אחרי קיץ לוהט, עם טמפ' שטיפסה עד 40 מעלות בחודשים יולי אוגוסט, ספטמבר מבשר את חילופי העונות בבוקרשט. בוקרשט מאופיינת בארבע עונות מובחנות, אין באמצע ואין בערך, הקיץ נוגע בכבשן, החורף מושלג ומקפיא עצמות, האביב מתחדש, ואילו הסתיו, אוי הסתיו, עשיר בצבעי שלכת ורוח מלטפת. בתור מישהי שנולדה בעונה הכי חמה (סוף אוגוסט) וגדלה באחד האזורים החמים בישראל (נגב), כבר בחודש אפריל השתלט עלי דוק של עצבות לזכר החורף שהלך והתרחק והקיץ שהתקרב בצעדי ענק. עונת הסתיו בבוקרשט נמשכת בין החודשים ספטמבר עד נובמבר, ומבשרת מזג אוויר מושלם לחופשה עירונית שממש מזמינה אתכם להיות כמה שיותר בחוץ, להסתובב בפארקים וברחובות בלי חשש מטמפ' קיצון.

מקומות שהכי שווה לבקר בהם בבוקרשט בסתיו

פארקים: למרות שמדובר במטרופולין עירוני שברובו בנייה צפופה, בוקרשט עשירה בפארקים, אגמים וריאות ירוקות. הפארקים הפופולריים ביותר הם פארק Cişmigiu במרכז העיר. במרכז הפארק אגם מלאכותי, שיט סירות (משוטים ופדלים), שבילי הליכה, ספסלים, בית קפה, משחקייה לילדים, ובעיקר הרבה צמחייה ירוקה, שקט ושלווה, כאילו אין מדובר בפארק הממוקם כמה עשרות מטרים מאחד הרחובות ההומים בבוקרשט. ממליצה להצטייד מראש בחתיכת לחם כדי להאכיל את היונים בפארק. בחודש דצמבר מרוקנים את האגם והופכים אותו למשטח החלקה על הקרח, והפארק פושט ולובש צורה לכבוד חג המולד.

פארק Cişmigiu בוקרשט, צילום יעל פרי

בצפון העיר נמצא פארק רחב ידיים ואהוב עלי במיוחד - פארק Herăstrău. בשנת 2018 שינו את שמו הרשמי של הפארק ל- King Mihai I Park וככה הוא מופיע בגוגל מפות. חוץ מהאגם הגדול, יש בפארק בלי סוף פינות חמד, מסעדות ובתי קפה, מתקני משחקים לילדים ואפילו לונה פארק קטן, דוכני מזון, השכרת אופניים וקורקינטים, ושייט באגם כמובן. במתחם הפארק נמצא גם מוזיאון הכפר הפתוח המשחזר את סגנונות הבנייה, הבישול והמלאכה של כפרים באזורים שונים ברומניה. אפשר לשלב בילוי בפארק עם סיור מודרך בבית משפחת צ'אושסקו שנמצא במרחק הליכה מהפארק. בסופי שבוע תוכלו לבקר בשוק איכרים שנמצא במרחק כמה דקות הליכה משער הניצחון (Arcul de Triumf) בחלק המערבי של הפארק. השוק פתוח רק בימים שישי שבת וראשון, ומציע מבחר של תוצרת חקלאית מהיצרן ישירות לצרכן (גבינות, נקניקים, ריבות, לחמים, חמוצים, דבש, עוגות, אלכוהול), וגם כמה דוכנים שמתמחים בתבשילים הכי מפורסמים מהמטבח הרומני.

אגם ופארק הרסטראו, צילום יעל פרי

מבחינת תחבורה: אם אתם בלי רכב ממליצה בחום להשתמש במטרו (רכבת תחתית). לעלות על הקו כחול ולרדת בתחנת Aviatorilor שנמצאת בכיכר שארל דה גול בצד המזרחי של הפארק. אם בא לכם לצעוד ברגל ממרכז העיר עד הפארק, ובסתיו מזג האוויר מושלם בשביל הליכות ארוכות, ממליצה ללכת דרך השדרות היפהפיות שמחברות את הפארק עם כיכר ויקטוריה (Bulevardul Aviatorilor או Soseaua Kiseleff).

ויש עוד כמה פארקים גדולים וממש שווים בבוקרשט, הנה כמה מהם: פארק קרול, פארק טינרטולוי (עשיר במתקני ספורט לילדים ובני נוער), פארק טיטאן (צמוד לקניון פארק לייק היפה).

הליכה לאורך רחוב ויקטוריה: בוקרשט מתעוררת מחדש אחרי שעסקים רבים נסגרו במשבר הקורונה, וכל שבוע אני מגלה מקום חדש שנפתח ברחוב ויקטוריה המתחדש. הרחוב מתחיל בכיכר ויקטוריה בצד הצפוני שלו ויורד דרומה. אם אתם אוהבים אדריכלות קלאסית תוכלו לשטוף את העיניים בבניינים יוצאי דופן בעיצוב שלהם, תזכורת לעידן תור הזהב של פריז הקטנה של המזרח בעידן המלוכני החל ממחצית המאה ה- 19. בשיטוט אקראי בבוקרשט אתם עשויים לגלות שהעיר מלאה במבנים מתפוררים עם היסטוריה מפוארת. עם זאת, בשנים האחרונות רחוב ויקטוריה מתחדש גם בזכות שיפוץ ושימור של מבנים עתיקים, ואת הטיח המתקלף הסדקים וההזנחה מחליפה חזית משופצת המשחזרת באופן מדויק את המבנה המקורי. מי שירצה לשמוע עוד מידע על הטרגדיה של בוקרשט שהפכה אותה מפריז הקטנה לעיר מוזנחת ומתפוררת, ומהם האתגרים שעומדים בפני עיריית בוקרשט בשיפוץ הבניינים העתיקים, מוזמן להצטרף לסיור שאני מעבירה בעיר.

George Enescu National Museum, צילום יעל פרי

באמצע הדרך, לא רחוק ממלון הקזינו המפורסם רדיסון בלו, נמצא מתחם Strada Piața Amzei שהוא אזור בילוי שוקק חיים לצעירי בוקרשט, ויש בו מלא בתי קפה מדליקים, גלידריות ועוגות, מסעדות, פיצריות, ומזנונים של אוכל רחוב. נצלו את ההזדמנות להיכנס להפסקת פיפי באחד מבתי המלון הגדולים בסביבה שמקפידים בהם על רמת תחזוקה מאוד גבוהה של השירותים, ואם התרוקנה לכם הסוללה בנייד תוכלו למצוא בלובי הרבה שקעי חשמל זמינים. איש לא יגרש אתכם משם, לובי של בית מלון הוא שטח ציבורי, אבל אנא הקפידו על עטיית מסכה.

עכשיו תגיעו לאחד המתחמים היפים ברחוב ויקטוריה, שמרכז סביבו מספר אתרים הקשורים בטבורם להיסטוריה המרתקת ביותר בדברי ימי בוקרשט: האתנאום - אולם הקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית של בוקרשט, המוזיאון הלאומי לאמנות - שימש בתור הארמון הרשמי של משפחת המלוכה לפני שהקומוניסטים עלו לשלטון, ספריית האוניברסיטה על שם המלך קרול הראשון, כנסיית קרצולסקו היפה מהמאה ה- 17, וגולת הכותרת היא כיכר המהפכה והמרפסת המפורסמת שהרודן ניקולאי צ'אושסקו נשא בה את הנאום האחרון שלו ב 21 בדצמבר 1989 לפני שהופל מהשלטון והוצא להורג במהפכה אלימה.

להקת היונים המפורסמת ברחבת האתנאום, צילום יעל פרי

הכי שווה לטייל ברחוב ויקטוריה דווקא בסופי שבוע: כדי להשיב את הולכי הרגל לרחובות הפתוחים עיריית בוקרשט החליטה להפוך את רחוב ויקטוריה למדרחוב בימים שבת וראשון, מה שמביא למרכז העיר אנשים רבים, צעירים, משפחות עם ילדים, חלק צועדים ברגל, חלק רוכבים על אופניים, וחלק יושבים להנאתם בבתי קפה. אם יתמזל מזלכם תפגשו זמרים ונגני רחוב, או להקות פולקלור שרוקדות באמצע הכביש.

המשיכו ללכת דרומה עד שתגיעו לצומת שתפגיש אתכם עם שניים מבתי המלון היפים והמעניינים בעיר, מימין מלון נובוטל המשלב ישן עם חדש, ומשמאל מלון גרנד הוטל קונטיננטל המפואר במבנה משופץ ומשומר עם עיצוב פנימי בסגנון ויקטוריאני מושלם (כנסו לראות). בחזית של שני בתי המלון יש בתי קפה ומומלץ לשבת ולהתבשם מהאווירה המיוחדת של רחוב ויקטוריה בסופי שבוע.

בתי מלון נובוטל וגרנד הוטל קונטיננטל, צילום יעל פרי

אם אתם מאלה שמתעדים את החופשה שלכם בתמונות, אל תעזבו את בוקרשט לפני הצילום המסורתי בסמטת המטריות המפורסמת בפסאז' ויקטוריה כחמישים מטר אחרי למלון גרנד הוטל.

סמטת המטריות ברחוב ויקטוריה, צילום יעל פרי

יש אנשים שמסתפקים בשוטטות אקראית בעיר, ויש אנשים שרוצים ללמוד יותר לעומק את הסיפור של כל אתר ואתר שרואים בדרך. אם אתם נכללים בקבוצה השנייה אני מזמינה אתכם להצטרף אלי לסיור מודרך בבוקרשט, בו תשמעו את הסיפורים ההיסטוריים הכי מרתקים, בין היתר עידן המלוכה האריסטוקרטי שהעניק לבוקרשט את הכינוי פריז הקטנה, רומניה בין שתי מלחמות עולם, יהדות רומניה ושואת רומניה, וכמובן הסיפור הכי גדול שעבור רבים מאזרחי רומניה הוא מציאות שחוו באופן אישי - השלטון הקומוניסטי שנמשך 45 שנה, עידן הדיקטטור צ'אושסקו, והמהפכה האלימה בדצמבר 1989 ששחררה את המדינה ממנו, ובסופה השאלה - האם רומניה המודרנית פוסט העידן הקומוניסטי הצליחה לעבור בהצלחה את שינוי השיטה מקומוניזם אפרורי לקפיטליזם מודרני? הסיור כולל גם פרק נכבד של המלצות לבילויים בעיר בעל פה ובכתב.

להזמנת סיור אפשר לשלוח אלי הודעת ווטסאפ למספר: 074-6683714 (קידומת רומניה פלוס 40), או שילחו מייל לכתובת: RomaniaHereWeCome@gmail.com

ואם אתם מאלה שמחפשים המלצות על מדריכים לפני שאתם סוגרים איתם סיור, ובצדק, בקישור הבאים תוכלו לקרוא חוות דעת של אנשים רבים שסיירו איתי בבוקרשט, וטרחו לכתוב בעמוד הפייסבוק של Travel With Yael או ממש כאן באתר למטייל.