בחודש אוגוסט 2010 טיילנו שבועיים בשוויץ עם המשפחה המורחבת.
התמקדנו בחבל טיצ'ינו ובאלפים הברניים. לקינוח סיימנו ביום טיול במילנו היפה.

היה לנו הרבה מהכל - הרבה נוף , הרבה ירוק , המון מים , הרבה וילות מרשימות ,גנים משגעים, בתים ציוריים , נוף אלפיני מרתק והרבה הרבה משפחה ( לטוב ולרע).
 לטובת מי שאוהב סדר - אעלה את הרשמים והתמונות לפי סדר ימי הטיול. הסדר כמובן אינו מחייב. להפך. הימים שלנו נגזרו בד"כ משעת הקימה והלך הרוח של המשתתפים . אפשר היה לסדר אותם טוב יותר גאוגרפית , אבל זה מה שיצא.

16/8/10 - טיסת אל על למילנו מגיעה בזמן. 11 בבוקר. חיש קל אנו במשרדי אויס. הזמנו רכב ל 9. לא ידענו איזה דגם נקבל ואם תכנס כל הכבודה. בכל זאת 9 אנשים..
קיבלנו אפשרות לבחור בין פיאט דוקטו , אופל ויוארו ומרצדס ויטו. סבוב קצר במגרש אישר את מה שאמר הפקיד - הדוקטו הכי גדולה. בדגמים האחרים לא יכנס הציוד.

קיבלנו את המשוריינת שלנו , העמסנו ציוד ויצאנו לדרך.

לנהג לא היה קל לתמרן עם רכב עמוס ציוד ונוסעים בגובה 2.2 מ' , אבל הוא עמד בזה לבד ובגבורה במשך שבועיים ימים.

הטנק שלנו.JPG תא המטען
הטנק שלנו.JPG(גודל:14.03KB) תא המטען(גודל:13.47KB)

מזג האויר במילנו קריר באותו בוקר. אנו לא מתעכבים באיטליה ויוצאים ישירות לכוון שוויץ. הדרך- חלקה באוטוסטרדות וחלקה בכבישים קטנים וצרים.
בסביבות השעה שלוש - כן כן , הרבה יותר ממה שהבטיח גוגל מפס אנו מגיעים לדירה הראשונה ב losone פרבר של אסקונה. חבל טיצ'ינו.

זוהי שוויץ האיטלקית. מרגישים איטליה בכל פינה. מדברים איטלקית , שלטים באיטלקית. קשה לדעת שמדובר בשוויץ. הזמנו 2 דירות בבית הארחה casa emaus. הדירות חדישות ומרווחות. הכל נקי ומצוחצח. הסביבה יפה ונעימה. גן רחב ידיים עמוס עצי פרי. בהחלט מומלץ.
הדירות מתאימות ל 4. 2 חדרי שינה זוגיים וסלון - מטבח מצוייד.
עבור האדם החמישי הוסיפו מיטה באיכות טובה.

קישור לדירה - CASA EMMAUS

טיפ על הדירה
הדירות שלנו הן מסוג del sole. יש במתחם דירות נוספות (ישנות יותר ) וגם חדרים זוגיים.

מתמקמים בדירות ויוצאים לטיול בין ערביים בטיילת היפה של אסקונה השכנה.

casa emaus.JPG חדר שינה.JPG
casa emaus.JPG(גודל:44.46KB) חדר שינה.JPG(גודל:41.81KB)

אסקונה

פעם עיירת דייגים , היום עיירת תיירים. הטיילת מאד ממוסחרת , אבל עדיין יפה מאד.

קצת פנימה מהרחוב הראשי , סמטאות נחמדות ושקטות יותר.

אסקונה.JPG פסל חי - גם באסקונה.JPG

באחד הערבים ( לא בערב הראשון) אכלנו במסעדת Bardolia עליה המליץ אורן.
זוהי גרוטו מהסוג האותנטי.
בהחלט חוויה. חצר עמוסה בסועדים. אווירה עליזה וצוהלת. תפריט קבוע במחיר קבוע.
 לשולחן מוגשות מנות הבית בזו אחר זו. נקניקים , סלט , פסטה , גולש עם פולנטה ( דומה לממליגה), גבינות ולקינוח עוגת הבית. גם אם לא אהבנו את כל המנות , בהחלט מומלץ ושונה מאד מהמסעדות שעל הטיילת.

אב הבית מחלק מנות.JPG גרוטו ברדוליה.JPG
17/8/10 - יום שלישי.
מתחילים בטיול בוקר בלוקרנו השכנה. זו כבר עיר גדולה יותר. חונים את הענק בחניה של תחנת הרכבת. רכב גדול כזה לא נכנס לאף חניון תת קרקעי. רק חניון פתוח מתאים , מה שהווה מגבלה. בד"כ הצלחנו למצוא חניה ברחוב או בחניונים פתוחים.
קונים את כרטיס ההנחה HALF FARE לגדולים. לבנות קיבלנו family card ובזכותו הן נסעו חינם או כמעט חינם בכל אמצעי התחבורה השונים.
מחיר הכרטיס 99 פרנק והוא מתאים לחודש ימים.
מתחנת הרכבת אנו פונים לתחנת הפוניקולור העולה לקרדדה.
הפוניקולור בתיקון עד סוף השנה ומחליף אותו אוטובוס העולה לאורסלינה. משם ברכבל גדול ממשיכים לטפס לקרדדה.
היום יום חם , אבל למעלה בגובה 1340 מ' קריר ונעים.
במעלה ההר גן משחקים מטופח , נדנדת ענק , מסעדה , מרפסת תצפית לנוף מרהיב של אגם מג'ורה, העמקים צנטוולי ומגיה וכמובן הפסגות מסביב. אפשר לראות שלג על פסגות רחוקות.

מכאן ניתן לצאת להרבה מסלולי טיול. אנו מסתפקים בטיול על הפסגה.
מקרדדה ניתן להמשיך ברכבל נוסף גבוה יותר אל פסגת ה cimetta.
הרכבל הזה יוצא להפסקת צהריים בין 12.30 ל 13.30 . אנחנו מחליטים לותר עליו וחוזרים למטה ללוקרנו.

בתחנת הביניים באורסלינה מבקרים בכנסייה היפה מדונה דל ססו החולשת על העיר. הכנסיה בשיפוץ ואנו זוכים להצצה מהחוץ בלבד.
מדונה דל ססו - לוקרנו.JPG נוף מהקרדדה.JPG
סיבוב קצר בלוקרנו. מעיפים מבט על הככר המרכזית הפיאצה גרנדה. כמה ימים קודם התרחש כאן פסטיבל קולנוע. סרט ישראלי בכיכובו של גורי אלפי זכה באחד הפרסים.

מלוקרנו אנו ממשיכים לטיול רכוב בעמק ורסצקה.

מתחילים , איך לא בסכר המופרסם מהסצנה בסרט של ג'יימס בונד.
אמיצים יכולים לתאם לעצמם קפיצת בנג'י מהסכר. הסכר גבוה ומרשים. מי משוגע לקפןץ מגובה כזה ??

קשה לתפוס בתמונה את כל גודלו של הסכר.
הסכר - עמק ורסצקה.JPG הסכר.JPG
הסכר - עמק ורסצקה.JPG(גודל:43.20KB) הסכר.JPG(גודל:41.24KB)

מהסכר ממשיכים בנסיעה בעמק. העצירה הבאה הגשר הרומי המפורסם ponte dei salti.
צעירים תופסים צבע למרגלות הגשר. "שוויצרים טרללים " כך כינתה אותם אוסי קופצים ממנו אל המים הקרים.
לגשר היפה מעקה נמוך במיוחד. הלכנו עליו לגדה השניה. בעיני די מפחיד. הגשר עמוס במבקרים וחששתי שדחיפה אקרעית של אחד מהם עלולה להפיל אותנו למים.
 מאזור הגשר ניתן לצאת למסלול טיול " מסלול הפסלים". השעה המאוחרת וההרכב העצל שלנו גרמו לכך שנסתפק בטיול רכוב.

ponte des salti.JPG משתזפים למרגלות הגשר.JPG
ponte des salti.JPG(גודל:45.01KB) משתזפים למרגלות הגשר.JPG(גודל:45.49KB)

ממשיכים לטייל בעמק. הבתים בסגנון rustic. אבן גסה ולא מסוטטת.

ממשיכים עד הכפר האחרון בסוף העמק וחוזרים חזרה. תם היום השני.

הגשר מקרוב.JPG שוויצרים טרללים.JPG

18/8/10 - יום רביעי. האיים הבורמאים.
היום נוסעים לאיטליה. יורדים דרומה לארכו של אגם מג'ורה היפה. הנסיעה ממש צמוד לקו המים. בדרך עוברים עיירות יפות ומנומנמות. בכלל נדמה שלכולם באזור הזה יש קצב אחר.

מכוניות פאר משייטות בכביש וחונות לצידי הדרכים. אופנועים , הרבה אופנועים והרבה רוכבי אופניים. כולם כאן מדוושים במרץ .

הנסיעה בכבישים הצרים לעיתים, דורשת סבלנות וזהירות. למראה הנוף אנחנו פולטים "וואו" כל חמש דקות ומיד מוסיפים לנהג " אל תסתכל , תתרכז בכביש".

מגיעים לסטרסה. קו המים סמוך למעגן מלא מעוטר במלונות פאר.
סטרזה עושה רושם של עיירה צבעונית ונעימה.

במזל רב מוצאים חניה במגרש העמוס. קונים כרטיס שייט לשלשת האיים ויוצאים לדרך.

איזולה בלה.JPG סטרזה.JPG
איזולה בלה.JPG(גודל:40.71KB) סטרזה.JPG

הארמון כאן יותר דומה לבית אחוזה גדול.
 בשילוב עם גן כזה נפלא - כולנו הכרזנו מיד "קונים".

זה הארמון.JPG כנסיית הבית.JPG
זה הארמון.JPG(גודל:43.21KB) כנסיית הבית.JPG(גודל:45.75KB)

בגן פגשנו את העץ היפה הזה.
ובעלי חיים נוספים בין העצים.

כאשר אנו שוב על הספינה , מתחיל גשם חזק. אנו גונזים את הרעיון לרדת באי השלישי. במזג אויר כזה גם אין טעם לעלות לתצפית מהמוטורונה. הייתה לנו תצפית אתמול ותהיה עוד אחת מחר - לא נורא..

זה לא תוכי...JPG מי מכיר?
זה לא תוכי...JPG(גודל:43.93KB) מי מכיר?(גודל:43.59KB)

18/8/10 - יום חמישי. אגם לוגנו.

היום אנו נוסעים לאגם לוגנו. שעה ורבע נסיעה ואנו חונים בחניון פתוח לא רחוק מהפארק העירוני - פארק Ciani בלוגנו. ישנם חניונים תת קרקעיים קרובים יותר למרכז העיר , אבל הטנק שלנו לא נכנס.

מתחילים בסיור בפארק היפה בו שוכן גם "המוזיאון העירוני לאמנויות" Lugano City Museum of Fine Arts.
מגיעים עד לככר manzoni ליד הטיילת ועולים לסיבוב על הרכבת הקטנה.

הרכבת עושה סיבוב לאורך קו החוף של העיר לוגנו ונכנסת גם לרחובות עירוניים , מסחריים ולא ממש מעניינים. בעיני אפשר לוותר. אחת התחנות שלה בפרדיסו. שם אנו יורדים ופונים לפוניקולור העולה להר סן סלבטורה.

piazza manzoni.JPG פארק ציאני - לוגנו.JPG
piazza manzoni.JPG(גודל:42.77KB) פארק ציאני - לוגנו.JPG(גודל:40.26KB)

בהר סן סלבטורה בית קפה קטן , מוזאון ( שהיה סגור שוב לרגל הפסקת צהריים) ותצפית מרהיבה על אגם לוגנו.
 היה קצת מעונן , אבל למרות העננות מדהים לראות את האגם מלמעלה ואת הגשר החוצה אותו.

עוד מלמעלה...JPG תצפית על אגם לוגנו.JPG
עוד מלמעלה...JPG(גודל:45.35KB) תצפית על אגם לוגנו.JPG

אחרי הביקור בהר ירדנו חזרה לעיר.

שוטטנו רגלית ברחובות היפים של העיר העתיקה. via pessina ו via nassa. מדרחוב נחמד , עמוס בחנויות לממכר נקניקים , בתי קפה ושעונים מכל המינים והסוגים. בכלל בכל הערים בשוויץ מה שרואים ברחוב זה בעיקר חנויות שעונים.

ארוחת צהריים מזעזעת במסעדה של מיגרוס ( מי זה היה שהמליץ ? )
 ואנו ממשיכים לשוויץ המיניאטורית ב melide.

ככה מוכרים נקניק.JPG עוגות מעוצבות.JPG

ב melide אנו פוגשים את שוויץ כולה בזעיר אנפין. חלק מהמקומות כבר הכרנו ( מהפעם ומטיולים קודמים) וחלק נפגוש בהמשך. פארק חביב ביותר , מטופח וירוק. הקטנות נהנו מאד. בתי צלמה את כל הדגמים מ א' עד ת' או יותר נכון מ 1 ועד מאה ומשהו..

כמה תמונות להתרשמות

אריה גוסס בקטן.JPG מזרקה בתוך האגם.JPG

לסיומו של היום נסענו לכפר הדייגים מורקוטה. הרבה סופרלטיבים קראתי על המקום. לצערי מצאנו טיילת מנומנמת וריקה. ממש לא כך דמיינתי את המקום. איפה האנשים ? סיבוב קצר הספיק לנו , לא היה חשק לעלות במדרגות הרבות לכנסייה במעלה הכפר.
 תם היום הרביעי. מחר נוסעים לאגם קומו.

מיני סוויס.JPG שוויץ המיניאטורית.JPG
מיני סוויס.JPG(גודל:16.82KB) שוויץ המיניאטורית.JPG

כמה תמונות מאגם קומו

אגם קומו.JPG דירה עם נוף.JPG
אגם קומו.JPG(גודל:43.03KB) דירה עם נוף.JPG(גודל:45.13KB)
וילה קרלוטה - ככה מסדרים גינה.JPG סמטא בבלג
וילה קרלוטה - ככה מסדרים גינה.JPG(גודל:46.95KB) סמטא בבלג'יו.JPG(גודל:42.54KB)

אגם קומו הוא אגם גדול בעל צורת Y הפוכה. כדי לבקר אותו לעומק צריך מספר ימים. אנחנו עשינו מסלול זריז . האגמים כולם יפים , אבל הנוף חוזר על עצמו במידה מסויימת ואת הילדים נוף לא ממש ריתק.

התחלנו מהגדה המערבית מעיירה בשם tremezzo. בעיירה זו האטרקציה העיקרית היא וילה יפה מהמאה ה 17 בשם וילה קרלוטה. לא אספר את ההסטוריה של המקום , למי שמעוניין מצרפת את האתר.

אומר רק שהוילה ניתנה כמתנת חתונה לקרלוטה - כלה צעירה שתמונתה נמצאת באחד מחדרי הבית. יופי של מתנת חתונה !

הוילה מרשימה , אבל היות וברזומה שלנו כבר כמה וילות השבוע , אנחנו לא נופלים.. הגנים בענינו הם הסיפור. הגנים והנוף הנשקף של האגם מהחלונות הצופים מזרחה מרשימים מאד..

את זה תראו מהחלון.JPG וילה קרלוטה.JPG
את זה תראו מהחלון.JPG(גודל:44.80KB) וילה קרלוטה.JPG(גודל:45.82KB)
באמצע הגן עובר מפל קטן שיורד בשלבים בתוך יער טרופי.. המון ברכות נוי בהם צבי מים , לשמחתם הגדולה של הילדים.
מפלון...JPG צבים בברכת הנוי.JPG
מפלון...JPG(גודל:20.48KB) צבים בברכת הנוי.JPG(גודל:17.99KB)

טרמצו אינה תחנה מרכזית ויוצא שאנו מחכים ליד המעגן שעה ארוכה. הילדים מתלהבים מהברווזים ומכנים אותם בשמות . ברכות ל "ליידי גע - גע ".

השייט לבלאג'יו ערך 20 דקות לערך. הספינה עצרה קודם במנג'יו. מנג'יו נראית נחמדה , אבל לא ירדנו כדי לבדוק.

מגיעים לבלאג'יו בשעת צהריים. העיירה הומה מאד. זו עיירה בונבוניירה. קטנה וקומפקטית. גם כאן וילות מפורסמות , אך היות ורק לפני שעה קלה ביקרנו באחת , מספיק לנו. מעדיפים לשוטט בסמטאות , להציץ בחנויות ולשבת סתם בבית קפה על קו המים.

בילינו בבלאג'יו שעתיים וחצי נעימות והתחלנו לחזור.. שוב שייט , לקחת את הרכב והביתה לאסקונה.

בתוכנית המקורית חשבתי לנסוע בחזרה דרך התצפית ה "מרפסת של איטליה". אבל, ה GPS החליט דוקא עכשיו לעשות שרירים. המפות נשכחו באותו היום בדירה ואנו נווטנו עצמנו חזרה ע"פ השילוט. היות ושילוט למרפסת אין , היה כבר מאוחר ואף מעונן , ויתרנו בצער על התצפית. עוד סיבה לחזור !

בבלג מתקרבים לבלאג
בבלג'יו הרבה מדרגות.JPG(גודל:42.80KB) מתקרבים לבלאג'יו.JPG(גודל:41.30KB)

מוסיפה עוד 2 תמונות. באחת מבט על המלון הגדול במנג'יו - צולם מהספינה.

בשניה בית יפה שראינו בדרך. תארו לעצמכם איזה נוף יש לדיירים.

בית צופה לאגם קומו.JPG מנג
בית צופה לאגם קומו.JPG(גודל:43.03KB) מנג'יו -מבט מהספינה.JPG(גודל:43.83KB)

את היום אנו סוגרים עם מסיבת פרידה מחבל טיצ'ינו.
חוזרים שוב לטיילת היפה של אסקונה ומגלים מופע של להטוטים ברחוב.
2 מילים בעברית והאמנים מקדמים פנינו בשמחה " תשארו , תכף מתחילים".

מסתבר שהם ישראלים שגרים בשוויץ ועושים מופעים של אקרובטיקה ולהטוטי רחוב. המופע נחמד וסוחף את הקהל. האמת גאווה ישראלית .
 מחר נוסעים לאלפים הברניים , לא לפני שנבקר בבלינצונה היפה - עיר המצודות ונגלה הפתעה בדרך..

גאווה ישראלית.JPG מופע רחוב באסקונה.JPG
גאווה ישראלית.JPG(גודל:10.45KB) מופע רחוב באסקונה.JPG(גודל:11.71KB)

שבת 21/8/10
היום אנו נוסעים לנקודת הלינה השנייה באלפים הברניים . כאן נטייל בשבוע הבא.
 אבל קודם לבלינצונה.

בלינצונה

פותחים את היום בבלינצונה. זו עיר שיושבת במקום שנחשב אסטרטגי. העיר מאופיינת ב 3 המצודות החולשות עליה. אנחנו ביקרנו במצודה הגדולה היושבת במרכז העיר ה castello grande. מכאן ניתן לצפות גם בשתיים האחרות.
 המצודה נמצאת ממש בסמוך לכיכר המרכזית. היום שבת ובככר המרכזית שוק גדול וצבעוני. מתחילים בביקור במצודה. לא לחשוש , אין צורך לטפס. מעלית מעלה את המבקרים למצודה. מסיירים על החומות. הנוף הניבט מכל עבר באמת מרשים.

castello grande.JPG חצר המצודה.JPG
castello grande.JPG(גודל:45.93KB) חצר המצודה.JPG(גודל:41.76KB)
מלמעלה ניתן להציץ על העיר וגם ולצפות בשתי המצודות האחרות מונטבלו (Montebello) ו סאסו קורבארו (Sasso Corbaro).

הטירות האחרות קצת רחוקות יותר מהמרכז. חובבי טירות יכולים לקנות כרטיס משולב ל 3 הטירות ולבלות כאן יום שלם.

אנחנו הסתפקנו באחת . השוק הצבעוני למטה קרץ לנו..
Sasso Corbaro).JPG טירת מונטבלו.JPG
Sasso Corbaro).JPG(גודל:38.23KB) טירת מונטבלו.JPG(גודל:44.06KB)
השוק הגדול בבלינצונה נערך בשבת. זהו שוק של מזון , בגדים , וכל מיני פיצ'פקעס. קנינו 2 בובות חרסינה במחירים נוחים.

למי שממש מוכרח יש באזור גם מספר בתי כל בו גדולים. בדקנו אחד בשביל השרותים..
עוד מהשוק.JPG שוק בבלינצונה.JPG
עוד מהשוק.JPG(גודל:43.92KB) שוק בבלינצונה.JPG(גודל:43.81KB)
בסביבות השעה אחת אנחנו יוצאים מבלינצונה. נסיעה ארוכה לפנינו. צריכים להגיע לכפר הנופש ב hasliberg. מקווים עוד לעבור בדרך במעבר סוסטן.

קצת לפני שאנו מגיעים לרכב החונה ליד אחד הסופרים במרכז בלינצונ מה אנו רואים - שלט דרכים בו מוזכר ישוב בשם CARASSO.

איזו הפתעה ! אנחנו קצת המומים.. זהו שם המשפחה שלי מבית. שם נעורי, בו אני מחזיקה עד היום כשם שני. כך בדיוק אנו כותבים אותו בלעז.

לא ידענו שיש מקום בעל שם כזה בשוויץ. היות ואנו צריכים להגיע למקום לינה הנמצא במרחק לא קטן , אין לנו אפשרות לנסוע ולבדוק מה זה.

בדיקה קצרה שעשיתי ברשת מעלה שזהו הר ועליו כנסיה בה ציור המזכיר את הסעודה האחרונה. המקום נמצא לא רחוק מבלינצונה. אין לי מושג אם יש קשר למשפחה שלי שאבות אבותיה קשורים בגירוש ספרד ונפוצו באירופה כולה, אבל יש פה מקום לעבודת שורשים קטנה. מקווה שעוד אגיע לזה.
carasso.JPG(גודל:47.88KB)
בהמשך היום אנו בעיקר נוסעים.

בתחילה בנעימים בסביבה כפרית. חולפים דרך הכפר היפה Giornico.
אח"כ עוברים לאוטוסטרדה ונתקעים שעה ארוכה בפקק לפני מנהרת סנט גוטהרד. הפקק ארוך מאד ( כמעט שעתיים נסיעה בפקק) ומתחיל הרבה לפני המנהרה , כך שגם מי שרוצה לנסוע דרך מעבר ההרים עומד בפקק.

עוברים דרך המנהרה הארוכה בת 17 הק"מ - חוויה בפני עצמה. משם ממשיכים בדרכנו. הצצה חטופה בעיירה היפה אנדרמט וממשיכים בנסיעה במעבר סוסטן.

הדרך יפה מאד אבל לרכב שלנו, הכבד והמלא לא קל.

אופנוענים זריזים חותכים אותנו בפראות , לא אחת... אנחנו מתפעלים מהנוף ומיד מוסיפים לנהג - אל תסתכל , לא אתה..

בשעה מאוחרת מגיעים לקרחון שטיין. מביטים עליו מהתצפית שליד המלון וממשיכים הלאה. השעה כבר קרוב לשש בערב. הדרך לקחה שעות רבות - יותר מנסיעה מת"א לאילת. עייפים מגיעים להסליברג ומתמקמים בדירה.
giornico.JPG תצפית לקרחון שטיין.JPG
giornico.JPG(גודל:45.20KB) תצפית לקרחון שטיין.JPG(גודל:41.72KB)

המשך הטיול באלפים הברניים בכתבה נפרדת - שוויץ חלק ב' - האלפים הברניים.