -; ספרד, פורטוגל ואוסטריה, אבל היו שם מתקנים מאוד נחמדים לילדים בגילאים שלנו -; רכבות הרים משפחתיות בפורטוגל ואוסטריה, קרוסלת כיסאות ואחת האטרקציות הנחמדות היא האבובים בנחל הסוער שבסקנדינביה. משם הגענו לאיסלנד לרכבת ההרים המדהימה שבנויה מעץ -; מבנה אדיר שנראה שלוקח שנים להקים (ומשיכת מקל אחד או גפרור כדי לפרק).
פארק אירופה 1פארק אירופה 2פארק אירופה 3
 העליה כמו רב רכבות ההרים הטובות היא מגובה 120 (אל תבנו על לנסות להגמיש את הגובה -; הגרמנים לא מעגלים פינות -; בודקים לפני הכניסה). עפרי עונה על הדרישות, אבל מסתבר שגם לה יש קצת פחד, והירידה התלולה של הרכבת הוציאה לה קצת דמעות. בשלב הזה אני הרגשתי צורך למנוחה, ולהפוגת נשנושים -; אז הלכנו לעולם הילדים, שם יכולתי להירגע. בזמן הזה מיה הלכה לבדוק את האומץ ברכבת הצרפתית EuroSat. המנוחה עזרה, ומפה המשכנו עם כוחות מחודשים לכיוון יוון ושוויץ שם יש רכבות הרים שוות לכל המשפחה. אני קיבלתי זמן חופשי להספיק למתקנים המובילים: Silver Star בצרפת ורכבת ההרים ברוסיה Euro-mir. עד הסגירה הספקנו עוד כל מיני מתקנים קטנים וגדולים, ויצאנו בסיום מותשים ותמימי דעים שיומיים בפארק כזה לא באים בחשבון. לסיכום היה מהנה, אבל בנקודה הזאת נראה לי שהבנו שכמות האטרקציות האדירה הגיע למיצוי ואת היומיים שנשארו ננצל בעיקר להנות מהטבע.

היום השישי לטיול, יום שלישי 3/9
בתכנון המקורי של הטיול יום זה יועד לנסיעה לשוויץ למפלי הריין, אבל מהר מאוד הבנו שהאיזור "שלנו" (איזור הצימר) עוד רחוק מכדי מיצוי וההחלטה התקבלה פה אחד, הפה של מיה כמובן, שקבע שחבל לבזבז זמן בנסיעות ארוכות, שממש לידנו עוד יש מקומות יפים שמחכים לביקורנו.
אז נתחיל את היום בקרבת מקום, בטיול בקניוןRavenna שבעמק הרוחות. בנקודת ההתחלה עומד שעון קוקייה גדול, שמכניס אותנו לאווירת השעונים הצפויה להמשך היום. הטיול הוא הליכה מהנה ביער לאורכו של נחל זורם. עוברים על גשרים וליד מפלים ונהנים מהאוויר הנעים. אחרי שעה עוצרים וחוזרים על עצמנו לנקודת ההתחלה.
קניון רוואנה 1קניון רוואנה 2
 נסיעה של 50 דקות מובילה אותנו לשעון הקוקיה הגדול שבין טרייברג להורנברג. הספקנו לראות אותו בפעולה פעמיים (בין לבין היינו בחנות המזכרות המגוונת וקנינו לילדים משהו קטן). כל פעם שרואים את הקוקייה הקטנה מצייצת והרקדנים מסתובבים אנחנו מרותקים ונהנים מחדש.
שעון קוקייה
מפה נוסעים בכיוון חזרה ועוצרים בעיירה המקסימה טרייברג, אוכלים ויוצאים לדרך לטיול קצר לראות את מפלי טרייברג הגבוהים בעוד הליכה קלילה, כשעל הדרך מוצאים שני סנאים חביבים שמחפשים אגוזים לפיצוח.
מפלי טרייברג
סנאי
 לסיכום יום שעוני הקוקייה, מסתובבים עוד קצת ברחוב הראשי של העיירה שמציג בגאווה את המגוון העצום, אלו בעיקר חנויות לאספנים (וגם לאלו שעוד לא קנו מזכרות, או מחפשים השלמות).

היום השביעי והאחרון, יום רביעי 4/9
הבוקר נפרדים מהצימר, ולכבוד זה, כנראה, הוא נפתח בחמימות שאפשרה ארוחת בוקר באוויר הצח, כדי שנוכל להנות גם מהמרפסת שעד עכשיו אירחה אותנו רק לביקורים חטופים.
המרפסת בצימר
הטיסה יוצאת בערב משטוטגרט, מרחק שעתיים נסיעה, אז נשאר חצי יום של בילוי. במה בוחרים: הצד הגברי מעדיף להשיג עוד טיול טבע, והנשי כמובן עם נטייה לעיר ולקניות.
להפתעת הקוראים הגבר ניצח ויצאנו לגרפנהאוזן לטיול במסלול שנקרא "שביל הפסלים". אומנם אמשיך לשמוע במשך חודשים 'איך לא לקחת אותנו לפרייבורג?', אבל לא אכפת לי שיגידו שפספסנו, כי אני תמיד אעדיף הליכה בטבע על ההליכה במדרכות העיר/ מדרחוב/ שוק עירוני.
אגם שלוכטזה
אז הטיול היה בהחלט מיוחד, הליכה סביב אגם קטן ויפהיפה, אגם שלוכטזה (זה עם הט' בשם), כשבדרך פזורים מלא פסלים מגולפים מעץ וצבועים כמו שמופיעים בספרי אגדות. לדעתי מסלול סיום הולם לטיול -; עם יער, אגם ואויר נעים.
שביל הפסלים 1
שביל הפסלים 2
 עוד הצצה לבית אספנות של פריטים יד שנייה (הוסלי), משם קפיצה למסעדה טננמילה, עם גן השעשועים ופינת החי. המסעדה מומלצת בספרים ובטיפים, ובאמת מצטלמת נהדר לסיום הטיול.
אז זהו, הטיול הסתיים, בסוף הספקנו גם לא מעט טבע בנוסף לכל האטרקציות, מגלשות הרים,מגלשות מים, רכבות הרים וחוזרים מלאים בהרפתקאות אבל גם עם טעם של עוד.
עד התכנון לשנה הבאה כנראה נצטרך להחליט מה עדיף: תכנון מדוקדק והזמנה חצי שנה מראש (כמו בטיול שנה שעברה לאוסטריה), או הזמנה ברגע האחרון כמו עכשיו. יתרונות וחסרונות לשני הצדדים, וכנראה שהחלטה לא תתקבל בקרוב...