סקי סאפרי בין LES ARCS ל-LA PLAGNE
או איך לגלוש יום אחד ב-LA PLAGNE אם אתה מתאכסן ב-LES ARCS?
נזכיר לקוראים כי במונח "סקי סאפרי" בעצם מדובר על טיול גלישה בנוף קסום מנקודה אחת לנקודה שניה מרוחקת מזו הראשונה ולעיתים גם חזרה. טיול זה בעצם שונה מגלישה הלוך חזור על אותם המסלולים סביב מקום הלינה.
בסקי סאפרי יש אלמנטים של תכנון מסלול, עמידה בלו"ז ע"מ לא להתקע בצד השני ועוד רבות. כדאי גם לתכנן את מקום הפסקת ארוחת הצהריים במקום יפה עם נוף כי היא בעצם משמשת את נקודת העצירה והמנוחה הארוכה של היום.
בעבר תיארתי מסלולים לסקי סאפרי בעמק צילר וגם במתחם SKIWELT , שניהם באוסטריה. הפעם מדובר על טיול יפה באזור הסקי LES ARCS-LA PLAGNE שבצרפת.
עבור גולשים המתאכסנים ב-LES ARCS או ב-LA PLAGNE, כל מתחם בעצמו יכול לספק מספיק מסלולים לשבוע ימים ללא צורך באתר השני, אך במקרה זה הגולשים יסתפקו ב-200 עד 300 ק"מ של מסלולים (בלבד J) אם לא חוצים למתחם השני.
גולשים רבים חוצים כל יום מאתר אחד לשני בעזרת גונדולת הקומותיים שיכולה להעביר 200 גולישם בפעם אחת מצד אחד בעמק לצד השני ולהפך. גונדולה VANOISE EXPRESS שנבנתה לפני כ-10 שנים היא בעצם נקודת האמצע של סקי הסאפרי שלנו ויש לתכנן את הזמנים ע"מ להספיק לחזור דרכה (זמני הסגירה של גונדולה זו משתנים בהתאם לעונה כאשר הסגירה המוקדמת היא ב-16:30).
לכל אחד משני מתחמי הסקי (LES ARCS ו-LA PLAGNE) סקי פאס משלו אשר לא מקנה מעבר מאחד לשני בעזרת גונדולת VANOISE ועל כן, על הגולשים המעוניינים לחצות מאתר אחד לשני יש לרכוש הרחבה לסקי פאס PARADISKI הכולל את שני המתחמים.
בינואר 2013 עלות ההרחבה היומית עמדה על 31 יורו (די יקר), אך אם רוכשים מראש את הסקי פאס הכולל לכל מתחם ה-PARADISKI יש להוסיף לשבוע שלם רק 40 יורו מעל מחיר הסקי פאס לכל אתר בנפרד.
פרטים על עיתוי החופשה הנוכחית לצורך מידע כללי:
החופשה התרחשה בשבוע הראשיון של ינואר 2013.
עקב העובדה שזה השבוע לאחר החגים של סוף השנה, והאירופאים חזרו לעבודה, האתרים היו די ריקים ועל כן לא נרשמו כלל המתנות ברכבלים (דבר שיכול לעכב את התקדמות הסאפרי במידה ויש המתנות ממושכות).
השלג היה טוב עד טוב מאד, מזג האוויר היה שמשי עם שמיים בהירים לחלוטין והטמפרטורות היו נמוכות כך שהשלג נשמר במצב מצויין גם בגבהים הנמוכים.
יש לציין כי גונדולת ה-VANOISE EXPRESS ממוקמת בנקודה נמוכה בהר (ע"מ לחצות את העמק במקום הצר ביותר) ולכן הגולשים יידרשו לרדת לגבהים של 1500 מטר. בשבוע המדובר עם תנאי מזג אוויר מצויינים, נצפו כמה נקודות עם קרח לקראת הירידה לגבהים הנמוכים, ובעונות חמות יותר ייתכן גם קרח וגם שלג סלאשי בהתאם לשעות היום.
המסלולים לאורך כל הסאפרי לא היו קשים. לא גלשנו על מסלולים שחורים, ולא על אדומים קשים, אבל עדיין הטיול מיועד לגולשים מהירים עם ניסיון גלישה של מספר שבועות (=שנים) כי בכל זאת מדובר על גלישה של מעל 5 שעות רצופות.
על המסלולים לאורך הסקי סאפרי:
כפי שנאמר לעיל, רעיון הסקי סאפרי הוא לקבוע נקודת מוצא, נקודת יעד, ציר תנועה מאחת לשנייה וציר חזרה והכל מלווה בלו"ז משוער שיש לבדוק אותו עם התקדמות יום הגלישה. אין זה אומר כי אם רואים מסלול מפתה שמסתעף מציר הגלישה המתוכנן, אסור לגלוש בו. מותר וגם מותר!!!
מקום הלינה שלנו היה ב-LES ARCS 2000 אחת העיירות של מתחם LES ARCS אך דווקא זו הממוקמת בקצה הצפון-מזרחי המרוחק יותר ממתחם LA PLAGNE.
ממתחם 2000LES ARCS עולים בעזרת רכבל BOIS DE L' OURS ומפסגתו פשוט גולשים ללא הפסקה עד לגונדולת VANOISE EXPRESS במשך כ-30 עד 50 דקות (כל אחד וקצב הגלישה שלו). דווקא בציר גלישה זה, הצבע השולט הוא כחול, אך אל תטעו: כחולים מצויינים, מעובדים היטב במשך הלילה שלעיתים השיפוע שלהם מקבל צבע אדמדם והגלישה פשוט זורמת. תוך איבוד גובה המסלולים הופכים מוקפים עצים ונוף ה-MONT BLANC מלווה את הגולש בחוויה מיוחדת במינה.
התמצאות ושילוט:
כפי שנאמר, רצוי לקבוע ציר תנועה בעזרת המפה. אך מהר מאד מבינים כי אין ממש צורך במפה (לפחות במתחם LES ARCS) כי לאורך כל הציר אתם תראו שלט LIASON LA PLAGNE (חיבור ל-LA PLAGNE) אשר לחדי העין הוא בולט אפילו תוך כדי גלישה. היה ואתם לא רואים את השלט, יש לעקוב אחר השילוט ל- PLAN PEISEY שם מיקום גונדולת ה-VANOISE EXPRESS (ולא ל- VALLANDRY).
היה וטעיתם וירדתם לכוון העמק, המחיר הוא לא נורא: תצטרכו להרוויח גובה מחדש בעזרת אחד הרכבלים הרבים ולחזור אל הציר הראשי.
הגעתם לגונדולת ה-VANOISE EXPRESS: מזל טוב!! אתם ליד אחת הגונדולות הגדולות והמיוחדות בעולם, גונדולה בת קומותיים שבקומה העליונה היא יכולה לשאת 117 גולשים ובתחתונה עוד 83 גולשים על ציודם ובסה"כ לשאת 16 טון משקל. לאחר הצילומים, בחרו את הכניסה (ימינה או שמאלה) לפי רצונכם לחצות את העמק במפלס התחתון או העליון של הגונדולה. בשבוע שבו היינו לא נצפו תורים והגונדולה יוצאת בתדירות גבוהה למדי (זמני המתנה לא עלו על 10 דקות), זמן החציה עצמו הוא דקות ספורות בלבד.

גונדולת ה-VANOISE EXPRESS
בגמר החצייה יש לגלוש טיפה עד לגונדולה LAC NOIR איתה נתחיל לטפס ובהמשכה יש לעלות גל רכבל BIJOLIN. כבר כאן נחשפים מדבריות השלג הקרחים של LA PLAGNE (לבאים ממתחם LES ARCS יש תחושה של גודל ועצמה שלא רואים ב-LES ARCS).
בסוף העליה עם רכבל BIJOLIN אתם נמצאים בפסגת ה-DOS ROND בת ה-2340 מטר וכאן יש להחליט החלטה ראשונה לאן פניכם:
  • סקי סאפרי קצר יותר לכוון עיירות LA PLAGNE בלבד
  • סקי סאפרי ארוך יותר עם גיחה קצרה לקרחון ולאחר מכן גלישה לכוון העיירות
אנחנו עשינו את שתי החלופות בשני ימים שונים ובשני המקרים הגענו לגונדולת VANOISE לפני השעה 15:00 עם הפסקת צהריים ארוכה (התחלנו את הגלישה ב9:30).
סקי סאפרי מקוצר לכוון עיירות LA PLAGNE בלבד
הערה כללית: אתם כבר במתחם LA PLAGNE אז אין לחפש יותר את השילוט: LIASON LA PLAGNE אלא להתחיל לחפש את הכוונים המפורטים יותר הכוללים את שמות העיירות במתחם LA PLAGNE עצמו כגון: BELLE PLAGNE, PLAGNE BELLECOTE, PLAGNE VILLAGES או PLAGNE CENTRE.
מבט אישי: בשנת 2000 עבדכם הנאמן למד לגלוש בפעם הראשונה בקלאב מד שב-LA PLAGNE 2100. ולכן בסוג של סגירת מעגל שמתי לעצמי כמטרה בסאפרי להגיע ו-"לגעת" במלון שבעצם ממוקם בקצה המערבי של המתחם (מפות המסלולים הם הפוכים ולא מוצפנות).
מפסגת ה-DOS ROND יש לגלוש לתחתית רכבל ה- SALLA איתו עולים לראש ה-L'ARPETTE, צומת ממנו ניתן לגלוש לעיירה BELLE PLAGNE ובהמשך לעיירה PLAGNE BELLECOTE על גבי מסלולים כחולים זורמים ומהירים לעיתים עם שיפועים אדמדמים. כיף לא רגיל.
המיוחד בגלישה/הגעה לשתי העיירות הנ"ל היא שאתה גולש בין הבתים, נחמד מאד.
ב-PLAGNE BELLECOTE בגובה 1500 מטר יש להרוויח גובה שוב, ואת זה עושים בעזרת הרכבל COLOSSES הממוקם בקצה המרוחק של "הכיכר המרכזית" של העיירה כאשר באים מהמסלולים הכחולים לעיל.
משיא רכבל ה-COLOSSES כבר ניתן לגלוש ל-PLAGNE CENTRE וממנו לעלות דרך רכבל BECOIN לקצה המערבי יותר של המתחם: סוף הסאפרי.
הפסקת הצהריים עשינו ב-PLAGNE CENTRE במסעדת LA GROLLE, מומלצת (פנה קרבונרה ושניצל ברוטב פיטריות -;escalope היו טעימים ולא יקרים) והישיבה היא על ספות נוחות (המתאימות לשנ"צ שהבנות שלי תמיד דורשות לאחר ארוחה דשנה). האווירה במסעדות ב-PLAGNE CENTRE הצופות אל המסלולי גלישה נחמדה מאד.
תחילת החזרה: עלינו לפסגת ה-GRAND ROCHETTE בגונדולה HEAVY DUTY בעלת אותו השם ולאחר הצילומים מרום 2500 מטר התחלנו את הירידה הארוכה וכייפית על בסיס כחולים עד ל-PLAGNE BELLECOTE ושם מה-"כיכר המרכזית" עלינו על רכבל ARPETTE חזרה לפסגת ה-ARPETTE בה היינו בתחילת הגלישה במתחם LA PLAGNE. חפשו כל הזמן השילוט LES ARCS הבולט תמיד.

הנוף מפסגת ה-GRAND ROCHETTE
מפסגת ה-ARPETTE יש לגלוש כ-400 מטר ולתפוס חבל (לא T-BAR) שיעלה אתכם 300 מטר בשיפוע הפוך (חפשו אותו לפני הגלישה והגיעו אליו עם התנופה הנכונה...).
מפסגת החבל כבר גולשים ללא הפסקה עד לגונדולת VANOISE (כחצי שעה של גלישה רצופה).
טיפ כוון: השילוט מושלם כל הזמן (עקבו אחר השילוט LES ARCS), אך כאשר תגיעו לפסגת רכבל PLAN BOIS התבוננו היטב: שילוט LA PLAGNE ושילוט LES ARCS פונים לאותו מקום. הייתכן? התקדמו לאט לשילוט והביטו ימינה ואז תראו שילוט נוסף המתפצל לכוון LES ARCS.
לא ראיתם? גלשתם למטה? לא נורא, עלו עם הרכבל ותקנו. אך אם באתם עם מעט דקות ספייר, אתם תבזבזו דקות יקרות. זכרו זאת.
הגלישה כאן יורדת לגבהים נמוכים, אז גלשו בזהירות על שטחי הקרח או סלאש (תלוי בעונה) וזכרו שאתם בסוף היום.
הגעה חזרה ל-VANOISE תוציא מכם אנחת רווחה, אך יש לזכור כי אנחנו צריכים לחזור למלון ב-LES ARCS ועדיין יש לעלות על רכבלים ולגלוש מסלולים רבים.
לאחר החצייה יש לעלות ברכבל PEISEY 61. אם בית המלון שלכם ממוקם ב-LES ARCS 1600 או 1800, אזי מרום הרכבל הזה, כבר תגיעו בגלישה כייפית אל מחוז חפציכם.
אם מקום הלינה שלכם נמצא ב-LES ARCS 2000 או 1950 יש להגיע בגונדולת TRANSARC.
טיפ כוון: מראש רכבל PEISEY 61 אין צורך ברכבלים נוספים עד לתחתית ה-TRANSARC אך יש טריק: מראש רכבל ה-PEISEY 61 יש לחצות ימינה את כל המסלולים (מזרחה) ולנסות להגיע לאדום שמוביל לכחול FORET, אבל שיפועי הקרקע שם לא מתאימים לנו: המעבר הוא מעבר קצר של כ-100 מטר בין עצים, חפשו אותו בתחתית ה-CABRI 64 אותו ממש תעקפו בשיא המהירות. המהירות לא הספיקה לכם? לא נורא: טפסו עם רכבל DERBY והרוויחו קצת גובה. הכוונה היא להגיע לכחול FORET ואיתו עד לתחתית ה-TRANSARC.
מרום ה-TRANSARC אתם אמורים כבר לדעת את הדרך חזרה.
טיפ נוסף: לפני החצייה ל-LA PLAGNE אפשר לעשות טיול גלישה עד לגונדולת VANOISE ולחזור, כך אתם תכירו את יכולתכם גם בניווט וגם בזמנים.
סקי סאפרי לכוון עיירות LA PLAGNE עם גיחה קצרה לקרחון
בפסגת ה-DOS ROND יש לגלוש לתחתית רכבל CROZATS לפי כוון הקרחון לפי שילוט ברור (לעקוב אחר שילוט GLACIER ולא שילוט LA PLAGNE). מרום רכבל ה-CROZATS המשיכו בגלישה מנהלתית עד לתחתית רכבל ה-LES INVERSENS. רכבל זה ייקח אתכם לפסגת ה-ROCHE DE MIO בת ה-2700 מטר הגבוהה במתחם חוץ מהקרחון עצמו.
מפסגת ROCHE DE MIO לא נשקף נוף המתאים לפסגה כה גבוהה וחלק מהסיבות היא כי הקרחון קצת מסתיר אותו. אבל פסגת ROCHE DE MIO משמשת צומת חשוב ליציאת מסלולים רבים.
לפני שנתקדם לעבר הקרחון ניתן לגלוש חצי שעה רצופה באדום המקביל לרכבל INVERSENS עד לתחתית רכבל זה ולעלות איתו שוב. שווה !!!
מסיבות טכניות אנחנו לא המשכנו לקרחון ממש, דבר הכרוך בנסיעה על גונדולת BELLECOTE שהיא לא עבדה באותו הזמן. גולשים אחרים שכן גלשו מהקרחון על מסלול אדום LA COMBE אמרו כי הוא לא שווה את הטרחה. אך, איך תדעו אם לא תצנסו !!
הגלישה חזרה מהקרחון והמשך הסאפרי לכוון LA PLAGNE מחייבת עליה חזרה על הקטע השני של גונדולת BELLECOTE. חזרה בפסגת ROCHE DE MIO, אפשר להתקדם לעיירות LA PLAGNE במסלולים יים וארוכים: הכחולים LE TUNNEL או LEVASSET או דרך האדום LES SOURCES. אנחנו בחרנו באופציה אחרונה זו, והיא בהחלט מומלצת. מסלול LES SOURCES מביא אתכם ל-BELLE PLAGNE וההמשך מכאן כמו בתיאור של הסאפרי המקוצר.
טיפ כוון: גולשים שגלשו לקרחון ורצו לחזור מהקרחון ישר לגונדולת VANOISE בקשו "לקצר" וירדו את מסלול LE DEROCHOIR השחור. מסלול זה הוא מסלול NATUR (טבעי) ומשמעות הדבר הוא כי המסלול אינו מטופל ע"י חתולי השלג. הם הצטערו על כך שבחרו לגלוש משם כי הגלישה הייתה קשה ובהמשך למסלול השחור יש מסלול כחול מאד שטוח שדרש מהם הליכה רבה. אז אם אתם גולשים לקרחון, כדאי עדיין לחזור לכוון פסגת ROCHE DE MIO ולגלוש משם.