עפתי לתרמילאים

מפגש עם דמויות שונות בטוגו

לפעמים אדם חושב שאי אפשר להפתיע אותו יותר, ואז הוא מתבדה. ענבל כתבנו מגיע ללומה בירת טוגו ונפגש קודם כל במספר דמויות שמקבלות את פניו בחום - מהמאמא שנאבקת בשבילו על מחיר נסיעה הוגן ועד אניטה הזונה עימה הוא מבלה ערב קצת אחר. על כל החוויות בכתבה שלפניכם.
ענבל טובי
תמונה ראשית עבור: מפגש עם דמויות שונות בטוגו
Depositphotos/Kamchatka ©

מפגש ראשון עם לומה, טוגו

29.7.01 - בדיוק שאתה בטוח שכבר ראית הכל בחיים (been there, did that) ושכלום כבר לא יכול להפתיע, בום! נהג המונית שלקח אותי ל-Lomé, בירת טוגו, נקב בסכום של 3,000 CFA (פרנק מרכז אפריקאי) עבור הנסיעה, סכום שניראה לי מוגזם. נכנסתי למונית ושאלתי את הנוסעים כמה אמורה לעלות הנסיעה. בדרך כלל הם לא מוכנים לענות, לא יודע למה, או אומרים לך לשאול את הנהג (ממש חוכמה). הפעם, לא רק שאמרו לי שהנסיעה עולה 1000 CFA אבל גם חזרו והזהירו אותי לא לשלם יותר. יצאתי מהמונית ואמרתי לנהג שהוא לא מקבל גרוש מעבר ל- 1000. כרגיל, הוא עשה עצמו כועס ובעצבים הלך לתא המטען והוציא את התרמיל שלי כאילו הוא לא מוכן לקחת אותי. אני מכיר כבר את התרגילים האלו. ב- 90% מהמקרים זו רק טקטיקה. ללא שום בעיה לקחתי את התרמיל ושמתי על הגב. איך שהנוסעים במונית ראו אותי עם התרמיל כולם, אבל כולם, יצאו החוצה והחלו לצעוק על הנהג. הגדילה לעשות מאמה Mama שמנה אחת, מהסוג שהייתי מעדיף לאכול מרק ירקות עם קישואים (שונא קישואים) מאשר ליפול לפה שלה. עמדתי המום, מסתכל על הנוסעים רבים עם הנהג בשבילי. ה- Mama פנתה אלי, לקחה לי את התרמיל, הכניסה אותו לתא המטען ופקדה עלי להיכנס לרכב. בטון שהיא אמרה זאת, גם אם הייתה אומרת לי לאכול שוב מרק עם קישואים הייתי מציית. כמובן שבסוף שילמתי רק CFA1000. הצעקות והויכוח נמשכו רוב הנסיעה. כשירדנו מהמונית כמעט חיבקתי ונישקתי אותה אילולא בעלה שעמד לידה שניראה לא פחות מפחיד.

ערב בחברה קצת אחרת

חוויה אנתרפולוגית מעניינת ומעשירה עברה עלי בערב. ישנתי במלון שניקרא ";"Hotel lily". רק לפי השם הייתי צריך לדעת. כשהגעתי בצהריים המלון היה שקט וניראה ריק. הוא לא מי יודע מה אבל ישנתי כבר במקומות גרועים ממנו. משעות אחר הצהרים והלאה המלון נעשה "ערני" יותר. הבנות החלו להתעורר. כן, מסתבר שמלון זה הוא בית זונות אחד גדול ורוב החדרים מושכרים לזונות עצמן. תחשבו מה זה אומר תייר לבן במלון זונות באפריקה. איזה תשומת לב קיבלתי מכולן (הן היו בטוחות, עדיין, שאני עשיר). שתי בנות שישבו בצד סימנו לי עם היד לבוא אליהן. ניגשתי והתחלנו לדבר. שתיהן דיברו אנגלית כי הן במקור מגאנה. לאחר שאלות הגישוש כמו איך קוראים לך, מהיכן אתה? נשוי? וכו` ולאחר שהבהרתי להן שאני לא לקוח פוטנציאלי (אמרתי להן שאם הן רוצות לשכב איתי הן יצטרכו לשלם לי) הן נפתחו קצת איתי. הסתכלתי על שניהן. בחורות צעירות ויפות בכל קני מידה. בכל מקום אחר בעולם הן יכלו להיות בשקט דוגמניות. פה, הן רק זונות.

הן היו שונות מאוד אחת מהשניה. האחת רעשנית, חיוך אדיר, בוטה וחסרת מעצורים (השאלות ששאלה אותי גרמו גם לתימני שכמוני להסמיק) ואילו השניה, אניטה, האישה הכי יפה שיצא לי לפגוש אי פעם, הייתה שקטה, לא מתוך בישנות אלא מתוך הערכה עצמית, ולבושה באלגנטיות. אם הייתי פוגש את אניטה במקום אחר, לעולם לא הייתי מנחש שהיא עוסקת באותו המקצוע שברחוב. השעתיים שישבתי עם שתיהן היו מלאות באימרות שפר, כגון: "מה שאלוהים נתן לכל אחד מאתנו אף אחד לא יכול לקחת", וחכמת חיים שבגיל כזה צעיר יש כנראה רק לזונות. אחרי כשעה מול הכניסה עברנו לשבת בבאר של המלון - רחבה גדולה ששולחנות פזורים בה. ישבנו שלושתינו בשולחן צדדי, שותים בירה וסתם מדברים על החיים. קשה להן היה להבין איך זה שמעולם לא שילמתי עבור סקס או יותר מכך כיצד הנשים בעולם המערבי לא דורשות תשלום עבורו. מתברר, ואת זה ידעתי כבר קודם, שגם אצל זוג רגיל אם החברה שוכבת עם החבר הוא נותן לה כסף לאחר כל פעם שהם שוכבים. זה מאוד מקובל (מה זה אומר על הנשים פה, שכולן זונות? איך שגמרתי לכתוב את משפט זה אני כבר מתחרט עליו. התשובה היא כמובן שלא. פשוט התרבות והמקובלויות החברתיות פה שונות).

כל פעם שהזמינה בירה הזונה החיננית, שאינני זוכר את שמה, הייתה שואלת/אומרת לי לשלם עליה. אני הייתי מחייך ואומר לא בעוד אניטה הייתה כועסת עליה על שבכלל ביקשה. אחרי כשעה החיננית אמרה שהיא הולכת לחדר לעשן ויותר לא חזרה. השעה הייתה בערך 20:00. נשארנו אניטה ואני לבדנו, מוזיקה טובה ברקע ובירות. כנראה שהשילוב של כולם עשה את שלו ובאיזה שלב אניטה ממש נפתחה איתי והחלה לספר לי את קורות חייה (בסוף הערב אמרה לי שהיא לא יודעת מה קרה לה כי כמעט מעולם לא סיפרה זאת לאיש). כשהייתה בת שלושה חודשים אבא שלה נפטר. מאז החיים בבית השתנו כי הלכה הפרנסה. אימא שלה הייתה רוב היום מחוץ לבית והטיפול באחיה הקטנים נפל עליה. רוב הגברים שעברו אי פעם בחייה, כולל הדוד, ניסו, וחלקם הצליחו, לנצל אותה מינית. בנסיבות מסוימות לפעמים היופי הוא קללה היא אמרה. בגיל 18 עזבה את הבית ומאז היא נודדת בין ערי בירה שונות ועוסקת בזנות. כיום היא בת 23. כל פעם שהזכירה את אביה דמעות זלגו להן מזווית העין וניראה היה שהיא מחזיקה עצמה בכוך כדי לא לפרוץ בבכי מתפרץ וחסר מעצורים. מידי פעם הייתה מפסיקה וממלמלת משפטים כגון : "אבא, אני אוהבת אותך. איפה אתה אבא?". היא בוכה ואני בוכה איתה. כל חודש היא שולחת כסף לאימה בכדי שאחיה יוכלו ללכת לבית הספר ושיהיה אוכל בבית. אימא שלה יודעת במה היא עוסקת ועדין אוהבת ומקבלת אותה. פתאום במבע של נחישות היא הסתכלה עלי ואמרה, ספק מדברת אלי או אל עצמה, שהיא מאמינה ויודעת שיום אחד היא תעזוב את הזנות. יום יבוא, כך אמרה, ואמצא את גבר חלומותיי וחיי השתנו (הפליאה אותי העובדה שכאחת שעוסקת במה שהיא עוסקת ושמכירה אין ספור גברים היא עדיין מאמינה שיש דבר כזה שקרוי גבר החלומות. איזה אופטימיות מעודדת). פתאום היא תפסה את עצמה, ניגבה את הדמעות וחזרה להיות "קולית" כמו מקודם. אני מתאר לעצמי שהצינים ביניכם חושבים שהכל משחק. יתכן שכן ויתכן שלא. אני האמנתי לה.

בסביבות השעה 23:00 נפרדנו. אני הלכתי לישון והיא הלכה למועדון לילה לעבוד לא לפני שאמרה שהייתה שמחה לבלות את כל הלילה איתי וללכת לישון ביחד, בלי סקס ויותר מזה, בחינם. בחורה יפה, אינטלגנטית ומעניינת היא אניטה ואחרי 3 בירות הייתי צריך לאסוף את כל פיסות השליטה העצמית שעוד נותרו בי ולסרב מתוך הידיעה, והפחד, שאם נעלה לחדר מי יודע היכן זה ייגמר....

שוכב לי במיטה על הגב ומהרהר. איזה ערב מדהים בחברת זונה היה לי. דיברנו, שתינו, רקדנו, שרנו שירים אחד לשני (באמת), צחקנו וגם בכינו. שיעור מאלף קיבלתי מאניטה הערב. "זונה", העניקה לי את אחד הערבים היפים ביותר בטיול זה ובזמן האחרון בכלל. צריך להיזהר יותר בכבודם של אחרים. זה לא המקצוע, הבגדים או המעמד החברתי שעושה אותך בן אדם. זה מה שיש לך בפנים. אני צריך להיזהר יותר לא לשפוט אנשים לפי החיצוניות. תודה לך אניטה על ערב מקסים ואני כל כך מצטער שלא נפגשנו בנסיבות אחרות. למרות הכל אני הולך עכשיו לישון כשחיוך אדיר מרוח לי על הפנים.

Do, or do not. There is no `try`
 Yoda (The Empire Strikes Back)