ב-13/06/21 נסענו זוג לגאורגיה ל-17 ימים לאחר שבוע הצטרף אלינו זוג חברים נוסף שהם באו ל-10 ימים. שכרנו מדריך עם רכב בשבוע הראשון המדריך שימש כמדריך נהג וטיילנו ברכב פרטי ובמקום שהיה צריך ג'יפים הוא שכר ג'יפ עם נהג. ולאחר שבוע כאשר הצטרפו אלינו חברנו נסענו עם ואן גבי מדריכנו היה רק מדריך והצטרף נהג הואן ובמקומות שהיה צריך ג'יפ גבי שכר ג'יפ עם נהג. גבי גוראלי שהינו לא רק מדריך מעולה אלא גם אדם מקסים ועל זה יסופר בהמשך דובר גאורגית, אנגלית, רוסית ויש לו אוצר מילים גדול גם בעברית כתובת מייל שלו gabitravel78@gmail.com מספר הטלפון שלו בגאורגיה 995597767930+ יש לו גם נציגה בישראל בשם ג'ניה כתובת מייל שלה genyadinik@gmail.com מספר הטלפון שלה בישראל 0528363537. אגב לפני הטיול המליצו לי על גבי ואני חייב תודה למי שהמליץ לי עליו את שמו איני זוכר. אבל במקרה ויקרא בלוג זה אז תודתי מהלב נתונה לו.

להלן מסלול טיולינו יום לאחר יום.

13/06/21 יום ראשון המראה בטיסת אל על בשעה 17:20 ונחיתה בטביליסי בשעה 20:55 גבי פגש אותנו בשדה התעופה והעביר אותנו למלוננו.

14/06/21 יום שני אחרי ארוחת בוקר יצאנו מטביליסי ונסענו לעיר הבירה העתיקה של גאורגיה-מצחתה. סיירנו בעיר עלינו לכנסיית ג'ווארי מתקופת ימי הביניים, הכנסייה אליה , על פי המסורת הגאורגית , הביאה נינו הקדושה את הצלב המקורי והציבה אותו על גבעה מול ארמון המלך. הכנסייה משמשת כתצפית אל עבר העיר מצחתה היושבת על מפגש של שני נהרות מטקבארי וארגווי. אחרי הטיול במצחתה נסענו לעיר גורי עיר הולדתו של המנהיג הרוסי סטלין, טיילנו בעיר לאחר מכן המשכנו לעיר האבן העתיקה אופליסציחה שם סיירנו בין המערות שם גם היה ארמון המלך תמרה ומשם נסענו למלונינו בעיר בורג'ומי.

15/06/21 יום שלישי נסענו למקומות היסטוריים שהעבירו אותנו בזמן למאות שנים אחורה, לתקופת האימפריה הגאורגית. נסענו ל- חרטוויסי - ווארדזיה גאווה של המדינה והעם הגאורגי כולו עברנו בעיירת אחלציחה בעיירה זו חיו עד לפני כשנה שמונה יהודים וכיום נותר רק יהודי אחד אשר שומר על בית הכנסת. במקום ישנם שני בתי כנסת. גבי התקשר לאותו יהודי בשם לוי והוא הגיע ופתח לנו את בית הכנסת אנחנו כדתיים זה ריגש מאד. לאחר מכן טיילנו בשוק המקומי והמשכנו לנסוע לווארדזיה שיש בו את אחד האתרים החשובים והיפים בגאורגיה. זו עיר המערות שנבנתה במאה ה-12 עבור המלך תמרה. במקום זה חייה המלך תמר בילדותה. בסיור בעיר בין החדרים ומערות הרגשנו את האווירה ואת כוחה של גאורגיה העתיקה לאחר הביקור חזרנו לבורג'ומי ללינה.

16/06/21 יום רביעי בבוקר טיילנו ב- בורג'ומי הידועה בעולם כעיר של מקורות מים מינרליים תת קרקעיים עם תכונות מרפא. טיילנו בפארק וטעמנו מהמים המינרליים, עלינו ברכבל לתצפית מדהימה על העיר וסביבתה ועשינו טיול רגלי ביער לברכות מי גופרית. לאחר מכן המשכנו לנסוע בדרך הצבאית לאזור הרי קווקז הגבוהה לכפר קזבגי (סטפנצמינדה) בדרך עצרנו וטיילנו ליד אגם זיינוואלי, לאחר מכן באתר העתיקות של המאה ה-16 אננורי. ראינו תופעת טבע מרשימה ביותר - התמזגות שני נהרות ארגווי לבן וארגווי שחור. המשכנו לעיירת הסקי גודאורי שנמצאת בגובה 2100 מטר. ללינה

17/06/21 יום חמישי מגודאורי נסענו ועצרנו ליד מונומנט שנבנה לסמל האחווה בין עם הרוסי והעם הגאורגי. לאחר מכן נסענו למקום שבו זורמים מים מינרליים על סלעים כתומים. בדרך נהנינו מנופים עוצרי נשימה. המשכנו בנסיעה לכפר קזבגי (סטפנצמידה) ועלינו על הר גרגטי לאתר ההיסטורי- כנסיית השילוש הקדוש שמשם נפתח נוף מרהיב על הר קזבגי (5047 מטר). לאחר הסיור במתחם הכנסייה, נסענו למפל גוולטי שם עשינו טיול רגלי למפל לאחר מכן נסענו לעשות טיול שטח ממונע בג'יפ בעמק טרוסו. בערב חזרנו ללינה בגודאורי.

18/06/21 יום שישי היינו אמורים לעלות ברכבל לתצפית פנורמית על הר קווקז הגבוהה. אבל בגלל הקורונה הרכבל לא עבד ובמקום זאת המשכנו לנסוע דרך יער סבאדורי לטביליסי. כאשר הגענו לטביליסי ביקרנו במומנט של המלך.

19/06/21 יום שבת בגלל היותנו דתיים עשינו יום חפשי בטביליסי אכלנו בשבת במסעדת מנדיס השייכת לבית חב"ד.

20/06/21 יום ראשון אחרי ארוחת בוקר נסענו דרך עיירות וכפרים לגאורגיה המערבית לעיר קוטאיסי. ראנו לחם מתוק שנקרא נזוקי. ביקרנו במתחם המנזר קאצחי במתחם נמצא עמוד קאצחי- סלע ענק עליו ממוקמת כנסיה קטנה ועתיקה זהו אחד המקומות המופלאים בגאורגיה. לאחר מכן הגענו לקוטאיסי, העיר השנייה בגודלה במדינה. עשינו סיור מודרך בעיר, ביקרנו בבית הכנסת אך הוא היה סגור. לאחר מכן עלינו למרכז רוחני גילאטי. בערב הגענו ל- צחלטובו עיר שידועה כמרכז תיירות מרפא של גאורגיה. הלינה הייתה בצחלטובו. בערב זה נחתו חברינו בטיסת אל על . הנהג עם הוואן חיכה להם בשדה תעופה ונהג נוסף הגיע איתם ל-צחלטובו אנחנו המשכנו למחרת עם הנהג והוואן וגבי המדריך והנהג הנוסף לקח את הרכב הפרטי שנסענו בו עד ליום זה חזרה לטביליסי

21/06/21 יום שני לאחר ארוחת הבוקר נסענו בג'יפ לקניון בלאדה שם טיילנו ברגל בין נחלים, מפלי מים ומעיינות חמים כמוכן טיילנו באתר נוקלקבי וכן ב-דדהמוקה בערב חזרנו ללינה למלון ב-צחלטובו ונסענו לטיפולי ספא במעיינות מרפא שם עשינו מסג' ונכנסנו לברכת גפרית חבר שלנו בחר לעשות מס'ג במים שמאד עזר לו לכאבים ברגליים.

22/06/21 יום שלישי לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לדרך והגענו לשמורת הטבע אוקאצה שם נסענו בג'יפ למפלי קינצ'חה ומשם המשכנו עם הג'יפ ועשינו טיול רגלי על הגשר התלוי נהנו מנופים מדהימים, מים, מפלים ויערות ירוקים. משם המשכנו צפונה לאזור הרי קווקז הגבוהה- חבל סוונטי. בדרך עברנו בעיירת זוגדידי ליבה של גאורגיה. בדרך ראינו נופים מרהיבים המתמזג עם הטבע הסובב אותנו: פסגות מושלגות, יערות בלתי נגמרים, נהרות ומפלי מים. הגענו לעיירת מסטיה, שנמצאת במבואות הר אושבה ( 4700 מטר) התאכסנו במלון כפרי ומקסים.

23/06/21 יום רביעי היה זה יום של טבע ונופים- טיול שטח. עלינו בג'יפ לכפר אושגולי בדרך כפר אושגולי עצרנו באחד המגדלים הגבוהים ששימשו לשמירה וביקרנו בתוך מגדל הנקרא מגדל האהבה מגדל זה נקרא כך בגלל אהבה נכזבת של נערה אשר הורי אהוב ליבה התנגדו לנשואיהם. ואותו בחור מצא את מותו בנהר והאגדה מספרת שעד היום אותה עלמה מחכה לאהוב ליבה שיחזור. אישית לא ראיתי את אותה עלמה במגדל אבל עם ספורים ואגדות אף פעם איני מתווכח. הגענו לכפר אושגולי - המקום הגבוהה ביותר באירופה שבו באופן קבוע גרים אנשים, סיירנו בכפר ועלינו לתצפית שמשקיפה על הר שחרה (4700 מטר) בצהריים חזרנו למסטיה התעכבנו בדרך כשעה וחצי בגלל תיקוני דרך וסגירת הדרך. אחרי הצהריים סיירנו בעיירה מסטיה שם הייתה הלינה באותו מלון כפרי .

כפי שציינתי בתחילה גבי אינו רק מדריך מעולה אלא גם אדם מקסים וכאן המקום לספר כפי שהבטחתי לכם בהתחלה במה זה התבטא מחרת היינו אמורים לעלות ברכבל להר זורולדי ולטייל רגלית לקרחון צ'אלדי. הרכבל להר זורולדי מתחלק לשני חלקים החלק הראשון שהוא אינו מיוחד עבד אבל הרכבל הממשיך לחלק השני לפסגה לא עבד ( אגב כאלה שעולים היום רק לחלק הראשון ומשם יורדים המחיר הינו זהה כאילו נסעו גם עם הרכבל השני) אבל לא בגלל הכסף החלטנו לא לעלות ברכבל אלא מכיוון שהחלק הראשון על פי תיאורי המדריך אינו מרשים כפי שהעלייה בהמשך לחלק השני החלאנו לוותר על העלייה ברכבל. כמוכן לאחר מכן היינו אמורים ללכת רגלית לקרחון צ'אלאדי עלייה של כ-1300 מטר לקרחון טיול רגלי במשך כשלוש-ארבע שעות בחום ואנחנו בני 69 והזוג השני בני 74 ויהיה לנו קשה לעשות זאת המדריך גבי אמר לנו שכדאי שנוותר ואז מה שיצא שאותו יום התפנה מכל מה שתכננו . למחרת ביום שישי היינו אמורים לחזור לשבת לטביליסי ובדרך לבקר במערת הנטיפים פרומתאוס. שבת יום חפשי בטביליסי זוכרים בגלל היותינו דתיים. וביום ראשון ושני לטייל בגאורגיה המזרחית חבל קחתי ליומיים. ולחזור לטביליסי בערב וביום שלישי היום האחרון לטיולינו סיור בטביליסי. המדריך גבי הציע שבמקום זאת למחרת ניסע למערת הנטיפים פרומתאוס ומשם ניסע ללינה לצחלטובו מכיוון שהמלון כבר הוזמן וביום שישי ניסע לטביליסי ונגיע מוקדם יותר לעיר. אני ביקשתי לשנות את התכנית וכבר ביום חמישי לחזור לטבליסי ממסטיה להקדים את הסיור בעיר טביליסי מיום שלישי לאחר מכן, ליום שישי ולבטל את חבל קחתי ובמקום זאת לשנות את המסלול ולנסוע ביום ראשון בבוקר לבטומי עד יום שלישי גבי נענה מיד לבקשתינו דבר שהיה כרוך בסיבוך מכיוון שהיה צריך לשכנע את הנהג שיסע את המרחקים הגדולים האלה ולבטל את המלון שהוזמן לפני הטיול ב-צחלטובו מהיום להיום. להעביר את הלינה בטביליסי מיום שני בערב ולהקדימו ליום חמישי לבטל את המלון שהיינו אמורים לישון שני לילות בחבל קחתי ולהזמין מלון בבטומי. וכפי שכבר ציינתי גבי ללא כל היסוס הסכים לשנות את התכנית. מכאן אמשיך בתכנית כפי שבוצעה בפועל וכך גם יתבהר לכם יותר מה שכתבתי.

24/06/21 יום חמישי אחרי ארוחת בוקר נסיעה מ-מסטיה לטביליסי בדרך עצרנו בסכר אנגורי.

25/06/21 יום שישי אחרי ארוחת בוקר במלון יצאנו לסיור מודרך בטביליסי עיר הבירה של גאורגיה- אחת הערים העתיקות בעולם. העיר מאופיינת על ידי שילוב של אדריכלות האירופית ואסיאתית וקונטרסט של בנייה עתיקה ומבנים מודרניים. טיילנו בעיר העתיקה באזור המרחצאות התורכיים וברחובות עם הבתים והמרפסות המיוחדות בסמטאות השונות ובשעון שכל שעה עגולה מצלצל ונפתחת דלת ובובה דופקת על פעמון כמספר השעה ולאחר מכן נפתחת דלת נוספת ודמויות נוספות אשר הינם בובות במראה אנשי העיר מטיילות. עלינו ברכבל לתצפית מדהימה על העיר שם נמצאת אימא גאורגיה אשר ביד אחת מחזיקה כד יין ומקבלת את האורחים הבאים לדרוש בשלומם של תושבי העיר וביד השנייה מחזיקה חרב לאלה הבאים אל העיר להילחם בה. טיילנו בגשר השלום, ביקרנו בבית הכנסת הגדול של טביליסי ובבית הכנסת הספרדי בית רחל טיילנו בכיכר השחרור וכו' לאחר מכן עלינו ברכב לתצפית נוספת על העיר ממגדל הטלוויזיה.

26/06/21 יום שבת טביליסי יום חפשי (זוכרים אנו דתיים)

27/06/21 יום ראשון לאחר ארוחת בוקר נסיעה לבטומי ביקור בגן הבוטני, טיול לאורך החוף בטיילת, כיכר פיאצה שם היה גם מלוננו.

28/06/21 יום שני בטומי נסיעה למפל מנחונצטי, רכבל ארגו, פסל עלי ונינו, מגדל האלפבתי הגאורגי, מגדל צ'צה, כיכר אירופה , טיול לאורך השדרה המרכזית, מכיוון שהיינו ביום שני מופע דולפינים היה סגור. מכיוון שביום שני הינו סגור. בערב מזרקות מזמרות ורוקדות ומגדלים מוארים.

29/06/21 יום שלישי נסיעה לטביליסי בדרך ביקרנו במבצר פטרה, מערת נטיפים פרומתאוס הסיור הרגלי במערה לאורך 1400 מטר ועומק 80 מטר עולם דמיוני של דמויות נטיפים שנוצרו במשך אלפי שנים. בסוף הסיור שטים בספינה בתוך המנהרה וכאשר יוצאים מהמנהרה נוסעים באוטובוס למגרש החנייה. מכיוון שבביקור הקודם בבית הכנסת בקוטאיסי , בית הכנסת היה סגור שבנו אליו בתקווה שהפעם נמצא אותו פתוח אך גם הפעם היה סגור בהבדל אחד שהפעם החצר הייתה פתוחה ויכולנו להיכנס ולהציץ דרך החלונות אל תוככי שני בתי הכנסת. המשך נסיעה לטביליסי הגעה לשדה התעופה בטביליסי בשעה 19:30 המראה לישראל בשעה 22:30