טיול בברלין - האורבניות הקסומה של פרנצלאואר ברג

ברלין היא עיר מרתקת, זו עיר גדולה ומתפתחת, שברחובותיה נסתרות פינות המשלבות זה לצד זה חדש וישן. ברלין מחולקת ל"שכונות" המובחנות עדיין על פי החלוקה ההיסטורית הגדולה יותר של מזרח ומערב. בין השאר, ישנה שכונת Charlottenburg המערבית והיפה, ה-Mitte גדוש ההסטוריה והבוהמייני, Fridrichshine המתעורר, Kroizberg הצבעונית ויש את שכונת פרנצלאואר ברג, שהיא אחד האזורים הטרנדיים והמעניינים ביותר הקיימים כיום בעיר.
אוריאן קנטי, Berliner Home
תמונה ראשית עבור: טיול בברלין - האורבניות הקסומה של פרנצלאואר ברג
© איתמר ברק

רקע על שכונת פרנצלאואר ברג

בשכונת פרנצלאואר ברג (Prenzlauer berg), אחד האזורים המתפתחים והטרנדיים ביותר בברלין של היום, יש משהו, שאין באף שכונה אחרת בעיר. בתחילת דרכה, שימשה השכונה כמקום מושבם של אנשי מעמד הפועלים ובימי השליטה הסובייטית היתה שכונה זו מקום מושבם של אנשי הרוח והאומנות. בתקופת מלחמת העולם השניה, בנייניה כמעט לא ניזוקו ונשארו שלמים ברובם. מכיוון שהשכונה היתה ממוקמת קרוב לחומת ברלין, שהפרידה בין מזרח למערב העיר, עם נפילתה בשנות ה-90 של המאה הקודמת, היא היתה מהראשונות אליה "פלשו" צעירים מהמערב. כל אלה יצרו תערובת מרתקת של מזרח ומערב, מחודש וישן. המיזוג המעניין שיש בשכונה זו מייצג, לתחושתי, את תמצית ברלין העכשווית. בניגוד לשכונות מזרחיות יותר בברלין, בפרנצלאואר ברג נעים ונוח להסתובב בכל שעות היום והלילה. זה זמן רב שהשכונה היא מחוזם של הצעירים. תושביה מורכבים ממשפחות צעירות עם ילדים שהגיעו מכל רחבי ברלין, לצד תושבי המזרח המקוריים. בלי או עם קשר, זהו, ללא, ספק מרכז הבילויים והאטרקציות הצעירות של העיר.

פרנצלאואר ברג, צילום: איתמר ברקפרנצלאואר ברג, צילום: איתמר ברק

למבקרים בברלין מומלץ להתמקם במרכז פרנצלאואר ברג, באזור הסובב את Kasttanianalle, ה-Mauerpark או Schonhauser Alle ואת הימים מומלץ לבלות במעבר מבית קפה אחד למשנהו, עצירה בחנויות בוטיק קטנות לשופינג, לשטוף את העיניים בחנויות רהיטים המתמחות ביד שניה ובסגנון רטרו, לחזק ב-H&M מקומי (כי הרי זה לא אותו דבר), לנוח עד הערב ואז לצאת לאכול במסעדה מעולה ולעבור לשתות או לפזז במועדון והכל שיהיה כמה שיותר “מעבר לפינה”.

מקומות מומלצים לביקור בשכונה

באזור הצפוני של השכונה חובה לעבור באזור המקיף את כנסיית גת השמנים, הממוקמת על פינת רחוב Stargarder, ממש ליד Schonhauser alle וכיכר Helmholtzplatz. הרבה מדריכי תיירות משווים את האזור הזה, על הרחובות הקטנים שלו, היפים והמאירים, לרובעים בפריז. לא נותר לי אלא להסכים. זה המקום לשוטט. הרחובות שקטים, מלאים בחנויות בוטיק קטנות מסעדות ובתי קפה.

לא רחוק מהכנסיה, ברחוב Stargarder מיד אחרי הפניה מ-Schönhauser alle מצד שמאל, אפשר למצוא את המסעדה הויאטנמית Hon Hoa. זו מסעדה זולה, טובה ומהירה. בצהריים היא לרוב מלאה וצריך לקחת בחשבון זמן המתנה. בינתיים אפשר לבהות בחנויות הרהיטים הצבעוניות לאורך הרחוב. רובן מתמחות בריהוט מזרח גרמני משנות ה-60-80. אלה לא חנויות של מציאות, אבל מבחר הפריטים המיוחדים בהן מרשים.

בהמשך הרחוב, ב-Stargarderst. 16, אפשר למצוא מעדניה איטלקית מיוחדת - Signore Batistin, בה ניתן למצוא מגוון רב של גבינות, נקניקים, יין, רטבים, פסטות ועוד. אפשר לאכול שם, כמובן, ואפשר להיעזר במוכרות הזקנות והחביבות, להצטייד במעדנים ויין, לקנות לחם במאפיה ליד ולצעוד בשמחה לכיכר Helmholplaz. בהנחה שהיום הוא שמשי, אפשר לשבת בכיכר המופלאה והירוקה הזו. אם ישבתם הרבה וכבר ערב, אפשר להכנס לקפה -בר Kaffee Bar Klub Wohnzimmer, שנמצא על אחת מפינות הכיכר, אשר שם לו למטרה לשמר את האווירה והתרבות של מזרח ברלין. במקום מוגש אוכל אורגני ברובו, קפה ובירה, בתוך תערובת אקלקטית של ריהוט ופינות ישיבה מכל הסוגים ועל רקע של מוסיקה מקומית. הוא פתוח כמובן גם בבוקר ובצהריים, אבל, לטעמי, הקסם האמיתי שלו קורה בערב, אז כמו בקסם חוזרים המבלים אחורה בזמן, לתקופות אחרות. לא רחוק משם, ברחוב Raumer srt 40, ישנו בית קפה-מעדניה מקסים המגיש ארוחות בוקר, מאפים ועוגות הנאפים כולם במקום. הבעלים חייכניים ולבביים, החלל בפנים מעניין ונעים ואם זהו יום שמש אפשר לשבת גם בחוץ.

עכשיו כבר התקרבנו ל-Kastanianalle. אם לא הוצאתם את כל הממון בחנויות הבוטיק ברחובות הקטנים סביב Helmholplaz ,רחוב Kastanianalle הוא המקום לקניות. לא, פה זה לא H&M ולא אף אחד מהמותגים. פה אפשר למצוא חנויות שהקונספט שלהם צעיר, נועז ומגניב. הרחוב גדוש אנשים, בתי קפה ומסעדות, חנויות של מוצרים ובגדים יד שניה וכל מה שגורם להכנס ולצאת הלוך וחזור מחנות לחנות.

על רחוב Schönhauser alle יש מתחם של מבשלת בירה לשעבר. מעבר לשערי הכניסה מתגלה עיר קטנה של מועדוני לילה. במתחם פועלים מועדונים שונים, כל אחד בסגנון אחר. אפשר למצוא פה ברים אופנתיים, מועדוני ריקודים מטכנו ועד סלסה. המקום פועל עד השעות הקטנות של הלילה. בקייץ הוא חגיגה שלמה כשהכל יושבים בחוץ ובחורף, לקראת הכריסטמס, ממוקם פה השוק המופלא של החג.

כמו בערים אחרות באירופה, גם בברלין יום ראשון הוא יום השוק ואפשר למצוא בה המון שווקים נפלאים. המרתק והססגוני ביותר, לטעמי, הוא השוק המתקיים ב-Mauerpark שבפרנצלאואר ברג. זהו פארק גדול וירוק המקבץ אליו בכל יום ראשון החל משעות הבוקר המוקדמות סוחרי עתיקות ורוכלים הפורסים את מרכולתם על הרצפה: רהיטים, בגדים, אופניים, כלי בית ועוד. אפשר להצטייד בקפה ממשאית הקפה שעומדת בשולי השוק ולשוטט בסמטאות העמוסות. כשמתעייפים והבטן מקרקרת, מחכה במרכז השוק מתחם של דוכני אוכל ושתיה מגוון וטעים. בקיץ יש גם הופעות מוסיקה, רצפת המתחם מתכסה בחול והופכת את המקום למקבילה הקרובה ביותר לשפת הים. בצד השני של הפארק אפשר למצוא את -Stadien/Hallen, Max-Schmeling-Hall – זהו היכל ספורט, שבו מתקיימות רוב ההופעות הגדולות של אמנים בברלין. שווה להתעדכן אם במקרה יש הופעות בתקופת השהייה. מצידו הזה של הפארק אפשר למצוא עוד המון מסעדות, אחת מהן' “The Bird”, היא מסעדת המבורגרים מומלצת, שנוסדה על ידי ניו-יורקרים ומקדשת את המאכל האמריקאי.

לא רחוק מכאן, על הרחוב הראשי Schonhauser alle ישנו מרכז הקניות Schönhauser Allee Arcaden. פה אפשר למצוא את כל המותגים הנפוצים באירופה, כך שאם חסר עדיין עוד משהו לגרדרובה זה בהחלט המקום. ממש מול מרכז הקניות, בין דוכני האוכל הרבים של רחוב Schönhauser alle , ניצב במספר 116 אחד מצטיין - Pizza Brot, פיצריה איטלקית זולה ומצויינת. האהובה עלי היא זו שגדושה בעלי רוקט. אזור זה של ברלין מלא בבתי קולנוע והאוירה בו בהחלט מזמינה להכנס לסרט. צריך רק לזכור שסרטי הקולנוע בגרמניה מדובבים, ואם אתם לא דוברי גרמנית, צפויה לכם חווית צפייה קצת אחרת.

להכיר את פרנצלאואר ברג באופניים

את השיטוט ברחבי השכונה אפשר כמובן לעשות ברגל ומומלץ גם באופניים, כלי התחבורה הנפוץ בקרב המקומיים. ברלין על אופניים זו חוויה בפני עצמה, שתעצים כל חוויה אורבנית רגילה. העיר כולה מרושתת בשבילי אופניים נוחים והיכן שאין שבילים, הרחובות רחבים ונינוחים והנסיעה בהם קלה. בכל רחבי העיר פזורים זוגות אופניים להשכרה, עליהם משלמים עם כרטיס אשראי. אוספים אותם בנקודות שונות בעיר ומשאירים אותם היכן שרוצים. הם מצויידים ב-GPS ובמספר כרטיס האשראי כך שלהרחיק מהעין זה לא משתלם, אבל זה בפרוש נוח וזמין. פרט לאלה, יש גם הרבה חנויות להשכרת אופניים. בפרנצלאואר ברג אפשר למצוא אחת גדולה- Giant- Bike store Berlin, הנמצאת ברחוב 134 Schönhauser Allee. אחרות יש ב- Kopenhagener Strasse, או ב- Kastanienallee, מחיר שכירות נע סביב ה-10 יורו ליום. כל זה הוא רק חלק קטן בשכונה הגדולה והמקסימה הזו וקטן עוד יותר בעיר ברלין.

הכתבה באדיבות אוריין קנטי בעלת Berliner Home – דירות נופש בברלין berlinerhome.com