הגשמת חלום: טיול בסן סבסטיאן ובחבל הבאסקים

פינצ'וס, מחוכי נשים, מוזיאון עם קשקשים של דג וגם טבחים וחיילי נפוליאון, בחגיגה שמתפרשת על פני יום שלם. אנדי טייל בסאן סבסטיאן ובחבל הבסקים הציורי וחזר עם חוויות ססגוניות, המלצות על מוזיאונים ואזורי קניות וגם עם רשמים מטיולים בעיירות המקסימות שבאזור. לגזור ולשמור.
אנדי רוזנפלד
תמונה ראשית עבור: הגשמת חלום: טיול בסן סבסטיאן ובחבל הבאסקים

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/05/2021

• הכניסה לספרד אפשרית אך ורק לאזרחי האיחוד האירופי, מדינות מאמנת שונגן ומבחר מצומצם של מדינות נוספות,לא כולל ישראל.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • לפני הכניסה לספרד יש למלא פרטים ולחתום אלקטרונית או באתר Travel Health Travel או לאחר הורדת האפליקציה לטלפון הסלולרי Android או iOs . לאחר החתימה עליו תקבלו קוד QR אותו יש להציג עם הכניסה למדינה.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.
  • בספרד מוטל עוצר כללי לילי בין השעות 23:00-06:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

בהתחלה פחדנו אז לא נסענו. בסוף החלטנו "לעשות את זה" ולטוס למספר ימים לסאן סבסטיאן (Donastia San Sebastian), שבמדינת הבסקים הספרדית. פעם, כשהיינו צעירים וגרנו בצרפת, הגענו לביאריץ, שבדרום צרפת וכמעט וחצינו את הגבול לחבל הבסקים הספרדי, אך אימת הסיפורים על "פיצוצים" ומהומות מאורגנות של אנשי ה-ETA (המחתרת הבסקית), שהיתה פעילה מאוד באותם הזמנים, גרמה לנו שלא לחצות את הגבול. מאז, חזרנו ושמענו מחברים על היופי של האזור שפספסנו, על האנשים, על הפסטיבלים הבסקיים ותרבות האוכל שוברת השיאים, אז לקחנו פסק זמן וטסנו מרומא לשבוע שלם של שכרון חושים.

ההתחלה: להגיע ולהתמקם

"טיול כוכב" הוא סגנון הטיול המומלץ כאן. לשדה התעופה של בילבאו מגיעות טיסות מברצלונה, ממדריד ומכל רחבי אירופה. טיסות של אלאיטליה, לופטהנזה וטיסות מוזלותLow Cost  של איזיג'ט מגיעות לשדה הבינ"ל בכל שעות היום והלילה. משם, אני מאוד הייתי ממליץ לשכור רכב לחופשה -; דבר שיאפשר לכם ניידות. לצורך הניווט, הורדתי לאייפון תוכנת ניווט בשם SYGIC - הטובה מסוגה לניווט באירופה (המלצה חמה), שהיתה מצויינת, במיוחד בזכות העובדה שהיא מזהירה מראש על קיום מצלמות המהירות הרבות, הפרושות לאורך הדרך. רשת של כבישים וכבישים מהירים מדהימה מקשרת את כל חלקי חבל הבסקים. כבישי האגרה די יקרים, אבל שווים כי חוסכים הרבה זמן.

כאחת מערי התיירות, אליהן נוהרים מידי שנה המוני תיירים מכל רחבי העולם, ניתן למצוא בבילבאו (Bilbao, אתר: www.bilbaoturismo.net) ובסאן סבסטיאן מאות רבות של בתי מלון בכל הרמות. אני הייתי ממליץ לכם להתמקם במלון אחד לכל תקופת החופשה ולעשות טיולי כוכב סביב. אנחנו בחרנו להתגורר בסאן סבסטיאן -; העיר היפה מכולם, שבמועד נסיעתנו התקיים בה פסטיבל "הטמבורדה", עליו אספר בהמשך.

אני אוהב להתפנק ובהמשך להמלצה שקיבלנו מחברים, ניסיתי לראות אם ניתן למצוא מקום במלון מסוים, ששמו Villa Soro. ואכן, באמצעות הפעלת מנוע השוואת המחירים של למטייל, שנקרא "למטייל מרקט" (המלצה חמה), איתרתי חדר במחיר מבצע מדהים של כ-100 יורו ללילה. החלטתי ש"אם כבר, אז כבר" והזמנתי חדר לשישה לילות. זהו מלון "סוף הדרך" -; רומנטי, מפנק ומדהים, ששווה כל גרוש (המלצה חמה).

קצת על הבסקים ועל פסטיבל ה"טמבורדה"

חבל הבסקים הינו חבל עשיר, שנמצא בצפון חצי האי האיברי. במאות ה-18 וה-19 היה ידוע בכל העולם, בזכות דיג הלווייתנים ואספקת עצמותיהם לייצור חיזוקים למחוכי הנשים החסודות בכל רחבי אירופה. במאה ה-19 ועד לתחילת המאה העשרים, נודע האזור בזכות תעשיית הפלדה העשירה שבו, שסיפקה כ-80% מכלל יבוא הפלדה של אנגליה ומדינות נוספות של אותם הימים.

טבחים מול חיילי נפוליאון בטמבורדה. צילום: אנדי רוזנפלד

בני העם הבסקי נבדלים מהעם הספרדי והצרפתי ועד לעליית פרנקו, אף ניהלו את עצמם אוטונומית. מוצאם לא ברור, אבל במשך השנים פתחו מסורות ברורות של בדלנות וגאווה לאומית. לבסקים שפה משלהם, דגל משלהם (אותו ניתן לראות תלוי על הרבה מהמרפסות), תלבושת משלהם ואפילו כובע משלהם -; בעבר, כל הגברים חבשו "ברט" וניתן עדיין למצוא חנויות למכירת ברטים בערים המרכזיות. במשך השנים, פיתחו הבסקים גאווה לאומית גדולה, המלווה בטקסים רבים, המשמרים את המסורת עד לעצם ימים אלו ומבדילה אותם משאר חלקי ספרד.

כשהטבחים פגשו את חיילי נפוליאון -; התופים הכריעו את הקרב. ב-20 לחודש ינואר, מדי שנה, חוגגת סאן סבסטיאן את חגיגת ה"טמבורדה" -; זכר לניצחון הבסקים על חיילי נפוליאון, לפני כ-200 שנה. החל מחצות (שבין ה-19 ל-20 לחודש) ובמשך 24 שעות רצופות עד חצות למחרת, כמאה וחמישים להקות של מתופפים, המלווים בחצוצרות ובעשרות אלפי מקומיים, המקישים על פלטות עץ קטנות בצורת מטקות, גודשים את רחובות העיר העתיקה של סאן סבסטיאן.

חלק מהלהקות לבוש בבגדי טבחים וחלקם בתחפושת של חיילים צרפתים. כולם (הלהקות, האזרחים והתיירים, המשתתפים באופן פעיל בחגיגה) מתודלקים כל העת ביין ובשתייה חריפה, שנמכרת במאות הטאפאס בארים (בספרדית: "פינצ'וס") שפתוחים לאורך כל החגיגה. השמחה בכל סמטאות העיר העתיקה גדולה. באופן כללי, כל עולם האוכל הוא מושא גאוותם של תושבי סאן סבסטיאן וחבל הבסקים ועל כך כדאי מאוד לקרוא בבלוג שלי, כולל המלצות למסעדות שוות וטעימות. לקריאה >>

מספר המלצות חמות למבקרים בטמבורדה:

• הצפיפות בעיר העתיקה ביום האירוע רבה. מומלץ להגיע לעיר העתיקה כשעה לפני חצות ולנסות להתקרב לכיכר החוקה (Piaza Constitucion) - הכיכר המרכזית של העיר העתיקה - שם מתקיים אירוע הפתיחה בחצות בדיוק. צפוף, אבל שווה.
  • בשעה 12:00 של יום ה-20 לחודש, מתקיים "אירוע ילדים" -; עשרות להקות של ילדים וזאטוטים, שבהן מאות ילדים בתחפושות של טבחים וחיילים, המתופפים על תופים זעירים (מותאמים לגודל הילדים) - יוצאים מפיאצת De Cervantes , שבקצה השדרה המרכזית, המפרידה בין העיר העתיקה לחדשה וצועדים ברחבי העיר העתיקה -; חמוד ומרגש ולא כדאי לפספס!
  • החל משעה 16:00 של אותו היום ועד חצות (מועד סיום הטמבורדה), מתחיל מצעד הלהקות של המבוגרים, שנעים בכל רחבי העיר וכל אחד בתורו מגיע לכיכר המרכזית ומקבל את תורו על הבמה המרכזית. האירוע מתקיים בכל מזג אוויר -; אפילו בגשם סוחף (כמו שלנו היה).​

ארכיטקטורה, מוזיאונים וטאפאס: לטייל בסאן סבסיטיאן

ליהנות מכל רגע. העיר העתיקה של סן סבטסטיאן (אתר: www.sansebastianturismo.com) מהווה, ללא ספק, את החלק האטרקטיבי ביותר של העיר. בין אם אתם שוהים בעיר יום אחד או שבוע -; תמיד תמצאו את עצמכם משוטטים ברשת צפופה של הרחובות והמדרחובים הצרים בעיר העתיקה, המשתרעת מצפון לשדרות Alameda. יותר מ-250 מסעדות וטאפאס בארים מציעים לעוברים והשבים "טעימות" טאפאס ואלכוהול, במחיר שווה לכל נפש. כדאי להיעזר במפת העיר במהלך שיטוטיכם.

מוזאוןSan Telmo  (אתר: www.santelmomuseoa.com) הממוקם בקצה העיר העתיקה, הינו נקודת חובה לביקור לכל המבקרים בעיר. המוזיאון היפהפה והמושקע, על שני חלקיו (בנין של מנזר עתיק משופץ, שבצמוד אליו מבנה חדשני, שחציו חצוב בהר), מציע למבקר סיבוב, המלווה בהסברים, סרטים ותצוגות אורקוליות (אוזניות באנגלית) על תולדות המורשת והעם הבסקי. אסור לפספס (כשעה וחצי של ביקור).

מול המוזיאון נמצאת כנסיית San Vicente, שהיא הכנסייה העתיקה ביותר בעיר. כדאי לבקר בה ולו בזכות הוויטראז'ים היפים בה. רחוב ה-31 באוגוסט, היוצא מהכנסייה, חוצה את העיר העתיקה (כמה טאפאס ברים בדרך) ומוביל את המבקרים לחוף הים ולמבנה בו ממוקם האקווריום הגדול של סאן סבסטיאן. זהו ביקור חובה, במיוחד לאלה המגיעים לעיר עם ילדים.

מסלול ארכיטקטורה בארוקית -; סאן סבסטיאן שימשה בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 כעיר נופש לבית המלוכה הספרדי ולעשירי אירופה. מבנים מפוארים, בסגנון בארוק פריזאי, שדרות רחבות מנוקדות בפנסי רחוב מעוצבים מפארים את העיר. מאוד מומלץ לעשות סיור רגלי בין המבנים המדהימים, רבי ההוד, הממוקמים לאורך הטיילת, המתחילה מהעיר העתיקה ולאורך הנהר הרחב, החוצה את העיר ועד לקתדרלה הגותית המרשימהBuen Pastor .

אזור הקניות המרכזי של העיר מונח בין שני צדדיו של רחוב Avenida De La Libertad  המפואר, ברשת של רחובות, שחלקם מדרחובים. נכון לשנת 2014, בסאן סבסטיאן לא קיים "שופינג מול".

חוויה אחרת ומומלצת במיוחד, היא ביקור במרכז הספא La Perla (אתר: www.la-perla.net). בתחילת המאה הקודמת, בחרה מלכת ספרד את העיר כמקום הנופש המועדף עליה בקיץ. כדי למלא את צרכיה, נבנה לכבודה מרכז ספא בארוקי מפואר, למול חוף הים. המקום שופץ במשך השנים ומציע כיום חוויה מיוחדת, של המון בריכות מחוממות וג'קוזים מסוגים שונים. מומלץ בחום לבילוי רטוב וחוויתי של שעתיים לפחות. מגבות וכובע ים ניתן לרכוש או לשכור במקום.

דלפק פינצ`וס טיפוסי. צילום: אנדי רוזנפלד

שני טיולים מחוץ לסאן סבסטיאן

טיול ראשון - נוסעים מזרחה וחוצים את הגבול לצרפת. האוטוסטרדהA8 , המגיעה מכיוון בילבאו, תביא אתכם בתוך 10 דקות מרגע עזיבתכם את סאן סבסטיאן לגבול ולצד הצרפתי של מדינת הבסקים. בחצי יום טיול תוכלו ליהנות מביקור בשתי ערים/עיירות אטרקטיביות ויפהפיות, המשמשות גם כמרכז עולמי לגלישת גלים -; ביאריץ (Biarritz) וסאן ג'אן דה לוס (Saint-Jean-de-Luz).

טיול שני - נוסעים מערבה לעיירות לאורך החוף.  התחברות לחצי יום טיול על כביש 634, היוצא מסאן סבסיטיאן, תביא אתכם למפגש נופי עם הים ולמספר עיירות נופש ודייג, ששוות ביקור. המפגש הראשון עם הים הוא בנמל של העיירה אוריוOrio) ), ממנו יוצאות ספינות דייג גדולות, היוצאות לדיג מכמורת באוקיאנוס. העיירה הראשונה, השווה עצירה היא זאראוץ (Zarautz). עוצרים בחניון המקורה במרכז העיירה ויוצאים לביקור במדרחוב שבמרכז העתיק (שוק קטנטן, מקורה ומספר חנויות ובניינים עתיקים). בקיץ מומלץ גם סיבוב בטיילת שלאורך החוף (בתי קפה והמוני תיירים על החוף ההומה). חוזרים לרכב וממשיכים על הכביש מזרחה. מכאן, הכביש נצמד ממש לקו החוף, עם מספר נקודות תצפית, ששוות עצירה על הים שמתחת.

לאחר מספר דקות נסיעה, מגיעים אל העיירה גטריה (Getarria). כאן כדאי לעצור ולרדת ברגל, דרך הרחוב המרכזי של הרובע העתיק, עד לנמל הדיג הפעיל ומסעדות הדגים שבו (זה המקום לארוחת דגים של צהריים). כמעט בקצה הירידה, הדרך פוגשת כנסייה עתיקה. מומלץ להיכנס, על מנת להתפעל מתופעה ארכיטקטונית מוזרה במבנה האולם - משהו שאני מעולם לא ראיתי קודם. כביש החוף ממשיך עוד מספר קילומטרים לכיוון העיירה דבה (Deba), שאינה שווה ביקור. משם מתחברים לאוטוסטרדה A8 , שמחזירה אתכם בחזרה לסאן סבסיטיאן.

אמנות ועתיקות בבירה: יום ביקור בבילבאו

עיר שאסור לפספס. בשנת 1996 נודע שמה של ביבלאו בכל העולם, בזכות מוזיאון גוגנהיים, החדש והחדשני שנפתח בה Guggenheim) , אתר: www.guggenheim-bilbao.es). המוזאון לאומנות מודרנית, שנבנה בקווים ארכיטקטונים שלא נראו עד לאותו מועד בעולם, מצופה כולו בפלטות קטנות של טיטניום בצורת קשקשי דגים. המוזיאון מהווה את נקודת המשיכה העיקרית של העיר.

ביקור במוזיאון גוגנהיים חייב להוות את תחילתו של יום הביקור בבילבאו. מלבד הביקור בתוך המוזיאון (שלוש קומות של תצוגה, המלווה בהנחיית אוזניות באנגלית), מומלץ לכלול סיור סביב למוזיאון, על מנת להתרשם מצורתו המוזרה והמרשימה, מהשתלבותו בנוף הנהר שלידו ומהמוצגים שנבנו והוצבו סביבו. ממול למוזיאון, תוכלו למצוא את תחנת המידע לתיירים של העיר, לקבלת מפה של העיר והכוונה נוספת.

השוק המקורה של בילבאו. צילום: אנדי רוזנפלד

במרחק חמש דקות הליכה ממוזיאון גוגנהיים, ליד Plaza Euskadi, אלו המתעניינים באופן מיוחד באומנות יוכלו לבקר במוזיאון לאומנות יפה של העיר (Museo de Bellas Artes, אתר: www.museobilbao.com), עם אוסף גדול של ציירים אירופים נודעים. לחובבי הקניות, כדאי לדעת שמצדו השני של הכיכר (לכיוון הנהר), ניתן למצוא מרכז קניות גדול, שכולל חנויות של הרבה מותגים.

בנוסף לביקור במוזיאונים, בילבאו מציעה למבקריה את העיר העתיקה היפהפייה, שמומלץ בחום לבקר בה. אל העיר העתיקה ניתן להגיע באמצעות המטרו של העיר או הטראם, שתחנות שלהם נמצאות ממש מול מוזיאון גוגנהיים. אנחנו בחרנו להמשיך עם הרכב. החנינו את הרכב בחניה התת קרקעית ב-Arenal ומשם יצאנו לסיבוב בעיר העתיקה, בין הסמטאות הצרות, עמוסות החנויות, המסעדות והטאפאס ברים, שאי אפשר לעמוד בפניהם.

שני מקומות מומלצים לביקור בעיר העתיקה: הפיאצה המרובעת, הציורית Plaza Nueve עם בתי הקפה הקטנים, המנקדים את החצר הפנימית. המקום השני היה השוק המקורה היפהפה Marcado De La Ribera, שנמצא על גדת הנהר, בצד האחורי של העיר העתיקה. השוק פתוח מדי יום, מהבוקר עד השעה 13:00 ושוב בין השעות 17:00 ל-19:00 .

אם יש לכם זמן ורצונכם גם בקניות -; עליכם לחצות את הנהר על גשר Pte Del Arenal (אל תשכחו להתבונן על המבנים המרשימים שמשני צדדיו -; פאר אדריכלות הבארוק) ולחצות לכיוון כיכר Plaza Carcular. משם מתחיל אזור הקניות הגדול של העיר -; רחוב Lopez Del Haro  וכל הסמטאות שמסביבו.

רוצים לראות איך פסטיבל הטמבורדה נראה ולקבל קצת יותר מידע על סן סבסטיאן? צפו:

קראו עוד על חוויותיו של אנדי בספרד וטיולים נוספים שערך מסביב לעולם, בבלוג שלו באתר למטייל >>

מתכננים טיול בצפון ספרד? הכתבות הבאות עשויות לעניין אתכם:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/05/2021

• לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.
  • בספרד מוטל עוצר כללי לילי בין השעות 23:00-06:00.