סיכום של שבוע בברלין - מאי/יוני 2011

הוא רצה שהפלג יהיה נחל
שהנחל יהיה נהר
 והשלוליות הקטנות – הים"
במילים אלו, פותח הבמאי וים ונדרס את סרטו הקלאסי "מלאכים בשמי ברלין". בסרט זה מציג ונדרס את סיפורם של שני מלאכים, המשקיפים על העיר והולכים בין אנשיה, מבלי שאלו יוכלו לראותם. הסרט צולם בתקופה שחורה בה ברלין הייתה מחולקת ומפוצלת, השטאזי שלטו ברחובות העיר המזרחית וחומה הקיפה את העיר המערבית.
מי שחושב או מעלה בדמיונו את ברלין של ימינו כעיר כזו, ראוי שיחזה בה ויראה עיר אחרת. עיר חיה, תוססת, עם הרבה חדש מול ישן, פתיחות חברתית ואופי ייחודי.
אנסה לתאר ביומן המסע שלי את השבוע הנפלא שעברתי בעיר המדהימה הזו.

תוכן עניינים
  • הכנות
  • יום 1 – שישי ה-27.5.11 – טיסה, מלון, Tiergarten, Reichstagו - Potsdamer Platz
  • יום 2 – שבת ה-28.5.11 – שער ברנדנבורג, Mitte ומוזיאון ההיסטוריה של גרמניה
  • יום 3 – ראשון ה-29.5.11 – טיול אלטרנטיבי, שוק פשפשים ושיטוט במזרח העיר
  • יום 4 – שני ה-30.5.11 – פוטסדאם
  • יום 5 – שלישי ה-31.5.11– המוזיאון היהודי, פארק ויקטוריה וקצת שופינג
  • יום 6 – רביעי ה-1.6.11 – אי המוזיאונים והאנדרטה הסובייטית
  • יום 7 – חמישי ה-2.6.11 – מוזיאון ההיסטוריה של הטבע ואיזור Kudamm
  • יום 8 – שישי ה-3.6.11 – ארוחת בוקר וטיסה
  • הערות כלליות: מחירים, חנויות, מסעדות וכו'
  • אתרי בילוי נוספים שכדאי לשקול
  • נספח – אתרי עניין בעלי עדיפות גבוהה
הכנות
ברלין היא עיר שמציעה המון – ארכיטקטורה ישנה אל מול ארכיטקטורה מודרנית. מוזיאונים רבים ופארקים רחבי ידיים, וחיי לילה עשירים המציעים פאבים ומועדוני ריקודים והופעות. לכן, מומלץ לתכנן את הטיול בברלין בצורה טובה כדי להספיק ולחוות את העיר המדהימה הזו.
התכנון המקורי היה לטוס ל-7 ימים ולכן הזמנו את המלון והטיסה בהתאם. תאריכי הטיסה שלנו הם בין ה-27.5.11 ל-3.6.11 (משישי עד שישי). מחיר הטיסה היה כ-450$ (מחיר סביר ומהזולים לטיסה ישירה).
מאחר שראינו חשיבות גבוהה במיקום המלון בהיבט בילויי הלילה והאווירה הצעירה, המלון שהזמנו הוא מלון NU Hotel באזור פרידריכסהיין. מאחר שהזמנו את המלון ל-7 לילות, קיבלנו הנחה של כ-10% ועלות החדר הסופית היא 71 יורו ללילה (במקום 79) והיא כוללת ארוחת בוקר. המלון מרוחק כ-10 דקות הליכה מתחנת הרכבת Warschauerstr ומתחנת Weberwiese.
האזור הינו מוקד בילויים ובמספר דקות הליכה ניתן להגיע לרחוב Simon Dach Str המכיל מגוון של פאבים, מסעדות ובתי קפה.

יום 1 – שישי ה-27.5.11 – טיסה, מלון, Tiergarten, Reichstag ו - Potsdamer Platz

אחד היתרונות בלהתגורר בקרבת רכבת מרכז בתל אביב, הוא רכבות לשדה התעופה בשעות הלילה. הטיסה שלנו הייתה אמורה להמריא בשעה 7 בבוקר אז הגעה למקום מעט לפני השעה 5 בבוקר נראתה סבירה ביותר.
תור בביקורת בדרכונים שארך יותר מחצי שעה, תור בדיוטי פרי בגלל מוכרות איטיות ואנשים שקנו למעלה מ-20 דאודורנטים וסכיני גילוח הביאו אותנו למסקנה כי האמרה המקובלת לתייר המתחיל: "התייצב בשדה התעופה כ-3 שעות לפני הטיסה" עדיין, לצערנו, תקפה...
הטיסה עצמה ארכה קצת פחות מ-4 שעות ונחתנו בברלין לקראת 10 בבוקר בשדה התעופה Schefeld. שדה התעופה מרוחק כ-20 ק"מ מהעיר וחלקו אמור להיכלל בתוך שדה התעופה החדש שנבנה באיזור, שדה התעופה ברנדנבורג, העתיד להיפתח ב-2012 ויהיה השלישי בגודלו בגרמניה.
בשדה התעופה קנינו כרטיס נסיעה שבועי לאזורי ABC. הכרטיס כולל מעבר חופשי בין אמצעי התחבורה השונים (רכבות – S-Bahn, U-Bahn, Re, חשמליות ואוטובוסים) בברלין וסביבתה (שדה התעופה והעיר Potsdam).
הדרך הנוחה ביותר להגיע למלון שצוין לעיל הינה רכבת פרברית (Rb7, Rb14) משדה התעופה Schefeld לתחנת הרכבת המזרחית Ostbahnhof. מתחנת הרכבת ניתן לקחת את קו האוטובוס מס' 240 ולרדת בתחנת Marchlewskistr. (Berlin) (התחנה השלישית) לאחר כ-2 דקות (ראה קישור) הליכה נוספות נגיעה למלון הממוקם ברחוב Gubener Str. בכל מקרה, העיר מרושתת היטב בתחבורה ציבורית ואין בעיה להגיע לכל מקום בנסיעה קצרה.
דווקא אנחנו נסענו בדרך אחרת עליה המליץ עובד רכבת שהתעלק עלינו והאריך לנו את הנסיעה במעט כולל החלפה בתחנת רכבת שהסתברה ככזאת ללא מעליות (במפת הרכבות ניתן לראות באילו תחנות יש מעליות ובאילו לא).
המלצה מספר 1 לתייר באירופה היא לא לבוא עם שטרות של 500 יורו כי בשום מקום לא ניתן לקבל אותם. לנו היו שניים. אחד שמרנו למלון אך את השני נאלצנו לפרוט. בבנק ליד המלון לא הסכימו כיוון שאיננו לקוחות (או יותר כי אנחנו תיירים שקל לעבוד עליהם) ולכן המשכנו לכיוון תחנת Alexanderplatz כדי לחפש שם מקום להחליף את הכסף. לאחר סיבוב במקום שכלל כניסה לסניף של בנק הדואר המקומי שהעסיק בעיקר זקנות גרמניות שאפילו כדי להוציא את המילה "Change", נאלצו 3 מהן להתייעץ אחת עם השנייה, החלפנו את הכסף ב-"Change" בתחנת הרכבת, שלוו בעמלה של 2 יורו ובמבטים לא מרוצים של החלפן (שלא הסכים להחליף 100 יורו נוספים).
ב- Alexanderplatz בכיכר ניתן לראות את ה- Fernsehturm – מגדל הטלוויזיה העצום והמפורסם והרבה מרכזי קניות מוזלים (קניון Alexa, Saturn, C&A ועוד).
מהתחנה לקחנו את קו 100 (קו אוטובוס רגיל שנכלל בכרטיסי התחבורה הציבורית הסטנדרטיים- אין צורך בתשלום נוסף) העובר במספר אטרקציות מרכזיות (שדרת אונטר דן לינדן, הרייכסטאג ופארק טירגארטן) עד לתחנת גן החיות במערב העיר (Zoologischer Garten).
המטרה הייתה לרדת בכיכר Grosser Stern וללכת דרך פארק Tiergarten, הריאה הירוקה של ברלין (ויותר דומה ליער קטן מאשר לפארק) לכיוון הרייכסטאג. החמצנו את התחנה וירדנו בזו שאחריה (מסתבר שהיינו צריכים לצלצל בפעמון).
לאחר שירדנו התחלנו ללכת בחזרה לכיוון הכיכר בה ניצב עמוד הניצחון ה-Siegessle. העמוד, שניצב בגאון בכיכר במערב הפארק תוכנן בשנת 1864 באות ניצחון במלחמה הדנית-פרוסית. כשהוקם לבסוף בשנת 1874 הפרוסים הספיקו לנצח גם את אוסטריה וצרפת ולהקים את הרייך השני תחת הקאנצלר ביסמרק והקייזר ווילהלם הראשון. העמוד הוקם במקור בכיכר הרפובליקה (שליד הרייכסטאג) והועבר למקומו הנוכחי בשנת 1941.

עמוד הניצחון, ה-Siegessle

מהעמוד המשכנו לכיוון ארמון Schloss Belvue (אותו ראינו מבחוץ) – הארמון הוא מבנה ניאו קלאסי ומשכנו של נשיא גרמניה. עברנו ליד בית תרבויות העולם Haus der Kulturen der Welt)) ומשכן הקאנצלרית ולבסוף הגענו לחלקו הצפון מזרחי בו שוכן הפרלמנט הגרמני, הרייכסטאג.
בעבר, אנשים נאלצו לבלות זמן רב בתורים ארוכים כדי לעלות לכיפת הרייכסטאג. כיום, עקב הגבלות ביטחון, נדרש להזמין מקום מראש לסיור (שהוא חינמי) בכתובת הדוא"ל הבאה besucherdienst@bundestag.de או ע"י הזמנת מקום במסעדה שלמרגלות הכיפה - kaeferreservierung.berlin@feinkost-kaefer.de. מומלץ להזמין את המקום לפחות כשבוע מראש (ואפילו חודש מראש בעונות התיירות) אנחנו הזמנו את הסיור לשעה 4 בצהריים שהפכה אותנו למעט לחוצים עקב העיכוב עם הכסף. מומלץ להזמין את המקום לפחות כשבוע מראש (ואפילו חודש מראש בעונות התיירות). אנחנו הזמנו את הסיור לשעה 4 בצהריים (שהפכה אותנו למעט לחוצים בזמן עקב העיכוב עם הכסף.
לאחר שעברנו את הבידוק הביטחוני, עלינו לכיפת המבנה המרשימה ובעזרת המדריך הקולי המצוין, עשינו את הסיור בכיפה. למדנו על ההיסטוריה של המבנה, הפרלמנט הגרמני, וקיבלנו הסברים על הנוף המדהים שנשקף מהכיפה.

לאחר כשעה ברייכסטאג, פנינו לכיוון כיכר Potsdamer Platz. צעדנו דרך כיכר פריז ושער ברנדנבורג המרשים שניצב בה.
מהשער פנינו לאנדרטה השואה הסמוכה. דעתי האישית לגבי האנדרטה היא חלוקה. מצד אחד, הליכה באנדרטה דרך האבנים הגדלות בכל צעד ותוך כדי ידיעה של ההיסטוריה בהחלט משרה חוויה מיוחדת במינה. מצד שני, התפקיד של המקום כאנדרטה לא ברור לכלל עוברי האורח שחלקם הצטלם בתמונות וחלקם השני שיחק במחבואים.
בצידו השני של הרחוב (מעבר לכביש מהשלט המסביר על האנדרטה) ישנה גם אנדרטה להומוסקסואלים שנרצחו בשואה. האנדרטה היא מבנה בטון מרובע ובתוכה מוקרן סרטון מעניין ובהחלט מומלץ לראותה.
את הסיור של היום הראשון סיימנו בכיכר פוטסדאם (Potsdamer Platz). בכיכר ביקרנו במרכז סוני הגדול, הצטלמנו ליד הג'ירפה הגדולה שעמדה בכניסה לעולם הלגו וראינו חלקים של החומה שעוטרו בציורים מעניינים.
בערב חזרנו לאזור המלון ואכלנו בפיצרייה ברחוב Simon Dach. אנחנו הגענו לרחוב לקראת השעה 6 וחצי כשרק החל להתעורר. מומלץ לצאת ולבלות בו לאחר השעה 8 בערב, כשהוא הומה אדם.
המסלול של היום נראה כך

יום 2 – שבת ה-28.5.11 – שער ברנדנבורג, Mitte ומוזיאון ההיסטוריה של גרמניה

מטרת היום השני שלנו הייתה ביקור באטרקציות המרכזיות של העיר.
את היום התחלנו מוקדם משער ברנדנבורג שבכיכר פריז. השער ניבנה בשנת 1791 ע"י המלך הפרוסי פרידריך ווילהלם השני. השער אמור היה לסמל שלום, אך בפועל סימל יותר מכל את ההפרדה בין העיר המזרחית למערבית.
את חלקו הראשון של היום הקדשנו לטיול באזור Mitte – דרך שדרת אונטר דן לינדן המפורסמת (Unter den Linden), העטור בבניינים מעניינים ושגרירויות שונות, רחוב פרידריך (Friedrichstr) עד צ'ק פוינט צ'ארלי (Check Point Charlie). בזמן שחומת ברלין עמדה על תילה, הייתה זו אחת מנקודות המעבר היחידות בין מזרח ברלין למערב ברלין.
על הקירות מופיעים כתבים היסטוריים על תקופת ההפרדה ושחקנים מחופשים לחיילים עוזרים בשחזורו של המקום (ניתן להצטלם לידם בעלות של כ-2 יורו, או סתם לצלם אותם מרחוק). בנוסף, ממוקם במקום מוזיאון צ'ק פוינט צ'ארלי (Museum Haus Am Checkpoint Charlie), אם כי הוא יקר יחסית והדעות עליו חלוקות. אמנם המקום מעט ממוסחר , אך עדיין מומלץ. על המוזיאון ויתרנו.

מצ'ק פוינט צ'ארלי המשכנו לכיוון ה-Gendarmenmarkt, מתחם ניאו קלאסי מרשים ביופיו המכיל את בית הקונצרטים הברלינאי ושתי כנסיות – אחת גרמנית, שמשמשת כיום כמוזיאון, ושנייה צרפתית, שנבנתה לגולים ההוגנוטים (צרפתים פרוטסטנטים שנרדפו בארצם ונאלצו להימלט).

מהכיכר המשכנו לכיכר בבל הסמוכה (Bebelplatz). בכיכר זו התקיימה שריפת הספרים הנאצית המפורסמת בשנת 1933 וניתן לראות בה את אנדרטת הספרייה הריקה - אנדרטה שהוקמה כאות זיכרון לאירוע. היה מעניין לראות תיירים רבים כורעים על הרצפה כדי לנסות ולראות את האנדרטה. לא יודע אם זו הייתה אחת המטרות בהקמת האנדרטה, אך המראה בהחלט מיוחד.
נכנסנו לכנסייה הקתולית סנקט הדוויגס (בכנסייה קבור חסיד אומות העולם ברנרד ליכטנברג). את הכנסייה הקים פרידריך הגדול כאות סובלנות לקהילה הקתולית בעיר.
בנוסף לנ"ל, הכיכר עצמה מאוד מרשימה וניתן לראות בה גם את בנייני אוניברסיטת הומבולדט ואת בית האופרה שעובר בימים אלו שיפוץ נרחב.

מהכיכר חזרנו לשדרת האונטר דן לינדן ונכנסנו לבית המשמר החדש (Neu Wache). בבית המשמר ראינו את פסל הפייטה של הפסלת קתה קולוויץ. קולוויץ ששכלה את בנה במלחמת העולם הראשונה, פיסלה את הפסל המציג אם שאוחזת את בנה המת.
ליד בית המשמר ממוקם ה-Zeughaus – בעבר המקום היה מחסן הנשק העיקרי של העיר אך כיום הוא משכנו של אחד מהמוזיאונים החשובים בברלין – מוזיאון ההיסטוריה הגרמנית (Deutsches Historisches Museum). המוזיאון מקיף את ההיסטוריה הגרמנית החל מהמאה הראשונה לספירה עד לתקופה המודרנית.
לאחר כשעה במוזיאון שמנו לב שהספקנו פחות מרבע קומה (בה הוצגה היסטוריית גרמניה עד לשנת 1918) ולכן האצנו מעט את הקצב. לאחר כ-3 שעות נוספות סיימנו את הקומה ועזבנו את המוזיאון (החלטנו לוותר על קומה נוספת שעסקה בהיסטוריה מתקופת רפובליקת ויימאר עד ימינו ועל גלריה משתנה).
מוזיאון ההיסטוריה פחות מפורסם מהמוזיאונים באי המוזיאונים (ואינו כלול בכרטיס המוזיאונים) אך אינו יקר ובהחלט מומלץ לבקר בו.
מאחר שיצאנו בשעה יחסית מאוחרת מהמוזיאון, החלטנו שלאי המוזיאונים נקדיש יום אחר. לכן, את נהר השפרה עברנו ליד האקדמיה לבניין (Bauakademie) שהקים האדריכל הנודע, קארל פרידריך שינקל. האקדמיה נהרסה כמעט לגמרי (נותר מגדל אחד עומד) במלחמת העולם וכיום הינה בשלבי בניה מחדש.
מהאקדמיה לבניין המשכנו לכיכר שלוספלאץ (Schlossplatz) בה שכן בעבר ארמונם של מלכי העיר. לאחר שנהרס במלחמה, נבנה במקום ארמון הרפובליקה ע"י השלטון של מזרח גרמניה. אך גם ארמון הרפובליקה נהרס וכיום ישנן תוכניות לבניית הארמון מחדש. בכיכר גם ניתן לראות את האקדמיה האירופית לטכנולוגיה, בה ניצב השער היחיד ששרד מהארמון.

מהכיכר המשכנו לשכונה היפה Nikolaiviertel בה אכלנו את ארוחת הצהריים באחת מהמסעדות המקומיות. לאחר ארוחת הצהריים טיילנו מעט בשכונה החביבה, ראינו את כנסיית ניקולאי (Nikolaikirche) והמשכנו לכיוון בית העירייה האדום (RathausRotes).

כנסיית ניקולאי (Nikolaikirche) ברובע ניקולאי (Nikolaiviertel)

מבית העירייה המשכנו לכיוון מתחם בתי הקפה והפאבים ה- Hackescher Markt (החמצנו את אנדרטת הנשים ברחוב Rosenstra אותה ראינו ביום אחר). מה- Hackescher Markt המשכנו לכיוון מתחם החצרות היפיפהHackesche He . אנו ניסינו למצוא את הכניסה למתחם מרחוב Gro Hamburger Str. במקום, הגענו לקברו של הפילוסוף היהודי מתקופת ההשכלה, משה מנדלסון. הקבר של מנדלסון, הוא היחיד ששוחזר במקום שבעבר היה בית קברות יהודי. ליד הקבר ראינו את האנדרטה לזכר היהודים ששולחו למחנות מהאזור. לא מצאנו את ה- Hackesche He (מסתבר שהכניסה למתחם היא מרחוב Rosenthaler Stra אך אל דאגה, חזרנו אליו ביום השישי לטיול).
ביום שבת, ה-28 במאי 2011 התקיים גמר ליגת האלופות ולכן צפינו בו בפאב האירי Kilkenny. בתור אוהד מנצ'סטר יונייטד, המשחק היה סבל מתמשך ואף זכיתי למבטים מרחמים מצד מספר אוהדי ברצלונה במקום. עם זאת, החוויה עצמה הייתה נחמדה.
הדבר האדיר באותו ערב, היה, שתוך פחות מ-20 דקות, בזכות מערך התחבורה המעולה של העיר, היינו במלון.
המסלול של יום זה נראה כך

יום 3 – ראשון ה-29.5.11 – טיול אלטרנטיבי, שוק פשפשים ושיטוט במזרח העיר

את היום התחלנו בסיור אלטרנטיבי של ברלין (Alternative Berlin) שיוצא בשעות 11:00(יש גם ב-13:00) מקפה Starbucks בתחנת אלכסנדרפלאץ.
הסיור עובר בעיקר MItte ו-Kreuzburg ומקיף אתרים רבים.
באזור Mitte ראינו גרפיטי רבים עם הסברים פיקנטיים עליהם. לדוגמא, המדריך סיפר על מישהו שכל מה שהוא מצייר זה את הספרה 6. אנשים בטח שואלים את עצמם מה מיוחד בזה, אך כשמסופר על מעל ל-700,000 ספרות שצוירו ברחבי העיר, הגרפיטי ה"סתמי" מקבל משמעות אחרת לגמרי.
המדריך סיפר על אבני מתכת "שתולות" במדרכה עם שמות של יהודי ברלין שנרצחו בזמן השואה. ניתן למצוא אבנים כאלו בכל גרמניה מלבד בוואריה בה השלטון לא מוכן לקחת את הסיכון שאנשים יתקלו באבנים ויפלו... (וגם המדריך סיפר זאת בציניות).
עברנו ליד בית הכנסת הגדול והמרשים ו-Kunsthaus Tacheles (תכלס). הבניין החל כחנות כלבו, כ-80% ממנו נהרסו והיום הוא משמש כמרכז תרבות ואומנות מודרנית ובעל אופי מאוד אלטרנטיבי. היה משעשע שהמדריך אשכרה הצליח להעביר את משמעת המילה מיידיש.

בקרויצברג עברנו סקווטים (מקומות נטושים שאוכלסו ע"י "פולשים") לדוגמא על שם Tommy Weisbecker – פעיל מחתרת סיעת הצבא האדום (RAF) וציורי הקיר המדהימים שמעטרים אותו. כיום, רוב הסקווטים כבר מאוכלסים בצורה חוקית, ומה שנשאר הם בעיקר הסיפורים המרתקים שמאחוריהם.
המדריך שלנו היה אוסטרלי צעיר שחי בעיר כבר 3 שנים והקבוצה עצמה הורכבה בעיקר מצעירים (וזוג דנים בשנות ה-40 לחייהם).
הסיור חינמי אך נהוג להשאיר טיפ של כ-5 יורו לאדם (המדריך דאג להזכיר לנו שבלי הטיפים, לא יהיה לו אוכל במקרר wink).
הסיור ה-East Side Gallery – קטע של כקילומטר מחומת ברלין, ששרד את ההריסה ומעוטר בציורי קיר יפים. לאחר טיול קצר ליד החומה וארוחת צהריים בתחנת הרכבת המזרחית (Ostbahnhof) שמנו פעמינו לכיוון פארק החומה (Mauerpark) שנמצא בשכונת פרנצלאואר ברג (Prenzlauerberg).

הפארק עצמו ממוקם ברחוב Bernauerstr – איזור בו בתים רבים (הן ממזרח והן ממערב) היו קרובים לחומת ברלין. דבר זה גרם לרבים מהאנשים לקפוץ לצד השני ולכאלו שלא קפצו, לראות את יקיריהם בצידה השני של החומה. בנוסף באזור נמצא קטע מקורי מן החומה- המוקף בגדר (שאותו פספסנו. על מנת להגיע אליו יש ללכת מתחנת ה- Bernauerstr לכיוון תחנת Nordbahnhof, או לחילופין להתחיל את הסיור בשכונה מתחנה זו וללכת לכיוון שוק הפשפשים).
שוק הפשפשים שבפארק מתקיים בכל יום ראשון והינו אחד משווקי הפשפשים הגדולים בעיר. ניתן למצוא בשוק הכל מהכל, כשהאווירה מאוד נעימה. בפארק גם יש להקות רחוב רבות וקריוקי.
לאחר שיטוט בשוק הפשפשים (שמתקיים בין השעות 8:00 ל-18:00) המשכנו לטייל בשכונה בחביבה וברחובה הראשי – Schonhauser Alee. ברחוב ממוקם בית הקברות היהודי של העיר – אמנם הוא היה סגור, אך הצצנו פנימה ע"י עמידה על הגדר מבחוץ.
מומלץ ולהיכנס לאחד מבתי הקפה הרבים באזור, אמנם אנחנו לא עשינו זאת, אך השכונה מאוד חביבה וקפה עם עוגה בהחלט יכולים להעביר את שעות אחר הצהריים בצורה נפלאה.
בערב לקחנו קו U1 לאזור קרויצבורג וירדנו בתחנת Schlesisches Tor. ממש מול התחנה יש פאב מצוין (בשם Oberbaumeck). הפאב מעולה, מכיל מוזיקה טובה ובירות מצוינות במחירים זולים ביותר. בנוסף, הפאב מקרין אירועי ספורט חשובים.
מאחר שבפאבים רבים בברלין נהוג להגיש שתייה בלבד (ובשירות עצמי), יצאנו מעט רעבים מהפאב. רצינו לאכול צ'יפס בהמבורגריה Burgermeister (שמסתבר שנחשבת לאחת הטובות בברלין), אך התור היה ארוך ו"התפשרנו" בפיצה זוגית מצוינת (מול ההמבורגריה) שעלתה 3 יורו בלבד.
המדהים בכל הסיפור הוא שברבע שעה היינו כבר בחדר המלון (ושוב, בזכות מערך התחבורה הציבורית המצוין).
יום 4 – שני ה-30.5.11 – פוטסדאם
לאחר 3 ימים עמוסים בעיר, החלטנו לצאת מחוץ לעיר ולראות את העיר פוטסדאם המרוחקת מברלין כ-40 ק"מ. לפוטסדאם ניתן להגיע בקלות באמצעות רכבת פרברית או רכבת S-Bahn מס' 7. אנחנו לקחנו מפה של העיר בעמדת המידע לתיירים בתחנת הרכבת הראשית בפוטסדאם כיוון והיא עזרה לנו רבות (המפה היחידה שגם מכילה את האטרקציות בעיר וגם את קווי האוטובוס והחשמליות).
מתחנת הרכבת הלכנו מספר דקות לכנסיית ניקולאי Nikolaikirche היפה. הכנסייה מאוד מרשימה בסגנונה הניאו קלאסי ומומלץ להיכנס לתוכה. הכניסה הינה חינם ועליה לגג הכנסייה לתצפית על העיר עולה כ-5 יורו. אנחנו העדפנו לוותר על התצפית והמשכנו לאורוות המלכותיות שבקרבת הכנסייה. כיום משמשות האורוות כמוזיאון הקולנוע ומומלץ להעיף בהן מבט מבחוץ.

מהאורוות המשכנו ברחוב Friedrich-Ebert-Stra, פנינו ימינה ברחוב ברנדנבורג (Brandenburger Stra) לכנסיה הקתולית של העיר, כנסיית St Peter und Paul Kirche. מומלץ להיכנס פנימה ולראות את המבנה והעיטורים האופייניים לכנסיות קתוליות (מבנה שפחות נפוץ באזור הפרוטסטנטי של גרמניה).
מהכנסייה המשכנו לכיוון הרובע ההולנדי השוכן בין הרחובות Gutenbergstra ו-Kurfstenstra.
הקפנו את הרובע ההולנדי בהליכה נינוחה, והגענו לשער נאוונר (Nauener Tor). השער שנבנה מקומו הנוכחי ב-1750, היה השער אחד מהשערים של העיר העתיקה של פוטסדאם וכיום הוא יעד תיירותי ומקום מעברן של חשמליות.

מהשער פנינו דרומה ברחוב פרידריך אברט וימינה ברחוב ברנדנבורג (לכיוון מזרח). הרחוב הוא אחד מהיפים בעיר מוקף בבתים יפים והמון חנויות, בתי קפה ומסעדות.
אכלנו ברחוב גלידה מצוינת עם תוספת קצפת והמשכנו בטיול.
הרחוב מסתיים בשער ברנדנבורג של העיר פוטסדאם. השער שנבנה לקראת סוף המאה ה-18 בנוי בסגנון רוקוקו ושונה במבנהו ממקבילו הברלינאי הבנוי בסגנון ניאו קלאסי.
לאחר השער ניצבנו מול דילמה – להמשיך ישירות לכיוון פארק סאנסוסי והארמון שבו או לפנות לכיוון הפארק החדש בצפון העיר, בו שוכן ארמון צציליינהוף בו נערכה ועידת פוטסדאם בשנת 1945, עם סיום מלחמת העולם השנייה. אנחנו החלטנו לבחור באופציה השנייה.
בדיעבד הסתבר שטעינו כיוון שהוא פחות מרגש (בטח בהשוואה למרכז ההיסטורי של העיר) וכיוון שזמן ההגעה עליו נמשך זמן רב (עלול לקחת כחצי שעה). בכל מקרה, לאזור הגענו באחד מהאוטובוסים המקומיים, אשר מסלוליהם מופיעים על מפת העיר (כרטיס ABC תקף בפוטסדאם ואין צורך בתשלום נוסף על התחבורה הציבורית).
בדרך, ראינו את המושבה הרוסית בשם אלכסנדרובקה (Russische Kolonie Alexandrowka). המושבה נבנתה ע"י המלך פרידריך ווילהלם השלישי כאות ידידות לשושלת רומנוב ששלטה ברוסיה. כיום רוב הבתים עברו לבעלות פרטית והמקום הפך ליעד תיירותי.
מהמושבה המשכנו לכיוון הפארק החדש (Neuer Garten) וראינו בו את ארמון צציליינהוף (שהיה מעט מאכזב) פירמידה וארמון שיש.
טיילנו בפארק ובשכונת המגורים הסמוכה והגענו לבניין שבעבר שירת כמטה KGB וכיום משמש כבית ספר. משם לקחנו את האוטובוס חזרה למרכז העיר לכיוון ארמון סאנסוסי (Sanssouci) והפארק המקיף אותו.
הארמון נבנה באמצע המאה ה-18 בתקופת שלטונו של המלך הפרוסי פרידריך הגדול. פרידריך, שגר בארמון, היה מהמנהיגים הבולטים באירופה במאה ה-18 והושפע רבות מתנועת הנאורות שפעלה באירופה באותה התקופה ואף אירח בארמונו את הפילוסוף הצרפתי וולטר.
הארמון עצמו בנוי בסגנון רוקוקו וניתן לבקר בו. באותו היום הארמון היה סגור, אך בכל מקרה לא תכננו לבקר בו כיוון שמחיר הכניסה מעט גבוה והמוצג בארמון לא מרגש במיוחד – לעומת החזית והגנים המרשימים.

מהארמון המשכנו לשדרה המרכזית של הפארק. הפארק מעט מצועצע אך בהחלט חווייתי. עברנו ליד הארמונות, המזרקות והפסלים השונים. השדרה המרכזית מסתיימת בארמון הבארוק הגדול "הארמון החדש" (Neues Palais). הקפנו את הארמון לכיוון חצרות האוניברסיטה של העיר. מספר מבנים ניאו קלאסיים שבתוך האוניברסיטה עוברים שיפוצים אינטנסיביים ואמורים להיראות יפה בעוד מספר שנים.
מהאוניברסיטה חזרנו באוטובוס לתחנה המרכזית (בהחלט תחנה חביבה). אכלנו צהרים במסעדה איטלקית מצוינת וחזרנו לעיר.
לאחר מנוחה במלון יצאנו לרחוב Simon Dach לפאב המטאל הנחמד Paules Metal Eck – הפאב מקרין קליפים והופעות מטאל (בהחלט נחמד לחובבי הז'אנר) ומציע משחקי כדורגל שולחני ו-Darts (בהחלט חוויה ייחודית). בנוסף, הפאב מקרין אירועי ספורט חשובים.
המסלול העיקרי נראה כך.
המסלול בחלקה הצפוני של העיר נראה כך
יום 5 – שלישי ה-31.5.11 – המוזיאון היהודי, פארק ויקטוריה וקצת שופינג
את היום התחלנו במוזיאון היהודי של ברלין (Jisches Museum). מבנה המוזיאון עוצב ע"י האדריכל המפורסם, דניאל ליבסקינד, ועבר למשכנו זה בשנת 2001.
הייחודיות במוזיאון זה היא לא ההתמקדות בשואה אלא בחיי היהודים לאורך כל התקופות על אדמת גרמניה. המוזיאון מספר על יהודים כסוחרים ומגלי ארצות בימי הביניים, מסעות הצלב שגררו פוגרומים, תקופת ההשכלה במסגרתה פילוסופים יהודים כגון משה מנדלסון היו מהמובילים ברחבי אירופה כולה ועד למאה ה-20 והשואה.
המוזיאון מעניק חוויה לא שגרתית כיוון שעוסק רבות בחיים ולא במוות כשדווקא העיסוק בחיים, הניסיונות הבלתי פוסקים של היהודים להשתלב והטרגדיה הנוראית בדמות השואה מעבירים את החוויה לרמה אחרת.
בכניסה למוזיאון קנינו כרטיס כניסה חופשית למוזיאונים (Museum Pass). עלות הכרטיס הינה 19 יורו (9.5 יורו לסטודנטים) וכוללת כניסה חופשית לכ-55 מוזיאונים (כולל אלו באי המוזיאונים) למשך 3 ימים.
מהמוזיאון המשכנו לפארק ויקטוריה שבקרויצבורג. ראינו בו את המפל החביב ואנשים משתכשכים למרגלותיו. שמעתי שמעלה המפל ניתן לעלות לתצפית על האזור, אך לא בדקתי את הנושא.
ליד הפארק אכלנו במסעדה מצוינת בשם Angus. בשעות הצהריים המחירים היו פשוט מגוחכים (כ-7 יורו לסטייק אנטריקוט) כשהאוכל עצמו היה מצויין.

לאחר הארוחה, יצאנו החוצה והתפלאנו לראות עננים קודרים (בפעם הראשונה בטיול). אני בחוצפתי אמרתי את המילים "בטח לא יהיה גשם כזה..." שלוו בברק ורעם מהדהד וריצה מהירה למחסה מהגשם ששטף אותנו פתאומית.
את אחר הצהריים והערב של יום זה הקדשנו לקניות. קודם לחנות ספרי המד"ב המצוינת Other Land (Bergmann Strasse 25, חדר שלם לספרים באנגלית!) ולאחר מכן לאזור כיכר אלכסנדרפלאץ בחנויות New Yorker שבמרכז Saturn (מכיל מרכז מוצרי חשמל), קניון Alexa וחנות C&A.
לאחר הקניות, שהיו זולות מאוד וגרמו לנו להרהר בעגמומיות למה בארץ אין מחירים כאלו, חזרנו למנוחה במלון.
במידה והנכם מעוניינים בהקדשת זמן רב יותר להיסטוריית יהודי גרמניה, ניתן להתחיל את היום עם סיור בעקבות ההיסטוריה היהודית של ברלין לדוגמא זה בקישור הבא, הסיור אורך כ-5 שעות ויוצא מתחנת גן החיות בשעה 10 בבוקר. לאחר הסיור ניתן לבקר במוזיאון היהודי עד לסגירתו. הסיורים המוצגים בקישור יוצאים בימי שלישי, חמישי ושבת (סיורים בעברית) ובימי שישי ושני (סיורים באנגלית). מאחר וכבר עברנו ברוב המקומות היהודיים במרכז העיר- ויתרנו.
יום 6 – רביעי ה-1.6.11 – אי המוזיאונים והאנדרטה הסובייטית
את היום התחלנו באי המוזיאונים (Museumsinsel). האי מהווה את מעוז התרבות בבירה הגרמנית ומכיל מוזיאונים חשובים, בהם. למוזיאון הגענו אחרי שירדנו בתחנת Hackescher Markt ועברנו ליד אנדרטת הנשים ברחוב Rosenstra (אותה החמצנו ביום השני לטיול). האנדרטה הוקמה לזכר נשים גרמניות שאיבדו את בני זוגן היהודים שנרצחו בשואה. האנדרטה מרשימה ומרגשת ושווה ביקור.
באי ביקרנו במוזיאונים הבאים:
  • מוזיאון פרגמון (Pergamonmuseum) – זה המוזיאון איתו התחלנו. המוזיאון מכיל את מזבח פרגמון שהיה בעיר ההלניסטית בעלת אותו השם באסיה הקטנה. כמו כן, במוזיאון יש את מקדש אישתר שנבנה ע"י נבוכדנצר מלך בבל. סיור האטרקציות (מובל ע"י המדריך הקולי ואורך כחצי שעה) עובר באטרקציות המרכזיות. בהחלט מרגש לראות עמודים ופסלים שנבנו לפני למעלה מ-2000 שנה ולא היו מביישים פסלים של הרנסאנס והתקופה הניאו קלאסית.
בנוסף לאטרקציות המרכזיות, עוסק המוזיאון בתרבויות היסטוריות עתיקות כגון תרבות שומר ואשור ומוזיאון אומנות האיסלאם. לאחר כשעתיים במוזיאון המשכנו למוזיאון החדש.

מזבח פרגמון במוזיאון פרגמון

• המוזיאון החדש (Neues Museum) – כניסה למוזיאון זה מצריכה הזמנה מראש של שעת כניסה (הזמנו את שעת הכניסה בכניסה לפרגמון). המוזיאון מכיל את פסלה של נפרטיטי מלכת מצריים, פסל מרשים בן למעלה מ-3000 שנה. כמו כן, מכיל המוזיאון מוצגים מצריים, יוונים ורומיים. אנחנו באנו בשביל פסלה של נפרטיטי והוא בהחלט השיא של המוזיאון (לצערנו לא ניתן לצלם את הפסל) ושאר המוצגים פחות מרגשים. לאחר שעתיים בפרגמון, שעה במוזיאון בהחלט הספיקה לנו ומשכנו לגלריה הלאומית החדשה.
  • הגלריה הלאומית הישנה (Alte Nationalgalerie) – מכילה ציורים רבים, בעיקר של אומנים גרמנים. מה שעניין אותנו זו הגלריה האימפרסיוניסטית. הגלריה מכילה ציורים של מונה, מאנה, סזאן ורנואר. היא אמנם קטנה, אך מאחר שגם הכניסה למוזיאון זה כלולה בכרטיס, בהחלט היה שווה להיכנס. מהמוזיאון המשכנו לקתדרלה של העיר – Berliner Dom.
  • ה-Berliner Dom – לאחר קצת מנוחה בגן שבאי, ה-Lustgarten נכנסנו לקתדרלה. עלות הכניסה היא 5 יורו (3 יורו לסטודנטים). לכל מי שאינו בקיא, נהוג להסביר שההבדל בין כנסיות קתוליות לפרוטסטנטיות הן הפאר וההדר בכנסיות הקתוליות אל מול הצניעות היחסית בכנסיות הפרוטסטנטיות. כמובן שההבדל הזה לא תקף לקתדרלה הברלינאית שעברה הליך שחזור אינטנסיבי במאה שעברה. המבנה הבארוקי המרשים והעיצוב המפואר מבפנים, לא ממש תואמים עם ההגדרה ולכן הביקור בכנסיה הוא בגדר חובה לאלו שמבקרים בברלין.

• מהכנסייה המשכנו למוזיאון בודה (Bode Museum) – המוזיאון מכיל אוספי אומנות מכלל התקופות וגולת הכותרת שלו היא המוזיאון הביזנטי בו מוצגים פסיפסים מרשימים מתקופת האימפריה הביזנטית. באנו בעיקר בשביל התצוגה הביזנטית, אותה לא ניתן למצוא בכל מקום. הפסיפסים המרשימים היו שווים את הביקור והותירו רושם רב. לאחר מכן, עשינו סיבוב של כחצי שעה במוזיאון.מעבר לציור של אל גרקו, צייר יווני שהתגורר בטולדו, לא ראינו משהו מרגש במיוחד.
בנוסף לנ"ל, באי המוזיאונים ניתן לראות את המוזיאון הישן (Altes Museum) – עוסק בהיסטוריה האטרוסקית – תרבות קדם רומאית, היסטוריה רומאית ויוונית. מאחר והיינו רווים בהיסטוריה החלטנו לוותר עליו.

לסיכום –ביקור ב-4 מוזיאונים ביום אחד נראה כמשימה בלתי אפשרית. עם זאת, אם מסתכלים על כל החוויה כביקור במוזיאון אחד, המשימה בהחלט אפשרית. כניסה למוזיאונים השונים לפרק זמן של פחות משעה הרגישה כנכונה, כי התמקדנו בדברים שעניינו אותנו וויתרנו על כאלו פחות מעניינים (והכל כמובן תודות לכרטיס המוזיאונים ומחירו המצחיק).
אם נשאר זמן וכח, מאי המוזיאונים אפשר לנסוע ולראות את ארמון שארלוטנבורג (Schloss Charlottenburg). ניתן לסייר בסביבת הארמון ובגנים המקיפים אותו. בנוסף, ניתן לסייר בארמון עצמו.
לחילופין, חובבי האומנות המודרנית ישמחו לנצל את כרטיס הכניסה למוזיאונים נוספים כגון Hamburger Bahnhof – המוזיאון המוביל בברלין לאומנות מודרנית.
אנחנו ויתרנו על שני הנ"ל ומאי המוזיאונים המשכנו לאנדרטה הסובייטית בפארק טרפטאו (Treptower Park). למעלה מ-20,000 חיילי הצבא האדום נהרגו בקרב על ברלין בשנת 1945. לזכרם נבנתה האנדרטה המרשימה הזו, מהאנדרטאות היותר מרשימות שיש לברלין להציע. האנדרטה מגודרת מצד אחד (הצד שממנו באנו) ולאחר ניסיונות שווא למצוא את הכניסה אליה, החלטנו פשוט לטפס על הגדר (אגב, אנחנו לא היינו היחידים שהלכו לאיבוד) בדיעבד, הדרך הטובה ביותר להגיע אליה הינה ירידה בתחנת הרכבת Treptower Park. הליכה לכיוון מערב על רחוב Elsenstra ופניה שמאלה לרחוב Am Treptower Park כשהפארק לשמאלכם. הכניסה לכיוון האנדרטה תהיה שער ניצחון שניצב מצד שמאל.
הוראות ההגעה מצויות בקישור הבא

בערב יצאנו למועדון הרוק/מטאל K17 (הכניסה עלתה 3 יורו בלבד). המועדון מכיל 4 קומות, אך מאחר שהגענו באמצע השבוע, רק קומה אחת הייתה פתוחה. הקומה הראשונה שימשה יותר כדאנס בר מאשר כמועדון (אהבנו את הקונספט של דאנס בר עם מוזיקה טובה. ישראל- נא לאמץ!). מוזיקה מצוינת (בווליום סביר), בירה מצוינת, החזר של חצי יורו פיקדון שקיבלתי עבור בקבוק הבירה ורחבת ריקודים (לא קטנה) עושים את העבודה מצוין. היה משעשע להיות מהיחידים שלא לבשו שחור ועם שיער בצבע אחד בלבד...
יום 7 – חמישי ה-2.6.11 – מוזיאון ההיסטוריה של הטבע ואיזור Kudamm
את היום האחרון בעיר התחלנו במוזיאון ההיסטוריה של הטבע (Museum f Naturkunde) במקום. למוזיאון הגענו דרך התחנה המרכזית (Hauptbahnhof) – מבנה מודרני מרשים שעשוי זכוכית. מהתחנה המרכזית אפשר ללכת ברגל או להתעצל ולקחת אוטובוס לנסיעה קצרצרה. המוזיאון מכיל מגוון רחב של מיצגים וביניהם שלד הדינוזאור הגדול בעולם (בראכיוזאורוס) ואת המאובן המפורסם של דינוזאור מעופף עם נוצות (ארכיאופטריקס). המוזיאון פחות גדול מזה של ניו יורק אך המדריך הקולי בו מעולה והוא בהחלט דרך מצוינת לבלות את בוקר היום האחרון בעיר. כמובן, ילדים שרצים בין הרגליים עושים את החוויה לקלילה ומהנה.

לאחר קצת פחות מ-3 שעות במוזיאון המשכנו לתחנת הרכבת Zoologischer Garten. טיילנו קצת באזור, הלכנו לכנסיית ווילהלם (Kaiser Wilhelm Gedhtniskirche) – הכנסייה נמצאת בשיפוצים נרחבים אך נכנסנו לאולם הכנסייה שמרשים מאוד. מהכנסייה נכנסנו לקניון Europa Center הסמוך (בקומה התחתונה חובבי המדב"פ ימצאו חנות משחקי תפקידים וחנות קומיקס ומרצ'נדייז). מסתבר שבאותו יום, הגרמנים חגגו את חג העלייה (הסבר מפורט תמצאו בוויקיפדיה), דבר שהותיר את רוב החנויות סגורות וקלקל את חוויית השופינג שתוכננה ליום האחרון. עקב החג, ויתרנו על ביקור במרכז הקניות המפורסם KaDeWe והמשכנו ישירות לרחוב Kurfstendamm הידוע בכינויו Kudamm– רחוב הקניות המפורסם של מערב העיר.
הרחוב היה חביב, אך מאחר שהכל היה סגור, לא קיבלנו חוויה דומה לזו המקבלים ברחובות כגון השדרה החמישית בניו יורק.
בשלב מסוים פנינו לכיוון כיכר Savignyplatz ולאחר טיול קל באיזור, אכלנו את ארוחת הצהריים האחרונה לטיול.
חזרנו למלון בשעות הערב המוקדמות, ארגנו את חפצינו ויצאנו לבלות בבית קפה נחמד מתוך רבים ברחוב Simon Dach.
המסלול הכללי של יום זה נראה כך
יום 8 – שישי ה-3.6.11 – ארוחת בוקר וטיסה
השכמנו בשעה מוקדמת, ולאחר ארוחת בוקר מהירה, שמנו פעמינו לשדה התעופה לקראת הטיסה לארץ.
בזמן ביצוע הקניות בעיר, ביקשנו קבלות עבור החזר מס. לכן, כשהגענו לשדה התעופה, קודם כל, הלכנו לעמדת החזר המס בטרמינל A. העמדה נמצאת תחת שלט עליו כתוב Global Blue בקצה הטרמינל.
מיותר לציין, ששם פגשנו את ריכוז הישראלים הגבוה בטיול (אלא מה?), אך מאחר שקנינו בגדים קיבלנו החזר של כ-8% בלבד לעומת ה-19% ששילמנו.
לאחר בילוי קצר בדיוטי פרי, שאמנם לא מכיל דברים רבים אך אפילו בו ניתן למצוא שוקולדים ובירות זולים מאשר בארץ, עלינו למטוס וחזרנו הביתה.

לסיכום
קצת עצוב לסכם שבוע כזה, לעלות על המטוס ולחזור לשגרה היומיומית שלנו. בהחלט ניתן להבין את ונדרס ולמה הוא בחר להתייחס דווקא לברלין כעיר של מלאכים.
הערות כלליות: מחירים, חנויות, מסעדות וכו'
  • כאמור, קיבלנו תזכורת כואבת שכדאי מאוד לא להיכנס לאירופה עם שטרות גבוהים מ-100 יורו (וגם זה גבולי). הם לא אוהבים לפרוט ואפילו מכונות הכרטיסים מסרבות לפעמים לקבל 50 יורו.
  • רמת האנגלית משתנה – במקומות התיירותיים ובמסעדות שרגילות לתיירים אין בעיה. לרוב המבוגרים מתקשים יותר מצעירים. במוזיאונים יש מדריכים קוליים באנגלית.
  • תחבורה ציבורית – במילה אחת: קנאה. כיף להתנייד בה, פשוט, קל ויעיל. הקישור בין ה-S ל-U לפעמים מבלבל אבל תמיד אפשר למצוא עוד דרכים להגיע ממקום למקום.
  • יש הרבה חנויות בגדים ייחודיות מקומיות למעוניינים. רשתות חנויות הבגדים הגדולות סטייל C&A זולות יחסית לארץ- כדאי לבדוק. כך גם טוענים בקשר לאלקטרוניקה אבל לצערנו לא הספקנו להתעמק בעניין (וגם החזר המס צריך להיות יותר גבוה). הספרים במחירים סטנדרטיים.
  • מסעדות/בארים מתחלקים לכמה סוגים. ישנם פאבים יותר "קלאסיים" שבהם יש בירות בלבד בשירות עצמי (ממש זול) ומוזיקה. במסעדות אפשר למצוא הכל בכל שעה (אוכל, קינוחים, שתייה חמה, אלכוהול) אבל לרוב אין מוסיקה ברקע. יש הרבה מסעדות אוריינטליות. בנוסף, הפאסט-פודיות פיצה/פסטה נחמדות, פופולאריות ואיכותיות הרבה יותר מהמצופה (מכינים בצק טרי לדוגמא).
  • בסופר מאוד זול – אוכל, טואלטיקה ובירות כמובן.

אתרי בילוי נוספים שכדאי לשקול

מספר אתרי עניין נוספים שלא פקדנו וכדאי לשקול לבקר בהם:
מוזיאון האומנות ה-Gemdegalerie. המוזיאון מכיל יצירות אומנות רבות (בעיקר מתקופת הבארוק) ואת האוסף הכי גדול של האומן ההולנדי הנודע, רמברנדט.
מוזיאון Hamburger Bahnhof – המוזיאון המוביל בברלין לאומנות מודרנית. ישנם הרבה אטרקציות בסגנון (זה פשוט לא לטעמנו...).
Zoologischer Garten - גן החיות הגדול בעיר ומהגדולים בעולם.
בימי שבת מתקיים שוק חוואי בכיכר Boxhagener בפרידריכסהיין.

*חזרנו לטיול נוסף בברלין בשנת 2014. ניתן לקבל המלצות נוספות בקישור.

נספח – אתרי עניין בעלי עדיפות גבוהה
המוזיאון החדש 10 10:00 – 18:00 10:00 – 20:00 חמישי-שבת אי המוזיאונים
המוזיאון הישן 8 10:00 – 18:00 10:00 – 22:00 חמישי אי המוזיאונים
מוזיאון בודה 8 10:00 – 18:00 10:00 – 22:00 חמישי אי המוזיאונים
Kaiser Wilhelm Gedhtniskirche חינם עד 4 9:00 – 19:00 10:00 – 18:00ראשון Breitscheidplatz - Kufurstendamm
Gemdegalerie 8 10:00 – 18:00 10:00 – 22:00 חמישי Matthkirchplatz - Kulturforum
Zoologischer Garten 12 9:00 – 19:30 Zoologischer Garten Hardenbergplatz 8
Jischen Museums 5 9:00 – 20:00 10:00 – 22:00 שני Lindenstra 9-14
סיור יהודי ברלין 9/12 10:00 ימים שלישי, חמישי ושבת רחבת מקדונלדס ממול לתחנת הרכבת Zoologischer Garten. הסיור באנגלית יוצא מ-Hackescher Markt
Alternative Berlin חינם 11:00(3.5 שעות) 13:00(3.5 שעות) Alexanderplatz Starbucks Entrance