Wilcomen  אוסטריה ! זו הפעם השנייה שאני באוסטריה , הפעם לטיול פוסט קורונה - בר מצווה ( טיול שנדחה ארבע פעמים במהלך שנתיים !). המשתתפים אני והוא בני 46-7 , ביתי בת 18 ובני בן 15 , וה"תנ"ך" או בשם החיבה שלו "הספר" (המשפחה המטיילת ) וכרטיס זלצבורגרלנד או בשם החיבה שלו ה"כרטיס"

כשהייתי על המטוס אמרתי ברכת הגומל שהחיינו...אוסריאן איירליינס!  למי שקרא את הפוסט שלי על וינה (ומי שלא...קדימה...) היא החברה האהובה עלי. היה לי מזל יותר משכל ...שכרטיסי הטיסה הוזמנו דרכה בתקופת ה"בהלה לזהב" בדמות נסיעות לחו"ל שחלה בתקופה זו. למרות היותי תומכת בגרסת הטרולי ולמטוס , הפעם הפקדנו מזוודה כיאה לטיול של שבועיים. הטיסה הלוך עברה באופן חלק עם עיכובון זניח של חצי שעה . המזוודה והטרולי שהופקדו ( בשל חוסר מקום) הגיעו ראשונים . כמו כן הוגשו בטיסה כריכים ושתייה גם לכרטיס הבסיסי ביותר, מקום לרגליים מצוין ואף, כסא ריק ביני לבין ביתי. השכרת הרכב הייתה סרט...אבל בסוף מעז יצא מתוק . אין רכבים אוטומטיים להשכרה! ואם כן המחירים מטורפים! חברת Abrix  ההו כה "מצויינת ומומלצת" התגלתה בחסרונה , למרות הזמנה מפברואר שביצעתי....בוטלה הזמנתי וניתנה עדיפות למזמינים חדשים יותר וכך לאחר מלא מיילים וואטסאפים ותכתובות זועמות ..החלטתי לוותר עליהם!!! ולכן אני לא ממליצה על חברה זו , יש לה בעיית אירגון ותקשורת קשים ביותר הם מבולגנים וחסרי אחריות . זו החוויה האישית שלי ויכול להיות שהיא שונה משל אחרים. עם זאת לבסוף שכרנו רכב דרך Carrentnet  ,של חברת  Zippy7  המצוינת הסתפקנו ברכב ידני ובמקום שידרגנו תמורת 140 יורו לרכב ניסאן קשקאי אוטומטית עם גג נפתח מושלמת . הם היו נחמדים יעילים , מהירים - מומלץ בחום!!!  החברה אוספת את המשכירים מהשדה למשרדם המצוי חמש דקות נסיעה משדה התעופה בוינה .

בערב הראשון הגענו לדירה סמוך לשדה התעופה ,אני תמיד ממליצה לנוח לאחר יום נסיעה , וכך בערב הגענו למלון דירות נחמד מרחק רבע שעה נסיעה , הנקרא Instyle viena Airport  בעיירה ליד השדה הקרויה  Himberg  דירה נוחה עם מרפסת , מטבחון וחדר שינה נפרד , בית קפה מצויין נמצא בפינת הרחוב מרחק שתי דקות הליכה , חנייה צמודה ומסעדה נהדרת אסייתית שחזרנו אליה פעמיים ( בהלוך ובחזור ) הנקראת Mr Liao

המרחק הוא אידיאלי לעיר הקניות  SCS וכמו גם לפארק Laxenburg שאיתו התחלנו את טיולינו המדהים באוסטריה.

כמה מילים על אוסטרייה ואוסטרים – נתחיל בזה שזו הארץ הכי סאחית שתפגשו , הכל מסודר מאורגן משופץ משופצר מאובזר משוחזר נוצץ ונקי שתפגשו. הם עם של בוקר! הכל נסגר בשבע לפעמים גם שש ואין מחוץ לוינה כל כך מה לעשות בערבים חוץ מאולי מסעדה שתהייה פתוחה באופן חתרני עד 22:00 בהתחשב שכל הסרטים מדובבים בגרמנית , הטלוויזיה כולה כמעט בגרמנית תביאו משחקי קלפים , ספרים  ושלל תעסוקה מגבשת לערב אפילו הבישול התברר כתעסוקה מהנה לשעות הערב . יש סופרים שפתוחים מ7:30 בבוקר. המחירים כמו בארץ , יש דברים יותר זולים בפער כמו פירות וירקות מסויימים שוקולד איכותי ועוד .טיפ מצויין שהשתמשנו בו הרבה באדיבות הדור הצעיר הוא הורדת אפליקציית גוגל translate אם תכוונו את המצלמה לטקסט שכתוב בגרמנית הוא יתרגם לכם לאנגלית. השתמשנו בכך פעמים אינספור!

יום הראשון : פארק luxenburg  העיר Melk   ונסיעה ל  Abtenau

אני והוא קמים מוקדם יום ראשון , החנויות סגורות אך אנחנו מוצאים מאפייה פתוחה  מרחק חמש דק נסיעה וקונים כמה דברים לפיקניק . מאפים , סנוויצים וקצת שתייה , קפה ראשון לדרך וחוזרים לדירה , התיקים הושארו באוטו למעט כמה דברים ללילה שהכנתי מראש . נוסעים לפארק המדהים ביופיו. טיול בוקר יום א- אנשים מטיילים בניחותא עם כלביהם, ילדים מתרוצצים ומשפחות באות להליכה בחיק הטבע. אוירה נהדרת!  במרכז הפארק אגם , שבו ניתן להשכיר סירות וכמו כן שולחנות וקיוסק שמתאימות באופן מדהים לפיקניק שלנו הצופה אל האגם. אם ממשיכים לצד שמאל של האגם במרכזה עומדת טירה המשמשת כמוזיאון . ישנה רפסודה אל הטירה שעלותה פחות מיורו לחציית האגם אל הטירה אל הצד השני נגיע בהליכה על מספר גשרים יפיפיים ונחזור במסלול מעגלי. זוהי טירת הקיץ של משפחת המלוכה האוסטרית , מהמאה ה 19 והנסיכה סיסי הייתה אחת מדרות המקום .  לאחר ביקור של כשעתיים במקום אנחנו מתחילים לנוע לכיוון אבטנאו . בדרך נעצור בעיירה מלק לארוחת צהריים , עיירה יפה מאוד במרכזה מדרחוב מקסים וכמו כן מנזר נהדר על ראש הגבעה. יום הנסיעה יגיע לסיומו לקראת הערב בדירה שלנו לששת הימים הבאים בעיירה  אבטנאו   Alpenapartment Abtenau 2 - 6 Personen בדירה לכל ילד חדר (שלושה חדרי שינה -פסגת החלומות) מרפסת עם נוף מרהיב לאלפים  מטבח מאובזר מרווח וחדשני וסלון עם ספת ר נפתחת באופן חשמלי (אחד הדברים...) . עם זאת התיקשורת עם המארח לא משהו אדישות קצת מוגזמת ומעין חוסר איכפתיות, מצד שני "לא מריח לא מסריח ... "זה לא ממש הפריע לנו הסתדרנו לבד!

פארק Laxenburg
Melk
Abtenau
ממרכז העיירה לדירה שלנו חמש דקות הליכה!

העיירה אבטנאו היא יעד יציאה מצויין לטיולי כוכב , האתרים שקרובים אליה ובהם טיילנו הם אגם גוסאו , הלשטט , סנט גילגן וסנט וולפגנג ,נקיק למרקלמן , כמובן מגלשות אבטנאו , וזלצבורג ופתאתיה. רכשתי את כרטיס זלצבורגלנד ל12 יום , ולאחר שראיתי כי הנופים המשכרים אינם משקרים ,ניבטים מכל מקום ויתרתי על הוצאות נוספות בצורת תצפית חמש האצבעות ולאחר שקפאנו במכרה המלח בשמונה מעלות ויתרנו על מערת הקרח. הכרטיס מספק שפע של מקומות בילוי וכולם יפיפיים ולכן התמקדנו בהם אין צורך לנהור אחר כל האטרקציות בספר . טיפ קטן הספר משפחה מטיילת שכל ישראלי כמעט משתמש בו ,מייצר נהירה לאותם יעדים . אין צורך לשלם על אטרקציות נוספות לדעתי אלו שמוצעות בכרטיס הן מעל ומעבר ! אני גם הוספתי גלישה באומגת זיפליין Zipline Stoderzinken ומגלשות שטרובל המעולות (גם המחיר הוגן)

יום מס 2 : אגם גוסאו

אפשר לבלות יום שלם במקום המרהיב הזה . מדובר באגם טורקיזי די קפוא ... בעל מסלול מעגלי שאורך כשעה וחצי - שעתיים תלוי כמה תעצרו בדרך . לאורכו יש מספר נקודות יציאה לרחצה . מנקודת ההתחלה ניתן לשכור סירה (גם עם מגלשה קטנה) ולשחות באגם . יש לומר שהיה זה יום חם מאוד , הבאנו דברי רחצה באוטו , סיג'רתי את המתבגר ללכת להביא את הדברים בזמן שהתחלנו את ההליכה לאורכו . מפלים קטנים נקודות צילום מרהיבות ,למרות החום המים הקרים מרעננים בכל נקודה כמעט , פשוט וואו ! המפגש המחודש בחוף הרחצה , לאחר הליכה מהירה דחף אותנו להחליף לבגדי ים במהירות שיא ולנסות להכנס למים ... הצלחתי עד הברך , בני ממש נכנס לשחות...חוויה ! לאחר מכן טקס רכישת הגלידה עם הטעם הכי שונה , ועלייה ברכבל למעלה ההר . שם למעלה ישנן שתי מסעדות הדורשות עוד מעט הליכה בעלייה .הגענו מורעבים , מאותגרי תפריט בגרמנית פשוט זיהיתי את המילה Wurst מלשון נוקנוקייה שזו נקניקייה שמנה עם צי'פס בליווי בירה , אני יודעת שזה קלורית לא מוסרי ...אבל נשבעת לכם שמעתי שירת מלאכים בביס הראשון , מלאכים אוסטרים אבל, לא יהודים ...

אגם גוסאו חצי יום של בילוי במגוון הגדול סביבו
אגם גוסאו
מעלה הרכבל אגם גוסאו

יום מס' 3 לטיול : מגלשות אבטנאו ונקיק למרקלמן

את הבוקר פתחנו עם מגלשת ההרים הראשונה שלנו לטיול, מגלשות אבטנאו- קרבתן לדירה שלנו ונסיעה קצרה אפשרה לנו להגיע יחסית מוקדם לפני שאר הקהלים וכך עלינו על רכבל מקסים שהעלה אותנו למעלה ההר ומשם גלישה ארוכה יחסית עם נוף משגע. פתיחה מצויינת לבוקר, נקיק למר קלמן נמצא כ6-7 ק"מ מאבטנאו ולכן שוב נסיעה קצרה של רבע שעה מביאה אותנו אל הנקיק. יש לומר שמשפחתינו היא משפחה ששוכחת את עצמה ...כלומר חוקרת את המקום בצורה יסודית, ולכן עצירה בדרך בנחל רדוד וחיפוש אבנים עם רגליים יחפות היה חלק מהרפתקאות אותו יום טרם הגעתנו לנקיק, יש משהו ממש מרגיע בלזרום עם הנופים של המקום ולא רק להיות במרדף האינסופי של רשימת האטרקציות....הנקיק מקסים - ביום חם מאוד כמו שהיה, יש כמה ירידות למים שמאפשרות טבילת רגליים והרטבה חלקית זו הייתה ממש נחוצה ! לבסוף סיימנו את היום במרחצאות אקווה זלצה - לטעמי קטן ועמוס קצת, דומה לבריכת הקאנטרי שלכם אבל נחמד לטבילת התרעננות. בערב יצאנו לפיצה במרכז העיירה , ותזמורת אוסטרית עם בגדים מסורתיים נגנה - בסוף הם אפילו ניגנו כל מיני שירי פופ -זה היה חמוד מאוד!

נקיק למר קלמן

יום רביעי : הלשטט

הלשטט היא עיירה ציורית מאוד מפורסמת, אינסטגרמית, אבל גם יותר הומה, למרות שאני חושבת שסנט גיליגן וסנט וולפגנג (ראו חלק 2 ) עוקפות אותה בהליכה במיוחד סנט וולפגנג. עדיין יש בה תעסוקה ליום שלם. בהמלצת הספר עלינו למעלה ההר ולקחנו את הסיור במכרה מלח, אני די חלוקה בנושא : מצד אחד זה היה מעניין, קריר (יום חם למות..) , מצד שני 104 יורו למשפחה,(לא כלול בכרטיס) הקונוטציה של כולם לבושים בסרבלים לבנים הולכים בשורה על מסילת רכבת בעוד המדריכה לבושה במדים הדומים למדי צבא, ומדברת בגרמנית .... הייתה סיטואציה קצת הזויה. לצעירים זה הזכיר משחקי הדיונון למבוגרים משהו קצת יותר לקוח מספרי ההיסטוריה... אז לשיקולכם! יש שתי מגלשות עץ ארוכות בתוך המכרה ובסוף קפאנו מקור למרות הסרבלים.... יש לומר שהנוף מראש ההר עוצר נשימה, יש מסעדה עם נוף פנורמי מטורף, ולדעתי אפשר להסתפק בעלייה ברכבל, ללכת במסלול ההליכה הקצר הכולל כמה נקודות תצוגה ולסיים בגלידה או קפה במסעדה. בהלשטט ניתן להשכיר סירה חשמלית לתצפית מהממת מהמים על העיר, אסור לשחות או לקפוץ למים מהסירות. בכל מקרה אם חם לכם כמו שהיה לנו - סמוך לחנייה מס' 4 יש חוף רחצה (כ200 מטר מתחילת הטיילת לתוך העיר) . העיר מדהימה ושווה סיור ארוך , אני חושבת שלא מיציתי אותה לגמרי, לא עליתי לרחובות העליונים ולסמטאות הפנימיות אבל החום וחוסר הסבלנות של הבנים הכריע (הם החליטו ללכת לשחות אנחנו קצת הסתובבנו). אם היום חם אני בהחלט ממליצה להגיע לקראת אמצע היום ולחוות גם שחייה באגם ולטייל עד לשקיעה המאוחרת (אבל תבדקו עד מתי עובדים הרכבלים והמסעדות)

מראש ההר בהלשטט
הלשטט
עושה פוזות בהלשטט
מכרה המלח בהלשטט

יום חמישי: סנט גיליגן סנט וולפגנג ומגלשות שטרובל.

אני קוראת ליום הזה יום מנוחה: הוא היה סופר קליל וגם הגשם בלילה שבר את מכת החום , בלילה התחוללה סופת ברקים מטורפת מלווה בסופות רעמים הצפייה בכך היא אטרקציה בפני עצמה... וכך קמנו לבוקר מעט מעונן נעים קריר ונסענו לכיוון שטרובל. מגלשות שטרובל מדהימות: המחיר ממש הוגן(רכשנו כרטיסיה של 10 גלישות בכ-50 יורו ) כל אחד עלה פעמיים והמתבגרים שלנו שלוש... מחברים אותך למעין כבל שסוחב אותך ואת המגלשה שלך במעלה הגבעה באופן איטי, ואז מתגלה נוף מרהיב לאגם. העלייה למעלה מהנה מאוד ולכן אני חושבת שזו הייתה המגלשה המועדפת עלי.

לאחר מכן אנחנו ממשיכים לסנט גיליגן : עיירה קטנה ומאוד ציורית, המסתיימת במזח עם מקום ישיבה לטבילת רגליים במים והאכלת ברווזים . בסנט גיליגן מצאנו מתנות מתוקות בחנות מזכרות במחירים סבירים -חנויות המזכרות ממש מקסימות. אנחנו ממשיכים לסנט וולפגנג לאחר כשעה ואני כל כך שמחה שלא ויתרנו ( אוף שמוף -עייפים אין כוח בעיקר הגברים...) וואו וואו עיר כמו מתוך בית בובות בגודל אמיתי יפיפיייהה אולי הכי יפה שראיתי חוץ מכל העיירות באלזס (צרפת) . בכניסה פוד טראק של כל מיני וריאציות של עוף ושניצלים מורעבים משהו, התחלנו משם ... ואחר כך קינחנו במאפייה מסורתית באפל שטרודל עם גלידה חלומי. בכניסה יש חניות מסודרות עם כרטיס (תשלום לפי שעה). אגב חנייה - יש המון מקומות שהחנייה מוגבלת לשעתיים -שלוש כנסו לחנות טבק קחו גלגל שעון כזה (בחינם) ובאזורי חנייה מוגבלים כוונו לשעה שהגעתם בה (כך לא תקבלו דו"ח ) שימו לב שאתם שומרים על מגבלת הזמן .

מגלשות שטרובל
סנט גיליגן
סנט וולפגנג בית בובות בגודל אמיתי
השטרודל החלומי

הגענו ליום השישי: ארמון הלברון וקניון יורופארק

והאחרון לחלק זה בימים הבאים אנחנו עוברים מעט דרום מערבה לעיירה בשם גולדג Goldegg להמשך הרפתקאות. היום שוב חם, אני מחשבת מסלול מחדש למשהו שיתאים: מחליטים על קניון יורופארק, וארמון הלברון ואם יישאר לנו כח נלך להסתובב קצת בזלצבורג (לא נשאר..) .ההחלטות מתקבלות לאחר משאל עם .. תאמינו או לא קניון זה אולי בין הדברים היחידים שיש בהם מזגן באוסטריה ויש ימים שוואלה... אז התחלנו שם, בידור חביב לשעתיים שלוש , אני בעיקר נהניתי מהקפה - מאפה שלי אולי קניתי גופייה או איזו שטות... שיחררנו את המתבגרים לדרכם עם כסף וישבנו לנו בכיף. בהמשך נוסעים לארמון הלברון, מומלץ בחום , חוויה מיוחדת מאוד ! הארמון קיץ הזה בנוי כפארק מים של המאה ה17- תקופת הבארוק. הוא מדהים בפסליו ובאגדות המיתיות שמוצגות בו (מומלץ לקחת מכשיר אודיו .. זה בעברית אפילו) וקצת להבין את הסיפור מאחורי הבנייה המטורפת הזו (לאז...) יש כמה גרוטוז (מערות רטובות) וכל מיני בובות שזזות ומשפריצות מים .מאוד מאוד אהבתי! גם ההשפרצות היו מאוד מרעננות בחום. החלטנו לוותר על סיור בזלצבורג החום העיק! והחלטנו לחתוך לבריכה באבטנאו ,אבל בסוף כולם התמוטטו בעייפות לשנ"צ..גם זה צריך לפעמים בטיול ... מה שכן אין מה לעשות בערב אז קצת ביזבזנו חצי יום בחוסר מעש אבל גם זה כיףף בחופש! זהו , מחר עוזבים ליעד השני נגמר חצי טיול(כל כך מהר ..) נפגש בחלק 2