מי שקרא כמה מהבלוגים שלי כבר הבין שאנחנו לא חובבי טיולים עירוניים ומטיילים בעיקר בטבע.
בשל מחירי כרטיסי הטיסה (הממש זולים) אשר קיימים כיום בשוק החלטנו לחרוג ממנהגנו וסגרנו השנה שני טיולים עירוניים.

האחד - ונציה ניתן לקרוא כאן
 D7%99%D7%94+%D7%90%D7%94%D7%95%D7%91%D7%AA%D7%99

והשני ברלין.

למה ברלין?
יהיו רבים שיענו שלא מבינים בכלל את פשר השאלה כי הם מאוהבים בעיר הזאת, יהיו כאלה שיתקשו להבין למה להגיע לעיר הזאת כלל לאור כל העבר הטעון שיש בה.

אני נמניתי עד לא מזמן עם הזן השני, אבל כאשר ההזדמנות צצה הסקרנות , האהבה להיסטוריה והרצון לחופשה נטולת ילדים גברה על ההתלבטות והוחלט ללכת על זה (למרות הרגשות המעורבים). שלא תבינו לא נכון, אני לא קיצונית כלל , איני מחרימה מוצרים גרמנים ובעבר ביקרתי באזור היער השחור בגרמניה. אולם ברלין עם כל מה שהיא מסמלת עבורי כדור שלישי לניצולי שואה הייתה חוויה "מורכבת".

בשורה התחתונה – נהנינו מאוד. העיר מרתקת, נעימה לטיול, מגוונת, אוכל נהדר, תחבורה ציבורית מצוינת וכל אחד יכול למצוא נושאי עניין בטיול בעיר הזאת.

בואו נצלול קצת לפרטים טכניים לפני שאתאר את המסלול שלנו:

טיסות : הוזמנו בחברת GERMANIA כחמישה חודשים מראש בעלות של 316 אירו לשנינו. הטיסה במקרה הזה כוללת הושבה, ארוחה ומזוודה עבור כל נוסע ובנוסף תיק יד עד 6 ק"ג איתו ניתן לעלות למטוס. הטיסה אינה מוגדרת low cost אלא טיסת שכר.

מלוןוואו, זה היה החלק המורכב ביותר בתכנון טיול זה. ברלין עיר ענקית, אין לה ממש "מרכז" וכל מי שמתכנן הגעה לעיר נתקל בשאלה "הקיומית" האם כדאי לישון באזור המזרחי של העיר באזור "אלכסנדרפלאץ" או באזור המערבי של העיר , אזור "הקודאם".
כמובן שבנוסף לשני האזורים האלו יש עוד מספר אזורים מומלצים ובכל אחד עשרות מלונות.
בנוסף הצבנו לעצמנו תקציב מוגבל לחדר במלון.
אנחנו רצינו להשאיר את הטיול הזה בגדר טיול זול ולא להוציא הרבה כסף, לכן התקציב הוגבל ללא יותר מ80 יורו ללילה.
 לאחר בדיקה ארוכה וממושכת (לדעתי בדקתי קרוב ל 70 מלונות) מצאנו רשת מלונות טובה וזולה בשם Quinten ובחרנו חדר במלון שלהם בצד המערבי של העיר בשם
Quentin berlin hotel am kurfürstendamm .
מדובר במלון בוטיק המדורג 4 כוכבים וממוקם ברחוב קטן ושקט המקביל לשדרת ה kurfürstendamm המפורסמת במערב העיר (2 דק הליכה).
המבנה החיצוני של המלון לא נראה מזמין וכבר ממש דאגתי כשהגענו אליו אולם לכשנכנסים פנימה נגלה מלון מגניב ועדכני המעוצב בצורה מודרנית.
 החדרים גדולים ומרווחים (לקחנו חדר זוגי עם מרפסת) הכל חדש , רצפת פרקט, חדר מקלחת ענקי , טלוויזיה שטוחה... בקיצור כל מה שאפשר לבקש ממלון במיוחד במחיר של 70 יורו ללילה בממוצע.

סה"כ המלון עלה לנו ל 4 לילות 268 אירו.

לגבי עדיפות מיקום הלינה – לא אוכל להמליץ כיוון שביקרתי רק פעם אחת בעיר יחד עם זאת לעניות דעתי זה לא ממש משנה. העיקר שקרובים לתחבורה ציבורית. במקרה שלנו המלון נמצא 5 דק' הליכה מרכבת תחתית ואוטובוסים.

תחבורה ציבורית: גם לכך יש כמה אפשרויות. התחבורה הציבורית בברלין כיאה לעיר אירופאית מצוינת. אפשר בכרטיס אחד לנסוע בכל אמצעי התחבורה השונים של העיר – רכבות, תחתיות, חשמליות ואוטובוסים.

העיר מחולקת לאזורים AB מרכז העיר ושדה התעופה TEGEL.

ABC לשדה התעופה שונפלד ובאם רוצים להגיע לחלקים מרוחקים יותר וכמובן לעיר השכנה פוטסדאם.

חוץ מזה יש כרטיסי נסיעה משולבים עם כרטיסי הנחות. את כל המידע על הכרטיסים השונים ניתן למצוא כאן:

אנחנו בחרנו ב welcome card ל 5 ימים לאזורים ABC בעלות של 41.5 אירו לאדם. הכרטיס נותן הנחות על כניסה ליותר מ200 אתרים בעיר בתוך זה גם הסיורים של "נדב בברלין" אשר תכננו לשלב בטיול.

אוכל: אמרו לנו שהאוכל מאוד זול בברלין. כמובן שזול יותר (בהרבה) מאשר במסעדות בארץ אבל לא זול כמו שעשו מזה. יתכן ולא אכלנו "במקומות הנכונים" J.
ארוחת בוקר זוגית במאפייה (הכוללת 2-3 כריכים, מיץ, קפה ו 2-4 עוגות שמרים) עלתה לשנינו סביבות ה 30 יורו וארוחת ערב בין 45-60 יורו.

הוצאות אחרות: עיקר ההוצאות שלנו היו על אוכל וסיורים. החצי לא איש שופינג ועל מנת לשמור על "שלום בית" הוחלט כי נדלג על אין ספור הקניונים שיש לעיר להציע (ויש לה הרבה) . ולכן הכסף יצא על אוכל , אתרים וסיורים

סה"כ כל הטיול (כולל הכל – טיסות, מלון, אוכל, ביטוח וכו) עלה לזוג לחמישה ימים קצת פחות מ 5000 שח.

מזג אויר – האביב הוא תמיד הפכפך באירופה. ולברלין האביב החליט לא להגיע השנה. מזג האוויר היה בין 0 ל 10 - מעלות (לפחות ללא גשם). יום אחד ירד לנו שלג לכל אורך היום ורק ביום האחרון יצאה קצת השמש. קצת התבאסנו אבל מתלבשים היטב ויוצאים לדרך. חשוב לבוא בביגוד מתאים.

המסלול:

המראנו ביום רביעי ה 14.3 בשעה 05:25 בבוקר לאחר לילה בלי שינה (שליחת הילדים להורים, אריזה, סגירות אחרונות בעבודה וכו) ונחתנו 0930 בשדה התעופה TEGEL.
רכשנו כבר בשדה את הכרטיסים לתחבורה הציבורית ונסענו ישר למלון. החלטנו לנוח קצת ולהתרענן כיוון שלא ישנו בלילה ובסביבות 12:30 יצאנו לטייל בעיר. בתכנון הטיול נרשמו נקודות ואתרים בהם נרצה לבקר בכל יום, לא דבקנו בתכנון באופן מדויק אבל ראינו כמעט הכל.
 נסענו בתחתית לכיוון שדרות Unter den Linden וירדנו בתחנה היוצאת ממש למרגלות שער ברנדרבורג המפורסם.
שער ברנדנבורג (Brandenburger Tor) הוא אתר היסטורי חשוב, שנמצא במרחק הליכה מבניין הרייכסטאג. שער זה היה סמל לחלוקת ברלין והוא אחד המקומות בו עבר הגבול בין מזרח ברלין למערבה. השער שגובהו כ-60 מטרים, היווה חלק מחומה שהקיפה את העיר בעת העתיקה (לא חומת ההפרדה) ושימש כשער הכניסה אליה. בראש השער ניצב פסל ה- Quadriga – או בשמה היווני ויקטוריה - אלת הניצחון הרכובה על ארבעה סוסים הרתומים לכרכרה. לאחר נפילת החומה הפך השער לסמל של אחדות וחופש והוא מהווה את אחד מאתריה החשובים של העיר.
משם טיילנו לאורך השדרה המשתרעת לאורך כק"מ וחצי ומשני צדדיה שוכנים כמה מבנייניה ואתריה החשובים של העיר. בין האתרים הללו ניתן למנות את גלריית גוגנהיים, אוניברסיטת המבולט (Hamboldt) - האוניברסיטה הראשונה בברלין, בניין האופרה והאקדמיה לאמנויות. לצד הבניינים הניאו-קלאסיים המרשימים שימש רחוב זה זירת התרחשות לאירועים הסטוריים בעלי זיקה ליהדות ובהם שריפת הספרים הידועה בכיכר בBebelplatz בשנת 1933.
במקום בו נשרפו הספרים, הוקמה אנדרטת ה- "ספרייה" על ידי האמן הישראלי מיכה אולמן. דרך רצפת זכוכית בכיכר, רואים חדר תת-קרקעי, ובו מדפי ספרים ריקים. הריק המייצג את החלל התרבותי שנותר לאחר שריפת הספרים. בספרייה יש מדפים אשר מסוגלים להכיל את אותו מספר בדיוק של הספרים אשר נשרפו באותו הערב.
ליד האנדרטה חקוקות מילותיו הנבואיות של הסופר היהודי היינריך היינה משנת 1820: "הייתה זו רק הקדמה, במקום שבו שורפים ספרים, שורפים בסוף גם בני אדם".
 בתקופת השלטון הנאצי הוצאו מהאוניברסיטה סטודנטים וחברי סגל יהודים, וכן כל מי שזוהה כמתנגד למשטר. רבים מהם נרצחו ע”י הנאצים. היום אוניברסיטת הומבולדט היא אוניברסיטה ציבורית בבעלות המדינה.

משם המשכנו דרך הארמון אשר נמצא בשיפוץ לכיוון קטדרלת ברלין (Berlin Dom ) אשר שוחזרה לחלוטין לאחר נפילת חומת ברלין ואיחוד העיר. הקטדרלה שופצה כפי שהיתה לפני שנחרבה בהפגזות של מלחמת העולם השנייה ובאבנים המקנים לה מראה עתיק מאוד.
משם עלינו על הגשר המחבר לאי המוזיאונים, מקום יפה, שליו המעוצב בסגנון יווני קדום. באי קטן זה (Museumsinsel), הממוקם על נהר השפרה, נמצאים כמה מהמוזיאונים החשובים ביותר בעיר ובגרמניה כולה. בין המוזיאונים ניתן למנות את מוזיאון הפרגמון (Pergamon) שבו אחד מאוספי העתיקות החשובים ביותר בעולם ואת והגלריה הלאומית הישנה בה מוצגת אמנות גרמנית מהמאה ה-19.

אנחנו לא חובבי מוזיאונים גדולים אז ויתרנו על הכניסה. משם המשכנו לכיוון אלכסנדרפלאץ. ראינו את מגדל הטלוויזיה המפורסם. לא עלינו לתצפית כיוון שהיה יום אפור וקודר, מזרקת נפטון שדי אכזבה והכיכר.

כאמור ההסכם ביני לבין החצי בטיול זה שלמרות שפע ההיצע לקניות נדלג על התענוג (שלי והסיוט שלו) ולכן רק הסתובבנו קצת בסביבתה.
 למי שלא מעוניין בקניות אין באמת מה לחפש באזור אלכסנדרפלאץ, הכיכר מכוערת למדי וממש משעממת.

המשכנו משם לכיוון ה מתחם ההאקשה מרקט (Hackescher Markt).
אזור זה נחשב לאחת האטרקציות הצבעוניות והתוססות של ברלין. המתחם בנוי מחצרות פנימיות של מספר בתים, שחוברו יחדיו, וסביבם רחובות שוקקים בחנויות, ברים, מסעדות, גלריות וחנויות עיצוב מיוחדות ויוצאות דופן. הסתובבנו בין החצרות והבתים הכל היה יפה לעיניים. המתחם קרוב מאוד לרובע היהודי העתיק וגם עברנו בבית הקברות היהודי ובבית הכנסת החדש.
בשלב זה העייפות הכריעה אותנו והחלטנו לחזור למלון.
 למתחם הזה עוד נשוב בהמשך כי הפוטנציאל שלו היה ברור לגמרי.

נסענו בתחתית למלון ואכלנו במסעדה בקצה הרחוב של המלון בשם Xantener Eck. מדובר במסעדה גרמנית מסורתית, המגישה אוכל מסורתי לצד מגוון רחב של בירות טובות. לא יקרה מאוד עם אווירה טובה ומלאה במקומיים. אכלנו מרק עגבניות, שניצל וינאי, מיקס בשרים מסורתיים הכלל נתח חזיר, נקניקיות תפוח אדמה וכרוב כבוש וקינחנו בשטרודל תפוחים וקינוח בשם kaiserschmarrn קינוח הקיסר. מדובר בפנקייק אוורירי מאוד החתוך לנתחים ומפוזר עליו אבקת סוכר, צימוקים ולפעמים פירות אחרים. את זה ליוו 2 כוסות של שליש בירת חיטה משובחת ומיץ תפוזים.
 חזרנו למלון עייפים מאוד אבל מבסוטים.

יום חמישי ה15/3
קמנו לבוקר קר מאוד של מעלה (אל דאגה יהיה קר יותר בהמשך). יעדנו היה להגיע ב 10:00 לנקודת המפגש ליציאה לסיור מודרך בעברית בברלין.
 בהכנה לטיול הבנתי שיש מספר סיורים כאלה המתקיימים בשפה העברית. בשל זמינותם בחרתי להצטרף לסיורים של החברה של "נדב בברלין" לחברה מגוון רחב של סיורים בנושאים שונים וביום זה יצאנו לסיור הנקרא "המיטב של ברלין". בדיעבד חלק מהמקומות שהיינו יום קודם חזרו על עצמם בסיור אבל הפעם הביקואר לווה בהסברים ותוכן.
לפני הסיור יצאנו מוקדם ממש מהמלון ואכלנו במאפייה נהדרת (אותה נפקוד עוד מספר פעמים) אשר הייתה ממוקמת 2 דק הליכה מהמלון שלנו. למאפיה קוראים Zeit für Brot . מדובר ברשת בכל גרמניה, בברלין עצמה יש מספר סניפים. נוסף על ארוחות בוקר מובנות יש להם כריכים , מאפים ועוגות מדהימות כמו כן שייקים של פירות, מיצים טבעיים וקפה לא רע בכלל.

הסיור הזה של "המיטב" יוצא בכל יום מתחנת ה ZOO של ברלין בשעה 10:00. אם אני לא טועה יש להם סיור מקביל אשר יוצא ממזרח העיר ב10:30. אותנו הדריכה בחורה בשם דפנה/פאפי. בחורה מקסימה, בעלת ידע כללי רחב וכמובן ידע מצוין על העיר עצמה בכל תחום כמעט – היסטוריה, ארכיטקטורה, אומנות, פוליטיקה וכו'. הסיורים עולים 14 אירו למבוגר, 12 לסטודנט ואם יש לכם את ה welcome card יש הנחה והסיור יעלה 10 יורו.
הסיור כאמור עובר בכל הנקודות המרכזיות והחשובות של העיר תוך הסברים מפורטים על ההיסטוריה, הארכיטקטורה, ההשפעות העכשוויות ועוד. בזמן הסיור יש הפסקה לארוחת צהריים קלה והוא מסתיים בסביבות שלוש על יד שער ברנדנבורג.
 ממש נהנינו מהסיור ובמיוחד מהמדריכה אז החלטנו למחרת להצטרף לסיור נוסף מטעם חברה זו . גם המדריך השני היה מעולה. אני לא יודעת איך הסיורים של החברות האחרות אבל על זה אני יכולה להמליץ בחום. נוסף לסיור “המיטב” יש להם גם סיור בנושא יהדות ברלין, ברלין האלטרנטיבית, סיור לפוטסדאם, סיור לדרזדן וסיור קולינרי. ניתן לקבל מידע עליהם כאן: https://www.tours-berlin.com/.

סיימנו את הסיור בשעה שלוש. משם חזרנו דרך אנדרטת השואה לכיוון המיצג "טופוגרפיה של הטרור” (The Topography Of Terror Memorial) – מוזיאון פתוח עם תצוגת קבע על כל האירועים שהתרחשו בברלין בין השנים 1933-1945. המקום, נבנה מעל המטה התת קרקעי ששימש את כוחות הגסטפו במהלך שלטון הרייך השלישי. בזמן חלוקת העיר ברלין, ניצבה במקום חומת ברלין, עד היום ניתן למצוא שם את שרידיה, לצד התערוכה המרתקת והמרשימה .היינו בתערוכה מבלי לשים לב כשעתיים. זאת דוגמה ל"מורכבות" שציינתי בכותרת הבלוג. מסיור נעים, היסטורי באתרי תיירות בעיר תוססת וחיה עברנו למיצג הממחיש את הרוע הכי גדול שקם בעולמנו. בלב כבד יצאנו משם במטרה להתאוורר ולהשתחרר ובמעבר חד מאוד נסענו לשוק האוכל המקורה של ליל חמישי בברלין .

אם אתם בברלין ביום חמישי – אל תפספסו את השוק הזה. מזכיר קצת את מה שהיה פעם פסטיבל האוכל בתל –אביב.
הגיחה הקולינרית לשוק Markt Halle Neun זו הזדמנות מעולה לאכול את אוכל הרחוב הטעים והמסקרן של העיר ולטעום מנות ממסעדות שונות של העיר, שמוגשות כאן בגרסאות עממיות ומוזלות. כדאי לבוא מוקדם כי בסביבות שמונה כבר צפוף מאוד, ולהיות מוכנים להתנסות בטעמים חדשים באווירה מדליקה.
בילינו בשוק כמה שעות טובות, שתינו בירות ויינות שונים, אכלנו אוכל קוריאני, הודי, סורי, צרפתי וגרמני. אכלנו קינוחי עוגות גבינה מעולים וחזרנו למלון עייפים, שבעים ומרוצים. אגב זאת היתה ארוחת הערב היקרה ביותר שלנו. כמעט 60 יורו.

יום שישי ה16/3
שוב קמנו לבוקר סגרירי, התחזית – קר יותר מיום אתמול עם סיכוי לשלג קל. כטיילים מנוסים כבר מזמן הגענו להבנה כי אי רפשר לתת למזג אויר להשפיעה על התכנון שלנו (אלא אם מדובר במשהו קיצוני כמובן) ולא משנה באם קר, גשום או חם רצוי להמשיך בתכניות אם רוצים לראות את המקום כמו שצריך.
אז התלבשנו הייטב, הלכנו למאפיה הטובה שלנו ומשם בניגוד לתכנון המקורי שעשיתי מהבית הצטרפנו לסיור מודרך נוסף הפעם בנושא "ברלין האלטרנטיבית".

להלן תיאור הסיור מהאתר של נדב:

"ברלין התפרסמה כמרכז של אורח חיים אלטרנטיבי, של אמנות חתרנות, של רעיונות נועזים ושל העדפות מיניות שונות. מבירת המיליטריזם הפכה העיר למוקד של חופש ואמנות חתרנית, שבו אין דבר כזה - שאין דבר כזה. לאחר נפילת החומה היתה העיר ל'גן שעשועים' לאדריכלים בני זמננו ובמקביל למרכז גועש של אמנות מחתרתית, שבו ניטשים מאבקים תמידיים בין ענקי השקעות לבין כוחות חתרניים.

בטיול נראה אחדים ממוקדי התרבות האלטרנטיבית בברלין לצד פרויקטים מעוררי מחלוקת של אדריכלות עכשווית לפיתוח העיר. נבקר במתחמים תעשייתיים נטושים שעליהם השתלטו פעילים חברתיים ואמנים, ובאזורים שבהם ה'שונה' הוא הרגיל ומיניות האדם באה לידי ביטוי בדרכים לא שגרתיות. בדרכנו נראה מגוון דוגמאות לאמנות רחוב ונכיר את הטכניקות השונות של אמני הגרפיטי ואת האידיאולוגיה שמאחוריהם."

למדריך שלנו קראו אורן וכמו המדריכה מיום אתמול גם הוא היה מדריך מנוסה מלא בידע על העיר ובכלל. הסיור החל באזור הפוטסדאמר פלאץ בו ניתן דגש על בניית העיר לאחר איחוד הגרמניות, משם לשכונת מרכז החיים הלהט"בי בעיר בו הוסבר לנו על הפתיחות היוצאת דופן כלפי הקהילה הלהט”בית שהיתה בעיר עוד מתחילת המאה ה 20 הקודמת. לאחר מכן סיירנו בשכונות מהגרים, ראינו אומנות רחוב מודרנית במוזיאון אומנות הרחוב החדש וכמובן ברחובות העיר עצמה, עברנו באיסט סייד גלרי וסיימנו באתר ה RAW אזור סופר מדליק במה שהיה פעם מרכז תיקון לקרונות הרכבת של ברלין. המקום מלא באומנות רחוב משגעת, בערבים יש שם פאבים ומועדונים ובקייץ המתחם בכלל הופך למסיבה אחת גדולה עם גני בירה, בריכה, מתחמי החלקה ועוד.
לנו כאמור מזג האויר לא היה ממש קייצי. במהלך היום כולו ירד עלינו שלג קל והיה קר. בכל זאת ולמרות מזג האוויר הסיור היה מרתק.
 הסיור הסתיים בשעה שלוש ומשם נסענו לרחוב Kurfürstendammהארוך, רחוב הקניות הבלתי מעורער של ברלין המכונה בקיצור "קודאם".
המטרה הייתה בעיקר לבקר בשרידיה של הכנסייה השרופה קייזר וילהלם אשר ניזוקה קשות במהלך מלחמת העולם השנייה. לאחר המלחמה נבנתה סביב מה ששרד , כנסיה בעיצוב מודרני מרשים. משם הלכנו לאורכו של הרחוב בו נמצאות מיטב החנויות והמותגים היוקרתיים בעולם. בסמוך, ברחוב Tauentzienstraße, ממוקם בית הכלבו הנודע KaDeWe אליו לא הגענו.
הלכנו לאורך השדרה עד המלון להתרעננות קלה ולהתחמם J ולאחר מכן החלטנו לנסוע לאיזור ההאקשר מרקט לביקור במסעדה שהיא גם מבשלת בירה בשם Lemke . למבשלת הבירה שלושה סניפים בעיר, אנחנו בחרנו לבקר בזה הנמצא באזור ההאקשר מרקט כי אהבנו מאוד את האזור. למבשלת הבירה מסעדה ובר מגניבים וכייפים. ניתן להזמין טעימות בירה – מקבלים 6 כוסות של 110 מלל כל אחת ממגוון הבירות של המבשלה. האוכל אוכל גרמני קלאסי וטעים מאוד. לאחר המסעדה טילנו קצת בחצרות האזור וחזרנו למלון.

יום שבת ה17.3 - ברגוע
אחרי הימים העמוסים שעברנו החלטנו היום לעשות את הכל לאט לאט. היום היה היום הקר ביותר בשהות שלנו אבל לפחות השמש הגיחה החוצה ונתנה תחושה (מזויפת) של חמימות
יצאנו רק לקראת 11 מהמלון ונסענו ל Schöneberg's Winterfeldtplatz בין השכונות Kreuzberg ו Wilmersdorf . שם מתקיים שוק איכרים חמוד בשבתות בבוקר. בילינו כשעתיים בשוק, טעמנו מאכלים שונים ומגוונים וטיילנו קצת באזור הצבעוני בו הוא ממוקם. לאחר מכן נסענו לאזור הצ'ק פוסט צ'ארלי, טיילנו לאורך שדרות פרידריך עד לחנות השוקולד של Rausch, מדובר במוסד ברלינאי ותיק של השוקלטייר בשם החנות. בקומה התחתונה יש מגוון פסלים של אתרים בעיר כגון הרייכסטג, מגדל הטלויזיה ועודהמפוסלים בשוקולד וכמובן החנות עצמה אשר מוכרת שוקולדים מפונפנים. בקומה העליונה ישנו בית קפה.
 משם המשכנו לכיכר ג'אנדרמנמרקט (Gendarmenmarkt), שם ניצב בית הקונצרטים, הקונצרטהאוס (Konzerthaus) המרשים, ושתי הקתדרלות התאומות (צרפתית וגרמנית) - Der Franzoesische Dom בחלק הצפוני ו- Der Deutsche Dom בחלק הדרומי. משם המשכנו לאורך שדרות פרידריך המפונפנות לחנות השוקולד של ריטר ספורט. מדובר בחנות הדגל של יצרן השוקולד הגרמני "ריטר ספורט" המשתרעת על לא פחות מאלף מ"ר . בחנות מסלול חווייתי, שילמד אתכם על תהליכי הכנת השוקולד. ילדים בגילאי 7 עד 18 יוכלו גם להיכנס למתחם Chocoworkshop לילדים בלבד, ולהכין בעצמם שוקולד (ההנחיות באנגלית ובגרמנית ואין כניסה למבוגרים. רצוי להזמין מקום מראש באמצעות הרשמה באתר האינטרנט). גם המבוגרים (או ילדים שלא השתתפו בסדנה) לא יוותרו מקופחים ויוכלו לטעום שוקולד בשוקולטיית הבית וכמו כן להזמין שוקולד אשר מורכב עלידי בחירות שלכם.
השעה כבר שלוש ובשלוש וחצי היו לנו כרטיסים להיכנס לסיור מודרך באנגלית ברייכסטג – בניין הפרלמנט הגרמני.
בניין הרייכסטאג (Reichstag ) בברלין שימש כמושב הפרלמנט בגרמניה עד לשנת 1933, אז פרצה במבנה שריפה. המקור לשריפה מעולם לא נחשף אך הנאצים השתמשו בה כתירוץ לרדיפת מתנגדיהם הפוליטיים. הבניין שב לשמש כמקום מושבו של הפרלמנט בשנת 1999 לאחר שעבר מקצה שיפוצים בן חמש שנים והוא מהווה כיום מוקד עלייה לרגל לאלפי מבקרים המגיעים לגרמניה. כרבים מבנייניה של ברלין, רייכסטאג הינו מבנה המשלב בתוכו ארכיטקטורה חדשה ושרידים הסטוריים. כך, ניתן לראות את חזית האבן המקורית של הבניין כשמעליה מתנוססת כיפת זכוכית מודרנית ומרשימה, שנועדה להעביר מסר של ממשל הפועל בשקיפות.
המבנה הפך סמל לאחדותה של ברלין ובו הוכרז על איחודה מחדש בשנת 1990. מגג המבנה נשקף נופה הירוק של העיר ומבניה המוכרים בהם שער ברנדנבורג ומגדל הטלויזיה. במרכז הכיפה ישנה תצוגה קטנה המספרת על ההיסטוריה של הבניין. צעידה על משטחי הליכה נוחים תוביל אתכם לראש הכיפה ומחלונות הזכוכיות תוכלו לצפות על נופי העיר. בתקופת הפגרה מתקיימות הרצאות על תפקידיו ושיטות עבודתו של הרייכסטאג וכמו כן על ההסטוריה והארכיטקטורה של המבנה. יש לקבוע סיור מראש באתר שלהם ולחכות לאישור. יש להגיע אל הסיור כעשרים דקות לפני הזמן על מנת להיכנס עם ההזמנה מודפסת ודרכון. ניתן להירשם באתר:

הסיור ברייכסטאג הוא חובה בטיול לברלין – אין לפספס! וכאמור בסוף הסיור עולים לכיפה בה יש תצפית מדהימה על כל העיר ב360 מעלות. לא הייתי בתצפיות אחרות אבל זאת בהחלט שווה וגם כמובן בחינם כחלק מהסיור החינמי.

לאחר הסיור הסתובבנו עוד קצת באזור ובערב פגשנו זוג חברים שהיו במקרה בתאריכים חופפים לארוחת ערב. חזרנו שוב לאזור ההאקשר אבל הפעם למסעדה של מבשלת הבירה המפורסמת של אזור אחר בגרמניה מסעדת Weihenstephaner Berlin . המסעדה מציעה מטעמים מהמטבח הבווארי והיא המקום היחיד בעיר בו תוכלו להשיג את הבירה הבווארית, על שמה קרוי המקום ואשר משמשת מרכיב בכמה מהמנות המוגשות בו. הן אוכלי הבשר והן הצמחונים שביניכם ימצאו כאן את מבוקשם ויוכלו ליהנות מאוכל טוב ולא יקר, כל זאת לצד מבחר בלתי מבוטל של בירות צוננות ואווירה שמחה.
ישבו לידינו שני גברים גרמנים מבושמים קלות מבירה אשר הצחיקו אותנו במהלך הארוחה והיה סיום טוב ליום טוב.

יום ראשון ה18.3 – יום טעון
זהו יומנו האחרון בברלין, הטיסה שלנו בלילה כך שיש לנו יום שלם לטייל. החלטנו לנסוע היום לוילת וואנזה, רציף 17 ולאחר מכן לעיר פוטסדאם.
כשמטיילים ברחובותיה הירוקים והיפים של שכונת ואנזה (Wannsee), פרבר שקט ואמיד של ברלין. קשה להאמין שממש כאן באחת הווילות המפוארות שעל גדות אגם Grosser Wannsee, התקיימה בשנת 1942, ועידה הרת גורל להמשך קיומו של העם היהודי באירופה. כל הדיונים והפרוטוקולים המכונים “ועידת ואנזה”, שעסקו ביישומה של התכנית להשמדה שיטתית – “הפיתרון הסופי” נערכו ממש כאן, בבית מפואר ומרווח שהפקיע הרייך השלישי מאיש עסקים גרמני.
בשנת 1992, במלאות 50 שנה לוועידה, נחנך במקום ההיסטורי, אתר הנצחה ומוזיאון, עם תערוכה מרשימה הממוקמת בחדר האוכל, בו התקיימו דיוניהם של בכירי האס.אס. ניתן להשכיר מדריך קולי בעברית כשמסיירים במקום. הניגודיות בין המקום בו התקבלה אחת ההחלטות האכזריות בהיסטוריה על רקע היופי הפסטורלי של הסביבה מעוררת תחושות קשות.
 כשאתם מבקרים במקום, שימו לב כי על קירותיה הפנימיים של הווילה, הוטבעו ציטוטים של אישים ישראלים שהם דור שני לשואה כמו יעקב גלעד ויהודה פוליקר לצד אלו של דור שני לקציני SS.

רציף 17 Gleis 17, Grunewald

אנדרטה מרשימה, הנמצאת מחוץ לתחנת רכבת פעילה כיום, בגרונוואלד, בשוליים המערביים של ברלין.
בין סתיו 1941 לאביב 1942, מסוף המטענים הצמוד לתחנה זו, שימש להובלת חלק גדול מיהודי ברלין אל גטאות לודז',וורשה וריגה. משלוח היהודים הראשון היה ב 18 אוקטובר 1941 וגורשו בו 1013 יהודים.
בהמשך, נשלחו היהודים המגורשים ישירות למחנות ריכוז והשמדה באושוויץ ובטרזין . כך, עד 1945. סה"כ גורשו מרציף 17 של תחנת גרונוואלד יותר מ 50,000 מיהודי ברלין, בשנים 1945-1941.
לאחר מלחמת העולם השנייה, חברת הרכבות הגרמנית לא הכירה באחריותה ובחלקה בשואת היהודים. 40 שנה מתום המלחמה, חל שינוי בעמדתה. תחילה היא התירה להקים אנדרטאות וביטויי הנצחה במקום ובהמשך אף יזמה ומימנה את הקמת האנדרטה המרכזית כאן, המשחזרת את רציף 17 ומנציחה בו את המשלוחים להשמדה.
באתר שמחוץ לתחנת הרכבת ,יש אם כן מספר אנדרטאות וביטויי הנצחה,כדלקמן:
אנדרטה להנצחת משלוח היהודים הראשון שיצא מכאן, ב 18 אוק' 1941. האנדרטה נחנכה באוק' 1987, 46 שנה לאחר המשלוח הראשון. האנדרטה כוללת שני אדני רכבת, עליהם מונח אדן שלישי . האנדרטה הוקמה ע"י קבוצת נשים אוונגליסטיות מגרונוואלד והיא כללה במקור, לוח זיכרון עליו נכתב " אנו זוכרים. 18 אוק' 41-18 אוק' 87". לוח זה נגנב וב 2005 הוחלף באחר, הנושא את הכיתוב " לזכרם של אלה ,שגורשו מתחנה זו. 18 אוק' 1941- 18 אוק' 1987".
 אנדרטה שניה, הוקמה ב 1991,ביוזמת מועצת רובע וילמרסדורף Wilmersdorf במערב ברלין, הסמוך לגרונוואלד. זו אנדרטה מרגשת ,של קיר בטון, באורך עשרות מטרים, על שביל הגישה אל רציף 17 ובו צלליות אדם. האנדרטה עוצבה ע"י האמן הפולני קרול ברונייטובסקי. והיא נחנכה ב 18 אוק' 1991, לציון 50 שנה, למשלוח הראשון. בצד אנדרטה זו לוח המציין את הצעדות ,בהן הובלו היהודים אל תחנות הגירוש.
האנדרטה השלישית והמרכזית, היא זו המשחזרת ומנציחה את רציף 17. היא הוקמה ע"י חברת הרכבות הגרמנית, להנצחת חלקן של הרכבות, במעשה ההשמדה הנאצי. חברת הרכבות הכריזה על תחרות לעיצוב ולבסוף נבחרה הצעה של צוות אדריכלים, שהציעו להציג חלק מהרציף המקורי ופסי הרכבת ולצרוב בברזל בשולי הרציף, את פרטי המשלוחים ,שיצאו מכאן- תאריך ויעד המשלוח. האנדרטה נחנכבה בינואר 1998 ובה לוח זיכרון ,המציין את השם רציף 17 (Gleis 17) . בקרבת מקום ישנו לוח ובו כיתוב בעברית "לזיכרון קורבנות השואה" וכיתוב בגרמנית, המציין " לזכרם של עשרות אלפי יהודים, אזרחי ברלין, אשר מאוק' 1941ועד פבר' 1945,גורשו מכאן, ע"י הנאצים למחנות ההשמדה ,בהם נרצחו".
מבקרים ישראלים ויהודים המגיעים לכאן, מניחים במקום זרי פרח, נרות נשמה ואפילו דגלי ישראל. הביקור כאן, מרגש עד דמעות.

שתי הנקודות הקשות האלה הכבידו על היום, אבל כל זה היה ידוע מראש. כאמור מבחינתי לא היה מקובל טיול בברלין ללא מעבר בכל הנקודות החשובות בעיר גם אלו הכואבות עד מאוד.

פוטסדאם - הנמצאת במרחק של כחצי שעת נסיעה מברלין. נוסעים ברכבת ומגיעים לתחנתPotsdam Hbf,משם יש מספר אוטובוסים וחשמליות המגיעות עד לפארק סנסוסי (Sanssouci), פארק ירוק ורחב ידיים שבו מספר ארמונות גדולים ומרשימים. הראשי כמובן הוא ארמון סנסוסי עצמו המעוצב בסגנון בארוקי ולו גן מרשים. ההליכה לאורך הפארק נמשכת לאורך קילומטרים ואורכת זמן ומהשביל הראשי יוצאים מידי פעם שבילים המובילים לארמונות נוספים. סמוך לארמון החדש (Neues Palais) קיימת יציאה מהפארק, חצו את הכביש ועלו על קו 605 לכיוון העיר העתיקה. הכניסה לפארק היא חופשית, אך הכניסה לארמונות כרוכה בתשלום, חלקם סגורים בימים מסויימים. בנוסף לפארק זה קיימים בעיר שני פארקים היסטורים נוספים: נויאר גרטן (Nouer Garten) ובאבלסברג (Babelsberg) בהם לא ביקרנו.
העיר העתיקה מקסימה, מלאת חנויות, בתי קפה ומסעדות. יש בה רובע הולנדי נחמד אשר נבנה בסגנון העיירות בהולנד עבור המהגרים ההולנדים לעיר.
 משם חזרנו לברלין לארוחת ערב אחרונה במסעדה בה פתחנו את הטיול, לקחנו את המזוודות ונסענו לשדה.

תם ונשלם טיול עירוני מעניין ומלא ברגשות שונים. לדעתי ברלין היא אחת הערים החשובות לנו בתור ישראלים לטייל בה ולא בגלל המילקי הזול או הקניות.