במאי 2019 ניצלנו את טיסתנו לפורטוגל לטובת טיול של שבוע ימים לאיים האזוריים - או אם תרצו: הוואי של האוקיינוס האתלנטי. מה מצאנו שם? פסגות געשיות, אגמים וולקנים, מפלים, יערות, מעיינות חמים, קלדרות מעלות קיטור, מטבח פויקה מקומי, מטעי תה בגווני ירוק, דיאלקט משונה של פורטוגזית במבטא צרפתי ומזג אוויר הפכפך שכמעט הרס את החוויה (אבל רק כמעט).

נתחיל ברקע גיאוגרפי:

האיים האזוריים הם קבוצה של 9 איים שנמצאים באמצע האוקינוס האטלנטי ושייכים לאוטונומיה של פורטוגל. הם יושבים על שלושה לוחות טקטוניים ונוצרו מפעילות געשית לפני יותר משמונה מיליון שנים, מה שאומר שהאיים מלאים בהרי געש רדומים - המכונים ״קלדרות״ שבהם אגמים בשלל צבעים, מפלים מרשימים, יערות גשם, צוקים ובקיצור - כל מה שאנחנו אוהבים לראות בטבע.

מפאת קוצר זמן, התמקדנו רק באי המרכזי: סאו מיגל (São Miguel), המכונה ״האי הירוק״. הגענו בטיסה בת שעה מליסבון לשדה התעופה הקטן שבפונטה דלגאדה, בירתם המנומנמת של האיים האזוריים, אספנו את הרכב השכור שלנו ויצאנו לדרך. חציית האי לא לוקחת יותר משעה וחצי ולכן קל מאוד להתנייד בו (אורכו כ-90 קילומטרים ורוחבו כ-16 בלבד). הכבישים מתחוזקים היטב, הדרך רצופה בשדות ירוקים ועדרי פרות, אין פקקים, תמיד יש חנייה ולא גובים תשלום עבור ביקור בתצפיות או בפארקים. גם אין צורך להחליף מקומות לינה כי הכל די קרוב, אבל אנחנו אוהבים לדגום מלונות חדשים לכן בכל לילה ישנו במקום אחר.

בימים הראשונים התברכנו במזג אוויר בהיר ונעים, כך שיכולנו ליהנות מראות מצויינת. התחלנו בתצפית המפורסמת Miradouro da boca do inferno, ממנה נשקףעולם ומלואו בתוך לוע כבוי של הר געש אדיר מימדים. בלב הלוע ממוקמת העיירה סטה-סידדס (Sete Cidades) מוקפת בשני אגמים מרהיבים בכחול ובירוק. תענוג לעיניים.

המשכנו לאגם דו פוגו  (Lagoa do fogo) הצלול והמהפנט. למרות שהמקום הזה מרהיב בכל קנה מידה ונראה כאילו נלקח מאיסלנד, באופן מפתיע כמעט ולא ראינו תיירים נוספים באזור. מצאנו את עצמנו מוקפים בנופים מדהימים ובשקט שלא שמענו הרבה זמן - והתמונות מדברות בעד עצמן.

תמונה מתוך אתר למטייל

יש לשים לב כי מזג האויר באיים הפכפך, מה שאומר שלא ניתן לסמוך יותר מידי על התחזית ולעיתים ערפל עלול להסתיר מקומות מופלאים. בהמשך השבוע האפיל על האי ענן גדול שהפך בשניות את מזג האוויר החמים לגשום וערפילי. אי אפשר לומר שלא התבאסנו, אבל למזלנו, יש באיים לא מעט מקומות עם בריכות תרמיות לוהטות שאפשר להעביר בהם זמן בכיף.

אחד מהם הוא Caldeira Velha - שני מעיינות חמים שמוקפים בצמחיה שופעת, כך שמתקבלת תחושה ייחודית כאילו אתם בפארק היורה. בניגוד לסרט, כאן יש חדרי הלבשה ומקלחות - והכניסה בתשלום. קחו בחשבון שהמינרלים שבמים יכולים להשאיר כתמים כתומים ונצחיים על בגד הים היפה שלכם. אז תבואו עם אחד מכוער.

כדי לפצות את עצמנו על הגשם, החלטנו להעביר לילה אחד במלון ״טרה נוסטרה״ (Terra Nostra) היוקרתי שממוקם בלבו של יער גשם והוא מוקף גנים בוטניים מרשימיים ובריכות טרמיות שאפשר לבלות בהן כל היום וכל הלילה. הפופולארית ביניהן נראית כמו ביצה חומה ומבעבעת של בוץ תובעני, אבל השחייה בה היא תענוג שאין לתאר. בשעות הערב היינו כאן לגמרי לבד, בלב של גן העדן.

אחד האזורים המיוחדים באי הוא פורנאש (Furnas) שבמרכזו גייזרים מבעבעים שמתפרצים לגובה, מעיינות גיאותרמיים אפופי אדים וריח חזק של גופרית. כאן, בתוך גומות קטנות באדמה הלוהטת, מטמינים המקומיים סירי מתכת בתוכם מתבשל במשך שעות ה״קוזידו״ - מין גרסה מקומית של חמין. אחרי שטיילנו בין הריכוז המדהים של המעיינות, סעדנו את ארוחת הצהריים שלנו באחת המסעדות המקומיות שמתמחה בתבשיל הקוזידו המיוחד. אין לי מושג מה עושה הגייזר לבשר, אבל כנראה שמשהו טעים מאוד.

בהמשך נדדנו צפונה לכיוון נורדאשטה (Nordeste) בדרך נופית ריקה מאדם, שלאורכה עצי דולב ענקיים ורכסים הנופלים אל מפרצים כחולים. ביקרנו במטעי התה גוראנה (Gorreana)  ולגמנו ממגון התה המקומי (ניתן לטעום את התה בחינם בחנות המפעל הצמודה ולצאת משם לטיול באחד מהשבילים). וכמובן שלא ויתרנו על נקודת התצפית Miradouro de Santa Iria ממנהנשקף חלק גדול מחופו הצפוני של האי.

למחרת טיילנו בשמורת טבע ציורית בשם "ריביירה דו קלאדרוס" (Riberia do Caldeiros) וחזרנו בדרך נופית עם תצפיות מרהיבות לאורך החוף הדרומי לפונטה דלגדה. לפני סיום, טייילנו קצת בעיר לאורך הטיילת המקומית ואחד מבעלי המסעדות הפתיע אותנו כשאמר שזו פעם ראשונה שהוא רואה ישראלים. אז אנחנו בהחלט שמחים להביא את הבשורה לאי :)

המלונות בהם ישנו:

Sao Miguel Park Hotel - מלון נחמד ולא יקר במרכז פונטה דלגאדה.

Terra Nostra Garden Hotel - מלון מפנק בלב פורנאש, עם גישה ישירה לגנים ולמרחצאות.

The Lince Nordeste - מלון זול יחסית עם נוף יפה לעצירה בנורדשטה.

Urban Azores - מלון דירות נקי ומסודר במרכז פונטה דלגאדה.

** טיפ למזמינים דרך Booking – הזמינו דרך הקישור הזה כדי לקבל 15$ מתנה לאחר ההזמנה »https://www.booking.com/s/34_6/25d0787d.