יש לנו מנהג של נסיעה לטיול שנה לאחר בר המצווה, רק אנחנו ההורים והילד, ללא האחים.

עם הבכור נסענו לפני ארבע שנים לשוויץ ופארק אירופה,

עם הילד השני נסענו לפני שנה וחצי לצפון איטליה והשנה נסענו עם הילד השלישי לצרפת.
באמצע ספטמבר יצאנו לשמונה ימים בצרפת.

16.9 יום א'- טיסת אל-על לג'נבה, נחיתה כמתוכנן ב10:00 , שכירת רכב בצד הצרפתי. יצאנו מיד לכיוון שמוני Chamonix בכדי להספיק לתפוס את היוצא מ Les Praz ל Flegere ול lndex, משם יוצא מסלול הליכה לאגם הלבן Lac Blanc . הרכבל נסגר ביום זה ב17:00 עד לפתיחתו מחדש לעונת הסקי. בסביבות 13:30 הגענו לרכבל וקנינו Pass ליומיים לכל הרכבלים והרכבות (יקר, אבל מי שמתכנן לעלות על יותר משני רכבלים, משתלם).

עולים ברכבל סגור לפלגרה, קונים סנדוויצ'ים בביקתה הקטנה שעל ההר ומשם עולים ברכבל כסאות פתוח לאינדקס. מכיוון שהרכבל פתוח, ניתן להפנות את הגוף ולראות גם את עמק שמוני מאחורינו. מסלול ההליכה לאגם בדרגת קושי בינונית, אנחנו עשינו אותו כמעט בהתאם לזמנים הרשומים על השלטים, כשעה וחצי לאגם וחזור עוד שעה וקצת לתחנת פלגרה. ההליכה על ההר הכמעט חשוף, יש יופי מיוחד לסלעים האפורים ולפסגות ההרים שגם בסוף הקיץ מכוסות בשלג.

כשהגענו אל האגם הוא נראה אגם קטן אפור ירקרק, תיירים/טיילים סביבו, קונים משהו בשתי מסעדות קטנות שלידו. אני חשתי אכזבה, אבל אז ... התחלנו להקיף אותו ופתאום בנקודה אחת, ממש בגדה שממול הנקודה ממנה הגענו, הנוף שונה, האגם כחול, בקתת האבן לגדותיו, המסעדות בצד והמקום פשוט יפיפה. מאוד שמחנו שהצלחנו להגיע ושמזג האויר האיר לנו פנים. לצערנו נאלצנו להזדרז ולחזור לפני סגירת הרכבל. הדרך חזרה מאוד יפה, כאשר כל רכס המונט בלאן מנגד.

האגם הלבן Lac Blanc

בסופו של היום נסענו לשלה שהזמנו בו שני לילות, 5 דק' מתחנת הרכבל Vert et Blanc

היה כיף אמיתי להרגע בג'קוזי החיצוני כשאנו צופים על המונט בלאן. היינו לבדנו (סוף העונה), נהננו מגישה חופשית למטבח והכנו לעצמנו שתיה חמה. חדרנו היה ממוקם בקומה העליונה, המון מדרגת עץ, לא מומלץ למי שמתקשה בהליכה או בעליה וירידה במדרגות עם המזוודות. בקומה הראשונה ספות ושולחן פול וכן שולחן ארוך לארוחת הבקר.

בערב נסענו 3 דק' לשמוני, הסתובבנו ברחובות הלא מלאים וסיימנו במסעדה (שווצרית) Brasserue de L'M האוכל: סטייק וצ'יפס, חזה עוף בפטריות וגרטן תפוחי אדמה, סלט רוקט היה טעים ומשביע. לידינו אכלו כמובן פונדו גבינה ענקי.

17.9 יום ב'- ארוחת הבקר מעולה, קורסונים, לחם, לחמניות, גבינה צהובה, ריבות, נקניק, מיץ ושתיה חמה, ביצים- חביתה, מקושקשת או מה שתזמינו.ירקות אין (כמו בכל המקומות בהם שהינו בצרפת).

ב8:30 כבר היינו ברכבל העולה ל Aiguille du Midi . נדחסים יחד אתנו לרכבל, המוני מטפסים ועוד כמה תיירים. עולים לתחנה הראשונה. וממשיכים ברכבל נוסף לפיסגה.

אנחנו קוראים בשלט שהרכבל יכול להכיל עד 66 אנשים, ואני חושבת, אבל מה עם הציוד? לכל מטפס יש הר של חבלים, נעליים עם מסמרים ענקיים ולפעמים גם אוהל קטן, בטוח שהציוד שוקל לפחות כמו עוד איש. טוב, הצלחנו לשאוף אויר מהחלון שמישהו פתח ברכבל וכבר אנחנו בדרך למעלה.

מגיעים לפסגה למרפסות התצפית, הנוף מאוד יפה, אך מה שמרתק אותנו הם מטפסי ההרים שמיד מתארגנים ליציאה להליכה על השלג שנותר על ההר. במרפסת התצפית הנמוכה קפוא, דווקא למעלה היה פחות קר. לאחר סידרת תצפיות וצילומים ירדנו לתחנה הראשונה.

התלבטנו אם לצאת למסלול רגלי לאגם הכחול או לחזור, בהצבעה התקבלה ההצעה לשתות שוקו/תה ולחזור. הילד קנה כמה אבנים (קריסטלים) לאוסף שלו.

נסענו לחפש את הרכבת לתצפית על קרחון ה Montenvers Train & Mer de Glace לקח לנו קצת זמן למצוא את המקום. נסיעה מעל העמק ברכבת, בתחנה הסופית תצפית על הקרחון ההולך ונעלם, תצוגת קריסטלים קטנה שהלהיבה את הילד וגולת הכותרת ירידה ברכבל קטן והמשך ירידה (וכמובן אח"כ עליה) ביותר מ300 מדרגות למערת הקרח. מערה גדולה יחסית עם תצוגות מוזרות.
מטפסים על רכס המונט בלאן

18.9- יום ג'- בתחזית צפוי גשם למחר, לכן מחליטים לנסוע היום לפארק החבלים שליד טלורי Nature Adventure Base דרך מאוד יפה העוברת בין כפרים והרים ירוקים.

בפארק החבלים, כמה שעות של הנאה, במקום גם מסלול לאופניים שחלקו מעל הקרקע.

בצהריים נוסעים לאנסי Annecy חונים בחניון תת קרקעי ממש במרכז העיר. צהריים במסעדה brasserie l'abbaye . האוכל מאוד טעים, הבעיה היחידה, המעשנים. לשאלתי, אין מקום ללא עישון, בפנים וגם בחוץ מותר לעשן.

טיול בעיר העתיקה, עליה לטירה, התחיל לטפטף, טיול בטיילת הקטנה. מאוד אהבנו את המראות בעיר. נסיעה ללינה ב Thones .
אנסי Annecy

19.9 – יום ד'- בלילה ירד גשם, בבקר המשיך לזרזף, נוסעים לערוץ השטן

מגיעים למקום עם עוד זוג צרפתים. זהו- זאת הקבוצה שלנו. קבלנו דפים עליהם הסבר באנגלית "תרגום" למה שהמדריכה מסבירה בהתלהבות בצרפתית. הזוג שואל ומתענין ולנו יש זמן להצטלם ולהנות מהערוץ. הערץ צר ועמוק, זרימת המים מועטה(סוף הקיץ). אני אהבתי מאוד את הירידה לערוץ בתוך היער.

מכיוון שיש לנו כמה שעות טובות של נסיעה לאזור בורגונדי, מחליטים לעצור לסיבוב בYvorie עיירה לשפת אגם למאן (ג'נבה), העיירה תיירותית, אבל גם מאוד יפה. המקום המיוחד הוא הרציף הקטן עם הברבורים והברווזים.
איבואר Yvorie

בערב מגיעים למקום הלינה המאוד מיוחד- טירונת קטנה ליד Beaune בבורגונדי. Le Manoir Equivocalhttp://www.manoirequivocal.com/

ביקשנו מהצעירה שקיבלה את פנינו המלצה למסעדה. היא התקשרה עבורנו למסעדה Auberge Du Coteau הנמצאת ב 21700 Villars- Fontaine La Croix de Nuits כרבע שעה נסיעה בין הכרמים והכפרים. המסעדה מגישה מאכלים מקומיים": צלי בורגונדי, טארין,קרם בורלה ובשרים הנעשים על גריל ענק בתוך המסעדה. האוכל מאוד טעים, כדאי להזמין מקום מראש. כדאי להצטייד בג'י.פי.אס בכדי להגיע למקום.

חזרנו לטירה- מקום מדהים, מבנה ששופץ ונשמר האופי המסורתי שלו בתוספת הפינוק של מיטה טובה וחדר ענקי. חשבו כאן גם על הפרטים הקטנים: סחלב פורח על השולחן, מוט שבקצהו וו העוזר לסגור את התריסים בחלונות העליונים, בכדי שהשמש הזורחת לא תעיר בבקר את הישנים. ישנו גם מגדל ישן ששופץ המיועד לזוגות בלבד. ארוחת הבקר הוגשה בחדר האוכל למטה. הארוחה הייתה פשוטה- קוראסונים, לחם, ריבות, מיץ, שתיה חמה, אך לצערנו ללא גבינות או נקניקים. Le Manoir Equivocal טירונת

20.9- יום ה'- יצאנו לפרובינס Provins , בדרך צפינו בתחילת הבציר, ישנם כרמים שהבוצרים הולכים עדיין עם סלים על גבם וישנם יותר מתקדמים, בהם טרקטור צר אוסף את הארגזים המונחים מלאים ליד השורות. נסיעה של שעתיים בנופים שטוחים של שדות מרעה ובהן פרות לבנות ושדות חומים לאחר חרישה.

בפרובינס, עיר ימי ביניימית ששומרה, מטרתנו הייתה להגיע למופע של ציפורי ציד בצהריים. לא הצלחנו למצוא את האיזור עם המופעים. בדיעבד התברר שחנינו מאוד רחוק, כך שהלכנו חצי עיר ברגל ובמעלה הגבעה. למופע הגענו בזמן. מכיוון שסוף העונה היו איתנו תיירים מעטים והיה ממש מהנה. מופע מושקע עם תלבושות, שלל ציפורים ומאוד מומלץ למי שבא עם ילדים בוגרים. לאחר המופע ביקרנו בטירת העיר ובכנסיה הגדולה. בעיר גם מערות תת קרקעיות, אך הן היו סגורות בשעה שסיימנו.
פרובינס Provins

נסיעה של שעה למלון בקרבת דיסנילנד פריס L'Elys Val d'EuropeL'Elys Val d'Europeמלון

חניה תת קרקעית עולה 10 יורו ליום, אך יש שאטל חופשי לדיסנילנד. מצדו השני של הכביש נמצא קניון ענק ובו חנויות, סופרמרקט ומסעדות. נהננו מהשהות במלון.

21.9- יום ו'- ארוחת בקר קנינו בקניון- קוראסונים מתוקים וקפה (לפני מתקני אקסטרים, מנסיון, כדאי לאכול ארוחה קלה). כרטיסים, קנינו באינטרנט, עוד בארץ ליום אחד לשני הפארקים והדפסנו בבית. על הכרטיס ברקוד אותו מעבירים בכניסה (אין צורך להחליף בכניסה לכרטיס אחר) יצאנו לדיסנילנד בשאטל. לא היו תורים כך שלא השתמשנו באפשרות ל Fast Pass . בפארק הסרטים הכי שווה לדברי הילד: המופע בו צפינו. מופע המדגים עשיית סרט ובו פעלולי מכוניות ואופנועים. ארבע מצלמות בשידור, טריקים כמו מכונית הנוסעת רוורס ובסוף מתגלה שהנהג בפנים יושב בכיוון ההפוך, טריקים בעריכה. מאוד מענין.

בדיסנילנד הפארק התחיל לרדת גשם בצהריים, כדאי לבוא עם שכמיות או מעיל קל. הגשם לא עוצר את המתקנים והתהלוכה בשעה 17:00 התנהלה כמתוכנן.

ב20:30 מופע אור קולי על טירת האגדות בליווי זיקוקים. הגשם ממשיך לזרזף, אבל מתרגלים. פארק נחמד, אך לא משתווה לזה שבארה"ב, או אפילו לפארק אירופה.

חזרה עם השאטל ללינה במלון.
דיסנילנד פריז בגשם

22.9- יום שבת- נסיעה של שעה לפארק אסטריקס Asterix הנמצא מצפון לפריס. כרטיסים הדפסנו בבית. לפני הכניסה לפארק, תור של מכוניות. יום שבת, סוף שבוע, אבל מה לעשות שבספטמבר הפארק פתוח רק בסופי שבוע. פארק מלא רכבות אקסטרים ושאר מתקנים שונים ומשונים. תורים מאוד ארוכים , לפעמים של שעה למתקן. הבנים עשו את המתקנים הפחות גבוהים, שם התורים פחות ארוכים. בחלק מהמגלשות רכבות, סירות נרטבים מהמים וישנם מתקני ייבוש בפארק. בפארק מכת מעשנים, אין פינה ללא ריח עשן סגריות. נכנסתי עם הילד למסלול לטירת האימים, נסיעה בסירות בין שלדים ודמויות מלווים בתאורה וקולות מפחידים. אך בכדי להגיע לחלק זה שהיה דווקא נחמד, צריך לעבור בסיוט אמיתי:הליכה בתור (שלא היינו מודעים לאורכו) בתוך מעין טירה עתיקה, במשך שעה. (לא מגזימה, שעה על השעון), מאה דוברי צרפתית לפנינו ומאה אחרינו ואנחנו מבינים שאין לאן לברוח. יצאנו מותשים- אכן טירת איימים המפחידה יותר מכל רכבת הרים בפארק.

בשעה 16:00 יצאנו מהפארק ונסענו לפריס. הגענו למלון שלנו בפרברים, ברובע ה17

Champerret Heliopolis מלון קטן ונחמד. מלון

חנינו ברחוב עשרה מטר מדלת המלון במקום חניה מסומן, רצינו לשים כסף במדחן, אך לא הצלחנו. הפקיד בקבלה אמר שאין צורך, כי ממילא בעוד שעה 19:00 ומשעה 19:00 החניה חופשית כי זה נחשב יום ראשון (ביום ראשון החניה חופשית). מעבר לכביש ירידה לתחנת המטרו. תדירות רכבות מאוד גבוהה כל כמה דקות, מאוד נח. נסענו לאייפל. היו לנו כרטיסים שהזמנתי חודשיים מראש לשעה 19:30 והודפסו בבית. מאוד שמחנו שמזג האויר הסגרירי של אתמול התפוגג.

ירדנו במרפסת הטרוקדרו לתצפית על האייפל ולצילומים, המשכנו ברגל והגענו לרחבה שמתחת למגדל, ליד הרגל המזרחית מצאנו שלט מאיר עיניים Reservations ולידו דיילת. מכיוון שהגענו רבע שעה לפני הזמן חיכינו מעט ואז הוכנסנו עם עשרים איש נוספים בשעה היעודה למעלית. במרפסת התצפית ראינו את פריס בדמדומים ואח"כ מהפיסגה ראינו את החושך מכסה את העיר והאורות נדלקים. מראות נפלאים. חזרנו במטרו למלון עייפים ומרוצים מאוד מאוד.אייפל

פריז מהאייפל

23.9- יום ראשון- נסיעה עם המטרו לשער הנצחון, ארוחת בקר הכוללת סנדוויץ' עוגה וקפה באחת המסעדות בשנז אליזה, לאורך כל הטיול מצאנו שהסנדויצ'ים המוכנים גדולים ומגוונים והכי חשוב תמיד בתוך באגט טרי. המשכנו בהליכה לאורך השדרה. יום א' לכן החנויות סגורות, אך חלונות הראווה ממשיכים להיות יפים. החנות של רנו ותצוגת המכוניות פתוחה, נחמד לילד. פנינו לכיוון האייפל. לרגלי האייפל עלינו לסירה לשייט על הסיין, לאחר השייט המעגלי לקחנו מטרו לכנסיית הנוטרדם שעל אחד האיים. החלטנו לא לעלות למעלה מפאת התור הארוך. הסתובבנו קצת בין הדוכנים הרבים ועברנו על גשר המנעולים, שהיה הפתעה נעימה.
גשר במנעולים
משם המשכנו במטרו לכנסיית הסקרה-קאר המשקיפה על פריס. יום ראשון והמדרגות והדשאים המובילים לכנסיה מלאים אנשים ומופעי רחוב. ברחובות המון חנויות לתיירים ומסעדות ומעדניות, הכל צבעוני והתצפית על פאריס מראש הגבעה יפה.

ב18:00 חזרנו במטרו למלון, אספנו את המזוודות שהשארנו למשמורת ונסענו לשדה התעופה (חצי שעה) לטיסת לילה לארץ.

לסיכום:

כל מקומות הלינה הוזמנו דרך Booking.com עם אפשרות של ביטול ללא עלות עד יומיים מההגעה, פרט לשלה בשמוני שהוזמן בהתכתבות ישירה והעברת פקדון של שליש מהסכום מראש.

הופתענו לטובה מהיחס והאדיבות ומידיעת האנגלית של הצרפתים (אולי כי שהינו במקומות מתויירים).

הזמנות לפארקים נעשו דרך האתר של Fnacהיו מאוד נוחות וחסכו לנו כסף ותור.

הזמנה לאייפל, נעשתה דרך אתר האייפל והיינו מאושרים לא לעמוד בתור הארוך שראינו.

מזג האוויר היה לטובתנו ברוב הזמן והימים היו נעימים, טמפ' של 19מעלות בממוצע נהדרת לטיול.