אחת האהבות הגדולות שלי היא ללכת ברגל ולגלות מקומות חדשים. כאשר שמעתי לראשונה על “שביל חיפה” זה נראה לי מעט מוזר לבחור לצעוד אותו, מפני שמדובר במקום מגוריי ומה כבר אפשר לחדש למישהו שחי ונושם מקום מסויים כל כך הרבה שנים?

ובכל זאת נתתי לו צ'אנס ויצאתי לדרך. כלומר – יצאנו לדרך! התפלאתי לגלות שדווקא הדברים שנמצאים מתחת לאף, הם אלו שהרבה פעמים אנחנו חולפים על ידם בלי לשים לב, בלי להשתהות, בלי לתהות עליהם כלל. כל אחד ממקטעי השביל זימן לי לפחות הפתעה אחת, שבחלקן היו תגלית של ממש. למדתי המון מהמסע המקומי הזה ובאתי לספר עליו לאלו שיבחרו לצעוד בשביל חיפה בעקבותינו.

שביל חיפה הוא "טרק עירוני" ארוך. הוא מחולק ל- 21 מקטעים שיחד מתחברים לשביל מעגלי של מעל ל- 70 ק”מ. השביל עובר בין שכונות חיפה, בתוך מגוון של אתרים ונופים, ומאפשר היכרות עם האוכלוסיה המקומית וביקור במוזיאונים, מוסדות דת ותרבות וחוויה עוצמתית של תצפיות וטבע הנמצא בתוך העיר ממש.

על שביל חיפה שמעתי מזמן, עוד לפני שבכלל הוכרז כשביל, ועם ההכרזה על הקמתו הסופית היה לי ברור שאני מאד רוצה ללכת בו. ראיתי בו שילוב של כל מה שאני אוהבת – הליכה ברגל, היכרות מעמיקה עם מקום, למידה, חוויה של חוויות חדשות, כר נרחב לצילום, והרבה הרבה סקרנות.

ואכן, לאחר שהתחלתי ללכת בדרך, גיליתי שלמעשה השביל מאפשר לי לא רק להתוודע למקום בו אני חיה (און אנד אוף) כבר יותר משני עשורים, אלא הוא פותח בפני חריץ שדרכו אני יכולה להציץ ולהנציח באמצעות המצלמה רגעים קטנים, נוגעים, אישיים. כאלה שמספרים את הסיפור שלי דרך סיפורים של אחרים. רגעים שאם הייתי מגיעה לאותו המקום בעונה אחרת, ביום אחר, בשעה אחרת של היום או אפילו במצב רוח אחר – היו בוודאי נראים שונים לחלוטין.

מכיוון שהשביל מעגלי, ניתן להתחיל ללכת מכל נקודה עליו. אפשר ללכת אותו בבת אחת בשלושה או ארבעה ימים – תלוי בכושר (וצריך כושר בחיפה). אפשר גם לבחור, כמונו ללכת בכל פעם רק מקטע אחד. במקרה זה, יש לחשב כיצד לחזור לנקודת ההתחלה (אם הגעתם ברכב וחניתם בתחילת המסלול של אותו היום). לשמחתנו, יש לא מעט אופציות של תחבורה ציבורית בחיפה, ואפילו בשבת!

ההליכה שלנו בשביל התארכה למספר שנים – בכל פעם מקטע אחד (ולעיתים רחוקות גם שניים ברצף). הלכנו לפי הסדר – מהמקטע הראשון ועד למקטע ה- 21. הלכנו לאט, הצצנו לצדדים וחווינו את חיפה לעומק. בכל פעם יצאנו לדרך בהרכב שונה – לעיתים עם הילדים (חלקם או כולם), בפעמים אחרות רק שנינו, עם חברים ואפילו הזמנו את הוגה השביל ומקימו, גיא שחר להצטרף אלינו למספר מקטעים.

על כל אחד מהמקטעים כתבתי פוסט שהתמקד במסלול שעברנו אותו יום, בעונת השנה שכמובן השפיעה על ההרגשה ועל הדברים שנקלטו בעדשת המצלמה, ובעיקר בעיקר בחוויה האישית שלי, בזכרונות מאותם מקומות בהם חלפנו ובמחשבות שעברו בי.

לסיפור המסע בשביל ולתיאור מפורט של המקטעים יש ללחוץ כאן

ניתן לקבל מפה מודפסת של מסלול הטרק, תמורת שקלים בודדים בלשכת התיירות בחיפה, בכתובת: שד' בן גוריון 48, טל. 04-8535610.