ברוכים הבאים לפריז! - מסלול היכרות לשעות הראשונות בעיר האורות

פריז מלמעלה

הקדמה

פעמים רבות, כאשר אני בונה מסלולים לאנשים בפורום אני מתחבט בשאלה, מה אני עושה בתכנון היום הראשון?, לרוב יום זה הוא יתרה של חצי יום במקרה הטוב או כמה שעות במקרה הפחות טוב, וכל זאת לאחר יום של טיסה והתארגנות, לאחר לילה או בוקר מוקדם לרוב בלי שינה, שמקורו מהשהייה בשדה התעופה או מהתרגשות לקראת הטיול המתקרב. פעמים רבות אני מוצא את עצמי רושם את אותו המסלול, אמנם מסלול די בנאלי ללא הפתעות מיוחדות, אבל עם זאת מאפשר בכמה שעות טובות של הליכה לראות בצורה חטופה את רוב מרכז העיר, להבין את החלוקה שלה לגדה ימנית ושמאלית, לקבל רושם ראשוני על מיקום הרובעים, להתרשם מהעוצמה של המבנים, מיופים של הגשרים, מפריחת הגנים, מהריחות, הטעמים ולהתחיל לעכל את עוצמתו של המקום אליו רק עתה הגעתם.
 הדגש במסלול הוא לעבור את כל המקומות בצפייה בלבד - ללא התעכבות או כניסה פנימה לתוך הבנינים - וכך לעבור את המסלול ב 4-5 שעות טובות של הליכה. נקודת מוצא - הרובע הלטיני - כיכר סן מישל לאחר ההגעה למלון, התארגנות והתרעננות קלה - ניקח את המטרו הקרוב לתחנת סן מישל (ST MICHEL) - למי שהמלון שלו נמצא במרחק הליכה מנקודת הציון מומלץ כבר עכשיו להתחיל לאמן את הרגליים לקראת הימים הבאים, ולהגיע לכיכר סן מישל שהיא למעשה הכניסה היפה ביותר לרובע הלטיני. לכו לכיוון הנהר עד גשר סן מישל. המראה שיתקבל הוא עוצר נשימה. ברגע אחד תתגלה כל העיר בשיא הדרה. האוויר הקריר מגיח משני צידי נהר הסיין, ריח המים, ועוצמת הבניינים שיתגלו לפי עינינו, יצרבו תמונה זו בזכרונכם לזמן רב.
נקודה ראשונה - איל דה לה סיטה - כנסיית נוטרדם

כבר עם התגלות הנהר תוכלו לראות מימינכם את הכנסייה הענקית והמרשימה הזו. לכול לכיוון הרחבה לפני הכנסייה - שם גם תוכלו לראות את נקודת האפס ממנה נמדדים כל המרחקים בצרפת.
 הכנסייה יושבת על האי - איל דה לה סיטה - אחד משני האיים המהווים את ראשית ההתיישבות הקדומה בעיר (האי השני הוא איל סן לואי).
נקודה שנייה - הקונסיירז'רי - היכל הצדק וכנסיית סן שאפל - כיכרות וגשרים

חיזרו חזרה לכיוון הנהר מהכיוון ממנו באתם ולכו מערבה לאורך הגדה הימנית של הנהר. מצד שמאל יתגלה מקבץ בניינים - שהם השריד העיקרי של ארמון הסיטה. חלקו הוסב לבית הכלא המפוקפק הקונסיירז'רי ממנו יצא הנידונים למוות לדכם האחרונה.
קיום חלק זה נשמר כמוזיאון בעוד שאר שרידי הארמון וסבו להיכל הצדק - שהוא בית המשפט. מצד שמאל נמצאת כנסיית סן שאפל עם חלונות הויטראז' מהרהיבים שלה.
המשיכו בהליכה לאורך הנהר עד קצה האיל דה לה סיטה מימינכם תראו כיכר קטנה - כיכר דופין הקסומה. המשיכו עוד ישר לכיוון הגשר - הוא גשר פון נף, הגשר החדש - שהוא למעשה הגשר הישן ביותר בעיר. מצידו השנייה של השגשר ממש בקצה האי נמצא פסל האביר הירוק והכיכר באותו השם.
 פנו לצידו השמאלי של הגשר וחצו אותו, והמשיכו ללכת לאורך הנהר, מימינכם תוכלו לראות את ביתני הספרים והתמונות. התקדמו עד שתגיעו לגשר נוסף, קטן ממתכת, המיועד רק להולכי רגל, והוא גשר האומנים. חצו אותו לצידו השני וראו שלאורך הגדר שלו נמצאים אלפי מנעולים נעולים, זכר להצהרות אהבה רבות שנעשו על הגשר שבסופן נזרק המפתח לנהר.....
נקודה שלישית - קומפלקס הלובר - שער הקרוסל - גני טוילרי - כיכר קונקורד

עם חציית גשר האומנים יתגלו מולכם בכל גודלו מבנה ארמון הלובר - אשר שימש בעבר משכנם של מלכי צרפת. הקיפו אותו מצד ימין, מהיכנס שמאלה לתוך החצר האחורית של הקומפלקס. חצו ישר דרך החצרות והמזרקות והתרשמו מגודלו של הבניין - שכיום שוכן בו מוזיאון הלובר על 3 אגפיו הענקיים.
 הגיעו עד לפרמידות הזכוכית הגדולות שהוקמו מעל הכניסה הראשית למוזיאון בשנת 1989. תנו מבט פנוראמי על כל המבנה המופלא הזה. המשיכו ישר ועברו תחת שער הניצחון של הקרוסל והיכנסו אל גני הטוילרי. שדרת גנים ענקית, צבעונית ומרשימה, מלאה פסלים מזרקות ערוגות מטפוחות, עצים, מדשאות - בקיצור הנאה אחת גדולה. הרחוב שמימין לגנים שמעליו קשתות אבן, הוא רחוב ריבולי המפורסם, בחנויות התיירים, מלונות הפאר, מסעדות היוקרה ובתי הקפה. המפורסם ביותר בבתי הקפה הוא סלון אנז'לינה במספר 226, משקה השוקולד בו הוא חוויה בפני עצמה שלא לדבר על העוגות הנפלאות המוגשות בו. בקצה הגנים נמצאים שני מוזיאונים מפרוסמים - האורנג'רי והז'ה דה פום. צאו מהגנים וממולכם תתגלה כיכר קונקורד עם האובליסק הענק שבמרכזה. בכיכר זו הוצבה הגליוטינה המפורסמת שבה נערפו רבים ממהפכני העיר.

מצד ימין של הכיכר במעלה הרחוב ניתן לראות מרחוק את כנסיית המדליין הקלאסית המפורסמת בעלת העמודים המיוחדים. בכיוון השני מצד שמאל מעבר לנהר ניתן לראות בניין בסגנון בנייה דומה - זהו בניין האסיפה הלאומית.
באותו כיוון אך מעט יותר קדימה ניתן לראות את קומפלקס האינוליד - כנסיית הדום (קבר נפוליאון), מוזיאון הצבא ומוזיאונים נוספים.

מעט רחוק יותר כבר תוכלו לראות את מגדל אייפל משקיף מרחוק.
נקודה רביעית - השאנז אליזה - הגנים - הארמונות - שדרת הקניות ושער הניצחון חצו את כיכר הקונקורד והיכנס לתוך שדרת העצים - שהיא למעשה תחילת שדרות השאנס אליזה - צעדו בשדרה וצפו קדימה אל עבר השער הענקי הנשקף מרחוק - שבתחילה נראה שלמרות שמתקדמים לעברו הוא עדיין נשאר רחוק.....
מצד שמאל תוכלו לראות שני בניינים מרשימים - הארמון הגדול והארמון הקטן - שהוקמו לכבוד התערוכות הגדולות בראשית המאה ה 20, וכיום שוכנים בהם מוזיאונים ומרכז ירידים ותערוכות.
 המשיכו בשדרה והיכנסו אל אזור הקניות. עיקר החנויות והמועדונים נמצאים בצידה הימני של השדרה, בעוד שבצידה השמאלי נמצאים משרדים, מסעדות, סוכנויות רכב ותיירות ועוד.
בקצה השדרה עומד בגאון שער הניצחון שהוקם בהוראת נפוליאון לאחר הניצחון בקרב אוסטרליץ'. השער מומקם במרכזה של כיכר שארל דה גול - או כיכר הכוכב - על שם כל הרחובות הגדולים הנפגשים בכיכר ויוצרים צורת כוכב.

באם תש כוחכם - ניתן לקחת מטרו מספר 1 צהוב לכיוון שאטו ואנסן משער הניצחון חזרה למרכז העיר - ולמלון
 באם עוד יש לכם כח........
נקודה חמישית - הטורוקדרו - ארמון שאיו - הגנים ומגדל אייפל

קחו מטרו מספר 6 ירוק לכיוון NATION ורדו בתחנת טרוקדרו. צאו מהתחנה ומיד תוכלו לראות את מגדל אייפל נשקף אליכם מצידה השני של מרפסת התצפית. הבניין בו נמצאת המרפסת - הוא ארמון שאיו (שמשמש היום לתערוכות) - שהוקם על בסיס ארמון הטרוקדרו - מתחתיו פרוסים גני הטרוקדרו שבסופם ניצב מגדל אייפל.

חזרה במטרו - 6 ירוק לכיוון שארל דה גול אטואל (תחנה אחרונה) - ואחר כך מטרו 1 צהוב לכייון שאטו ואנסן ולמשם למלון.