פתיחה: יצאנו לטיול בסוף אוגוסט לטיול של שמונה ימים שהתחלק באופן הבא: שלושה ימים בצפון גרמניה, יום מעבר להרי ההרץ, יומיים בהרי ההרץ ויומיים בברלין שלמעשה היו יום וחצי בשל הנסיעה מהרי ההרץ לברלין.

את הטיול תיכננתי בהשראה סיפורי הטיול של שני, dubyco, אורלי אופק ועוד.

הרכב: משפחה עם שלושה ילדים בגילאים 14, 19 ו- 22 . מתוך בחירה לא הלכנו לפארקי שעשועים אטרקציות אקסטרים והשתדלנו השנה למעט בהליכה רגלית.

לינות: גרנו בשלוש דירות כפריות. את כל הלינות שכרנו דרך Booking כולל אפשרות ביטול. הקפדנו שלכל הלינות יהיה ציון בסביבות 9.5.

טיסות: טסנו עם חברת UP לשדה התעופה שונפלד שלא נראה מרשים במיוחד. מחוץ לשדה התעופה מעבר לכביש פנינו למבנה השכרת רכב. כבר פה היה לנו ברור, הגרמנים לא יודעים מה זה מזגן.

רכב: את הרכב שכרנו מחברת Europcar בתיווך של אופרן. קיבלנו פולסוואגן אוטומטית המתאימה לשבעה מושבים כמעט חדשה עם כ 400 ק”מ.

השתמשנו באפליקציית ניווט Sygic שמלווה אותנו נאמנה בכל הטיולים שלנו בחו”ל. השנה הוספנו לאפליקציה אפשרות של ניווט על סמך דיווחי תנועה. בפועל השתמשנו הרבה בתכונה זאת בשל הפקקים הרבים וחסימות הכבישים בצפון גרמניה שנבעו כמעט תמיד מהאובססיה של הגרמנים לשפץ קילומטרים רבים של כבישים. מידי פעם בדקנו את הדיווחים ב- Waze אבל למעט ליד ברלין, לא היו ב- Waze כמעט דיווחים, כך שמבחינתנו באזור זה Sygic מנצחת בגדול.

יצאנו לדרך לכיוון הלינה הראשונה שלנו בישוב הכפרי Dorverden ליד סולטאו. התכנית היתה נסיעה של 3:30 שעות. בפועל בגלל הפקקים הנסיעה נמשכה 4:30 שעות.

בשעות אחר הצהריים המאוחרות הגענו מותשים לבית הכפרי הראשון שלנו שנקרא Bio Ferienwohnum (או בעברית:בית אורגני) בעיירה Dorvrden. מדובר בבית חווה של 165 מ”ר כולל מרפסת ענקית. יופי של דירה, בעלת הדירה עשתה לנו כביסות , ייבשה והחזירה לנו מקופל. בהחלט דירה מומלצת. החיסרון היחידי של הבית היה העובדה שלא היה מזגן ובימים חמים עד שעה 20:00 הדירה היתה חמה. במידה ורצינו לקרר אותה ע”י פתיחת חלונות, נכנסו לבית יתושים. מלבד זאת מדובר בדירה מפנקת מאוד.

היום הראשון -סרנגטי פארק, סולטאו, הבית ההפוך , אגם בורנאו ואוטלט סולטאו.

את יום הטיול הראשון התחלנו עם הפתיחה של סרנגטי פארק, איזה כיף שהחופשה השנתית של בתי הספר בגרמניה הסתיימה, כמעט ואין תורים. ( הכיף הזה ילווה אותנו בכל הטיול).

הספארי מדהים, בשל העובדה שבנוסף לחיות שאנחנו רגילים לראות במסתובבות חופשי בספארי בארץ, כאן גם חוית הטרף, אריות נמרים וטיגריסים מסתובבים חופשי ולא מאחורי גדרות.

לקראת סוף הספארי נמצאים הפילים מאחורי גדר, אבל במרחק שניתן להאכיל אותם מהידיים. את האוכל ניתן לקנות מעמדה צמודה.

הפיל בתמונה מניף את החדק למעלה וחושף את הפה שלו כדי שנזרוק לו אוכל ישר לפה.

בהמשך הדרך ישנם דגמי ענק של עקרבים , חיפושיות ועוד.

אזור נוסף בפארק מוקדש לדגמים של דינוזאורים בגודל טבעי אשר מזיזים את הגוף והראש כאשר חולפים לידם.

המשך הספארי הינו לונה-פארק שמתאים לקטנטנים.

היעד הבא ביום הראשון היה ביקור בעיירה סולטאו Soltau.

מסלול ההליכה:

העיירה הייתה מעט ישנונית אבל נחמדה.

במרכז העיירה נמצא מוזאון צעצועים לא גדול, הבנוי משני מבנים משני צדדיה של צומת.

המשכנו לבית ההפוך Das Verruckte Haus, אטרקציה נחמדה שהכרנו מטירול, אלא שכאן הבית יותר קטן. בילינו שם לבד כ 20 דקות. צילמנו הרבה, יצאו תמונות נחמדות מאוד מהמתקנים ההפוכים בבית, נחמד להסתכל על התמונות כאשר הופכים אותן. החנייה בתשלום. ניתן לחנות בחינם ליד מסלול הקארטינג של ראלף שומכר שנמצא בהמשך.

ממש קרוב לבית ההפוך נמצא אגם בורנאו  Brunausee, אגם לא גדול שבו ניתן לשכור סירות או להיכנס למים. חונים ליד המסעדה הצמודה לאגם ואם החנייה מלאה יש מעט רחוק יותר חניון גדול בחינם.

התחנה האחרונה ביום הראשון היה קניון אוטלט סולטאו. לא מצאנו מה לקנות אבל התנחמנו בסטארבאקס הראשון שלנו בטיול ובכסאות נוח לפי הדגם של הכיסאות שנמצאים ליד ליבק השוכנת ליד חוף הים הבלטי.

היום השני – ליבק ונמל טרומונדה

נסענו במשך שעתיים לכיוון ליבק Lubeck שהגרמנים מכנים לובק, בדרך נסעו הרבה מאוד משאיות בשל הקירבה של ליבק להמבורג. לאורך הכבישים המהירים יש מדי פעם תמרורים שמורידים את מהירות הנסיעה ל 80 ואף 60 ללא סיבה שניראית לעין. וכמובן אחרי התמרור של ה 60 יש מצלמת מהירות. לא הייתי ערני ומצלמה אחת תפסה אותי על מהירות גבוהה.

מסלול ההליכה :

העיר ליבק יפיפיה ועמוסה בתיירים. חונים בחניון בכניסה לעיר ופוסעים לכיון שער הולשטיין המפורסם.

העיירה מוקפת במים מסביבה וניתן לשוט בסירה

מומלץ להגיע לכיכר השוק הנמצאת במעלה הגבעה.

נכנסנו למוזאון המרציפן Niederegger Marzipan Museum הפצפון שנמצא בתוך מסעדה שמתמחה המרציפנים. הדמוית בגודל כמעט טבעי ועשויות ממרציפן. הכניסה בחינם

כמו כל עיר שמכבדת את עצמה גם בליבק יש גשר מנעולים.

מעל הגשר נפרדנו מליבק וחזרנו לחנייה

המשכנו לנמל טרוומונדה Travemunde הצמוד לליבק ושוכן לחוף הים האדריאטי, במקום הרבה מאוד חנויות תיירים הפרוסות לאורך טיילת פוטוגנית.

הדרך חזרה נמשכה כשלוש שעות בשל פקקים ענקיים, חסימות של יציאות שאליהם הפנתה תוכנת הניווט, וגשם שוטף בחלק מהדרך.

היום השלישי – ברמרהאבן וברמן

ביום זה נסענו ל ברמרבאבן Bremerhaven הקפואה השוכנת לחוף הים הצפוני. מצאנו חנייה מתחת למוזאון האקלים. מיקום מצוין ונגיש לכל אתר ברגל.

נכנסנו למוזאון האקלים Klimahaus Bremerhaven הענק, במוזאון עוברים בדקות בודדות בין אזורי אקלים שונים כאשר דואגים שנרגיש זאת לא רק בנופים ובעלי החיים אלא גם בטמפרטורה ובלחות. הגענו ביום שבת והמוזאון היה עמוס מאוד. סה”כ נחמד.

די קרוב למוזאון האקלים נמצא גן חיות ליד הים Zoo am meer גן חיות קטן ומקסים. גן חיות שמבוסס על בעלי חיים צפוניים כאשר הכוכב של גן החיות היוא הדוב הלבן. מאוד אהבנו.

קשה היה ללכת לאורך קו החוף בשל הקור והרוח החזקה. כלכך שונה מהחוף התיירותי מאתמול ליד ליבק. יש במקום גם צוללת אבל לא הלכנו בשל הקור. העדפנו לחזור אל מוזאון האקלים, שם יש קניון מקסים שמעוצב כמו רחוב עתיק מקורה. ממש לקנא ביופי.

בחלקו השני של היום נסענו לכיוון ברמן Bremen שהיתה מלאה תיירים שעומדו בתור להצטלם ליד סמלי העיר פסל רולנד ופסל נגני העיר ברמן. בגלל הגשם שירד ברחנו לסטארבאקס עד שהגשם ירגע.

נחמד לבקר בחנות שבה מכינים סוכריות מול הלקוחות. לא מרשימה כמו בפראג אבל עדיין נחמדה.

הרחק מהמרכז אבל במרחק הליכה רגלית, נמצא רובע שנור התיירותי, סמטאות ציוריות והרבה חנויות מיוחדות.

בברמן יש חנויות לחג המולד שפועלות כל השנה

היום הרביעי- גן החיות ליד הנובר סולטאו ומעבר ללינה בהרי ההרץ

ביום זה עברנו מהנוף המשעמם בצבע צהוב ירוק של צפון גרמניה, אל הנוף היפה הירוק והררי של הרי ההרץ. בדרך עצרנו בגן החיות ליד הנובר Erlebnis Zoo Hannover , גן חיות גדול ומלא שהיה לטעמנו פחות מוצלח משני גני החיות שהיינו בהם קודם.

התחלנו את הסיור בשייט חביב לאורך אזורים מסויימים בגן החיות והתקרבנו דרך השייט אל חלק מאזורי המחייה של חלק מהחיות בגן החיות.

כוכב גן החיות מבחינתנו היה כלוב הגורילות וגורילה ענקית שישבה מולנו דקות ארוכות וצפתה בנו בריכוז כאילו אנחנו נמצאים בכלוב.

המשכנו לכיוון הרי ההרץ ולאט לאט הנוף השתנה להררי וירוק. איזה כיף.

התחלנו לעלות לכיוון גוסלר Goslar. במהלך אחת הפניות האוטו (החדש ) התחיל לקרטע ונדלקו כל נורות האזהרה האפשריות. עצרתי בצד וכיביתי מנוע. ניסיתי להניע ללא הצלחה, המתנתי כמה דקות מורטות עצבים וניסיתי להניע שוב הרכב לא הניע. חיפשנו את מספר הטלפון של יורופקאר והתכוננו לשריפת זמן של כמה שעות עד שנוכל להמשיך בטיול. בניסיון נואש אחרון ניסיתי להניע שוב, ו- הפתעה ברכב מניע ללא כל נורית אזהרה. איזה כיף. מרגע זה לאורך כל הטיול כל הזמן כינן החשש שמא התקלה תחזור. התקלה לא חזרה.

הגענו לגוסלר Goslar , יש בגוסלר חניון נוח בכניסה העיירה. איזה עיירה מקסימה רק חבל שהגענו ביום ראשון והכל סגור מלבד מספר בתי קפה. עדיין היה כיף להסתובב בעיירה. רצינו לחזור אליה שוב אבל לא הספקנו.

זהו, הגענו לצימר שלנו בהרי ההרץ Bergmann Primium Apartment בעיירה Altenau, הצימר ממוקם בקצה של עיירה בסביבה ירוקה צמוד למסלול הליכה רגלי לאורך נחל. גרנו בקומה הראשונה של בית כמעט חדש, למרות שהיה רשום שיש בדירה מיבש כביסה לא היה, אבל ניצלנו את מתקני החימום שהיו בכל רחבי הדירה ובמקלחת כדי לייבש את הכביסה די בקלות. מול הדירה היו מספר מבנים ישנים לא מאוכלסים.

היום החמישי- הרכבל בעיירה בראונלגה, מערת הרמשול, סכר רפבורד והעיירה ורניגרדה

את היום התחלנו בנסיעה לעיירה בראונלאגה Braunlaga כדי לעלות ברכבל Wurmberg והגענו ראשונים אבל הגרמנים שלא כהרגלם לא פתחו בזמן. הרכבל ארוך מאוד והעלה אותנו לתוך ענן בקור של חמש מעלות. היה כיף להסתובב על ההר ולשתות קפה חם במסעדה על ההר.

על ההר למעלה יש גם גן חיות פצפון. כל הגרמנים שעלו איתנו עלו כדי לרדת את ההר ברגל.

המשכנו אל מערת הנטיפים הרמנשול Hermannshohle. מערה יפה ומרשימה, אבל לא משתווה למערת פסטוניה בסלובניה. אסור לצלם בתוך המערה.

הבעייה היחידה עם המערה נעוצה בעובדה שאף אחד מאנשי הצוות לא יודע מילה אחת באנגלית. לא הקופאית ולא המדריכה שלקחה אותנו לסיור של שעה בגרמנית שוטפת ללא מילה באנגלית. אין אפילו פרוספקט באנגלית. שלא לדבר על סיור קולי עצמאי. למזלנו היה בקבוצה בחור דובר גרמנית ואנגלית שהסביר לנו באנגלית במהלך הסיור.

המשכנו לסכר ראפבורד Rappbode Reservoir שלצידו בנו לאחרונה גשר תלוי המאפשר תצפית יפה על הנוף והסכר, היה מרהיב.

המשכנו לעיירה ורניגרדה Wernigerode ללא ספק העיירה היפה ביותר בכל הטיול שלנו, בתים צבעוניים ויפים, כיכר מקסימה, חנויות יפות ומדרחוב ארוך ומלא חנויות.

היה קצת קשה לאתר את החנייה ולכן חנינו ובאחד מרחובות בעיר בחנייה לפי שעות.

בעיירה זאת התחלנו להבין את היקף התופעה של האהבה למכשפות בהרי ההרץ. הדבר התבטא בהרבה מאוד בובות של מכשפות ומכשפות מגולפות מעץ.

היום השישי- רכבל ומגלשות הרים בעיירה טלה, עיירה קוודלינבורג ומסלול צמרות העצים

את היום התחלנו בנסיעה לעיירה טלה Thale בעיירה מרכז נופש למשפחות הכולל אטרקציות רבות.

מהעיירה ניתן לעלות לראש ההר ברכב או ברכבל, עלינו ברכבל. יש אפשרות לבחור לעלות ברכבל בעל רצפה שקופה.

במעלה ההר יש ללכת כמה מאות מטרים אל מרכז הפעילות שכלל פסלים של יצורים מכוערים ושדונים

כמו כן מכשפות מגולפות מעץ

על ההר נמצא גם בית המכשפות ההפוך

המשכנו אל מגלשות ההרים שהיו די ריקות, המגלשות עוברות במסלול נוף יפה. יורדים במזחלת ולאחר מכן המזחלת נמשכת בעזרת כבל בחזרה למעלה. היות והיה ריק עשינו את המגלשות פעמיים.

על ההר יש גם נקודות תצפית על העמקים מסביב , התצפית בתמונה הבאה צופה על מסלול הליכה בנחל היוצא מהתחנה התחתונה של הרכבל.

ירדנו עם הרכבל למטה.

בתחנת הרכבל התחתונה יש הרבה מוקדי פעילות, בין השאר גם פארק חבלים

המשכנו לעיירה קוודלינבורג Quadlinburg ,העיירה היתה די מאכזבת ביחס לעיירות הקודמות בהרי ההרץ.

היעד האחרון שלנו בהרי ההרץ הוא מסלול צמרות העצים Baumwipfelpfad  מסלול נחמד מאוד שבו עולים במסלול ספיראלי במבנה דמוי הרייכסטאג אל גשר עילי עשוי מעץ העובר בגובה צמרות העצים. לאורך הדרך יש הפעלות. בקומה העליונה של המבנה הספירלי יש נקודת תצפית עם רצפה מזכוכית.

היום השביעי- מעבר ללינה ליד ברלין וחצי יום בברלין

אנחנו נפרדים מאזור הרי ההרץ בהרגשה שלא מיצינו את האזור ואולי נגיע שוב להשלמות.

אנחנו נוסעים בנסיעה ארוכה של כשלוש שעות הכוללת כמובן פקקים שנחסכו מאיתנו בהרי ההרץ. בחרנו לגור מחוץ לברלין בוילה עתיקה ומיוחדת בשם Villenetage Berliner Stadtgrenze . הוילה היתה בשכונת וילות ב- Teltow שנמצאת בפרברים של ברלין , הבית מרוחק מספר דקות נסיעה מתחנת רכבת המובילה לברלין. היה מאוד נוח.

זה הסלון:

זאת המרפסת:

כך נראית הוילה מבחוץ

לאחר שהגענו לדירה והצטיידנו בסופר, יצאנו לחצי יום לטיול בברלין. נסענו אל תחנת הרכבת הקרובה ורכשנו כרטיס יומי משפחתי לחמישה אנשים לאזורים AB.

אחרי כ- 20 דקות הגענו לברלין.

את ברלין התחלנו בפוטסדאמר פלאץ Potsdamer Platz הסתובבנו קצת בקניון פוטסדאמר פלאץ ארקדן Potsdamer Platz Arkaden האלגנטי שהיה די ריק.

ממנו המשכנו למגדל קולהוף Kollhoff Tower לתצפית על ברלין. המעלית הגיעה במהירות מטורפת לקומה 24 משם נגלו בפנינו אזורים נרחבים מברלין.

כך נראה מרכז סוני מלמעלה:

מבט אל אנדרטת השואה

ירדנו מהמגדל ופנינו אל מרכז סוני, אין יותר מידי מה לעשות במרכז מלבד לתרשם מהגג המעניין , להיכנס לסטארבקס ולהיכנס לחנות סוני שמציגה את הדגמים הכי מתקדמים של כל מוצרי סוני. מרכז לגו לא עניין אותנו.

המשכנו ברגל אל אנדרטת השואה המרשימה והמרגשת.

בדרך פגשנו בחלון ראווה את הסמל של ברלין שנמכר במחיר מוגזם

המשכנו לבניין הרייכסטאג המרשים. מהזווית הזאת לא רואים את הכיפה המפורסמת

המשכנו לעבר האיקון של ברלין, שער ברדנבורג שסביבו התקהלו מאות תיירים בעיקר יפנים שפרסו מצלמות שונות על חצובה במטרה להיצטלם עם השער.

המשכנו לכיוון שדרת אונטר דן לינדן Unter den Linden . הסתובבנו בחנויות השונות בשדרה ובמיוחד אהבנו את החנות בהשראת תמרורי התנועה.

היום השמיני- יום שני בברלין

התחנה הראשונה שלנו ביום השני בברלין היתה אלכסנדר פלאץ אהבנו לראות שתל אביב וירושלים מופיעות בשעון הזמן העולמי

וכמובן שלא פיספסנו תמונה עם מגדל הטלויזיה

זאת המזרקה מול פרימרק

המשכנו לקניון אלכסה ולא פיספסנו עוד סטארבקס

לשמחתנו מצאנו בקניון חנות בנושא פנטזיה, בחנות מכרו שרביטים ואביזרים מהארי פוטר

וגם את הטבעת מ”שר הטבעות”

לקחנו רכבת אל חצרות האקשה ומשם המשכנו ברגל אל אי המוזאונים. לא התאפשר לנו להיכנס למוזאונים בלו”ז הקצר שלנו, אז הסתפקנו בלספוג את האווירה במקום.

המשכנו לקתדרלה של ברלין

בית המשמר החדש

בבל פלאץ והאנדרטה מתחת לאדמה לזכר שריפת הספרים בכיכר זאת

המשכנו למרכז השוקולד של ריטר ספורט מקום מקסים.

המרכז צמוד לגאלרי לפייט ברלין שהשקיעו הרבה בעיצוב החנות.

הטיול שלנו הסתיים בכיכר ז'נדרמרקט הענקית והמרשימה.

בניין האופרה

ביום המחרת בבוקר נסענו לשדה התעופה שונפלד

שדה התעופה נראה די עלוב, לא מגיע לקרסוליים של לנתב”ג, קנינו כריכים לטיסה ונכנסנו לתור ארוך לבידוק. הבידוק בשדה זה מתבצע פעמיים באופן מלא, כולל שיקוף תיקים ובדיקה גופנית פעמיים.