היער השחור - נופים ואטרקציות לכל המשפחה

היער השחור וסביבתו מלאים באטרקציות רבות ומגוונות המתאימות לכל המשפחה. מוזיאונים, רכבלים, פארקים, מפלי מים, שבילי הליכה, נופים יפים, כפרים ציוריים ועוד. מכל אלה תוכלו ליהנות גם בביקור קצר.
ידיד שאולי
תמונה ראשית עבור: היער השחור - נופים ואטרקציות לכל המשפחה
© איתמר ברק

יום 1+2: לינדאו

נחתנו בשדה התעופה של מינכן בשעה 0900. נסענו לגארמיש (Garmisch), וממנה, בדרך נוף יפה המהווה חלק מהדרך האלפינית, לפיסן (Fussen). בשתיהן עצרנו וטיילנו. הגענו ללינדאו (Lindau) לעת ערב, לדירה שהוזמנה מראש מהארץ. דירה גדולה, נקייה ומסודרת קומפלט, הכוללת סלון (ספה נפתחת), חדר שינה להורים, מטבח גדול, שירותים ומקלחת ופינת אוכל רחבה. שילמנו 54 יורו ללילה. הדירה נמצאת 7 דקות נסיעה ממרכז לינדאו בכפר קטן בתוך יער כאשר הבעלים - Ilona Bemetz - עוסק בחקלאות ובעלי מטע גדול של תפוחי עץ, תותי יער ותרנגולות. הטלפון ליצירת קשר: 83825312 (0)49, והמייל: Frienhof@bemetz.li . לאחר התארגנות קצרה יצאנו לבלות את הערב ולטייל בלינדאו.

בבוקר קפצנו לסופר הקרוב, קנינו דברי חלב, לחמניות וירקות. אחרי ארוחת הבוקר נסיעה ללינדאו, עיר יפה וססגונית, לא גדולה, הבנויה על חצי אי. טיילנו בה כחצי יום. המשכנו בכביש 31 לעיירה מרסבורג (Meersburg). מומלץ להקדיש כשעה לטייל במדרחוב, להגיע לארמון הישן Altes Schloss ולהביט על המבנים העתיקים והנוף לאגם. בנסיעה קצרה לפי שילוט עולים על המעבורת לקונסטנץ (Konstanz), בעלות של 12.5 יורו ל-4. המעבורת יוצאת כל 10-15 דקות ומשך השייט 15 דקות. בזמן השייט ניתן לרדת מהרכב ולעלות לסיפון אמצעי או עליון. במעבורת יש שירותים ומזנון.

הגענו ל- Konstanz ומייד נסענו לאי הפרחים מאיינאו (Insel Mainau), שם טיילנו כ- 3 שעות. טיילנו בין מאות סוגי צמחים ופרחים, מזרקות, ספסלים ופינות חמד. יש פינת ליטוף ואזור משחקים לילדים הקטנים. נכנסנו פנימה באוטובוס השירות שפועל עד 18:00. אם הגעתם אחר הצהריים קנו כרטיס לכיוון אחד. לא לשכוח לקנות בקופה אסימון לחניה. המשכנו בנסיעה למרכז Konstanz, טיילנו במדרחוב, בטיילת ובאזור מפגש הריין והאגם. בשעה 22:30 התחלנו בנסיעה לכיוון היער השחור לכפר Frohnd, סמוך לטודטנאו (Todtnau), לדירה שהוזמנה דרך האינטרנט.

יום 3-5 : מפלי הריין והיעד השחור

יום שוויץ - נסיעה למפלי הריין כולל שייט למפלים, מרשים ויפה. ממליץ להתרווח על הכיסאות במזנון, להזמין כוס קפה וליהנות מהנוף ומשאון המים. המשכנו לעיירה יפה, שטיין אם ריין (Stein Am Rhein), בה נשתמרו מבנים עתיקים מימי הביניים. נסיעה של שעה ורבע ללוצרן. הגענו לעיר המקסימה בדמדומים, טיילנו ברחובות העיר, על גשר העץ, משני צידי הנהר, ועל שפת האגם. אווירה נעימה ושמחה, עשרות בתי קפה ובארים מלאים בתיירים וחבר`ה צעירים. פסגות ההרים ממול והבניינים היפים והעתיקים על שפת האגם כאשר השמש שוקעת ואורות העיר עולים. תענוג לעיניים. יצאנו ב- 23:00 לכיוון הדירה ביער השחור, כשעה נסיעה.

עזבנו את הדירה בפרוהנד, נסיעה קצרה לטודטנאו (Todtnau), קנינו באינפורמיישן את הכרטיס המשפחתי ליער השחור בעלות של 167 יורו, תשלום במזומן, לא מקבלים כרטיס אשראי. נסיעה קצרה למגלשות ההרים האלפיניות Hasenhorn, עולים ברכבל וגולשים למטה בקרונית על מסלול מתפתל באורך של 3 ק"מ. נחמד מאוד, אך צריך לקחת בחשבון שעה לפחות. כ- 7 יורו לאדם לרכבל ולמגלשה, לא כלול בכרטיס היער השחור. אתר אינטרנט: www.hasenhorn-rodelbahen.de

המשכנו למפלי המים הנמצאים ביציאה מטודטנאו לכיוון פרייבורג יש שילוט ברור, ההליכה למפלים וחזרה נמשכת כשעה כולל לעצור ולהצטלם, הליכה לא קשה. מטודטנאו המשכנו לאגם טיטיזה (Titisee) המקסים, ישבנו לאכול צהריים על שפת האגם, היה יום חם יחסית ומקומיים רבים שחו באגם. אחר הצהריים המשכנו דרך כביש 31 וצפונה בכביש 500 לכיוון סט.מרגן (St.Margen). חיפשנו מקום לינה, מצאנו דירה קטנה אך נקייה ומקסימה - Haus Waldblick. הדירה כוללת חדר שינה עם 2 מיטות לילדים וארון, חדר שינה עם מיטה זוגית וארון להורים, פינת אוכל גדולה, טלוויזיה + חיבור לכבלים, מטבחון מאובזר, שירותים ומקלחת, וכל זה תמורת 42 יורו ללילה לכל המשפחה. יש להם דירה נוספת גדולה יותר שהייתה תפוסה. הבעלים אדיבים ונחמדים. טלפקס 7669467 (0) 49. למידע על בתי מלון בסט.מרגן: www.st.margen.de . לדעתי המיקום של סט.מרגן טוב כבסיס למטיילים מספר ימים ביער השחור. את הערב בילינו בפרייבורג, כ- 25 דקות נסיעה מסט. מרגן.

למחרת, יצאנו בבוקר מ- St.Margen ונסענו צפונה בכביש 500, כאשר הנופים היפים של היער השחור עוטפים אותנו מכל עבר: עליות, מורדות, פיתולים, עצים גבוהים, שדות רחבי ידיים, אלומות עגולות, פרות וסוסים. עצמת גווני הירוק, בתי הכפר הצבועים בקפידה עם אדניות עמוסות פרחים, תענוג לעיניים. הגענו לעיר הקטנה פורטוונגן (Furtwangen) לביקור במוזיאון שעוני הקוקיה Uhren Museum, המכיל מבחר גדול של שעוני קוקיה (כלול בכרטיס היער השחור). המשכנו בכביש 500 צפונה לעיירה -; Schonwald ופנינו למלון Ochsen, ממנו לוקחים רכב ספארי קטן בעל מנוע חשמלי Schwarzwald Safari ונוסעים לסיבוב בשבילי היער השחור. ניתן לבחור מסלולים בני שעה ועד 3 שעות, בחרנו במסלול של שעה. נחמד מאוד. מתאים ל- 4 אנשים, כלול בכרטיס היער השחור. עדיף להזמין מראש, יש רכב אחד. טלפון: 07722866480 אינטרנט: www.ochsem.com.

המשכנו צפונה לטריברג (Triberg). הכביש הראשי עובר במרכז וכשמתחילים לראות את כל חנויות השעונים מומלץ למצוא חניה. כך ניתן לשלב 2 אתרים: ביקור בחנויות השעונים הגדולות והיפות, המכילות מגוון עצום של שעוני קוקיה, ובמרחק הליכה רגלי כניסה למפלי טריברג (Triberg Wasserfalle), כלול בכרטיס היער השחור. ממליץ להקדיש כ- 3 שעות.

התקדמנו צפונה בכביש 33 לגוטאך (Gutach). הגענו ל"מוזיאון תחת כיפת השמים של היער השחור" (Freilichtmuseum Vogtsbauernhof), הכלול בכרטיס היער השחור. במוזיאון מוצגים בתים בני מאות שנים שהועתקו אליו בשלמותם וכן כלי העבודה, ריהוט, תלבושות ואורחות החיים של תושבי היער השחור מתקופות שונות. רואים את קורות העץ העבות מהן הוקמו הבתים, סוגי הגגות, המפלסים והחלוקה הפנימית, אזור לבעלי החיים, חדרי השינה והמטבח. במפלס העליון משטח ענק לכרכרות לכלי החקלאות ולתבואה. כל המשפחה התעניינה ונהנתה במוזיאון. משם, נסענו לפרייבורג לטייל בעיר וארוחת ערב.

למחרת הגענו לפארק אירופה -; פארק שעשועים הנחשב לאחד הגדולים והטובים באירופה. מתאים לכל הגילאים. אני ממליץ להגיע 15 דקות לפני הפתיחה כדי שתהיו בשער בדיוק ב- 09:00 ותכנסו מהראשונים. מי שמחזיק את כרטיס היער השחור לא צריך לעמוד בתור של הקופות. יש לגשת ישירות לשער הכניסה. בקיץ המתקנים פועלים עד 19:00, אך בפועל ניתן להישאר בתחומי הפארק עד 2000. שימו לב למועדי ההופעות. אסור לאחר אפילו דקה. קולנוע 4 מימד מפסיק לפעול שעה/שעתיים לפני סגירת הפארק, בררו זאת במדויק. לסיכום, היה זה יום מעייף מאוד אך מהנה, מרתק ועמוס בהרפתקאות וחוויות.

יום 7: דרך היין וסטרסבורג

התחלנו את היום בקולמאר (Colmar), משם המשכנו לריקוויר (Riquewihr). זוהי עיירה מקסימה ותוססת עם מדרחוב יפה, מבנים בני מאות שנים ואווירה נעימה. שווה להקדיש לה בין שעה לשעתיים. המשכנו בדרך היין, מביטים בנוף ובכרמים והגענו לסטרסבורג (Strasbourg) בשעות אחר הצהריים המאוחרות.

טיילנו בכיף בעיר, ואכן אזור צרפת הקטנה -; Petit France - מאוד יפה. תעלות מים, מסעדות ובתי קפה שבחלקן מנגנת תזמורת. בסביבות 21:00 חזרנו לאזור הקתדרלה, לפתע כבו כל אורות הרחוב והחל מופע אורקולי מרהיב על חזית הקתדרלה, כאשר האורות מחליפים צבעים ומתמקדים, בהתאמה למוזיקה, באזורים שונים של המבנה העצום, הפתעה נעימה לסיום של ערב מהנה בסטרסבורג.

ימים 8-10: היער השחור ומינכן

התחלנו את היום בפלדברג (Feldberg), עלינו ברכבל הנקרא Feldbergbah לגובה של כ- 1450 מטר, תוך כדי עליה מביטים על הנוף מסביב, מהפסגה תצפית יפה על כל האזור. למעוניינים, קיימים גם שבילי הליכה. טלפון: 076558019, אינטרנט: www.feldbergbahn.de . כלול בכרטיס היער השחור.

המשכנו דרומה ומערבה בכביש 317 לפארק הציפורים פוגל (Vogelpark Steinen). הפארק בנוי בתוך היער וכלובי הציפורים משתלבים היטב בנוף המקומי, בין עצי היער. בפארק מגוון עצום של ציפורים, כ- 3000 מינים. לכלוב הקופים נכנסנו בקבוצה תחת השגחה. חילקו לנו בוטנים והרשו להאכיל את הקופים (כייף לילדים. השיא בביקור היה מופע של ציפורי טרף הנמשך כ- 40 דקות כאשר המאלף מעיף מעל ראשי הצופים נשר ענק, תנשמת ענקית ובזים. המאמן, תוך כדי זריקת אוכל באוויר גורם לתחרות בניהן והצופים מקבלים מטס מרהיב של ציפורי טרף במרחק נגיעה. מופע הציפורים מתקיים ב- 11:00 והכניסה לקופים ב- 12:00. מופע נוסף ב- 15:00 וכניסה לקופים ב- 16:00. מומלץ להתאים את הביקור לשעות המופעים. סך הכל מומלץ להקדיש לפארק 3 שעות לפחות. כלול בכרטיס היער השחור. אתר האינטרנט: www.vogelpark-steinen.de, טלפון: 076277420. מיקום: Steinen-Hofen.

המשכנו לפארק המים לגונה (Laguna). מסודר, נקי, לא הרפתקני, מעט מגלשות. בפארק יש גם בריכות מים חמים וג`אקוזי גדול עם טמפרטורת מים של 38 מעלות. סך הכל שעתיים וחצי של התרעננות וכייף להורים ולילדים. כלול בכרטיס היער השחור. אתר האינטרנט: www.laguna-badeland.de, טלפון: 762195674 (0) 49. לסיומו של יום נסענו לביקור קצר בבאזל (Bsel), הנמצאת 5 דקות נסיעה מלגונה.

עזבנו את היער השחור, נסענו לאגם קונסטנץ לפיקניק על שפת האגם. בצהריים נכנסנו לקונסטנץ, חנינו בחניון של מרכז הקניות Lago, הסתובבנו בחנויות ויצאנו לטיול רגלי בעיר. העיר יפה, ססגונית, בתי קפה, מדרחוב, ואזור מרינה יפהפה, הנים לשהייה בעיקר בשעות הערב.. הרבה בסביבות 21:00 עלינו על המעבורת וחצינו את האגם למרסברג. המשכנו בנסיעה לכיוון מינכן ובסביבות 23:00 מצאנו מלון על אם הדרך, באזור Kempten, לחניית לילה.

למחרת, הקדשנו למינכן את כל היום עד 22:00, החנויות נסגרות ב-2000. לנו במלון אקספרס הולידיי אין (Express by Holiday Inn Munich Messe ), הממוקם בכביש הטבעת של מינכן בכתובת: Otto-Liliental Ring 6, במרחק 20 דקות ממרכז מינכן, 40 דקות משדה התעופה. מלון לא מפואר אך נקי, חדרים פשוטים,סבירים ביותר, מקלחת שירותים, TV , קומקום לקפה, מדפים (אין ארון) , מיטה זוגית ועוד מיטה נפתחת כך שניתן לישון 4 בחדר. נותן מענה המתאים לבאים עם רכב ללילה/שניים למינכן ורוצים להיות במרחק סביר מהעיר ומשדה התעופה. 65 יורו ללילה, לחדר, כולל ארוחת בוקר. טלפון: 89944640 (0) 49, אימייל: express.munichmesse@whgeu.com.

טיפים כלליים

• שכירת רכב -; שכרנו מכונית סטיישן. הבגז` של אאודי A80 סטיישן קצת קטן וקשה היה לדחוס 2 מזוודות רגילות (70 ס"מ), בינונית (60 ס"מ), תיק בד עם גלגלים ותיק יד. החלפנו לפאסאט סטיישן. הציוד נכנס ביתר קלות.
  • דלק בגרמניה -; ברוב תחנות הדלק מחיר הדיזל כ- 1.18 יורו והדלק כ- 1.39 יורו . למתדלקים בדיזל, בחלק מתחנות הדלק יש 2 סוגי דיזל: דיזל - יקר יותר, סופר דיזל - זול יותר אך מספיק טוב. לידיעה, כשמרימים את ידית התדלוק, מופיע על הצג המחיר לליטר.
  • סופרמרקטים -; נפתחים ב- 08:30 ונסגרים ב- 18:00. סגורים ביום ראשון.
  • כרטיס אשראי -; בסופרמרקטים, באינפורמיישן לקניית כרטיס היער השחור וכמובן אצל משכירי הדירות לא מקבלים כרטיס אשראי. בתחנות דלק ובתי מלון קיבלו.
  • בתכנון הטיול ביער השחור מומלץ לתכנן על 3 אטרקציות ביום, 4 זה כבר גבולי. שימו לב לשעות העבודה, במרבית המקומות האטרקציות פועלות בין 09:00 ל- 18:00. למידע מדויק של רשימת האטרקציות הכלולות בכרטיס היער השחור ושעות פעילות תוכלו להיעזר באתרי אינטרנט: www.schwarzwaldcard.info וכן ב-, www.Schwarzwald-tourismus.info .
  • למתכננים פיקניק קטן ביער או שפת אגם, מומלץ לקחת צידנית עם דפנות רכות וכלים חד פעמיים מהארץ. בסופרמרקט שם היה קשה למצוא.
  • ברוב הטיול התאמנו את עצמנו להיכנס לעיר בשעות אחר הצהריים/ערב, שכן עדיין יש אור, ניתן לטייל במדרחוב, טיילת, ויש הרבה יותר אפשרויות לאכול.
  • מדחנים וחניה -; במרבית הערים והעיירות קיימים מדחנים, כאשר אמצעי התשלום הנפוץ -; מטבעות. מומלץ לשמור מטבעות בערכים שונים לאורך כל הטיול. אחרי שעה 18:00 או 19:00 לא צריך לשים כסף, רשום על המדחן. כדאי לשים לב למגבלות זמן החניה 2 -; 3 שעות.
  • יורו בשוויץ -; למטיילים שנכנסים לשוויץ לכמה שעות ולא רוצים להמיר כסף: בכניסות לאתרים, בתי קפה, מסעדות מקבלים יורו, אך שימו לב מחזירים עודף בפרנקים. לכן הכינו מראש שטרות של 5 ו- 10 יורו ומטבעות, כך שתוכלו לשלם בדיוק את הסכום הנקוב ביורו.
  • למטיילים עם GPS -; ככלל, הכיסוי של GPS מצוין, ניווטנו עם IGO ובאמת מומלץ. כטייל עצמאי, בעל וותק וניסיון לאורך שנים אין לי ספק שה- GPS מקל ומשפר את הטיול. כניסה ויציאה מערים גדולות, מעבר בין כבישים ומחלפים, אפשרות למשוך עד שעות מאוחרות ולחזור לחדר בלילה, מידע על תחנות דלק, אזורי מנוחה, בתי מלון, חניות, מסעדות, קנית , פארקים... תמצאו במכשיר את כל המידע. בכל מקרה אל תוותרו על המפה להתמצאות ולוודא שהכיוון הכללי נכון .
     איבודי קליטה -; בין בניינים בעיר גדולה, או ביער צפוף יש לפעמים איבודי קליטה. המשיכו בנסיעה (כשההוראות לא הגיונית), ה- GPS יתקן את עצמו.
  • החזרת רכב במינכן -; פשוטה ביותר, סעו לפי השילוט Car Return. לכל חברות ההשכרה מרכז קליטת מכונית אחד. נציג מקבל אתכם בהליך רישום פשוט הנעשה באמצעות מחשב נייד ומחזירים תוך כמה דקות את הרכב.
  • מכיוון שהטרמינל לטיסות היוצאות לישראל מרוחק, שימרו 1 יורו לעגלה.
  • דיוטי פרי במינכן -; אל תבנו על זה, מחירים גבוהים, מבחר נמוך, מומלץ לקנות יום קודם.