טיול הליכה (טרק) בהרי צפון מזרח שוויץ Appenzell וספיחי גרמניה בחודש ספטמבר 2005

רקע-
התוכנית הינה לטיול בצפון מזרח שוויץ, אזור שגובל בגרמניה מצפון, אוסטריה ממזרח ונסיכות ליכטנשטיין מדרום מזרח.
שדות התעופה הקרובים הינם ציריך או מינכן. אנחנו בחרנו להגיע ממינכן.
סיפור הטיול
יום שבת- 24/9/05
טיסה למינכן בשעה 6 בבוקר והשכרת רכב מסוג GOLF מחברת BUDGET. מהשדה שמנו פעמינו לצימר של משפחת Heller ב- Forsinning, מזרחית למינכן (יציאה מ A94). הצימר הינו חלק מפנסיון חדש עם עוד 7 יחידות, עשוי מעץ, נקי ומצוחצח. המשפחה נחמדה והם הציעו לנו להשאיר את הרכב ולהקפיץ אותנו לתחנת הרכבת של Markt Schwaben, שם רכשנו כרטיס זוגי ליום (XXl) תמורת 10.5 אירו ושמנו פעמינו לעיר.
בסוף חודש ספטמבר ותחילת אוקטובר מתקיים פסטיבל הבירה Oktoberfest. הביגוד הפופולארי הינו שמלות "כיפה אדומה" לנשים ומכנסיים עד הברך לגברים, יחד עם כובע עם נוצה. טיילנו באזור המדרחוב וככר העירייה, אכלנו נקניקיה ושתינו בירה בבית בירה. מדהים לראות את המלצריות הגרמניות שנראות כמו הודפות כדור ברזל ומגישות ארבע כוסות בירה של ליטר בכול יד! משם נסענו לגנים האנגלים, בהם אפשר לטייל במדשאות וליד האגם. אכלנו ארוחת ערב בבית בירה ליד הפגודה הסינית. המשכנו לאזור המרכזי של הפסטיבל. מצד אחד לונה פארק ובמד השני 14 אוהלים ענקיים בגודל של מגרש כדורגל כ"א. המקומיים נכנסים לאוהל בשעות הצהריים המוקדמות ונשארים בהם עד שעות הערב המאוחרות. בפנים מוגשות בירות ואוכל בסיסי. ליד כול אוהל יש שירותים ציבוריים. משם חזרנו ברכבת ובעלת הבית החזירה אותנו כמוסכם מהתחנה לצימר.
יום ראשון - 25/9/05
קמנו לארוחת בוקר נהדרת בחדר האוכל של הצימר. באותו לילה התארחו בפנסיון עוד זוג ישראלים ואבא ובנו שבאו לתערוכת רכב בגרמניה. האזור היה תחת ערפילי בוקר שהתפזר לאיטו. עברנו במינכן בדרכנו לA96 ופנינו דרומה לכיוון Fussen. עצרנו לביקור קצר בכנסיית Wieskirche שבנויה בסגנון הרוקוקו. משם המשכנו ל Fussen, רכשנו כרטיסים לסיור ועלינו לטירת Neuschwanstein, עלייה קצרה ותלולה. הסיור בטירה נקבע לפי המספר בכרטיס ואורך 40 דקות. המדריך מספר את סיפורו של לודויג המשוגע, שבאמת ידע לדאוג לעצמו לטירה ראויה, רק חבל שהוא הספיק להיות בה פחות ממחצית השנה.
עזבנו את הטירה ושמנו פעמינו לכיוון מערב לשוויץ. האוטוסטראדה עוברת בחלק קצר באוסטריה ומשם חוצים את הגבול על נהר הריין לשוויץ ב- Listenau. משם הכביש עולה ליעדנו הסופי ב- Oberegg, שם חיכו לנו מארחינו. האירוח אצלם היה במסגרת פרויקט Ping Pong של השוויצרים, שמטרתו ליצור קשרים בין שוויצרים לשוויצרים שגרים מחוץ לשוויץ. פקרנו את המזוודות ועלינו לחדרנו בעליית הגג. התכבדנו בארוחת ערב ובסיור רגלי בכפר הקטן.
יום שני- 26/9/05
לאחר ארוחת הבוקר התארגנו יחד עם מארחינו ויצאנו לטיול בגבעות האזור (במונחי הארץ אלו הרים). למדנו את כללי ההתנהגות בשבילים, סימון השבילים המקובל, פתיחה וסגירה של גדרות בקר. עצרנו לפיקניק ואח"כ לקפה בבקתה קטנה. לאחר שחזרנו לדירה המשכנו לסיבוב ממונע בכפר השכן Heiden ובעיר Rorschach.
יום שלישי- 27/9/05
עם בוקר שמנו פעמינו לכיוון הכפר Brulisau הסמוך ל- Appenzell, שם קנינו לחם, גבינה ונקניק מקומי והתחלנו ללכת לכיוון אגם Samtisersee, לפי מפת השבילים המפורטת שלנו. לאחר הליכה מאומצת בת שעה בשביל בשיפוע תלול מאוד עצרנו לשתות קפה בבקתת הרים. רכס ההרים שמדרום לנו מתכסה לעיתים בערפל. לאחר התייעצות קצרה החלטנו להתחיל בטיפוס. הסימון מתחלף לאדום לבן, כמו בסימוני השבילים בארץ. השביל חוצה בתחילה יער ואז מתחילה העלייה במצוק. ממולנו עוברים אותנו מטיילים אחרים שיורדים מההר. השביל מסומן היטב והעלייה, אף שהיא קשה, מהנה ומאתגרת. מידי רבע שעה עוצרים להסדרת הנשימה. המבט לכיוון העמק נותן לנו נקודת יחוס לגובה שצברנו. לאחר כשעה וחצי הגענו סופסוף לפסגה. הוצאנו את הפיקניק וכילינו את רעבוננו בנקניק והגבינה. הנוף מהפסגה מרהיב. מצד אחד עמק הריין ומצד שני אגם Samtisesee ובמרחק הר ה- Santis הגבוה באזור. לאחר סיום הפיקניק המשכנו בהליכה בת כשעה וחצי על גב הרכס, בעליות וירידות קטנות, עד הר Hoher Kasten. שם ממתינים גולשי רוח לתורן לקפוץ. הגענו לפסגה קצת לפני השעה חמש והחלטנו לרדת ברכבל בחזרה לכפר. נסענו לסיור קצר וארוחת ערב ב- Appenzell.
יום רביעי- 28/9/05
התכנון היה לעלות לפסגת ה Santis (2,503 מ') הגבוהה ביותר באזור, וממנה לרדת ברגל במשך כחמש שעות, לקחת אוטובוס ורכבת בחזרה לרכב. בהתקרבנו לכפר לא ראינו את ההר, כיוון שהוא היה מכוסה בעננים. לכן החלטנו לשנות את התוכניות והחלטנו לנסוע לעיירה Wasserauen, לרגלי הר Ebenalp. בחרנו להתחיל את העלייה דרך היער. העלייה תלולה ויפה מאוד. לצידנו זורם נחל. מעט לאחר שיצאנו מהיער נגלה לעניינו אגם Seealpsee ולידו שתי אכסניות הרים. הקפנו את האגם ועצרנו לפיקניק היומי שלנו. משם התחלנו לעלות דרך היער במשך כשעה עד לאכסניית ההרים Wildkirchli, שם קנינו גלידה ובירה. הנוף מרהיב, מצד אחד רואים את הדרך שיורדת מה Santis ומצד שני רואים את כול עמק Appenzell. לאחר ההפסקה אנחנו עולים לכיוון המערה, נכנסים מצד אחד של ההר ויוצאים בצד השני. קצת לפני הפסגה החלטנו לקחת את השביל שיורד, דרך יער עם עצים ענקיים, חלפני ליד ציד. המשכנו לכיוון הכפר בו נשאר הרכב ונסענו בחזרה למארחינו. לאחר ארוחת הערב הגיע עיתונאי מקומי לראיין אותנו לעיתון.
יום חמישי- 29/9/5
כבר בשעות הלילה שמענו את הגשם. לאחר צילום לעיתון יחד עם מארחינו יצאנו לטיול ביער St. Gallen, בעקבות תדריך שקיבלנו מהמארחת שלנו. ביקרנו בקתדרלה ובספריה העתיקה, שתיהן שוכנות בעיר העתיקה. משם עלינו בפוניקולור לתצפית על העיר, חלפנו ליד בריכות שחיה טבעיות וירדנו לעיר לאכול במסעדה מקומית קטנה ונחמדה נקניקיות מקומיות ובירה. לאחר סיור קצר במוזיאון הטקסטיל ערכנו מעט קניות וחזרנו לארוחת ערב. לאחריה נסענו לביקור קצר בעיר האוסטרית Bregenz.
יום ששי- 30/9/05
מכיוון שהגשם הפסיק החלטנו להעפיל לפסגת הר Kronberg, בחרנו במסלול המתון יחסית. הראות הייתה טובה מאוד וראינו מצד אחד את אגם קוסטונץ ומהצד השני את אגם ציריך. ממולנו התנוסס לו רכס הרי ה- Santis, שהתכסה מידי פעם בעננים. עצרנו לאכול ליד הקפלה ובפסגה. החלטנו לרדת מהצד השני של ההר, בירידה מתונה בתוך העשב. הדרך הייתה מעט ארוכה והמתוכנן. במעבר הבקר האחרון שעטו מספר פרות לכיוון ענת, שהייתה קרובה לגדר. ענת טיפסה מעליה והעדר המשיך לשעוט. בהמשך השביל הנעליים התמלאו בוץ, דווקא לקראת סוף הטיול. למטה פעלה מגלשה. חזרנו לאכול במסעדה במלון Appenzell המפוארת. עם ערב חזרנו לכפר שלנו בכדי לראות את מארחינו מסיימים את הכנותיהם לטיול בצרפת וספרד. הופתענו לראות את גיליון מחר של העיתון עם הכתבה.
יום שבת- 1/10/05
עם בוקר הקפצנו את מארחינו לתחנת האוטובוס ואז נסענו ללגום קפה ועוגה ב St. Gallen המתעוררת. משם המשכנו באוטוסטראדה למפלי הריין. ירדנו ליד אכסניית הנוער היפה וירדנו לאזור הקרוב למים בכדי להתפעל מכמויות המים הרבות. חזרנו דרך תחנת הרכבת הקטנה ואז נסענו לטיול רגלי גשום קמעה בעיר Schafauffsen. המאפיין את העיר הינם העיטורים בחזית הבתים. הטירה בראש ההר יפה מאוד והנוף הנשקף ממנה מרהיב. ירדנו מהטירה בכדי לאכול במסעדת הגשה עצמית של ה- Migros. משם נסענו לאורך הריין לצימר בכפר Mammern. קיבלנו חדר כחול ונחמד, במסדרון התאורה נדלקת אוטומטית. לאחר מנוחה קצרה נסענו לכפר הידוע Stein am Rhein. גם שם חזיתות הבתים מעוטרות מאוד. המשכנו לביקור באי ואכלנו ארוחת ערב ב konstanz שבגרמניה במסעדה איטלקית יפה, לא לפני שראינו את פסל הזונה אימפריה שניצב בכניסה לנמל.
יום ראשון- 2/10/05
בעלת הצימר הכינה ארוחת בוקר נפלאה. היא השמיעה לנו דיסק של שירים נשכחים ביידיש. היא אפילו הכינה לנו שקיות לארוז סנדביצ'ים להמשך היום. נפרדנו ממנה והמשכנו להשלמת הביקור בקתדרלה של Kostantz ומשם המשכנו לאי הפרחים Mainau. האי יפה מאוד, התרשמנו מחממת הפרפרים. מהאי המשכנו למוזיאון הצ'פלין. לאחר ביקור קצר שמנו פעמינו, בגשם שוטף, לכיוון מינכן. עם ערב נגענו למלון Park, שהיה חביב מאוד. בערב נסענו לאכול במסעדה מקומית מכובדת ליד המזרקה, לא רחוק מכיכר Karl. בדרך חזרה התברברנו כהוגן ולאחר שהקפנו חצי עיר נקלענו להמוני החוגגים שאך זה נעלו את פסטיבל הבירה. בעזרת השיכורים הגרמנים הצלחנו לקבל הכוונה בחזרה למלון.
יום שני- 3/10/05
התעוררנו לארוחת בוקר עשירה ומגוונת ויצאנו להחזיר את הרכב ולקנות כרטיס יומי לרכבת התחתית. יצאנו למדרחוב בכדי לגלות שהחנויות סגורות לרגל יום איחוד גרמניה. התוכניות לקניות פגו והחלטנו להתרכז בצדדים התרבותיים, כנסיה, קתדרלה, מוזיאון. שתינו קפה בקפה סאן פרנסיסקו ולאחר ביקור קצר בכיכר המלכים נסענו לביקור בכפר האולימפי. ביקרנו באצטדיון ועלינו לגבעה המשקיפה על הכפר. משם חזרנו לאכול צהרים בתחנת הרכבת ונסענו לשד"ת בכדי להמריא ב- 20:30 לארץ. לקראת השעה 00:40 נחתנו.
אודה מאוד על קבלת פיידבק לגבי הכתבה- גם לצורך הכנת הטיול, גם לאחריו, תוספות/חוסרים. אשמח גם להארות לגבי העניין בקריאה עצמה.

קישור לתמונות בפיקאסה picasaweb.google.com/mikia111/TripToAppenzellSwitzerlandGermanySeptember2005#