מסלול סלה רונדה : Passo Campolongo - Passo Gardena - Passo Sella - Passo Pordoi

- Canazei - אגם פדאיה - תצפית במרמולדה - שוק נוסע ב Mazzin -; עיירות Val Di Fassa - גונדולה ל Col Rodella

יצאנו בבוקר השכם למסלול קלאסי בדולומיטים -; סובבSella Ronda, מסלול מעגלי גדול מאוד, מפותל מאוד, שבמרכזו הרים שבהם נערכות בחורף תחרויות סקי מהחשובות בעולם.

כבר בהתחלה בולט לעין ההבדלים בנופים: הנוף של הדולומיטים לא מרחם. היחס ממש הפוך להבדלים בשפות. הנוף האוסטרי רחב ידיים, ירוק רך ומלטף. הנוף הדולומיטי פרוע, אינטנסיבי, צפוף ודוקר הרבה יותר. ההרים חשופים כמעט לגמרי מצמחיה. הנוף של הדולומיטים קשה לעיכול, ואני מתחיל להתגעגע נורא לירוק של אוסטריה.

איזור הדולומיטים מצוי במחוז Trentino-Alto Adige באיטליה, וקרוי גם SudTirol. האיזור היה בעבר חלק מהאימפריה האוסטרו הונגרית, ועד היום כל השילוט בדרכים ובמקומות הציבוריים מופיע כמעט תמיד בשתי שפות -; גרמנית ואיטלקית (בחלק אפילו בשלוש -; גם בלאדין, בעיקר בואל גרדנה). אבל האיטלקית שולטת חד משמעית.

די בהתחלה מבינים משהו די מדהים על ההרים האלה -; לכולם יש שם. אין סתם הר שיושב שם.ולא רק לכל הרכס - לכל פסגה מקומית (כלומר, פסגות של הרים ברכס מסויים) יש שם. לכן מכאן ואילך נערוך שימוש בהרבה שמות של רכסים ופסגות מסויימות בדולומיטים.

התחלנו במסלול סלה רונדה נגד כיוון השעון. סמני הדרך במסלול הם מעברי ההרים במסלול. הראשון שבהם - Passo Campolongo. רואים מולו יפה את קבוצת סלה - זה נשמע אולי כמו שם של תאגיד בינלאומי אבל זה אחד מהרכסים המרכזיים בדולומיטים -; רואים אותם כמעט מכל מקום במסלול Sells Ronda, לכן המסלול קרי על שמם. כמו כן רואים גם את אחד המרשימים כאן -; sassolungo.

למרגלות Sussalungo.JPG

מעבר ההרים הבא -;Passo Gardena. סמוך למעבר ההרים הזה מצוי Val Di Gardena, אליו נגיע מחר.

- שלט הכניסה ל Val di Gardena, passo gardena.JPG

ממשיכים למעבר ההרים הבא Passo Sella - הנסיעה בין מעברי ההרים קשה מאוד, כפי שהזהירו בפורומים השונים -; עשרות פיתולים, במרחקים קצרים מאוד אחד מהשני.

(במעבר pordoi, שעוד נגיע אליו, 33 פיתולים, למשל). ראיתי אזהרות מלעשות את כל ארבע מעברי ההרים באותו יום (עוד נגיע אליהם) -; מי שלא סובל מבחילות, זה אמנם מעייף אבל אפשרי לגמרי. ומי שסובל מבחילות -; מומלץ בהזדמנות הראשונה לעצור בבית מרקחת (אנחנו קלטנו את זה רק ביום המחרת והבן שלי סבל ביום הראשון) והם נותנים משהו שעוזר מאוד לעניין הבחילות מהפיתולים.

אחרון Passo Pordoi - ניתן לראות את אחת הפסגות המרשימות של קבוצת סלה - Sass Pordoi - (הפסגה בגובה של 2,950 מטר ). כל איזור הדולומיטים מוצף בגונדולות (רכבלים) שלוקחות לפסגות השונות. שם ניתן לראות את אחד הרכבלים המפחידים ביותר בדולומיטים. Sass Pordoi הוא מצוק תלול מאוד והרכבל מרחף בין שמים וארץ ונראה כאילו הוא נוסע הישר לתוך המצוק.

בגדול יש שני סוגי גונדולות -; גונדולות "פרטיות" למשפחות וגונדולות גדולות, ציבוריות, של כ 30-40 איש בעמידה.

זה המסלול המלא ממישלין. רק מלהסתכל על זה מסתובב הראש...

SELLA RONDA.jpg

אחרי שהות קצרה מחלחלת לאט לאט היחודיות של הדולומיטים -; היעדר הצמחיה על ההר והעובדה שהאבן חשופה לחלוטין, והצורה היחודית של האבן בהר ללא התוספת המרככת והמעגלת של הצמחיה בהרים רגילים - מעניקה אישיות נפרדת לכל הר והר. ואולי זו הסיבה שלכל הר כאן יש שם. והמקומיים (חלקם לפחות) מכירים את השמות על בוריים. נתקלנו בזה כמה פעמים). בשלב הזה עדיין אני מעדיף את הנוף האוסטרי, קשה לעכל את הדולומיטים.

לגבי הירוק -; הכוונה היא להיעדר הצמחיה על ההר עצמו; באיזור יש המון ירוק בעיניים, זה לא מדבר, כן... לא אוסטריה אמנם...

אם אהבתם את הסקירה (או שיש לכם הערות), קחו שנייה וכתבו תגובה או הצביעו בלחצנים למעלה משמאל.

בדף הבלוג שליניתן למצוא קישורים לסקירת יתר ימי הטיול שלנו לטירול, הדולומיטים וצפון איטליה.

תוכן הפוסטים:

טירול מערב (עמק Oetz וסביבתו)

1 הקדמה והכנה מוקדמת

2 היום הראשון -; כוחם של מים חלק ראשון

3 היום השני -; כל הדרכים מובילות לקרחון

4 היום השלישי -; הקרחון מכה שנית

5 היום הרביעי -; ההולכים על הקרח

טירול מזרח (בסביבת קיצביל)

6 היום החמישי -; כוחם של מים חלק שני

7 היום השישי - הזהב הלבן

8 היום השביעי -; בתוך הקרח

9 היום השמיני -; הלונה פארק של הטבע

דולומיטים

10 היום התשיעי -; לכל הר יש שם (חלק א)

11 היום התשיעי -; לכל הר יש שם (חלק ב)

12 היום העשירי -; כשהאמנות יוצאת לרחובות העיר (א)

13 היום העשירי -; כשהאמנות יוצאת לרחובות העיר (ב)

14 היום האחד עשר -; מפגש עם המלך (חלק א)

15 היום האחד עשר -; מפגש עם המלך (חלק ב)

16 היום השנים עשר- הירוק שוב שולט(טטטטט)