בנובמבר 2021 ביליתי עם בת זוגתי וזוג חברינו בפריס

כללי.

1.      ההחלטה על פריס באה בגלל שיקולי קרבה (טיסה ישירה ולא יקרה), ועובדה שבתקופת קורונה צרפת נראתה יותר פשוטה לטייל עם פחות מגבלות.

2.      מומלץ להזמין כרטיסים לרוב המוזיאונים מראש - בגלל מגבלות קורונה לא ניתן לרוב לקנות במקום.

3.      בכניסה לכל מקום חייבים להציג "תעודת מתחסן" בנייד, למרות שלא כל כך מסתכלים על השמות. כדאי להיות מוכן עם נייד וברקוד בשלוף. למרות תחלואה גבוהה – כ 40000 ביום ההתנהלות בפריס די רגילה: בחוץ ללא מסכה במקומות סגורים כולל תחבורה ציבורית עם כולל הקפדה על כיסוי אף. במועדוני מוסיקה/ מקומות של צעירים ללא. במוזיאונים אף מעירים על הקפדה במקרים בהם המסכה צונחת...

4.      רוב הדברים נמצאים במרחק הליכה, אך אפשר להשתמש בתחבורה ציבורית 1.9E  לנסיעה (מוזיל אם קונים חבילת  10 כרטיסים 16.9). קונים כרטיס לנסיעה בדוכני עיתונים/ בכניסה למטרו ומאשררים (Validation) במכונות באוטובוס/ רכבות/ תחתית.

5.      Google maps עוזר בניווט ותכנון, התניידנו הרבה ברגל. במהלך תכנון שווה לסמן נקודות עניין (מוזיאונים/ מסעדות) על המפה  - מקל על ניידות

6.      נעזרנו בהמלצות מאנשים ופורומים שונים.

7.      אוכל לא זול, אכלנו המון במאפיות ברחוב מדהימות, פלאפל מקומי (?),מסעדות קצת זולות  מהארץ. חוויה קולינרית משובחת.  ויתרנו על ארוחת בוקר בבית מלון (לרוב לא חלק מההזמנה סטנדרטית) ופתחנו בוקר במאפיות עם קרואסון וקפה. המבחר צמחוני במסעדות לא גדול. לא עשינו מאמץ רב בלחפש אך הרגשנו שבערים אחרות המבחר הצמחוני עשיר יותר.

יום חמישי.

טיסת צהריים "אל על" לפריס, מזוודות יד, מאד נוח לנסיעה קצרה – חוסך זמן ותורים בבן גוריון. הזמנו הסעה משדה של "הסעות עובדיה" 70E לכיוון, לא הכי זול אך היה אמין, יעיל,  תקשורת מהירה (אפשרות לתקשר בווטסאפ בעברית). הגענו בערב למלון ברובע לטיני,  Europe Saint Severin, הוזמן בbooking , מצוין, נקי, לא יקר והעיקר מיקום  - מרחק הליכה מרוב האטרקציות , קרוב למטרו. ליד המלון בכניסה למטרו בערבים ראינו הרקדות רחוב. נחמד מאד.

אחרי שהשארנו דברים במלון ירדנו לסיבוב בשכונה. אכלנו פונדו גבינות באחת המסעדות ברחוב והתענגנו על בקבוק יין (כמעט בכל מקום שתינו יין זול ומעולה). משם המשכנו לסיבוב בפריס הלילית ליד כנסיית נוטרדאם המרשימה אשר נמצאת בשיפוץ אחרי השריפה וזהו המצב לכמה שנים טובות... נזכרנו בביקור בה  20 שנים לפני

נוטרדאם בלילה
נהר סיין והמוני עכברושים שורצים בלילה

יום שישי.

פתחנו את הבוקר קריר במאפיה La Maison d’Isabelle עם קפה וקרואסון "המושלם" (לפי הגדרת הממליצים ואניני טעם). באמת קרואסון מומלץ  משם המשכנו לסיבוב בעיר דרך נוטרדאם. הזמנו על המקום כרטיסי כניסה לכנסיית Saint Chapelle. סיבוב של כשעה בכנסייה מדהימה עם ויטראג'ים  - מאד מומלץ. ומשם למוזיאון Bourse de Commerce  עם כרטיסים מוזמנים מראש. בדרך קשה שלא לעצור לקפה ומאפה ב Boulangerie-Pâtisserie Laurent Dheilly, מעולה, אחת המאפיות הטובות שהיינו בה. מוזיאון Bourse de Commerce עלה על כל הציפיות. בקומה תחתונה מיצג פסלי נרות - שעווה ענקיים בשלבי המסה שונים של אמן Urs Fisher. מאד מאד מרשים. הפסל המרכזי מוחלף אחת לתקופה ע"י האמן. באולמות מסביב פרטי אומנות מהאוסף אך הקומה העליונה עם עבודות אומנות הייתה מדהימה. בקיצור לא לפספס את המוזיאון. מהמוזיאון סיבוב נוסף בעיר וחזרנו למלון  למנוחה קצרה. בערב יצאנו לאתר Ground Control הממוקם בתחנת מיון דואר הישנה ומהווה מקום מפגש לחבריה צעירים, פעילים חברתיים ופעילות אלטרנטיבית. המקום מקורה, מכיל דוכני אוכל, בירה והומה אדם ומארח אירועים והרצאות בנושאים שונים. בילוי ערב מאד נחמד אם כי שוכן בשכונה פחות נעימה להסתובב בה בלילות במיוחד לבד. עדיין שווה ביקור

הקרואסון במאפיה La Maison d’Isabelle
והקפה...
מגורי עובדי שיפוץ נוטרדאם
עבודות גובה, לא פשוט בקור....
כנסיית Saint Chapelle בחוץ
ובפנים
בדרך לבורסה
מגדל Saint Jacques - שאריות כנסייה עתיקה שנהרסה במהפכה צרפתית לידה עצי עוזרר עם פירות אכילים
מאפים ב Boulangerie-Pâtisserie Laurent Dheilly
יאמי
פסל שעווה מרכזי במוזיאון Bourse de Commerce בחלקו העליון מס' להבות דולקות קבוע ומאכלות אותו ולידו חלקי שעווה שנשרו
פסלי"משנה"
הבסיס המתכתי לשעווה
פרטים מתערוכה
מבט מקומה עליונה
גן משחקים ליד הבורסה
רחובות אזור מוזיאון אומנות מודרנית Pompidou
מתחם Ground Control

יום שבת.

מוקדם בבוקר (מאד, 8:30) לפי רוח התקופה – בדיקות קורונה שהוזמנה מראש במעבדה Centre de Dépistage Covid-19 ברח'  95 Rue de Prony. הבדיקה הנוראית שאי פעם עשינו (לדעתי הגרסה הצרפתית הלקוחה מסרט אימה – מגרדים איפשהו במוח)...."התאוששנו" בבית קפה סמוך ומשם  נסענו במטרו למקום ש עליו אי אפשר לוותר בפריס – Louvre. בשעה 10 כבר היינו בכניסה למוזיאון. חייבים להזמין מקום מראש ולהחליט מה רואים (מקום עצום!!!) אולם פסלים מרשים וציורי מפורסמים מקוריים מושכים מבקרים רבים. בכל מקום שילוט ל "מונה ליזה", קצת עצוב... אז ביקרנו גם אותה. אפשר לעמוד בתור בשביל להתקרב לציור הכי מפורסם בעולם ולהצטלם אתו ברקע אך גם במעבר מסביב לתור יש אפשרות להתבונן ולהצטלם גם. הסתפקנו בזאת.  אחרי כמעט 3 שעות יצאנו מהמוזיאון לאזור הגנים, הסתובבנו בשוק חג המולד קטן עם מגרש קרח ודוכני אוכל. סיבוב כיפי ומשם הלכנו בחזרה למלון דרך הרובע הלטיני במסלול חמוד (המלצת אוהבי פריס). מסלול כיפי, עובר בסניף ראשי Boutique Pierre Hermé, המקום לאכול בו מקרונים, אומנם המחיר ליחידה.... אך לפי מביני דבר שווה כל סנט. עצרנו בכנסיית Église Saint-Sulpice הסמוכה ובמקרה נתקלנו במיסה מיוחדת המתרחשת פעמיים  - שלוש בשנה. המוני אדם מכל רחבי צרפת, תהלוכת כמרים...מאד מרשים שלא לדבר על כנסייה עצמה שיפה מאד. בגלל השעה המאוחרת ומזג האוויר החורפי וויתרנו על גני לוקסמבורג וקיצרנו את המסלול. בדרך עוצרים בחנות שוקולד מדהימה Maison Georges Larnicol MOF לקנות מתנות מתוקות הביתה. משם לפי המסלול עובר דרך רחוב  Cr du Commerce Saint-André מקסים ומלא בפאבים וחנויות בוטיק ואנחנו חוזרים למלון לנוח קצת.  בערב הזמנו כרטיסים להופעת זמר אלג'יראי במועדון New Morning. תוך כדי מנוחה במלון שמענו צופרי משטרות ובומים של יריות, הסתבר שבחוץ, ליד כניסה למטרו נערכה הפגנת תמיכה בעצמאות של אזור מרוקו הקורא לעצמו רפובליקת סהרה הדרומי. ירדנו לראות את האירוע אשר התקיים "לפי המסורת הצרפתית הדמוקרטית" של המחאות עם במה מאולתרת ודגלי הרפובליקה החדשה (דומים מאד לדגלי פלסטין) יחד עם זאת נוכחות משטרתית מאד מרשימה שחסמו רחובות סמוכים והיו לבושים לתפארת והתנהגות בעדיפות.  אין ספק  - הצצה נוספת לחיים המקומיים.

משם הלכנו  למסעדת Kodawari Ramen לאכול מרק ראמן אך התור אליה השתרע למרחקים ולכן וויתרנו ובמקום אכלנו קרפ בקרפריה חמודה מאד  Crêperie des Pêcheurs ונסענו למועדון להופעה. הופעה מוסיקלית אינה דבר ברור מאליו בתקופת קורונה אך זו הייתה הופעה מחשמלת ומעולה, כולם רקדו. קצת פורקן נוכח המסכות בחוץ ועליה במקרי החולים בצרפת. יחד עם זאת מבחינה מוסיקלית  - הפתעה גמורה לכולנו. נהנינו מאד. חזרנו למלון עייפים אך מרוצים

Louvre עם ה"יהלום" שלו
קרפ  Crêperie des Pêcheurs, כעיקרון מאכל רחוב צרפתי, אך אפשר גם במסעדה
הופעה במועדון New Morning

יום ראשון

פתחנו את בוקר בסיבוב שווקי יום ראשון. הליכה לשוק מונגה Marché Monge, קטן אך מקסים, דוכני אוכל, גבינות (קנינו גבינות מעולות הביתה), מאד מומלץ. משם הליכה לשוק Mouffetard אשר נראה  יותר רחוב עם חנויות ודוכנים מאשר שוק של ממש. אכלנו מרק אסיאתי זול ומעולה במסעדה פשוטה Traiteur Asie Prestige (ביקשנו והכינו לנו גם גרסה צמחונית עם טופו). משם נסענו למוזיאון לאומנות עכשווית  Palais de Tokyo , הפעם התערוכה פחות מוצלחת ויצאנו כשאנחנו מוותרים על סיבוב מודרך (אומנם בצרפתית) באולמות גרפיטי. היה כבר צהריים כאשר פנינו למסעדה   Léon - ex Léon de Bruxelles (היחידה שפתוחה בצהריים 15-19 - רוב המסעדות נסגרות עד השעה 19..). מסעדה מעולה לאוכלי דגים ובשר ופחות (מסתבר) לצמחוניים. ארוחת מאכלי ים ואחריה הליכה לאורך שדרת Champs-Elysées. הכל נוצץ, חנויות לקראת כריסטמס, הגענו לשער הניצחון המפואר (חנוכייה לידו) ואז בהחלטת בן רגע  - נסענו למוזיאון עם אוסף פרטי Louis Vuitton Foundation. קנינו כרטיסים דרך האתר ליד כניסה למוזיאון. הבניין מדהים!!! בעת הזו מוצג אוסף ציירים אימפרסיוניסטיים של אספן רוסי מורוזוב (הולאם ע"י שלטונות רוסייה). יש הסעה חינמית הלוך וחזור למוזיאון מתחנת מטרו.  מאד מומלץ לבקר. חזרנו למלון וירדנו לשתות ב MONK La Taverne de Cluny. מקום חמוד, מארח מוסיקאים והופעות. ערב אחרון בפריס.

תופעת מחוסרי דיור הגרים ברחובות... לעתים עם מזרון ענק באוהל
תערוכת ציירים אימפרסיוניסטיים של אספן רוסי מורוזוב
על הגג של המוזיאון
נוף לילי מגג המוזיאון
ב MONK La Taverne de Cluny.

יום שני.

בבוקר פינינו חדרים והשארנו מזוודות לשמירה במלון.  ארוחת בוקר ביום שני.

בבוקר פינינו חדרים והשארנו מזוודות לשמירה במלון.  ארוחת בוקר במאפיית  Paris Baguette Saint-Michel  הקרובה למלון. קניית חולצות מגניבות בסניף קרוב שלCoton Doux ומשם נסענו למגדל אייפל בתקווה שנוכל לעלות אליה ללא להזמין מראש (לא הזמנו בגלל מזג אוויר הפכפך...) התברר שהצליח לנו - עמידה של כחצי שעה בתור ואנחנו עולים במעליות לשיא הגובה. הנוף מרהיב. מאד מאד מומלץ. בימי עם מזג האוויר יציב – שווה כמובן להזמין מראש. אחרי כשעה היינו למטה בדרכינו למוזיאון Musée de l'Orangerie. בדרך עצירה במאפיה Lapelosa Félice לקפה ומאפה. במוזיאון ציפתה לנו הפתעה. שכחנו להזמין כרטיס ואפילו להתקרב לקופות לא נתנו. אחרי כמה דקות הצלחנו להזמין ברשת ואז כבר "נפתחו השערים" בשבילנו ונכנסו לתערוכה. בחלק התחתון של המוזיאון – כעת תערוכה של ציורי חיים סוטין המדהימים וצייר אמריקאי דה קונינג בהשראתו, גם האוסף הקבוע מרשים מאד. גולת הכותרת של המוזיאון – חבצלות המים של מונה לשמם נבנה המוזיאון מלכתחילה. מהמוזיאון נסענו למסעדה  Chez Paul עם אוכל צרפתי מעולה. אחרי המסעדה סיבוב ברחובות סמוכים עם חנויות מגניבות כמו  New Rock Paris. חזרנו לרובע הלטיני. ביקור חוזר בחנות שוקולד Maison Georges Larnicol MOFוגבינות להשלמת מתנות ועם מונית עובדיה נסענו מהמלון לשדה התעופה לטיסת לילה הקרובה למלון.