כיליד חג המולד (25 בדצמבר) היה לי רצון מזה שנים רבות, לחגוג יום הולדת בחו"ל, במקום בו ניתן לחוות את אווירת השנה האזרחית החדשה עם אורות, עצי, שווקי וחגיגות כריסטמס. אלא שכרואה חשבון, דווקא חודש דצמבר ובעיקר סיימו, הם תקופה של ימי עבודה ארוכים ומאומצים, שאמורים לסכם שנת עבודה שלמה. בתחילת חודש דצמבר 2019, תוך כדי שיטוט באינטרנט, צדה את עייני פרסומת של אל על, על כרטיס טיסה חינם למגוון יעדים, לילידי דצמבר (שמחזיקים כרטיס פלייקארד), ברכישת כרטיס טיסה אחד במחיר מלא. זה היה יותר מרמז עבורי שהשנה, בתחילת שנתי החמישים, הגיע הזמן להגשים את החלום. אומנם בכריסטמס, לא אוכל להיות בחו"ל בגלל אילוצי העבודה, אבל בהחלט אפשרי לטוס מיד עם תחילת השנה האזרחית החדשה. ממגוון היעדים, אליו היה המבצע, צדה את עייני וינה בה לא הייתי למעלה מ- 30 שנים, וידועה ביופיה, אורותיה ושווקיה, במיוחד בתקופה זו של השנה. חיפוש מידע מהיר באינטרנט העלה שעד לתאריך 6 בינואר, העיר עדיין מוארת לגמרי, וחלק ניכר משווקי השנה החדשה עדיין פועלים. חיפוש בלוח הטיסות של אל על העלה טיסה לוינה ביום שישי 3/1 בינואר, וחזרה ממנה ביום שני 6/1, בשעות נוחות מאוד ובמחיר סביר מאוד, כך שגם הכרטיס עליו אנחנו צריכים לשלם, הוא במחיר נמוך יחסית, בטח בטיסה סדירה של אל על שכוללת מטען ואוכל על המטוס. שיחה קצרה עם נציגת אל על, ויש לנו כרטיסי טיסה כשלושה שבועות לפני מועד הטיסה. מיד לאחר מכן, בדקתי את אפשרויות הלינה השונות בעיר. היה לי חשוב שהמלון יהיה מרכזי ככל האפשר, על מנת לנצל את ימי השהייה שלנו בוינה, בצורה היעילה ביותר. חיפוש אפשרויות לינה במלונות טובים ומרכזיים בוינה, העלה שמלון LE MERIDIEN, ממוקם ממש מול האופרה של וינה, במרחק הליכה קצר מכל האטרקציות של מרכז העיר, המלון איכותי מאוד והמחיר סביר לתקציב שיעדתי למלון. את ההזמנה ביצעתי לאחר סקר מחירים בטריוואגו, מאתר BOOKING.COM.

אז טיסות ומלון יש, עכשיו צריך לבנות את המסלולים לכל אחד מימי הטיול. בד"כ אני בונה את מסלולי הטיולים, חודשים מראש, אבל הפעם הטיסה הוזמנה כאמור זמן קצר לפני מועדה, ואני מוצא את עצמי מכין את מסלולי טיול זה בתוך שלושה שבועות. את מרבית המידע לגבי וינה ואפשרויותיה בתקופה זו הוצאתי כרגיל מקבוצות FACEBOOK אליהן נרשמתי, מאתר "למטייל", משיטוט ב- GOOGLE, וכמובן הכנת מסלולי ההליכה והטיול ב- GOOGLE MAPS.

במהלך השבוע שלפני הטיול עקבתי אחרי מזג האוויר באתרי האינטרנט השונים, והצפי היה לטמפרטורות סביב ה- 0 מעלות, ללא גשם במהלך ימי הטיול, וכך הגענו ליום הטיול.

יום שישי 3/1 – טיסה לוינה וטיול רגלי מקיף באיזור העיר העתיקה ובית העיריה

יצאנו מהבית בשעה 03:45 לפנות בוקר לשדה התעופה, ובשעה 06:45, הטיסה המריאה כמתוכנן. נחתנו בוינה מעט לפני השעה 09:00, כרבע שעה לפני הזמן המתוכנן, לתוךערפל מוחלט, כך שניתן היה לראות למרחק של מטרים בודדים בלבד.

הערפל הסמיך עם נחיתתנו בוינה

ביקורת הדרכונים ואיסוף המזוודות הסתיימו בתוך זמן קצר, ונתנאל אותו הזמנתי מראש להסיע אותנו לעיר, כבר המתין לנו באולם הנוסעים. גם כשיצאנו לעיר היה ערפל כבד, אך הדבר לא הפריע לתנועה על הכביש וכעבור כעשרים דקות, עוד לפני 10:30 בבוקר, כבר הגענו למלון. בכניסה למלון היה שיח סנטה שקידם את פנינו. ממש מקסים!

בזכות כך שהודעתי למלון שאני חוגג את יום הולדתי במלון, שידרגו לנו את החדר לחדר מרווח ומקסים בקומה השמינית של המלון עם נוף לכיוון ארמון הופבורג. בכלל המלון היה מעולה ומפנק במהלך כל השהייה בו. היה לנו בחדר מיני בר עם משקאות לשימוש חופשי, ערכת קפה וחלב, אמבטיה ומקלחת עם זרמים בשלושה מפלסים לעיסוי גב, מכשיר WIFI נייד איתו יכולנו להסתובב ברחבי העיר ולגלוש באינטרנט מבלי להשתמש בחבילת הגלישה שהזמנו מראש מהארץ, ארוחת הבוקר היתה עשירה מאוד, משביעה ובאיכות גבוהה, וכל עובדי המלון היו אדיבים מאוד.

החדר המקסים בקומה השמינית של מלון לה מרידיאן, ונוף ארמון הופבורג מחלונותיו.

מאחר והחדר לא היה מוכן עדיין בשעת בוקר מוקדמת זו, יצאנו לטיול ראשון באזור הסמוך של העיר העתיקה של וינה. יצאנו מהמלון לכיוון בניין האופרה מרחק שתי דקות הליכה מהמלון, ומשם לאנדרטה לנפגעי הגזענות עם פסל היהודי הקורע לנקות את הרחוב עם מברשת, קפה מוצארט הצמוד לאנדרטה, קפה גסטנר עם הפפיון המקסים המעטר את הבניין, והתחלנו לצעוד בקרטנרסטראט, הרחוב הראשי של העיר העתיקה המוביל לקתדרלת סטפן הקדוש. הערפל החל להתפזר אט אט, אבל היה קור מקפיא (בדיעבד הסתבר לנו שהטמפרטורות באותו יום היו בין מינוס 3 בשיא ה"חום" לבין מינוס 7מעלות בשיא הקור). עוד לפני ההגעה לקתדרלה עצרנו בקניון סטפל ועלינו לסקיי קפה, בו שתינו קפה חם, ואני גם הזמנתי שטרודל תפוחים חמים ומעולה. מבית הקפה יש נוף מקסים של האזור ושל הקתדרלה שנמצאת ממש עשרות מטרים בודדים ממנו, ואני בהחלט ממליץ לעלות אליו. יצאנו מבית הקפה לקראת השעה 11:45, לכיוון שעון אנקר, שפעיל מידי יום בשעה 12:00 בדיוק, וכל דמויותיו חולפות בזו אחר זו לקול פעמונים ומוסיקה קלאסית מקסימה.

12:00 בצהריים בשעון אנקר

הצפיה בפעילות השעון היתה נחמדה, ולאחר מספר דקות המשכנו הלאה בסיורנו. נכנסנו למסעדת לוג'ק הצמודה, שהיא מסעדת האחות החדשה יחסית, של "פיגלמלור" הידועה, וסעדנו לראשונה שניצל וינאי מעולה עם בירת הבית טעימה, מתוצרת עצמית שלהם.

ארוחת הצהריים במסעדת לוג'ק המעולה (מסעדת האחות של פיגלמולר).

המשכנו להסתובב באזור מרכז העיר העתיקה ובחנויותיו, בהן לא קנינו דברים רבים, אלא בעיקר מזכרות ושוקולדים, ולקראת השעה 14:00, הודיעו לי מהמלון שהחדר שלנו מוכן, וחזרנו אליו למנוחת צהריים.

לקראת שעה 17:30, יצאנו מהמלון לסיור ערב. השמש כבר שקעה, אבל במקום חושך, קיבלנו מחזה מרהיב של כל איזור המלון והמלון עצמו, מוארים בתאורת השנה החדשה. הלכנו לככר מריה תרזה הסמוכה, בה נערך שוק ססגוני ומקסים של השנה החדשה, עם דוכני אוכל, מרקים, יין ושתיה חמה, גבינות, מזכרות והמון תאורה ססגונית. ממש מיוחד וצבעוני.

מלון לה מרידיאן והרחוב עם הקישוטים והתאורה המקסימים

שוק השנה החדשה בככר מריה תרזה – חגיגה לעיניים.

מהככר המשכנו לצעוד על שדרת אופרנרינג לככר העיריה, מרחק דקות הליכה בדדות. השוק בככר העיריה (רטהאוס) כבר לא היה פעיל, אבל המקום היה עמוס במאות אנשים שהחליקו על מסלול הקרח שבמקום, וגם ככר זו היתה מוארת מאוד וססגונית. אני לא סובל מקור בד"כ, וגם דאגתי מראש להתעטף במעיל עבה וגרביים טרמיות, אבל הקור (כמינוס שבע מעלות) היה מקפיא ממש, במיוחד באזור הפנים החשוף.

בניין העיריה (רטהואס) והרחבה הסמוכה לו.

המשכנו לקפה לנדמן הסמוך, ולאחר המתנה של כעשר דקות בתור קיבלנו שולחן. אכלתי מרק גולש עשיר, חם ומעולה ולקינוח שטרודל תפוחים שהיה הרבה פחות טעים מהשטרודל שאכלתי בצהריים בסקיי קפה.

קפה לנדמן המואר ומזנון המתוקים שלו.

לאחר ארוחת הערב, המשכנו להסתובב באזור העיר העתיקה בו כבר היינו בצהריים, אבל שוב הכל היה נראה שונה בתאורת הלילה היפה של הכריסמס והשנה החדשה.

מרכז העיר העתיקה וקרטנר שטראט בלילה – חגיגה לעיניים, כבר אמרתי?…

יום שבת 4/1 – נאשמרקט, רחוב מריהילפר וכארמן בפולקסאופר

קמנו לארוחת בוקר מעולה ראשונה במלון, ולאחריה לקראת שעה 10:00 יצאנו לנאשמרקט הסמוך. מזג האוויר היה פחות קר מאתמול והיה טפטוף שמידי פעם התגבר לגשם קל. למזלנו, הגשם לא היה חזק, ואיפשר טיול בשוק כאשר רק מידי פעם נאלצנו לפתוח מטריות. השוק נחמד עם המון דוכני פירות וירקות, דגים, תבלינים, מזכרות, מסעדות ובתי קפה. בהמשכו נערך שוק פשפשים שלמיטב ידיעתי, פעיל ביום שבת בלבד.

נשמארקט

מקצה השוק הלכנו מרחק של כעשר דקות לרחוב מריהילפר, רחוב הקניות הראשי של וינה. היתה כבר תקופת "סיילים", ומצאנו כמות יפה ונכבדה של קניות במחירים זולים יחסית, בעיקר לילדים. סה"כ היינו ברחוב מריהילפר כארבע שעות, בסיומן חזרנו למלון לארוחה קלה בלובי ולמנוחה. בשעה 18:15 יצאנו מהמלון בדרכנו לפולקסאופר, אליו הזמנתי כרטיסים לאופרה כארמן בשעה 19:00. בגלל שכאמור הזמנת והכנת הטיול נעשו ממש שבועות בודדים לפני הטיול, כבר לא נותרו כרטיסים לאופרה בבית האופרה הגדול, ולכן הזמנתי כרטיסים לפולקסאופר, מה גם שכארמן היא אחת האופרות הטובות והמוכרות. מבנה בית אופרה זה, פחות גדול כמובן מבית האופרה עצמו, אבל עדיין היתה חוויה מיוחדת לחוות אופרה בוינה. הבעיה היתה שהאופרה היתה בגרמנית, וגם התרגום הסימולטני היה בגרמנית, ולא באנגלית. בשל כך, החלטנו לצאת מהמופע עוד לפני סיומו, וחזרנו לאזור המלון. אכלנו ארוחת ערב במסעדת המבורגרים טובה הצמודה למלון, ונפשכנו אל המיטה.

כארמן בפולקסאופר

יום ראשון 5/1 – ארמון שנברון, מוזיאון מוצארט ופארק פרטר

אחרי ארוחת הבוקר המעולה במלון, יצאנו לארמון שיינברון. משלושת הארמונות שבוינה (שיינברון, הופבורג ובלוודר), בחרתי לטייל בארמון זה, בו יש מספר סוגי סיורים, שוק שנה חדשה, גנים יפים וסדנת שטרודל נחמדה בבית הקפה של הארמון. את כרטיסי הכניסה לארמון הזמנתי מראש באתר האינטרנט של הארמון, על מנת להימנע מעמידה בתור לרכישת כרטיסים. שהינו כשעה וחצי בארמון ובגנים המקסימים. בגלל הקור העז, לא הלכנו עד לגבעה שמול הארמון, אלא רק הסתפקנו בטיול בחלק הגנים הקרוב לארמון ובמפרסת הצופה לגנים.

ארמון וגני שיינברון

מהארמון לקחנו מטרו לתחנת שוודנפלאץ שעל תעלת הדנובה, טיילנו קצת לאורך הגדה, ומשם הלכנו מרחק של כעשר דקות הליכה בין הסמטאות לבית ומוזיאון מוצארט. הסיור בבית היה נחמד, אבל מעט מאכזב כיוון שלמשל ציפינו לראות שם את הפסנתר שלו (שלא היה), וגם ההסברים במכשיר האודיו שקיבלנו היו מעט טכניים.

בית ומוזיאון מוצארט

מבית מוצארט המשכנו ליד הקתדרלה לסניף סטארבקס הצמוד לקפה חם וטעים, ומשם שוב דרך קרטנרשטראט למנוחה במלון. הכל כך קרוב במרכז וינה וכמובן למלון, שפרט לנסיעה לארמון שיינבון וחזרה ממנו, התניידנו ברגל לכל המקומות במרכז העיר.

קרטנרשטראט

לאחר המנוחה, לקחנו מטרו לתחנת פראטר ובילינו כשעה וחצי מהנות בין מתקני הפארק ודוכני שוק השנה החדשה שעדיין פעל שם, וכמובן שעלינו לסיבוב על הגלגל הענק.

פארק פרטר המקסים והנוף מהגלגל הענק

מפראטר חזרנו לאיזור מרכז העיר, והתכנון שלי היה לאכול ארוחת ערב בקפה סנטראל הידוע. התור הארוך מאוד מחוץ למסעדה בשילוב הקור המקפיא, גרמו לנו לוותר על הרעיון, ונכסנו למסעדת ופיאנו הסמוכה לארוחה טעימה של מרק עגבניות סמיך וחם, פסטות וסלטים. משם המשכנו ברגל לאורך ארמון הופבורג למלון.

יום שני 6/1 - נסיעה לשדה התעופה וטיסה לארץ

לאחר השקמה שעה 06:00, וארוחת בוקר מעולה נוספת במלון (חדר האוכל נפתח בשעה 06:30), יצאנו עם ההסעה שהזמנו מראש לשדה התעופה. בצ'ק אין לטיסה הסתבר לנו ששדרגו לנו את המקומות על המטוס, ואנחנו יושבים בשורה ראשונה שאחרי המחלקה הראשונה, עם יםםםם של מקום לרגליים ובכלל מרחב תנועה מוגדל ביותר. איזה כיף! בשעה 10:40, כמעט כמתוכנן הטיסה המריאה, ולקראת שעה 15:00 נחתנו בבן גוריון, וסיימנו את הטיול המקסים שלנו בוינה המוארת והקפואה.

הדגשים שלי לטיול בוינה:

1. תקופת הטיול בוינה – העיר ממש לבשה חג והיתה ססגונית בצורה מיוחדת בזכות אורות ושווקי הכריסטמס והשנה החדשה. טיול בעיר בתקופה זו שונה ומיוחד, מאשר בשאר השנה.
  2. מזג האוויר – מתקשר גם לתקופת הטיול. וינה היתה קפואה מקור בימי הטיול שלנו, ובהחלט מומלץ לשקול שימוש בגרביים, מכנסיים וגופיות טרמיות (מי שלא סובל מקור, יתכן שיכול להימנע גם משימוש בפריטים אלה) וכמובן מעיל מחמם.
  3. מיקום המלון – וינה מחולקת ל- 23 רובעים. רובע 1 הוא הרובע המרכזי ובו נמצאת העיר העתיקה של העיר ומרבית האטרקציות לתיירים. אנחנו בחרנו במלון ברובע זה, והיה בכך יתרון גדול בזמן וביעילות של הטיול מעבר לכך שמלון לה מרידיאן עצמו בו שהינו, היה מפואר, מהנה ומפנק.
  4. אופרה/קונצרטים, ארמונות ומוזיאונים – וינה מלאה בכאלה. מבחינתנו "טעמנו" אחד מכל אחד והיה נחמד וכיפי.
  5. קניות – שוב מתקשר גם לתקופת השנה. בתחילת ינואר היו סיילים מצויינים ברחוב מריהילפר, ויצאנו משם עם קניות טובות ובמחירים סבירים. המחרים בחנויות במרכז העיר היו יקרים יחסית. לקניון SCS ופריימרק לא הגענו.
  6. תחבורה בעיר – בגלל מיקום המלון לא הזדקקנו לשימוש רב בתחבורה. במקרים בהם השתמשנו בתחבורה הציבורית היא היתה יעילה ומהירה. יש בעיר גם מספר אפשרויות לאוטובוסי תיירים עם מסלולים שונים.

זו היתה וינה שלנו במשך שלושה ימים מוארים, מקסימים וקפואים בתחילת חודש ינואר 2020.