טיול חלומי בפירנאים

תמונה ראשית עבור: טיול חלומי בפירנאים - תמונת קאבר
הרי הפירנאים היפים. צילום: רבקה קופלר

שנים רציתי לנסוע לפירנאים, על כך יעידו הודעות ישנות שלי כאן בפורומים. קראתי את תיאורי הטיולים וארבתי להזדמנות נאותה, עבורנו. איכשהו, תמיד צצו יעדים אחרים אליהם נסענו, איכשהו שנה אחר שנה בשידורי הטור דה פראנס בטלוויזיה, חיכיתי לימים האלה, בהם תחרות האופניים עוברת במעברי ההרים היפים של הפירנאים. בצרפת כמובן. כל שנה מחדש המראות הציתו את דמיוני אבל לא יכולתי לתאר לעצמי עד כמה המראות האלה, דרך מסך הטלוויזיה, הם כאין וכאפס לעומת המציאות.

פירנאים בזריחה

כך, כשהבחנו פתאום בלוח השנה המיוחד במועדי החגים של 2018, המאפשרים חופשה ארוכה עם מעט מאוד ימי חופש מהעבודה, החלטנו שזה עכשיו. זה הזמן. אלא שבמועד זה כבר היה מאוחר מדי לכרטיסים זולים לאזור הפירנאים. יש היום טיסות ישירות לבורדו והם מאפשרים טיול יפייפה לאזור. אנחנו הסתפקנו בכרטיסים לברצלונה, 450 יורו לאדם ונסיעה של שעתיים וחצי משדה התעופה ללינה הראשונה.

סנט ברטרנד

מירפואה

התכנון היה לטייל רק בפירנאים הצרפתיים. לעקוב אחר הכבישים היפים של מדוושי הטור דה פראנס. אבל ידעתי שזה לא יספיק לי. אז חיפשתי כפרים יפים. רציתי מלונות ליד נחל או אגם, טיולים של אחר הצהריים, איטיים כאלה, ליד מקורות המים, למצוא את המסעדות המקומיות, את החנויות הקטנות, את האנשים הקבועים ברחובות.

ווילפרנש

הלינה הראשונה שלנו היתה באקס לה טרמס (Ax-les-Thermes), והיא ענתה על כל מה שחלמתי – נחל שוצף מתחת לחלון חדרי, עם רעשים מונוטוניים שהפריעו למתארחים אחרים אבל לי הם קסמו, עם מרחצאות טרמיים בעיר ובקירבה טובה לאתרים שרציתי לראות.

קירבה טובה בשבילי זה גם שעתיים נסיעה, בתנאי שהדרך יפה, והו!!! הדרכים היו יפייפיות כולן! אבל מה, חלק מהכבישים היו יפים עוד יותר. הם היו יפים כל כך שהחלטתי לאגוד אותם בקובץ מיוחד – הכבישים היפים ביותר בקובץ מיוחד להורדה כאן.

מעבר הרים בפירנאים

גולת הכותרת של החלק הזה בטיול (הפירנאים המזרחיים) היתה ללא ספק מערת האדם הקדמון. (NIAUX) שנים חלמתי לראות ממש מערה כזו, לדעתי אף יותר שנים מחלום הפירנאים. בשנים האלה הספקתי להיות באתר אחד דומה, באלטה שבצפון נורבגיה, אבל המערה הזו עלתה על כל מה שחלמתי, היות והיא עתיקה הרבה יותר, והיות והציורים בה מדהימים, במובן הראשוני של המילה, בדיוק שלהם, באופן שבו הם מנצלים את פני השטח של קיר המערה כדי להבליט את גופי החיות המצויירות ובגלל שזכינו להדרכה נהדרת במערה עצמה. בתוך המערה אסור לצלם, אבל הנוף הנשקף מלמעלה נהדר:

הנוף ממערת ניו

כדאי להזמין מראש כרטיסים למערה, יש סיור אחד ביום באנגלית ורק 20 אנשים מורשים להכנס.

אל הלינה השניה שלנו עברנו ביום טיול ארוך שעבר דרך שני מעברי הרים גדולים קול דה אספין (Col d'Aspin) וטורמלה (col du tourmalet), ועוד הרבה קטנים. לשמחתנו היה לנו יום שמשי נהדר עם ראות טובה, כך שהספקנו כל מה שתכננו. בתכנון המקורי התכוונו להגיע ללינה בארג'לס (Argelès-Gazost) דרך הכבישים היפים ולנסוע במיוחד למחר לפיק דו מידי (Pic du Midi de Bigorre) על מנת לעלות עם הרכבל לתצפית. אלא שיום שמשי יפה כמו שהיה לנו היה נדיר ולכן, כשהגענו לחניית הרכבל החלטנו לעלות. החלטה זו התגלתה כמוצלחת מאוד ואפשר לראות בתמונות עד כמה.

Pic du Midi de Bigorre

טיילנו כאן, באזור של הפירנאים המרכזיים, כמה טיולים רגליים יפייפיים. שפע המים בכל מקום הפתיע שימח אותנו, פגשנו הרבה עדרי פרות, צאן, סוסים וחמורים. אין לתאר את ההתרגשות כשפוגשים חיות בית מטיילות חופשי בטבע! הפתעה נוספת היתה הפריחה – הייתי בטוחה שהעונה הזו נטולת פרחים, אבל טעיתי. פגשנו משטחי כרכומים יפייפים ועוד מיני פרחים שאני לא מכירה את שמם.

המלון שהזמנו בארג'לס היה נחמד, ואין לי מילה רעה על העיירה עצמה, אלא שבשלב זה כבר היינו מאוהבים בלינה הקודמת וההשוואה המתבקשת צפה ועלתה כל הזמן. אין ספק שאהבנו יותר את אקס. גם כאן מצאנו את החנויות הקטנות החמודות ואכלנו בשתי מסעדות מעולות.

ארג'לס

שתי הלינות האלה היו מוזמנות מראש בקפידה. עברנו על אין סוף רשימות ותיאורים עד שבחרנו. את ארבעת הימים האחרונים השארנו ללא תכנון. החלטנו להחליט תוך כדי הטיול. להשאיר זמן להשלמות. אלא ששמונת הימים האלה היו כל כך נדיבים איתנו, מזג האוויר היה בהיר ושמשי, כמות המים היתה יפה, הכבישים נעימים שאנחנו הספקנו את כל מה שתכננו במנוחה וברוגע, בלי לרוץ אחרי אטרקציות. (למי שבכל זאת מעוניין בהם ראינו לאורך כל הדרך אטרקציות מכל הסוגים).

אגם גוב

סוס בפירנאים

החלטנו שאנחנו רוצים לראות גם את הצד הספרדי של הפירנאים ואת הצד המערבי של צרפת השארנו לטיול אחר. הזמנו מלון דרך בוקינג בעיירה ביילה, המרוחקת כ80 ק"מ מארג'לס, אבל בבוקר כשקמנו, החלטנו שאנחנו רוצים פרידה יותר מכובדת מההרים הצרפתיים ועל כן נסענו בדרכים עקיפות, חצי יום ורק בצהריים הגענו לביילה. כבר כשעברנו את הגבול ניתן היה להבחין בהבדלים.

החלק הזה של הטיול היה בסימן ביקור בעיירות ובכפרים. פגשנו את כפרי הצפחה היפים והעתיקים, אפילו ביקרנו בכפר אחד נשוט אך מטופח להפליא! טיילנו טיולי דגימה בעמק ארן (Val d'Aran) ובשמורת אייגואסטורטס (Parc nacional d'Aigüestortes). מעט מדי למקומות כל כך יפים. הרגשנו שצריך להקדיש למקומות האלה עוד טיול...

כפרי צפחה

כרכום

ביום האחרון נסענו מזרחה דרך כביש 260 היפייפה. הנסיעה הזו הפכה לטיול של יום, כשהטיסה שלנו למעשה היתה רק בלילה.

כאוהבי מפות, אנחנו מעדיפים תמיד את השימוש במפות רגילות, לפרוס אותן ולבחור נתיב יפה. וכך נסענו כל הטיול כשאנחנו בוחרים כבישים לפי יופיים, הסימון “הירוק” שלהם על המפה (סימן שהם יפים במיוחד). בסוף כשהיינו צריכים להגיע לשדה התעופה, הפעלנו את תוכנת הניווט והרגשנו שאלמלא עשינו זאת, לא היינו צולחים את המחלפים הרבים בדרך לטרמינל….

שמורת אייגואסטורטס

הסיכום שלי: שדה התעופה ברצלונה מתאים מאוד להתחלת טיול בפירנאים המזרחיים, בצרפת. צריך מספיק זמן לטיול נינוח, ולא לרוץ אחרי הספק. בעיניי, ישיבה על גדת אגם או נחל, הליכה בשביל לא מתוכנן, אחר צהריים בחברת סוסים באחו – הם מתכון לטיול מהנה ביותר.

בואו לבקר אותי בבלוג הטיולים שלי “אוספת אוצרות”

כאן כתבתי באריכות על ארבעת הימים האחרונים שלנו בפירנאים הספרדיים

רוצה לעקוב אחר הבלוג של רבקה.ק.?