ראיתי שיש הרבה מדריכים על איך לטרק לבד מקלאו לאינלה לייק. אבל הי, אם כבר עושים לבד, אפשר לעשות גם בכיוון ההפוך. בסוף אוקטובר יצאתי לבד, ללא מדריך, להליכה של 3 ימים מאינלה לייק לקלאו. בעיניי זה בהחלט אפשרי לכל אדם שיש ברשותו סמארטפון עם gps. לא היה קושי מיוחד במציאת ארוחות או סופרמרקטים על הדרך. תכנון נכון של הטרק מוביל לכך שבלילות תמיד הגעתי לכפרים גדולים עם מגוון אפשרויות לינה.

בכתיבה שלי אתמקד בעיקר בדגשים להליכה "הפוכה" של הטרק - מאינלה לייק לקלאו. לגבי מידע כללי על הטרק - ממליץ לנסות כאן, הוא מדריך מעולה ממש:

בסוף המדריך אכתוב גם נספח קצר על שמירת כשרות בטרק.

יום ראשון - לפני היציאה לטרק משאיר את הציוד המיותר בהוסטל באינלה לייק. הולך ברגל לקצה העיר. לא רחוק מה-ostello bello יש מקום נהדר לתפוס טרמפים לתחילת המסלול. הולכים מה-ostello מזרחה על הכביש הראשי של העיר עד שעוברים גשר שמעל נהר/ תעלה. אני עוצר טוסטוס ומסביר לו שאני רוצה להגיע ל-in dein. סגרנו על 5000 צ'ט להקפצה. הנסיעה קצת ארוכה, לוקח בערך שעה להגיע. קונה ציפס וסופגניות מטוגנות בin dein, צעד שהתברר כנבון במיוחד כי ביום זה ארוחת צהרים עתידה להתאחר קצת. נהג הטוסטוס מציע להקפיץ ל-kan ni אבל אני מעדיף ללכת ברגל.

ההליכה ביום ראשון נוחה ומישורית. את הניווט אני עושה באמצעות האפליקציות הרלוונטיות, כשהטרק אף פעם לא מתרחק מדי מהכביש. ב-kan ni יש מכולת קטנה לקנות בה מים וחטיפים ואופציה לצהרים של מרק אטריות וביצה. אני מעדיף לדחות את הצהרים. לא רחוק משם יש ביתן קטן. אני מראה לבעלת המקום תמונה של אורז בפלאפון, ומקבל ארוחת צהרים פשוטה - אורז ועגבניות מאודות, ונפרד מ-2000 צאט. לא רחוק משם יש מקום ממש מסודר לאכול בו צהרים -bamboo traditional hats, זה ממש אחרי הנקודה לתשלום אגרה (שרלוונטית רק להולכים בכיוון ההפוך). אני מגיע בערב ל-part tu. לקח לי 6 או 7 שעות, כולל עצירות, כדי להגיע.

לחובבי האתגר - מדריך טיולים סיפר שיש אופציה להתחיל את היום בכפר than daung. מסתבר שההליכה משם היא במגמת עלייה יותר רצינית. היום מסתיים באותו מקום שבו אני סיימתי את ההליכה.

ישנתי שם אצל shwe pattu familiy house, על 2 ארוחות צמחוניות ולינה שילמתי 10 אלף צט. הארוחות היו מעולות, ברמה של ארוחת שבת בבית חבד בערב, וטיפה יותר בסיסי בבוקר. לינה במבנה נפרד (יש שם 5 חדרים שבכל חדר מיטה זוגית), על מיטה נורמלית, כולל שמיכה, כרית וכילה. והבונוס הגדול: יש מבנה למקלחת!

בגדול זה הבית הראשון כשנכנסים לכפר מכיוון אינלה לייק, טלפון 09-49357448 או 09-250890345

יום שני- היום הכי "מאתגר" בטרק. כולל הליכה בתוך יערות והרים ובתוך שדות, במגמה כללית של טיפוס. ובכל זאת צריך לזכור שזה טרק קליל, בלי משקל על הגב ובלי קילומטרים רבים שצריך לגמוע. ככה שהייתי מגדיר את רמת הקושי ביום זה כ"בינונית עד קלה" ביחס לטרקים אחרים. הלכתי ביום זה, כולל עצירות, סביבות 8 שעות.

אחרי הצטיידות במים וחטיפים בבוקר (בגסט האוס יש גם סופרמרקט..), אני יוצא לדרך. שוב הניווט מאד קל באמצעות maps.me. ההליכה בוצית מעט אחרי הגשם שירד אתמול בלילה, אבל נעליים גבוהות מספיקות להתמודדות עם האתגר. אחרי הליכה ארוכה בטבע, אני מגיע לכפר kon hla. שם יש סופר קטן להצטייד במים וחטיפים וגם אפשרות לארוחת צהרים. בין אטריות לאורז אני שוב בוחר באורז ומקבל ארוחה סבירה של אורז בתוספת ירקות מבושלים. משם יש הליכה בהרבה שדות עד שמגיעים לבסוף לכפר la maing. בהגיעי לכפר אני מברר איפה יש מקום לישון. המקומית לא מבינה אנגלית, אבל פנטומימה ל"אני רוצה לישון" מספיקה כדי שתצביע לי על הכיוון לבית הנכון. טריק אחר שהשתמשתי בו הוא להשתמש בגוגל טרנסלייט בשביל להבין איך המילה נאמרת בבומרזית. תמיד אפשר גם להראות למקומי את המילה הכתובה בבורמזית.

הגעתי לבית של מימין, מדריך טיולים, שכבר פגש בתופעה של מטיילים ישראלים עצמאיים שבאים לישון אצלו בבית. אני מקבל חדר שינה נפרד בו פורשים לי מזרון על הרצפה מתחת לכילה (כולל שמיכה וכרית). הפעם אין מבנה למקלחת.. ארוחת ערב וארוחת בוקר צמחוניות מצויינות ומגוונות, כולל לינה, עולה לי 15 אלף צאט. אני מנצל את ההזדמנות שנקרתה לפניי "וחולב" את מימין, שמתברר שיודע המון על התרבות המקומית.

היום השלישי הוא הכי קל וגם הכי קצר. זה הזמן להתעכב ולעשות עצירות בדרך. המרחק לקלאו כל כך קצר שמדריכי טיולים נוטים בדרך כלל להסתובב והלאריך את הדרך בשבילים אחרים. 3 או 4 שעות של הליכה מספיקים בהחלט להגיע לקלה. אני בוחר במסלול שהולך ממזרח לכביש 54, עד kyin ma ti. שם חוצים את הכביש. ממשיכים בשביל שחוצה חורשת אורנים עד שמגיעים לקלאו.

אחרי צהריים בקלאו, חיפשתי אוטובוס לאינלה לייק, שם נמצא הציוד שלי. בסוכנות תחבורה אמרו שהאחרון לאותו היום כבר נסע. עמדתי על הכביש הראשי ותוך דקות עצרתי (בעזרת מקומי) לוקאל שנסע מזרחה על כביש 4. ירדתי בshwenyaung, רק 20 דקות מאינלה לייק. הנסיעה עלתה 2000 צט ולקחה בערך שעה ורבע. בshwenyaung כבר יש אין סוף טוסטוסים וקטנועים שמציעים הקפצה תמורת 3000 עד 8000 צט. אבל תוך 2 דקות אוטובוס תיירים שהגיע מבאגאן עצר לי והקפיץ אותי לאינלה לייק בחינם. והחדשות הטובות - הכרטיס כניסה לאינלה לייק שעליו שילמתי 15 אלף צאט ביום חמישי, תפס גם ביום שלישי בערב!

לגבי השאלה האם עדיף עם או בלי מדריך. לדעתי אין תשובה חד משמעית. בן אדם שיצא עם מדריך יקבל ידע והיכרות של התרבות המקומית שלי לא היה. למשל, צילמתי אדם בכפר kon hla מכין סלסלה מבמבוק. כשהראיתי את התמונה למדריך טיולים, הוא הסביר לי שבכפר הזה נקבע שהגברים עובדים בבית והנשים בעבודת השדה, פרט מעניין שלא יכולתי להיות מודע אליו בטיול עצמאי. צריך לקחת בחשבון שאין אף אחד בדרך שידע אנגלית ברמה סבירה אפילו כדי להסביר דברים כאלה.

מצד שני, אני מאד אוהב לקבוע את הקצב שלי לבד ולא להיות תלוי באחרים. גם הסתדר לי יותר מבחינת לו"ז לצאת מאינלה לייק, מה שלא אפשרי כל כך עם מדריך. בנוסף יצא לי 50 אלף צאט פחות או יותר על כל הטרק כולל הכל בלי להתכלב בכלל בכלל (בלילה הראשון ראיתי קבוצת תיירים שישנו על 7 מזרונים בחדר, בזמן שלי היה חדר עם מיטה לבדי..). למי שאוהב לטייל לבד ולא מפריע לו להתעסק מדי פעם עם הסמארטפון באפליקציות ניווט ולהיות יצירתי בתקשורת עם המקומיים - טיול עצמאי הוא בהחלט אופציה אפשרית.

נספח: איך לאכול כשר במסלול.

הדרך הכי טובה לאכול כשר במסלול היא להביא גזייה וסיר ולבשל עצמאית, בתוספת ירקות, פירות, אגוזים וכו. לי אין גזייה, ככה שאכלתי אצל המקומיים בידיעה שזה לא perfect. הסיבה: אף אחד לא ברר מראש את האורז מחרקים. חוץ מזה, כולם שם אוכלים בשר וכנראה שגם אם באוכל שלך לא הכניסו בשר בישלו בשר בסיר בעבר והוא לא עבר הכשרה מאז.

אם החלטתם כבר לאכול אצל המקומיים, אז דבר ראשון לבקש שלא יהיה בשר באוכל. בhome stay שמגיעים אליו בערב זה היה ממש פשוט כי כנראה שהם מדברים אנגלית סבבה. שם אפשר להסביר שמצד אחד אני vigen אבל אני כן אוכל ביצה. במסעדות בדרך פשוט לומר tatalo שבבורמזית פירושו טבעוני. ברגע שהם מבינים הם יביאו רק ירקות, אורז או נודלס.

מעבר לזה השתדלתי לא לאכול אטריות כי זה מייצור תעשייתי שקשה לוודא אם הוא כשר. במקום זה ביקשתי אורז שממילא מאד נפוץ שם.

לגבי האבקת קפה של נסטלה שמציעים לך בבוקר - יש בו אבקת חלב עכו"ם. במקום זה תה ירוק מצמחים הוא בהחלט אופציה מועדפת.

מעבר לזה אני אישית נמנעתי מאכילת ירקות עלים ובייחוד כרוב בגלל שלא בדקו אותם מחרקים. את האורז אכלתי לאט, מוודא שאין חרקים קטנים בפנים. חוץ מזה, ווידאתי עם המארחים שהם לא מכניסים viniger או רטבים אחרים לאוכל. ברגע שאוכלים רק אורז, ביצים, ירקות ותבלינים זה אמור להיות כשר - הבעיות בכשרות מתחילות כשאוכלים דברים תעשיתיים שמי יודע מה הכניסו לשם.

הארוחות צהרים הם ממילא פשוטות יחסית ואין כ"כ בעיה של בישול עכו"ם או רטבים. בארוחות בערב ובבוקר נכנסתי רגע למטבח, עשיתי כאילו אני מתרשם משיטות הבישול המסורתית וזרקתי לאש קיסם - מה שהופך את האוכל לבישול ישראל. אפשר גם לקחת את הכפית שבה מבשלים את האוכל ולעשות איתה "סיבוב" באוכל, להנמיך או להגביר את האש או כל פיתרון יצירתי אחר.