שוות בברלין - השכונות שאתם עוד לא מכירים

אחד היתרונות של עיר מרתקת כמו ברלין, הוא היכולת הייחודית שלה להמשיך ולהתחדש כל הזמן. אז אחרי שעשיתם שופינג ברובע מיטה, עמדתם בתור למועדון בפרידריכסהיין, חיפשתם מציאות בפרנצלאואר ברג, ושתיתם בירה בקרויצברג, בואו להכיר לפני כולם, את השכונות החדשות והמדליקות של העיר
לירון בונאנו - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: שוות בברלין - השכונות שאתם עוד לא מכירים
צילום: VisitBerlin®Scholvien

וודינג – הפרנצלאואר ברג החדשה

וודינג (Wedding), שכונת הפועלים לשעבר של העיר ברלין, כונתה בעבר גם “וודינג האדומה” (על שם רוב הפועלים הקומוניסטים שחיו בה). בשנים האחרונות היא הפכה לאחת השכונות המבטיחות ביותר בבירת גרמניה. בניגוד למה שחשבתם, היא לא נקראת כך על שם טקס הנישואין, אלא על שמו של Rudolf de Weddinge, אציל גרמני מקומי שהתגורר בשטחה.

וודינג ממוקמת בצפון ברלין, ובשטחה נמצאים כמה מבתי החולים החשובים של העיר ומוסדות אקדמיים רבים, מה שהופך אותה ליעד אטרקטיבי וזול לסטודנטים, שכידוע מביאים איתם אווירה תוססת ורוח צעירה. בנוסף, גם אמנים צעירים וזוגות, שהתאיישו מלמצוא דירה בשכונת פרנצלאואר הסמוכה והיקרה, ממלאים את וודינג, במיוחד את האזור שגובל ברובע מיטה, בנוכחות צבעונית ואופנתית ודוחקים החוצה את אוכלוסיות המהגרים העניות, שגרו שם בעבר.

איך מגיעים?
 וודינג קרובה מאוד לשדה התעופה טגל, מרחק נסיעה קצר באוטובוס. היא מרושתת ברכבת תחתית (קווים U6, U8, U9) ונמצאת במרחק שמונה תחנות בערך מתחנת גן החיות (Zoologischer Garten) במערב, ותחנת אלכסנדרפלאץ (Alexanderplatz) במזרח. בשכונה עוברת גם חשמלית (M13), שתיקח אתכם ישירות עד לאיסט סייד גאלרי ולשרידי החומה.

Koloniestraße
הוא הרחוב הראשי והמפותח ביותר בוודינג, הוא ממוקם מרחק הליכה קצר מתחנת התחתית Osloer Straße. על הרחוב היפה והמתחדש תמצאו מסעדות, ברים, מאפיות ובתי קפה. כמו כל שכונה מתפתחת בעיר, גם קירות הבית בוודינג מעוטרים היום בגרפיטי ססגוני ואמנות רחוב מעניינת, שווה להרים את העיניים ולהתפעל מהצבעוניות והמסרים השונים שיקיפו אתכם מכל הכיוונים.

רחוב ראשי נוסף בשכונה הוא Gerichtstraße, שם תמצאו את אחד הלוקיישנים הנטושים והמעניינים באזור. מדובר בבריכת שחייה עירונית לשעבר, שהוסבה למועדון לילה מצליח בשם Stattbad. לאחר כמה שנים המועדון עלה באש ונשרף, וכיום הוא אתר עלייה לרגל לאומני רחוב וגרפיטי וקירותיו עמוסים בכתובות וציורי קיר מרתקים.

• כתובת: Gerichtstraße 65

רחוב Badstraße, אליו ניתן להגיע ברכבת התחתית U8, לתחנת Pankstraße, הוא רחוב נהדר להסתובב בו החל משעות אחר הצהריים. הוא עמוס לכל אורכו במסעדות חמודות ואותנטיות, ברים מגניבים וגלריות לאמנות. אל תחמיצו את Wilma המשלב בהצלחה בין בר לגלריה, עם עיצוב ייחודי ובירה זולה, הוא נחשב למקום בילוי פופולארי של תושבי השכונה האופנתיים.

• כתובת: Badstraße 38, 13357 Berlin
  • שעות פעילות: שלישי-שבת, 19:00-05:00
  • עמוד הפייסבוק: www.facebook.com/wilmawedding

יחסית להיותה שכונה אורבנית מאוד, תמצאו בוודינג לא מעט פארקים יפים, ירוקים ומטופחים, ביניהם Humboldthain Park. בלב הפארק ניצב עד היום מגדל שמירה ישן שהוקם במלחמת העולם השנייה. ניתן לטפס ב-208 מדרגות, וליהנות מתצפית מרשימה על העיר, ומנוף מהמם.

• כתובת: Brunnenstraße 100 Berlin

אל תחמיצו
 את בית הקפה Café Pförtner, הממוקם בתוך אוטובוס נטוש, עם עיצוב מדליק, פטריות חימום לימים הקרים ותפריט שף מיוחד.

• כתובת:
  • שעות פעילות: שני-שבת, 09:00-23:00
  • אתר אינטרנט: www.pfoertner.co

את מסלול הבאולינג בבר Kugelbahn. מקום מיוחד המשלב בהצלחה גם גלריה, גם שני מסלולי באולינג פעילים וגם מועדון הופעות מוזיקה ומופעי תיאטרון שוליים.

• כתובת:
  • שעות פעילות: שלישי-ראשון, 14:00-01:00
  • אתר אינטרנט: www.kugelbahn-wedding.com

נויקלן וקרויצקלן - האחות הפרועה

האחות הקטנה, של שכונת קרויצברג, שנחשבה בעבר לאזור עני ולא אטרקטיבי, גדלה יפה, ועכשיו היא נחשבת לשכונה מדליקה וחדשנית בפני עצמה. לפריחה החדשה של נויקלן בשנים האחרונות, אחראי לא פחות משדה התעופה הנטוש טמפלהוף (Tempelhofer), שנמצא לאורך הגבול המערבי של השכונה.

בתקופת מלחמת העולם השנייה היה שדה התעופה טמפלהוף, שדה התעופה העיקרי של העיר, לאחר חלוקת ברלין, התמעטה הפעילות בו, ולבסוף הוא נסגר באופן סופי בשנת 2008. מסלולי ההמראה הוסבו לפארק מרשים וירוק, ובניין הטרמינל הפך למתחם לכנסים ואירועים. בפינות שונות של הפארק המטופח החלו לצוץ גני בירה נעימים (לופטגארדן), לצידם הוקמו שבילי ריצה ואופניים, ובחודשי הקיץ המתחם מארח הופעות בינלאומיות ופסטיבלים מוזיקליים.

• כתובת: Tempelhofer Damm, 12099 Berlin

נויקלן (Neukolln) ממוקמת בדרום-מזרח ברלין, ממזרח לשכונת קרויצברג. האזור רווי בתעלות דוגמת תעלת לנוודר (Landwehr Canal) המרשימה, ותעלת מייבאכהופר (Maybachufer). התעלות הן הגבול המפריד בין שתי השכונות.

אל נויקלן היגרו בשנים האחרונות אמנים ברלינאיים רבים, והחלו להפגין נוכחות צבעוניות, בין דוכני השווארמה והקבב שאפיינו את המקום בעבר. הצביון השתנה עד כדי כך, שכיום כל האזור הצפוני של השכונה נקרא קרויצקלן (Kreuzkölln). רחובות השכונה מלאים בחנויות וינטג', גלריות מחתרתיות, ברים ייחודיים, מתחמי תיאטרון שוליים ומיצגים אמנותיים. אפילו דיוויד בואי, שהתגורר בברלין לא מעט שנים והקליט בה ארבעה אלבומים, הקדיש לנויקלן היפה את אחת מיצירותיו המוזיקליות.

איך מגיעים?
 נויקלן נמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית משדה התעופה השני של ברלין, שונפלד, והיא מרושתת היטב באמצעות הרכבת תחתית (U7), וגם בתחנה ראשית של הרכבת העילית S-Baun (תחנת Berlin-Neukölln), שם תמצאו חמישה קווי רכבת עילית שונים, שייקחו אתכם לכל הכיוונים. ניתן גם להגיע לשכונה בהליכה רגלית לא ארוכה במיוחד, מהשכונות קרויצברג ופרידירכסהיין הפופולאריות.

הכירו את השכונה

נויקלן עצמה מורכבת מכמה אזורים ושכונות קטנות. Schillerkiez נחשבת לאחד האזורים הנעימים והפופולאריים. זוהי שכונת מגורים, הבנויה בצורת צלב, וממוקמת בסמוך לפארק טמפלהוף. בשכונה עצמה תמצאו טיילת יפה ((Schillerpromenade, וכיכר מרכזית (Herrfurthplatz), סביבן מרוכזים ברים, בתי קפה, גלריות, מזללות המבורגר וחנויות וינטג' ויד שנייה. תחנת התחתית הקרובה היא U Leinestr, וניתן להגיע אליה בקו U8.

רחוב Weserstraße הוא המוקד התוסס של חיי הלילה והמסעדות של נויקלן. כאן תמצאו מגוון עצום של ברים, מסעדות סודניות, צמחוניות, איטלקיות ואסייתיות ואפילו פאב סקוטי מסורתי. באחד הרחובות הקטנים והסמוכים נמצא גם Art und Weise, מתחם קולנוע ואומנות אלטרנטיבי, בו נערכים הופעות מוזיקליות ומיצגי אומנות חיה.

ברחוב נמצאות גם כמה חנויות וינטג' מעניינות במיוחד, ביניהן Let Them Eat Cake האלגנטית, ו-Himo, חנות מקסימה לכובעים מכל הזמנים. אליהן תוכלו להגיע באמצעות רכבת תחתית או עילית, לתחנת U Hermannplatz.

אם בא לכם להרגיש גם את נויקלן המחוספסת יותר, עם אוכלוסיית המהגרים הצבעונית, הדרימו קצת לרחוב Karl-Marx-Straße, שם תמצאו חנויות אותנטיות, שוק איכרים קטן, ועשרות דוכני דונר וקבב.

אל תחמיצו
 הברלינאים טוענים שהשווקים הרבים שמתקיימים ברחבי העיר, הפכו כבר לממוסחרים מדי, אבל בנויקלן נשמרת עדיין החוויה האותנטית, והקהל המקומי נוהר לשווקים וממלא אותם בנוכחות צבעונית ושמחה. בימי שלישי ושישי בשעות הבוקר, מתקיים לאורך תעלת מייבאכהופר, שוק האוכל הטורקי. בואו עם הרבה תאבון, ותאכלו ליהנות ממעדנים ים תיכוניים טריים, ממזג אוויר יפה, ומפיקניק טעים במיוחד על הגדות התעלה הירוקות.

• כתובת: Maybachufer
  • שעות פעילות: שלישי ושישי, 11:00-18:30

שוק פשפשים מקומי ושכונתי, שמפציע רק פעם בחודש הוא ה-Nowkölln Flohmarkt, שמתקיים בכל יום ראשון השלישי של החודש. השוק מתקיים לאורך תעלת Maybachufer, ונמשך מזרחה עד לרחוב Friedelstraße. מדובר בשוק חובבים, כלומר לא סוחרי יד שניה מקצוענים כמו בשאר השווקים בברלין, אלא אנשים רגילים, שבאים למכור חפצים עתיקים ומקסימים מיד שנייה. הטיפ החשוב ביותר לגבי השוק הזה הוא להגיע מוקדם. במידה ותגיעו לקראת השעה 11, כל הסחורה הטובה כבר תיעלם, אז בואו עם סבלנות ומוכנות לפשפש, ורוב הסיכויים שתצאו עם מציאות יד שנייה של ממש. אם אתם רעבים, תמצאו כאן גם דוכני אוכל טעימים ואקזוטיים במיוחד.

• כתובת: Maybachufer 31
  • שעות פעילות: 09:00-17:30
  • אתר אינטרנט: www.nowkoelln.de

שרלוטנבורג – הגברת המהודרת

שרלוטנבורג היא הגברת הזקנה והאלגנטית של ברלין, כמו אחת הקשישות המטופחות שיושבות בבתי הקפה המהודרים של העיר. לאחרונה היא נהנית ממתיחת פנים של ממש, ומהתעוררות ברחובותיה היפים, ובסצינת חיי הלילה שלה, ממועדוני ג'אז ועד למופעי קברט סאטיריים.

השכונה, הנקראת בשמה המלא שרלוטנבורג-וילמרסדורף, ממוקמת במערב ברלין, ובשטחה נמצאות כמה מהאטרקציות המפורסמות בעיר: גן החיות, כנסיית הקייזר וילהלם, מדרחוב הקניות קודאם וכמובן ארמון שרלוטנבורג. לקריאה נוספת על הארמון בברלין וארמונות נוספים, היכנסו לכתבה המורחבת באתר >>

הקסם האמיתי של השכונה, נמצא מעבר לאטרקציות המוכרות והמתוירות, ברחובות הקטנים יותר, היוצאים מהרחובות הראשיים והסואנים, בבניינים היפים והמהודרים ובכיכרות העתיקות. גם חיי הלילה שלה נעימים ומגוונים, אז כדאי לכם להישאר ולבלות בה, גם אחרי שעות החשיכה.

איך מגיעים?
 שרלוטנבורג מרושתת להפליא בתחבורה ציבורית, יש בה תחנות רבות של הרכבת התחתית והעילית, וקווי האוטובוסים הראשיים של העיר, קו 100 ו-200, עוצרים בנקודות רבות בשטחה.

Fasanenstraße
הוא אחד הרחובות המקסימים ביותר בשכונה, רחוב ארוך שיוצא לכיוון צפון ממדרחוב הקניות קודאם, ולכל אורכו וילות עתיקות ומרשימות, מסעדות וברים, ומוזיאונים ייחודים, כמו המוזיאון המוקדש ליצירתה של אמנית הדפוס קתה קולוויץ.

אל תחמיצו גם ביקור בלאונג' הפופולארי The Pearl, עם מסיבות שמחות במיוחד בימי חמישי, החל מהשעה 18:00, ועיצוב פנים מרשים.

Nürnberger Straße הוא רחוב קניות ובתי מלון אלגנטיים, היוצא גם הוא ממדרחוב קודאם, אך הפעם לכיוון דרום. אם אתם חובבי נעלי ספורט, אל תחמיצו ביקור ב-Solebox, מקדש הסניקרס והנעליים המיוחדות של ברלין.

• כתובת: Nürnberger Str. 14
  • אתר אינטרנט: www.solebox.com

לחובבי הג'אז הנוסטלגי, מדי יום א' מתקיים בראנץ' שמח במיוחד, עם בופה בוקר עשיר במסעדת Duke Restaurant, שם נהגו בעבר לנגן לואי ארמסטרונג ואלה פיצ'רגלד, ועד היום אפשר להנות מארוחת בוקר יוקרתית, על רקע הופעה חיה של רביעיית ג'אז.

• כתובת: Nürnberger Straße 50 -55
  • שעות פעילות: 12:00-15:00
  • אתר אינטרנט: www.duke-restaurant.com

Kantstraße הוא רחוב נוסף בשכונה שלא כדאי לכם להחמיץ, במיוחד בשעות הערב, כאשר מועדוני הג'אז ותיאטראות הקברט נפתחים. הרחוב המקסים מתחיל במרכז הקניות החדש של ברלין, ה-Bikini Berlin, שם בקומה העשירית תמצאו את הבר הפופולארי והיקר Monkey Bar. המקום מעוצב בסגנון ספארי וגן חיות, וחלונותיו העצומים משקיפים על גן החיות המפורסם, הנמצא מתחתיו.

• כתובת: Budapester Straße 40
  • שעות פעילות: 15:00-02:00
  • אתר אינטרנט: www.25hours-hotels.com

בהמשך הרחוב תמצאו מסעדות, בתי קפה, גלריות לצילום, כיכר עגולה מטופחת עם עצים ודשא, ואם תפנו ימינה ב- Kantstraße לרחוב Bleibtreustraße, תמצאו את מועדון הג'אז Jazz-Club A-Trane, עם הופעות שונות מדי ערב. הכניסה בתשלום, מומלץ להזמין מקום מראש באתר האינטרנט.

• כתובת: Platz,Bleibtreustraße 1
  • שעות פעילות: כל השבוע, 20:00-01:00
  • אתר אינטרנט: www.a-trane.de

אם אתם מעדיפים את הג'אז שלכם קצת יותר פאנקי, אז מועדון Quasimodo, בו ניגן בעבר האמן צ'ט בייקר ואמנים נוספים ידועי שם, הוא המקום בשבילכם. בתפריט המוזיקלי תמצאו גם בלוז, רוק, פאנק, והרבה מוזיקת נשמה. בימי רביעי נוהגים להגיע למקום מיטב המוזיקאים של העיר, ולערוך יחדיו ג'ם סשן סוער במיוחד, שהכניסה אליו חופשית.

• כתובת: Kantstraße 12a
  • שעות פעילות: 21:00 עד לשעות הקטנות של הלילה
  • אתר אינטרנט: www.quasimodo.de

מכורים לפינטרסט ובא לכם להגשים חלום ולהכין ארנק או צעיף בעצמכם? פנו שמאלה לרחוב Windscheidstraße ובמספר 19 תמצאו את מתחם DaWanda Snuggery, המשלב בהצלחה בין חנות אקססורייז מצליחה, חלל עבודה למלאכות יד, ובית קפה מקסים וצבעוני.

• כתובת: Windscheidstraße 19, 10627 Berlin
  • שעות פעילות: כל השבוע, 09:00-19:00
  • אתר אינטרנט: www.en.dawanda.com

אל תחמיצו
 בצריף עתיק ונושן, בסוף רחוב Kantstraße, נמצא דוכן קרפים מומלץ בשם Crêplala, שהריח הממכר שבוקע ממנו, בוודאי יפתה אתכם לנשנש קרפ נוטלה אחד (או שניים).

• כתובת: Kantstraße 85A,10627 Berlin
  • שעות פעילות: 16:00-22:00, סגור בימי שני
  • אתר אינטרנט: creplala.de

בשוק האיכרים בקרל אוגוסט פלאץ, תמצאו מעל ל-100 דוכנים עם תוצרת ירקות ופירות טריים, מבחר גבינות ונקניקים, פסטות טריות, מרקים חמים בחורף ועוד. מקורות יודעי דבר מספרים שסמוך לשוק, במעדניית הגורמה Pesto Dealer Berlin, ברחוב , מתחבאים רוטבי הפסטה הטובים ביותר בעיר. חשוב רק להגיע מוקדם, כי המוכרים מתקפלים כבר לקראת השעה אחת בצהריים.