איך לומר? אני לא כמו כולם , תנו לי ערפל , עננים , קור , קצת גשם (עדיף שלג קל) אוירה גלומית ויקטוריאנית עגמומית ואני בעננים ! אין בעיני אושר גדול מזה ולכן לא ויתרתי ! אמרנו נוסעים אז נוסעים !כל זני הקורונה של האלף בית היווני לא יעצרו אותי מכמה ימים של אושר לפני החזרה לשגרה הקשוחה של החודשים עד לפורים. וכך קרקוב here  we come !  .

מעל הכל קרקוב היא עיר תיירות מודרנית נקייה ומטופחת ,נעימה עד מאוד לשהייה והכי חשוב תמורה סופר מעולה למחיר !

טיסות : טסנו עם חברת ראיינאיר , המחיר הכולל הסתכם בכ-800 ₪ לנוסע כולל טרולי של 10 ק"ג ומקומות ישיבה ארוחה קלה ופריאיוריטי כלומר עדיפות בעלייה למטוס. הטיסה בהלוך הייתה מלאה והיה עיכוב קל של 40 דק ולכן טיפה קשוח –הטיסה שלוש שעות וחצי .

תחבורה : בחרתי להתקין את אפליקציית  Uber  מבעוד מועד – המחיר לכיוון -מחיר נמוך מרגיז ביחס לארץ  של 50-60 זלוטי  מהנמל לעיר (עד לפתח המלון) שזה כ 40 שקלים . בעיר עצמה התניידנו בטראמים ואוטובוסים : בעזרת אפליקציית Jakdojade רכשנו כרטיסי נסיעה און ליין ל48 שעות  ולאחר מכן לעוד 48 שעות .המחיר לילדים – נערים עד גיל 24 הוא מוזל . לאחר הרכישה מקבלים בר קוד ובמידה ויש פקח מציגים את הברקוד לפקח (לא נתקלנו) ואין צורך לתקף את הכרטיסים בעלייה לטראם. מיקומים וניווט ניתן להקליד בgoogle maps   ונפתחת אפילו רשימת התחנות שהאוטובוס עובר דרכן בזמן אמת והיכן לרדת ( פלאי הטכנולוגיה)

מזג אוויר : משרעת הטמפרטורות נעה בתחילת דצמבר  בקרקוב בין ( -2) ל 4 מעלות בממוצע, ללא רוח ולכן הקור נעים גם להליכה בערב. אני אישית אוהבת גרב תרמית עד הברך , צעיף ,כפפות ,כובע עבה מעיל עד אמצע ירך גופיה סווצ'ר או סריג , מכנסיים רגילים  ונעליים עם סולית גומי מבודדת . ביתי אהבה ללבוש טייץ תרמי מתחת . המקומות מאוד מחוממים ולכן שני טיפים : האחד לבוש שיכבתי שניתן ל"קלף" השני תיק נוח וגדול מספיק על מנת לתחוב את כל הפריטים בזמן שאתם שוהים באותו מקום מחומם . ברוב המוזיאונים ישנם תאים שניתן להשאיר בהם את כל המעיליאדה ועודף המשקל.

ערב נעים וטעים בכיכר העיר

מחירים :כל דבר שבחרנו לעשות או לקנות גרם לנו להשתאות כמה הוא זול ביחס לארץ ואולי לחשוב שלא אנחנו הבזבזנים אלא המחירים בארץ באמת מוגזמים. ערך הזלוטי הוא 0.77 זלוטי לשקל נכון לדצמבר 21 .  ניתן לשלם כמעט בכל מקום דרך כרטיס אשראי. כדאי לוודא שאתם משלמים באשראי בזלוטי ואז לא מתווספת עמלת המרה .ואם מדברים על המרה  של כספים : שימו לב שבקניונים יש change  משתלמים יותר מאשר ברחובות התיירות . המרה טובה היא כל המרה של מעל 452 זלוטי ל 100 יורו . מחיר בית קפה ממוצע לשניים ינוע בין  30-60 זלוטי (תלוי מה הזמנתם)  מסעדה טובה בין 100-200 זלוטי לארוחה עם שתייה לזוג (תלוי מה לקחתם) . ארוחת צהריים ממוצעת בבית קפה או מסעדה קלילה תנוע במחירים של 50-100 זלוטי (בממוצע) לזוג .

מסעדת Orzo המצויינת

בית מלון : ההיצע רחב , והשרות הפולני עלה על הציפיות שלנו. אנשים חמים נחמדים חייכנים גם נותני השרות אבל לא רק . תמיד נאותו לעזור אפילו אם לא דברו אנגלית – חמודים ממש !  בחרנו בלינה ב ibis style centrum   והוא עלה על כל הציפיות . נקי ללא רבב מעוצב מדהים- מאוד אינסטגרמי , ארוחת בוקר מפנקת , בית הקפה של המלון עם אוכל נהדר וזול ומעל הכל שרות מושלם ! פשוט כיף כיף כיף! מול המלון תחנת טראם למרכז ולעוד יעדים , התחבורה קלה ונוחה . מעבר לפינה מכולת קטנה להצטיידות . הקישור לאתר המלון

מחלון ארוחת הבוקר התגלה הקסם של השלג ביום השני( או השלישי?)
פינות ישיבה מיוחדות
על הקיר יש מסר חיובי בכתב מורס

מקומות לבקר בהם :לקראת הערב ולאחר מנוחה קצרה והתארגנות יצאנו לביקור בכיכר העיר העתיקה : סמוך לכנסייה. אנחנו מגיעות לכל דוכני שוק הכריסטמס לצד בזיליקת מריה הקדושה ( קצת קניות ב flying tiger האהובה עלינו בדרך). התנסינו בכיסונים , יין חם , ולחמניה עם נקניקייה עצומה כרוב כבוש ובצל מטוגן .האורות והעצים מקושטים במלוא הדרם .עץ חג מולד עצום במרכזו של הכיכר . מסביב מסעדות ובתי קפה שיש בהן תנורי אש יפים לחימום לצד השולחנות . השוק יחסית לשווקי אירופה אחרים צנוע יותר (למשל ביחס לבודפשט) בהיצע אבל מספק את הסחורה בהחלט... . ביום הראשון : התחלנו עם ביקור בגן הבוטני Botanic Garden of the Jagiellonian University כחובבת צמחים מושבעת וגנים בוטניים בעולם .למרות העצים שהיו בנשירה וחלק מהחממות סגורות , היינו לבד בשטח העצום והאוירה כמו לקוחה מסרט , כמו גם נוכחות צמחים תמיד מגדילה את הלב במידה או שתיים(לפחות אצלי) .

הגן הבוטני
חממות טרופיות

משם נסענו נסיעה קצרה לקניון יפיפה בשם Galeria Kazimierz נכנסנו לאכול משהו מתוק בjeffs ונדהמנו מהמקום , עיצוב אמריקאי מטורף, מיוחד ביותר- שווה ביקור וכיף גדול לשבת שם. בהמשך הצטרפנו לסיור חינמי ברובע היהודי , מאוד מעניין היה לשמוע את הצד הפולני וגם לראות אנשים מכל העולם, המדריך היה מאוד פרו יהודי וכל הזמן סיפר על הרדיפות האכזריות של היהודים לאורך ההיסטוריה ששיאן בהשמדת היהודים כמעט כליל במלה"ע השנייה . עם זאת פתאום נתקלנו במסעדת חמסה , הסתקרנו וחתכנו .... לארוחת ערב מוקדמת טעימה ומזינה

מסעדת ג'פס
עיצוב מושקע ותפריט גריל אמריקאי
מרצ'נדייז ברוח החג
מסעדת חמסה ברובע היהודי
מסעדת חמסה...מעניין שהטעמים שונים לא ישראליים כל כך...
טעים ומזין !
העץ בכיכר המרכזית
מדגמנת מרצ'נדייז

ביום הבא אנחנו מתעוררות לשלג קל שנערם בלילה , ונותן תפאורה מקסימה לארוחת הבוקר שלנו . פותחות את היום בביקור במוזיאון אוסף הנסיך צ'רטוריסקי בינהן ציור של לאונרדו דה וינצ'י אישה עם חורפן וציור של רמברנט , מעבר לכך המבנה אירופי יפיפה ונותן הרגשה של טירה :נשקים, ציורים, כלי אוכל כולם מעוצבים באמנות מחשבת , בהקפדה על פרטים מטורפת . האוסף המיוחד המציג את מגוון היכולות האנושיות המשובחות ביותר של קראפטים למינהן . הליכה של כעשר דקות דרך השוק המקורה (רק מזכרות תירות לא משהו מענין מידי..) והרחוב הראשי מובילה אותנו להפסקת קינוחים בבית קפה Leaky calderon הארי פוטר סטייל , מקום מדליק באמת ! כאילו לקוח מסרט . הקינוחים בינוניים בטעם ,הנראות הייתה למעשה העיקר בכל מקרה זה לגמרי שווה את החוויה .

מוזיאון הנסיך
בוקר טוב עם שלג:))
Leaky Calderon
קינוחים ברוח הארי פוטר

אחר הצהריים אנחנו יוצאות למיצג האורות ברוח אגדות ילדים: בקרקוב על פי שילגייה , לוקחות uber למקום שנקרא airmen park הנמצא סמוך לארנה ומול הקניון M1 . את הכרטיסים לתערוכה קנינו מהארץ באתר האינטרנט וחסכנו תור וזמן מיותר . קישור לאתר https://krolewnasniezka.ogrodswiatel.pl/ הכרטיס לילדים וצעירים עד גיל 26 מוזל שני כרטיסים עלו לנו כ 50 זלוטי . הדפסנו את הכרטיסים אולם ניתן גם לשמור בר קוד דרך המייל . הפארק נפלא ממש , תצוגת אורות שמחזירה כל אחד לילד שבו חוויה נפלאה !! ניתן לשלב את הסיור עם קניות במרכז הגדול M1 , שנמצא ממש ממול לפארק .

מתוך מיצג האורות

ולאחר כל ההתרגשות מכל האורות אנחנו נוסעות בטראם לפאב קטן אך מיוחד בקוקטיילים שהוא מגיש , בעל השם המוזר וה"קצר " בפולנית "שבעה מליארד חיוכים אך את שלך את אוהב יותר מכולם" siedem miliardów uśmiechów, a Twój jest moim ulubionym חוויה נהדרת של צעירים מוסיקה וחיי לילה.

קורונה אנטיוירוס הוא שם הקוקטייל

את היום הבא אנחנו מתחילות בביקור במוזיאון לאמנות מודרנית הנקרא mocak (הוגים אותו מוצ'אק) המוזיאון נמצא סמוך למוזיאון אוסקר שינדלר וניתן לשלב בין השניים. לאוהבי אמנות מודרנית ישנם מיצגים מעניינים מאוד , אני מצאתי את מוזיאון תל אביב והביאנלה במוזיאון ארץ ישראל תל אביב מרשימים יותר - אבל אמנות היא לגמרי עניין של טעם אישי והמבנה הוא מעניין ומרשים . לאחר מכן ארוחה במסעדה איטלקית מצויינת Orzo באוירה נהדרת ואוכל טעים מומלץ בחום .

מסעדת אורזו מומלץ להזמין מקומות
רציתי לטעום לחמניה שחורה

לאחר מנוחה קצרה במלון , אנחנו יוצאות לכיכר העיר , נהנות מלחם שום וסיידר חם באחת מסעדות האוהלים בכיכר , עם תנורי אש חמים לצד השולחנות , ומוצאות uber לסרט קולנוע מחוץ לעיר (בשל השעה המאוחרת ) . למי שמעוניינים הסרטים הם באנגלית , לא מדובבים ויש קולנוע בקניון Galeria Kazimierz ניתן לראות זמני הקרנה תחת הכותרת cinema city krakow ולבחור את המיקום הנכון .

כמעט לבד בקולנוע....

יום אחרון לטיול אנחנו מבקרות בטירת wawel במתחם היפיפה , החומות המבנים מאוד מיוחדים החצר הגדולה שמזכירה מעט מבנים ספרדיים . ההליכה בתוך גשם קל הוסיפה לאוירה , הפסקת תה חם בבית הקפה של המוזיאון פשוט מושלם ! מסיימות בהליכה במדרחוב grodzka בחזרה לכיכר , עוד קצת קניות למתנות בקניון Galeria krakowska בשילוב ארוחת צהריים קלה ומצויינת בבית קפה boho cafe שיש בו אוירה מיוחדת וחזרה למלון למנוחה והתארגנות לקראת טיסת בוקר מוקדמת שלמעשה היא נסיעת לילה מכיוון שיש להיות בשדה לפנות בוקר.

החומות של טירת wawel
מעברים דרמטיים
מבנים יפיפיים! במתחם סגנונות בנייה שונים
חזרה לכיכר!

אם אסכם את הטיול הנפלא לקרקוב אוכל לתת כותרת "הקפדה על פרטים" , בבנייה באומנות בחנויות במלונות באופן ההגשה בשרות בניקיון וביעילות שמחתי לבקר בעיר הנפלאה הזו שנתנה תמורה מעל למצופה בוודאות אשמח לחזור לטייל בפולין . עד הפעם הבאה בחו"ל .... נקווה שסאגת המגפה תהייה מאחורינו! ונוכל לסוע בשלווה .