מינכן

תמונה ראשית עבור: מינכן - תמונת קאבר
מדרחוב סנדלינגר במינכן. צילום: רבקה קופלר

מינכן היא עיר יפה, בעלת הסטוריה ארוכת שנים, מעניינת כיעד לטיול ולא רק כתחנת מעבר ליער השחור או לטירול. נסענו באוקטובר לטיול זוגי בבוואריה וקצת טירול, מתוכם חמישה לילות ראשונים במינכן, יום אחד נסיעה הלוך ושוב ממינכן לרגנסבורג. כאן אספר על החלק של מינכן.

kaufinger strasse

העונה
תאריך הטיול נבחר לחופשת סוכות, שהשנה אירעה בחודש אוקטובר. אני מדגישה את התאריך כי השלכת היתה בשיאה והיא צבעה את הטיול כולו בגוונים רבים ורומנטיים. מדרכות העיר ובעיקר הגנים היו מלאים בעלים יבשים, חורקים כאלה שנותנים תחושת סתיו אירופי. הקיסוס המאדים טיפס על קירות הבתים ותמיד נמצאו התיירים שיצלמו אותו מכל הצדדים, חלק מהעצים בפארקים מצהיבים, חלק בצבעי ברונזה.

קיסוס מאדים

מינכן היא עיר יפה, עשירה בתרבות, במרחבים עצומים של ירוק, אפשר לבלות בה בקלות שבוע ולהשאיר עוד הפתעות לפעם הבאה. אני אנסה לספר מעט ממה שהספקנו לעשות – ספוילר: הרבה מהתכנונים נשארו על הנייר.

הטיסה

טיסת טואי פליי ניקנתה הרבה חודשים מראש. הכרטיס היה זול משמעותית למחירו בשנים האחרונות בכל החברות, אלא שחודש אחרי שנקנו, נכנסה חברת טראנסאוויה לתמונה בחצי מחיר. באסה. בעיקר כי הטיסה שלנו בהלוך היתה גרועה מאוד. עיזבו את המקומות הצרים והצפופים, בשורה האחרונה ליד השירותים… לא היה אוויר. בחיי.

למרות כל הפעמים שהיינו בעבר במינכן, כנראה שאף פעם לא המראנו ממנה חזרה לארץ, את טרמינל F המיועד לטיסות לישראל בלבד פגשנו בפעם הראשונה, ומבחינתי גם האחרונה. תחושת הבידוד איומה בעיניי. באף עיר אחרת בגרמניה לא פגשנו בבידוד כזה לא נעים.

kaufinger strasse

מלון

מינכן עלתה לראש רשימת היעדים שלנו כשקראנו שנפתחו לאחרונה בעיר שני מוזיאונים חדשים לאמנות בת זמננו. האחד מהם מוכתר כ”גדול לסוגו באירופה”. כחובבי הז'אנר, התלהבנו. על כן, בבואנו לבחור מלון, קירבה לרובע המוזיאונים – היה בהחלט שיקול למיקום.

המלונות במינכן, ככלל, יקרים מאוד. זו בהחלט לא ברלין. האזור שמדרום לתחנת הרכבת המרכזית יותר נדיב במחירים, אך לא בסביבה ידידותית - כך כתוב בכל מקום, שזו סביבה לא מומלצת למגורים ואחד היעדים שלי בטיול היה לבדוק האם יש אמת בדבר. צר לי, אבל לא הספקנו. בכל מקרה, מצאנו מלון בצד הצפוני של הרכבת, במרחק 300 מ' מהתחנה וקילומטר מרובע המוזיאונים, 116 יורו ללא ארוחת בוקר.

המלון, היה בסדר מבחינת המיקום ותו לא. כששאלנו שאלות אינפורמטיביות בקבלה, הם לא בדיוק ידעו לענות וגם לא התאמצו למצוא תשובה. תחבורה ציבורית קרובה בתחנת הרכבת, 2 סופרמרקטים קרובים. יתרון נוסף – תחנת השכרת הרכב אותה נפקוד אחרי חמשת הימים במינכן ממש בקצה הרחוב, והיציאה לאוטוסטרדת הרינג קלה מאוד.

שלכת במינכן

תחבורה ציבורית והליכה ברחובות

מערך התחבורה הציבורית כנראה יעיל בדיוק כמו בכל עיר גדולה באירופה – רכבות תחתיות, טראם ואוטובוסים וגם רכבת S. העניין הוא שאני לא אשת בשורות בנושא, כי לא בדקתי מספיק: ארבעה ימים ועוד קצת במינכן – בעיקר הלכנו הרבה מאוד ברגל.

קנינו סטריפ – כרטיסיה של 10 נסיעות שמנקבים ומקפלים לניקוב הבא. השתמשנו בה לשלוש נסיעות של שנינו. פעם עלינו לאוטובוס בתחנה הלא נכונה, הבנו את הטעות בתחנה האחרונה ואז שאלנו את הנהג. הוא הורה לנו לשבת לידו ולקח אותנו בדרך חזרה עד לתחנה הנכונה. בכל יתר הזמן גמענו קילומטרים, בין ברחובות הגדולים ובין בסמטאות הצרות היפות, שבכנות אני חושבת שזו הדרך היחידה לראות אותן, בין בפארקים או לצד נהר האיזר. ההליכה בעיר נעימה ובטוחה.

ואם אתם בכל זאת שואלים – אז יש הומלסים כמו בכל עיר גדולה, כמעט כל נותני השירותים לתיירים הם עובדים זרים שהם מהגרים מזרח אירופאים – שמענו בליל של שפות סלאביות, לא מעט צוענים. פליטים – לא ראינו אלא ביום הטיול האחרון, בפרברים הרחוקים מאוד של מינכן וגם אז מספרם היה ספור.

רחוב במינכן

היום הראשון
קצת חששנו בשלב התכנון מהיום הזה. חשבנו שבגלל הלילה הלבן לא צריך לתכנן כלום ליום הזה, כי לא יהיה לנו כוח לכלום, אבל כשנחתנו בחמש ורבע בבוקר במינכן, הכל נשכח. בית הקפה הראשון בנמל התעופה היה נחמד, טעים ובמחיר הוגן. ברור שהיה עדיף לחפש בית קפה נחמד בעיר, אבל השעה היתה בלתי סבירה לכך.

נסענו עם רכבת S לתחנת הרכבת המרכזית של מינכן, למלון שלנו הגענו בשבע בבוקר, איפסנו את המזוודות ויצאנו לקור העז ששרר בשעת בוקר זו בעיר.

במדרחוב kaufinger strasse שליד בית העירייה נרכש מעיל פוך מחמם במחיר מצחיק (שעוד ישרת אותי בטיול) וטיילנו עד שעות אחר הצהריים המאוחרות ברחובות העיר, רק אז חזרנו למלון להשלים שעות שינה.

8f5f834731cb060a19ef5617ec791afe.jpg?l=8

שווקים

יריד Auer Dult

זהו אחד הירידים העתיקים בגרמניה ופרוש השם בגרמנית עתיקה הוא שמירה או שמרנות, או מסורת. מתקיים שלוש פעמים בשנה: במאי, אוגוסט ואוקטובר (כדאי לעקוב כאן אחר הפרסומים) בככר Mariahilf ליד כנסיה יפייפיה בשם זה.

אנחנו הגענו בחיום ראשון בשבוע, והיה עמוס מאוד, אבל עליז ויפה ולמי שאוהב שווקים זה המקום!

Auer Dult

יש דוכני פשפשים ועתיקות, בינהם אני אוהבת להסתובב באופן מיוחד, דוכנים של עבודת יד וגם דוכנים של צרכי בית במחירים עממיים. הרבה מאוד דוכני אוכל רחוב וראינו לפחות שני גני בירה.

וכמובן החלק של הלונה פארק “של פעם” עם דוכנים של קליעה למטרה, שאם מצליחים במשימה זוכים בדובי, ודוכני סוכר מתוק, מכוניות מתנגשות גלגל ענק, קרוסלה לקטנים וקרוסלה לגדולים יותר.

Viktualienmarkt

שוק פירות, ירקות, אוכל ופרחים – נעים, תוסס, צבעוני ומהנה. לא רחוק מככר העירייה מאריאנפלאץ Mariahilfplatz, אחד השווקים היפים שביקרנו בו אי פעם. חוץ מפירות אקזוטים מכל העולם, גבינות, נקניקים, בירה ויין ניתן למצוא כאן דוכני אוכל מכל הסוגים במחירי שוק, שולחנות ארוכים של גינת בירה מתחת לעצים עתיקים, ברזי מים עתיקים ופסלי רחוב חביבים במיוחד.

בנוסף, מבנה של שוק אוכל מקורה שכולו אוכל איטלקי תחת השם החביב Eataly (ממליצה לשוטט באתר היפייפה שלהם)

ופינה מעניינת ויפה – מסתבר שבחנות שבתמונה נמכר הלחם הטעים ביותר במינכן במחיר של שתי ספרות, ביורו, ואילו לחם שנשאר מיום אתמול נמכר בשני יורו בודדים – אז זה התור של המחכים.

14d0d0af9bf205fe9f84313b54f1d1db.jpg?l=8

תמונות משוק ויקטואלין כאן, כאן, וכאן.

אוכל

מסעדות מכל הסוגים ניתן למצוא ברחובות העיר. חלקן טרנדיות כמו Horst Esskultur-Bar - מסעדת מוזיאון ברנדהורסט שבשעת צהריים מלאה אנשים יפים, חלקן מגישות אוכל מכל חלקי העולם אבל חלק גדול מאוד של המסעדות מגיש אוכל בווארי מסורתי – מרק תפוחי אדמה, רגל חזיר, נקניקיות בוואריות ובעיקר הרבה כרוב חמוץ חם בטעמים שונים. בתי הקפה מגישים קפה מצויין לפי בחירה ושפע של עוגות – גם כאן למסורת תפקיד נכבד ועוגות בוואריות מככבות. המחירים – לא זולים בכלל, אם משווים לברלין, אבל למי שממיר יורו לשקלים – המחירים הוגנים. מנה עיקרית תעלה בממוצע 12 יורו. אותה מנה בדיוק בשוק ויקטואלין – בחצי מחיר.

בית קפה קוגלהוף

b9aeedd41db189ba3bc4fb5e609d71da.jpg?l=8

שטחים ירוקים
הם ענקיים! כמעט בכל סוף רחוב מצאנו גינה או גן קצת יותר גדול. לשניים מיוחדים הלכנו במיוחד.

הגנים הבוטניים הישנים

זהו למעשה פארק פתוח לכל, במרכזו בית בירה יפייפה, עצים עתיקים, פסלים ענקיים ואפילו שער חביב. הרבה ערוגות של פרחים למרות שזו לא העונה המתאימה. מאחר והיה בדרכנו מהמלון כמעט לכל מקום, פקדנו אותו פעמים רבות והתעכבנו לצילומים רבים.

הופגרטן Hofgarten

גנים מעוצבים בסגנון הגנים הצרפתיים, המקום היפה ביותר בו חוץ משדרות העצים שבתקופת השלכת מחליפים צבעים ויפים פי כמה זה הגזיבו, ממנו יש מראה 360 מעלות לפארק.

הופגרטן

הגנים האנגליים Englischer Garten

אני לא אוהבת את המונח "חובה", אבל נראה לי שלגנים האלה צריך להצמיד אותו. כשמו כן הוא – מעוצב כך שייראה הכי קרוב לטבע שאפשר, בעל שטחים ירוקים עצומים, יובל של נהר האיזר חוצה אותו בנוסף לתעלת מים. כדאי להקדיש לו יום שמשי לטיול ואם אפשר, כמו שאנחנו עשינו – יום ראשון בשבוע. הגענו לכאן בטיול רגלי מגני הופבורג, השמש האירה לנו פנים, הרבה משפחות טיילו כמונו ואנחנו עצרנו להתבונן. פה ושם אף קלטנו את אלה שמתפשטים לגמרי וסוגדים לשמש החורפית.

Englischer Garten

המקומות היפים ביותר בפארק – הערבות הבוכיות ליד התעלה, הפגודה, הגזיבו על הגבעה. אם אתם במינכן לזמן יותר ארוך כדאי לחקור את הפארק יותר זמן.

טיול לאורך האיזר

ISAR זה שם הנהר העובר במינכן. הוא ארוך מאוד. אנחנו התחברנו אליו בערך אחרי שעזבנו את האינגלישה גארטן באיזור הפגודה והלכנו לאורכו עד לגשר מקסימיליאן. בדרך פגשנו לא מעט מדוושים, רצים וסתם מטיילים כמונו.

ISAR

אתרים חשובים בעיר

מינכן נוסדה במאה ה-12 ולא מעט מבנים מתקופות עתיקות נותרו בה. חלקם כמובן נבנו שוב ושוב במהלך מאות השנים, חלקם שוחזרו לאחר ההרס של תום מלחמת העולם השניה. בין האתרים האלה ראינו שערים יפייפים שהיו חלק מחומת העיר העתיקה ושערים חדשים שנבנו בתקופות מאוחרות יותר, חלקם מצמררים בגלל ההקשר ההסטורי שלהם מהעבר הקרוב יותר, ביקרנו בכנסיות שהחלו בבנייתם באמצע ימי הביניים, טיילנו ברחובות שוקקי חיים, חלקם עתיקים וברחובות הנוצרים בהם סיפורים מעניינים ביותר. חלק מהם היו מתוכננים ולחלק הגענו במקרה תוך כדי שטוט בעיר, כמו מדרחוב סנדלינגר sendlinger שבתמונה למטה.

שער סנדלינגר

הכנסיה היפה ביותר בעיניי מבין הכנסיות בהן ביקרנו היתה סנטה אנה (בתמונה למט), אליה הגענו ביום ראשון וחבל, כי היא שוכנת ברובע יפייפה (Lehel) בעיניי ואני מניחה שבאמצע השבוע היה מאיר אלינו פנים יותר.

כנסיית סנטה אנה

היינו כמובן בעוד כנסיות יפייפיות כמו כנסיית אסם, פראואן קירכה בעלת שני המגדלים וכנסיית מיכאל ובזו של ככר מאריהילף, הבנויה אבן אדומה אפילו ניגנו לכבודנו בעוגב המאוד מרשים שלהם.

כנסיית אסם

בית העירייה החדש וככר מאריה

נכון, זה המקום הכי מתוייר במינכן, אבל הוא גם מאוד מרהיב. בצד אחד של הככר בית העיירה הישן ומצד שני החדש, זה שנבנה במאה ה-19 ומאכלס היום את משרדי העירייה. האטרקציה העיקרית שלו הוא השעון שמופעל כל יום ב11 בבוקר וב5 אחה"צ, והמוני תיירים מתרכזים סביבו כדי לצלם. הככר, כמו רוב הככרות הדומות באירופה הם מקום אטרקטיבי להתרחשויות שונות, בין אם הן בידוריות ובין אם פוליטיות. אנחנו עברנו כאן כמה פעמים בדרך למקומות אחרים וכיעד בפני עצמו. מהככר יוצאות כמה מהסמטאות היותר יפות בעיר, באחת מהן פגשנו גם את ההופבראוהאוז – בית בירה עתיק מהמאה ה16 - יש כאן אוכל גרמני מסורתי ותזמורת מנגנת.

בית העירייה הישן

Mariahilfplatz

מאוד ממליצה להכנס לחצר הפנימית של בית העירייה החדש, היא מאוד מרשימה. תמונות נוספות אפשר לראות כאן.

מוזיאונים

מינכן עשירה במוזיאונים רבים, מסוגים שונים, חלקם מוגדרים כטובים מסוגם. קשה מאוד לפקוד את כולם בטיול אחד ולכן חשוב לקרוא כאן ולברור את אלה שרוצים לראות בטיול. בימי שני כל המוזיאונים שאני בדקתי סגורים.

אנחנו הכנו רשימה של כשמונה מוזיאונים. לא ריאלי. בסופו של דבר ביקרנו באלה:

מוזיאון פינקוטק דר מודרן Pinakothek der Moderne

גילוי המוזיאון הזה היה הטריגר לנסיעה למינכן. אנחנו אוהבים מוזיאונים לאמנות בת זמננו, אוהבים אמנות עכשווית. המוזיאון מוגדר כגדול בתחומו ובתחום העיצוב – באירופה והשתוקקנו לבקר בו.

Pinakothek der Moderne

מיקומו ברובע המוזיאונים. בימי ראשון מחיר כרטיס כניסה - 1 יורו. נכלל בכרטיס הנחת רובע המוזיאונים – 12 יורו לחמישה מוזיאונים (ביקור בהם באותו יום). כיוון שרצינו לראות שניים – את זה ואת מוזיאון ברנדהורסט הסמוך, קנינו את כרטיס ההנחה.

במוזיאון מסוג זה אני מאפשרת לעצמי בדרך כלל את חדוות הגילוי – ממעטת להכין וללמוד מראש, למדתי בעבר במוזיאונים דומים כי חוויית השהות ליד או בתוך העבודות המוצגות אינה דומה כלל לצפייה בהן באינטרנט ולכן חשוב לי להכיר את העבודות במוזיאון עצמו ולא באתרי האינטרנט.

ארכיטקטורת המבנה החדש והגדול של המוזיאון מאוד מרשים, תחילה נהנתי מהכניסה היפה ואז התחלנו את הביקור שלנו מהקומה האחרונה שהוקדשה לאמנות זכוכית מורנו – תערוכה מרהיבה ומשם ירדנו עד לקומה התחתונה, היא קומת העיצוב. תוך כדי גילינו כי הבנין נבנה כמבוך של חדרים קצת בעייתי ואיבדנו בו את דרכנו. חזרנו על עקבותנו למצוא את החדרים שמשום מה לא ראינו. אז אני מפחיתה כמה נקודות מהציון הכללי בשל כך.

Pinakothek der Moderne

בדרך כלל אני הולכת שבי אחר מוזיאון שיש לו קונספט ברור של המוצג בו. הפינקוטק דר מודרן - לא כל כך היה ברור. לא היה ברור מה טווח השנים של היצירות המוצגות בו, מצד אחד היתה תערוכה של אמיל נולדה שאני אוהבת, היתה יצירה אחת של וורהול והיה גם מיצג נפלא של אמן עכשווי בשם תומס הירשהורן, שרק הצפייה בה היתה שווה עבורי את כל הביקור.

אולם עיצוב – אני כמובן מאוד אוהבת, אבל הייתי מעדיפה שיהיו בו לא רק פריטי וינטג', לא רק רהיטים של שנות החמישים, טלפון חוגה ומקינטוש...

למען הסר ספק – בסה"כ היה מוזיאון מעניין מאוד ומהנה, ורק בגלל גודלו העצום ניתן היה לברור את החלקים המעניינים יותר ואת אלה שפחות. אני באמת מאמינה שהמלצה על מוזיאון באה מהחוויה האישית, בעיקר כשהמוצגים בו הם לא בעלי שם. מאוד קל להתהדר ביצירה של "וורהול" או נולדה, או דומים, הרבה יותר קשה להסביר למה התלהבתי מיצירה עלומת שם, שקרוב לודאי לא תוצג שם כשקוראי הפוסט הזה יגיעו למוזיאון בעונת הטיולים הבאה. אני התלהבתי ומי שאוהבים את הז'אנר, מציעה לבדוק מה יוצג שם בזמן הביקור.

מוזיאון ברנדהורסט brandhorst

פה היתה לי ממש ממש ציפיה למשהו שלצערי לא התממש. בכל הבלוגים שמצאתי על מינכן, הזכירו אותו כ”מאסט” ושהוא המילה האחרונה ועוד כהנה וכהנה סופרלטיבים

ואם זוכרים, קנינו את הכרטיס המשולב כדי שנוכל לראות גם אותו אז, קודם כל, אסרו עלי לצלם בפנים – כבר נפגמה חלק מההנאה.

הבניין הצבעוני הוא מעניין מאוד, היו שם שתי תערוכות של שני יוצרים – ו...נגמר מהר מדי. חצי שעה וזהו.

brandhorst

נויה פינקוטק Neue Pinakothek

כיוון שנותר לנו עתה המון זמן וכרטיס שמאפשר לנו כניסה לעוד שלושה מוזיאונים, החלטנו להכנס לנויה פינקוטק אותו לא תכננו, אך היות וזה מוזיאון ענק, לקחנו בכניסה פרוספקט עם מפת החדרים וסימנו את הציורים שמעניינים אותנו ורק לחדרים האלה הלכנו. כך חסנו על הרגליים העייפות.

Neue Pinakothek

הנויה פינקוטק – המוזיאון החדש הוא אחד המוזיאונים החשובים ביותר לאמנות אירופית של המאה השמונה עשרה והתשע עשרה. הוא נבנה תחילה על ידי לודוויג הראשון, מלך בוואריה, שאהב ואסף אמנות מודרנית של זמנו. הבניין שנבנה להיות מוזיאון ב-1853 היה חדיש ומודרני לתקופתו, הוא נהרס במלחמת העולם השניה, ותחתיו נבנה המבנה החדש שנפתח בשנות השמונים של המאה הקודמת.

יצירות האמנות של מינכן, כולל של המוזיאון הזה, ברובן לא ניזוקו בתקופת המלחמה ונשמרו היטב, היות ולא נכללו תחת הגדרת "האמנות המנוונת" - כלומר, הן היו “בסדר” מבחינת השלטון הנאצי. ויקיפדיה מזכירה פורטרט אחד של ואן גוך שכמובן היה אמנות מנוונת ולכן נמכר ב1938.

אנחנו נהנו בעיקר מאמנות אימפרסיוניסטית, אגון שילה, קוקושקה ומקס ליברמן.

Neue Pinakothek

הנצחה

פרק נפרד אני רוצה להקדיש לנושא חשוב זה.
חלקה של מינכן ובוואריה בהצתת מלחמת העולם השניה על כל מוראותיה ותוצאותיה – ידועה. יחד עם זאת, תרבות הזכרון במינכן היתה דלה מאוד בעשורים הראשונים שלאחר המלחמה. הם התרכזו בעיקר בהצמחת דשא וצמחיה מעל אתרי המבצעים. ההדחקה הפכה את האתרים האלה ללא קיימים בתודעת תושבי העיר. רק בשנות השמונים, עם חילופי הדורות השתנתה הגישה. אני חייבת לציין את הפתעתי הרבה עם כל אנדרטה נוספת שגיליתי תוך כדי שיטוט ברחובות העיר. למשל, האנדרטה לזכר בית הכנסת הישן, שנחרב שישה חודשים לפני ליל הבדולח.

בית הכנסת הישן במינכן

למשל, "כיכר קורבנות המשטר הנאצי" Platz der Opfer des Nationalsozialismus נקראה כך כבר בשנת 1946, אך האנדרטה נושאת הלפיד נבנתה רק בשנת 1985 ורק ב2012 הוחלט על הנוסח הסופי שייכתב על הקיר השחור למרגלותיו. ב2014 נחנכה הככר מחדש ועליה הכיתוב: לזכר קורבנות המשטר הנציונל-סוציאליסטי העריץ # בגלל סיבות פוליטיות # בגלל גזענות
# בגלל סיבות דתיות # בגלל זהות מינית # בגלל נכות

אני מצאתי הנוסח הזה מאוד אנמי אך שיניתי את דעתי אחרי הביקור במרכז לדוקומנטציה נאצית (כאן בפרק נפרד).

כיכר קורבנות המשטר הנאצי

תשומת לב מיוחדת נותנים במינכן לתנועות ההתנגדות שקמו בעיר למשטר הנאצי, בעת התהוותו ולאורך כל התקופה. שתי אנדרטאות כאלה פקדנו:

ככר אודאון – פֶלדְהֶרְנְהַלֶה – Feldherrnhalle

הפֶלדְהֶרְנְהַלֶה הוא מבנה הסטורי שנבנה במאה ה19 על ידי לודוויג הראשון מלך באווריה, אך נקשר קשר הדוק להסטוריה של המפלגה הנאצית. זה אחד המקומות הבודדים שהיו זכורים לי היטב מהטיול הקודם שלנו ולא היה לי דחוף להגיע אליו אלמלא רציתי לראות את פס הזהב שרחוב viscardigasse. והסיפור הוא כזה: כשעלו הנאצים לשלטון ב1933, הם הפכו את הפֶלדְהֶרְנְהַלֶה לאתר זכרון לפוטש ואילצו את כל מי שעבר לידו להצדיע במועל יד. המתנגדים למשטר העדיפו להאריך את דרכם דרך רחוב ויסקרדי כדי שלא יצטרכו להצדיע. לאות הוקרה למתנגדים אלה נטבע פס הזהב לאורך הרחוב כאות זכרון.

Feldherrnhalle

viscardigasse

אנדרטת הורד הלבן

האנדרטה השניה היא גשר יפייפה שנבנה על גבי אקוודוקט רומי, כאות כבוד לקבוצת הורד הלבן עליה אפשר לקרוא כאן. האנדרטה נמצאת בדרך מההופגרטן לאינגלישה גארטן.

המרכז לדוקומנטציה נאצית

ההפתעה הגדולה ביותר עבורי היתה הביקור במרכז לדוקומנטציה נאצית, שהוקמה על חורבות "הבית החום" – המבנה ששימש את המפלגה הנאצית במינכן.

המוזיאון הזה שלא מגדיר עצמו כמוזיאון נפתח רק לפני כשנה. מינכן שהיתה ערש התנועה הנאצית איחרה להתמודד עם עובדה היסטורית זו.החלטתי לבקר בו למרות ההתנגדות הפנימית שהיתה לי - יום לפני הטיסה קיבלתי עצת זהב ולכן בסופו של דבר אכן פקדנו את המוזיאון. אחרי הנחיתה בארץ היה לי דחוף לכתוב את רשמי על המקום וכדי לא לחזור על עצמי, אני מזמינה אתכם לקרוא אותם כאן – זה קרה ולכן יכול לקרות שוב

ככר המלכים

הכנתי עוד רשימה ארוכה של מקומות לבקר בהם וכפי שסיפרתי – לא הספקנו. הנה קצת מהם:

הדוישטה מוזיאום, מוזיאון טבע שנחשב לטוב מסוגו בעולם,

הרזידנס, ארמון מלכי באווריה, רובו שוחזר במדוייק לאחר הרס מלחמת העולם השניה, אומרים שאפשר לטייל בו יום שלם ולא לשבוע.

מוזיאון לתולדות באווריה, ארמון נימפנבורג,

מוזיאון לנדבך, לאמנות מודרנית שלאחרונה נוסף לו אגף חדש בעיצובו של האדריכל פוסטר

שכונת שוובינג – היא השכונה היותר כייפית של העיר, של הבורגנות, של האמנים ושל הפאבים. לצערבנו הפעם לא הספקנו להגיע אליה, אך מהכרות קודמת – שווה מאמץ.

מוזיאון לנדבך

לבלוג הצילום שלי – אוספת אוצרות.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של רבקה.ק.?