הקדמה קצרה- בספטמבר היינו עם הילדים ועם עוד משפחה ביוון. אני אספתי מידע רב ותכננתי מסלול נפלא, לדעתי כמובן Smile, במרכז יוון (דלפי, מטאורה, אולימפוס, פליון). ככל שהתקרב תאריך הטיסה הבנו שמזג האוויר לא לצידנו ולפחות 3 ימים בהם היינו אמורים לטייל במטאורה ולטפס על האולימפוס אמורים להיות מאד גשומים ובהחלט לא מתאימים לתכנית. ביום האחרון עשינו שינויי חד בתוכניות ובילינו את החופשה בפלופונז שם היה פחות סוער וגשום. אפשר לקרוא על החופשה המשפחתית בפלופונז כאן וההמשך כאן.

אני נשארתי עם תחושת החמצה ולכן כשהתחלנו לחשוב איפה נבלה את החופשה הזוגית שלנו הצעתי פליון. יעד קרוב, הטיסה זולה והמחייה זולה ובעיקר ממש רציתי להכיר את המקום אחרי שקראתי עליו הרבה.

יום חמישי נחיתה באתונה ב-12 (שעת הנחיתה המקורית היתה 9:20 אבל בגלל over-booking "התנדבנו" לטוס דרך לרנקה ובתמורה קבלנו זוג כרטיסי טיסה באל-על לשנה הקרובה לכל יעד באירופה Very Happy ). שכרנו ג'יפ קטן (זה הזכיר לנו את התקופה ש"לפני הילדים" אז הרכב שלנו היה ג'יפ סמוראי. בהחלט מוצלח בטיול זוגי לחזור לתקופת תחילת הזוגיות Wink ). כשבוע לפני הנסיעה מתחילים לעקוב אחרי התחזית. הצפי הוא שלגים וקור בפסגת הפליון. בן-זוגי חובב שלגים מושבע מתלהב. ככל שהתאריך מתקרב התחזית מתמתנת עד שבכלל לא ברור אם נזכה לחוות שלג יורד.

לקראת ערב הגענו לפורטריה. הדרך מאתונה לפליון ארוכה. השתדלנו לעשות אותה בחלקה כטיול בכבישים צדדיים ולא בכביש המהיר. כמובן עם הפסקות לתצפית ולקפה. הזמנתי מראש לילה במלון קריצה. מצטרפת לכל ההמלצות. מלון מקסים ונעים. נהנינו מהאוכל, מהאירוח, מהעיצוב הרגוע. פינוק אחרי יום ארוך בדרכים.

יום שישי, טיול רגלי בבוקר להכיר את העיירה. שוטטנו ברחובות עד שהגענו לתחילתו של מסלול הליכה לאורך נחל. העצים בשלכת גדולים ומרשימים. הקרקע מכוסה במרבדים של פרחים זעירים שמבצבצים בין עלי השלכת. המסלול הומלץ כאן באתר.

בינתיים העיירה התעוררה, הרחוב הראשי התחיל להתמלא בדוכני צנצנות של ריבות ושימורים.

לפי התחזית (בן זוגי חובב מז"א ולכן אנחנו מאד מעודכנים) אם יש סיכוי לשלג במהלך הטיול שלנו אז היום זה היום לכן החלטנו להשאר באזור הפסגה. עזבנו את פורטריה לכיוון חניה CHANIA. הדרך עולה בפיתולים והנופים של מפרץ וולוס מתגלים במלוא תפארתם. פתאום ראינו פסגה עם צלב (לפי המפה הגובה הוא 978 מ'). מאז הטיול באוסטריה יש לנו צורך "לכבוש" פסגות עם צלב. בחוץ קור עז. אבל הנופים שווים את הטיפוס הקצר.

קצת לפני שנסענו גיליתי שביוון 40 יום לפני הפסחא חל צום הלנט. בתקופה זו הם נמנעים ממאכלים מהחי. כדי להכין את עצמם לצום, בשלושת סופי השבוע שלפני תחילת הלנט הם חוגגים עם הרבה מאכלים מהחי. אנחנו היינו בסוף השבוע האחרון שמיד לאחריו התחיל הצום. זהו סופ"ש ארוך (יום שני חופש לכולם) שבו יש קרנבלים בחלק מהערים ובעיקר הרבה תיירות פנים.
אני מצרפת הסבר מעניין שמצאתי: In the Orthodox tradition Apokries is the preparation period before Lent. Apokries means literally saying goodbye to meat - In Latin the roots of the word Carnival has the same meaning - 'carne' is meat and 'vale' goodbye.

בפליון חשנו את החג בעיקר בכך שבכל מקום היו קישוטים של ליצנים וסרטים צבעוניים וגם ראינו ילדים מחופשים. היה מקרה אחד שמאד הרשים אותנו, בכיכר של אחת העיירות ראינו איש זקן כפוף עם פנים מקומטות יושב בצד ורק כשהתקרבנו הבנו שזה בחור צעיר עם מסכה מדהימה.

עוד מידע חשוב בנוגע לצום הלנט- ביום שני, היום בו התחיל הצום, נסענו חזרה לאתונה, לשדה התעופה (לא נכנסנו לעיר עצמה). בעיירות בדרך רוב החנויות היו סגורות. רק בתי קפה ומעט מאפיות פעלו. לאורך כל הדרך לא מצאנו טברנה אחת פתוחה.

בפורטריה הבנו שפליון מלאה בגלל החג ולכן החלטנו למצוא מקום לינה ל-3 הלילות הבאים (התוכנית המקורית היתה לישון כל לילה במקום אחר). במלון קריצה המליצו לנו על מלון מנטוס MANTHOS בחניה. לא התאכזבנו, המלון היה יפה ונוח. חדר לא גדול עם מיטה מאד נוחה (חשוב!). המרפסת משקיפה על נוף יפה ומתחתיה זורם נחל שממלא את החדר בקולות נעימים של מים זורמים. ארוחת הבוקר בסיסית וטעימה. הצוות מאד חביב. בכלל התרשמנו לטובה מהחביבות של כל היוונים שפגשנו. יש בריכה וכל מיני מתקני ספא בתשלום שלא בדקנו.

לאחר שסגרנו את נושא הלינה הגיע הזמן לראות שלג. נסענו לאתר הסקי. בית הקפה פעל הרכבלים לא.

לאחר כוס קפה יצאנו לשוטט במסלולי הסקי. בתמונה אפשר לראות מה קורה שמתעצלים להחליף את נעלי ההליכה במגפי שלג.

היופי באתר הסקי הוא השילוב של שלג וים.

לאחר שסיפקנו את הצורך בטיול רגלי בשלג חזרנו לרכב ובדקנו דרכים שונות בפסגות כדי לצבור עוד ועוד מראות לבנים.

אחה"צ ביקרנו במקריניצה. עיירה תיירותית יפה ושלווה (לפחות בזמן שאנחנו ביקרנו) עם רחוב ראשי מלא חנויות מזכרות ככר מרכזית ומעליה סמטאות קטנות ויפות גגות צפחה והנוף של מפרץ וולוס פרוס מתחתיה.

בטברנה ליד הכיכר (זו שבתמונה למטה)אכלנו צהרים. הזמנו אחת מהמנות שאופייניות לפליון -נקניקיות עם פלפלים ירוקים לא חריפים ברוטב עגבניות. בפעם אחרת טעמנו שתי מנות אופייניות אחרות - תבשיל ארנבת ומרק שעועית - מסקנה: המנות האופייניות לפליון לא מלהיבות. מאד נהנינו ממנות של בשר על האש. בכל ארוחה הזמנו סלט יווני ותמיד הוא היה מצויין. פעם אחת אכלנו סלט של עלים ירוקים מאודים (נראו כמו עשב שגדל בר) גם מצויין אבל לא קלטנו את השם של הסלט הזה ויתכן שהוא עונתי.

היום הראשון בפליון הסתיים. אמנם ראינו שלג אבל ישן ואנחנו אוהבים את החוויה של שלג טרי שנופל/מרחף בשקט ועוטף את הכל בשלווה לבנה.

מחר בתוכנית החופים המזרחיים.

יום שבת, נסיעה מחניה לזגורה. בדרך מטעי תפוחים. כל העצים עדיין בשלכת. אני מאד אוהבת לראות חקלאות מקיימת, מסורתית. לכל משפחה חלקת מטע שבה הם מגדלים גם ירקות בין העצים ופה ושם עץ פרי אחר. בן זוגי שעבודתו קשורה לחקלאות אוהב את החקלאות המודרנית המתוחכמת שיש בארץ. חקלאות שבה מוציאים את המקסימום מכל גידול. אני מוצאת יופי בחלקות שמשתלבות עם הטבע מסביב, שבהן העצים גדולים ופרועים יותר ויש רווחים שמשאירים מקום לירקות. אולי הגישה שלי רומנטית ולא מעשית, אולי.

קצת על ניווט- אנחנו מאלה שמנווטים עם מפות. אף פעם לא נעזרנו ב GPS ועד עכשיו הסתדרנו היטב (לפעמים בזכות טעויות בניווט הגענו למקומות יפים שלא תכננו כך שאנחנו מסתדרים גם עם "סטיות" מהנתיב ובדרך כלל לא נלחצים). הפעם בן-זוגי הוריד לטלפון שלו אפליקציה חינמית של GPS ללא צורך חיבור לרשת (offline) בעזרתה ראינו איפה אנחנו על המפה כל רגע ורגע. תכנון המסלול והמעקב אחרי הנתיב היה עדיין שלי אבל בעזרת האפליקציה הזאת ידעתי אם אני בנתיב הנכון או שפספסתי את הפניה וחוזרים חזרה (או ממשיכים עם השינוי בתכנית). בכל אופן זה נתן לי בטחון בניווט כי אי אפשר לסמוך על כך שהפניות יהיו מסומנות היטב. פרטים כאן

כדי להנות מהג'יפ אנחנו זקוקים למפה טובה. את המפה הראשונה קנינו ביום הראשון בתחנת דלק באתונה. מפה של אזור תסליה 1:250,000 -לא מספיק מפורטת לטיולי ג'יפ. בפורטריה חיפשנו ומצאנו רק מפות תיירותיות. בחיפושינו אחר מפה מתאימה עצרנו בחניה ברחוב הראשי של זגורה ממול ראינו חנות לצרכי כתיבה. אכן זו היתה החנות הנכונה. מפת טיולים 1:60,000 עם סימוני שבילים ומסלולי הליכה. בדיוק המפה שרצינו. המוכרת החביבה כיבדה אותנו בכעכים חמים וטריים. שוב התפעלנו מהלבביות של היוונים. יצאנו מהחנות שמחים ומרוצים.

בעזרת המפה החדשה תכננו את המשך המסלול, המטרה כבישים צדדיים ומשניים. המשכנו בנסיעה לכיוון פורי POURI משם ירדנו לחוף ונסענו במקביל לחוף עד חורפטו.

כמה טוב שלפעמים צרכי הגוף מחייבים אותנו לעצור בצד Wink . ככה גילינו ערוץ נחל מקסים. אחרי שעצרנו, עוד מכוניות עצרו ונהנו מהמקום, אני לא יודעת אם זה בעקבותינו או שהוא פשוט מוכר למקומיים.
 קיפצנו בין הסלעים להתקרב לבריכות ולמפלונים. נחלים זורמים ממלאים אותנו בשמחה והנאה, אולי בגלל שהם כל כך חסרים בארץ. תהיתי אם גם בקיץ הנחל זורם או שהערוץ יבש. הנחל נמצא בסיבוב חד של הכביש בין קיסוס למורסי. לפי המפה הוא נשפך לים ליד איוס יואניס.

מזג האוויר לאורך כל הטיול היה קר ומעונן. ביום הזה היה הכי קר וליד הים נשבו רוחות. הגענו לחוף מילופוטמוס המפורסם והמומלץ. הים סער וגעש. באמצע הדרך לחוף (יורדים במדרגות) עצרנו כדי לא להרטב מהרסס של הים. צילמנו וחזרנו למעלה.

מדרגות נוספות מובילות לנחל שזורם דרומית לחוף. בערוץ הרוח לא השפיעה לכן טיילנו בנחת בערוץ היפה.

בעזרת המפה מצאנו דרך שיורדת לחוף סמוך. הכביש הסתיים ליד נקודת תצפית ומנוחה ומשם ירדנו ברגל עד לחוף. מסלול קצר וחביב שהוביל לחוף יפה שגם אליו נשפך נחל.

מה קורה כשלא יודעים לקרוא יוונית?

גילינו במפה כביש שמחבר בין קיסוס לחניה. החלטנו לנסות לחזור בדרך שונה מזו שבאנו. אנחנו נוסעים (לבד!) הכביש רחב ונוח אבל לא מתוחזק. כשכבר היינו ממש קרובים לחניה, הפתעה, לא פינו את השלג. הכביש חסום אי אפשר להמשיך. מסתבר שבכניסה לכביש יש שלט ביוונית אולי כתוב שם שהכביש חסום. אנחנו לא יודעים.

טיילנו קצת ב
שלג וחזרנו חזרה. מכיוון שלא מיהרנו לשום מקום ולא היו לנו ברכב ילדים רעבים ועייפים, זו היתה חוויה נעימה.

ההפתעה של היום הזה עדיין חיכתה לנו. ערב, אנחנו מתקרבים לפסגה ופתאום בן-זוגי אומר "יורד
שלג" אני צוחקת "מרוב שאתה מקווה לשלג התחלת לדמיין". עוברים כמה רגעים ואכן יורד שלג. אמנם לא פתיתים גדולים שמרחפים לאיטם אבל עדיין שלג. אנחנו יוצאים מהרכב ונהנים מההפתעה הנעימה. גם בזמן שישבנו לארוחת ערב במסעדה בחניה השלג ממשיך לרדת וממלא אותנו בשמחה. (אין תמונות כי כבר היה חשוך).

לכל תקופה בשנה יש את הקסם שלה. אני מוסיפה עוד 2 תמונות של כיכרות עם דולב בשלכת כי זה מראה באמת שונה משאר העונות.

לאיזון המראה הדרמטי של העצים העירומים הנה תמונה של עץ פורח. הפריחה מאד מושכת את העין בגלל כל העירום שמסביב. וגם תמונה של מפל כי מים זורמים זה מראה שאני מאד אוהבת.

ביום הבא, שהוא היום האחרון בפליון, טיילנו בחלק המערבי. המשך תיאור הטיול כאן.