סן דייגו נמצאת בדרום-מערב קליפורניה רחוקה מהגבול המקסיקני 14 ק”מ בלבד. העיר, השנייה בגודלה במדינה, משתרעת מהאוקינוס הפסיפי ועד למדבר אריזונה.

עיר מעט מוזרה לפחות בעיני. הגעתי אליה עם אחותי לביקור משפחתי בן שבועיים ומשך מספר ימים “חיפשנו” את העיר. היא בנויה על ראשי גבעות ממזרח לאוקינוס הפסיפי וביניהן ואדיות בלתי מיושבות.

על הגבעות שכונות פרברים יפיפיות התחומות כל אחת בפני עצמה בטבעת מעגלית כשלכל מספר שכונות מרכז מסחרי קטן. חלק גדול מן האטרקציות נמצאות בשולי העיר מצפון או ממזרח.

עיקר גאוותה של העיר הם חופי הים האינסופיים והמגוונים עם הצוקים המרשימים, הקניונים והמצוקים, הלגונות עם חול הרך והטובעני (אם כי צבעו האפרפר קצת מעורר הסתייגות אצלנו), הטיילות המשתרעות לאורך החופים והספורט הימי המפותח המביא אליו גולשי גלים, סירות ואופנועי ים.

מאחר והגענו למשפחה עם ילדים קטנים חלק מהטיולים שלנו היו יחד איתם וחלק בלעדיהם. ניסיתי לתאר, מנקודת הראות שלי, כמובן, את המקומות והאתרים בהם ביקרתי ודעתי עליהם

בעיר נוסעים אוטובוסי תיירות במתכונת HOP ON HOP OFF ולהם 10 תחנות בהן ניתן לרדת, לטייל ולהמשיך הלאה. במהלך יום אחד אי-אפשר לראות את כל התחנות. רצוי להחליט מראש לאן רוצים להגיע. השירות פועל השעה 9:00 בבקר ועד 5:00 אחה”צ. רכישת כרטיס ליומיים מוזילה את המחיר (שאיננו זול). לכל אורך הנסיעה הנהג מסביר אך לעיתים האנגלית שלו כל כך מהירה שקשה לעקוב.

ההיסטוריה של העיר מודגמת ומסופרת ב-Old Town San Diego State Historic Park

שכונה של העיר המשתרעת על פני כקמ”ר והיא האזור המיושב העתיק ביותר. האתר ההיסטורי משמר את מראה העיר כפי שהיה בסוף התקופה המקסיקנית וראשית האמריקנית (אמצע המאה ה-19). בעזרת סיור מודרך הכרנו מעט את מבנה העיר: בתי המגורים

בית הספר הראשון בחוף המערבי Mason Street School

בית המלון המשוחזר ומבנים רבים נוספים. במרכז כיכר גדולה במרכזה מתנוסס דגל המדינה

מבנים רבים הוסבו לחנויות לממכר מזכרות לתיירים, ממתקים, בגדים ומסעדות

בחנות הממתקים “זכינו” לראות כיצד מייצרים סוכריות טופי

שמורת Torrey Piens

השמורה נמצאת צפונית לסן דייגו ליד שכונת דל מאר Del Mar על צוק עם תצפית מרהיבה לים. בשמורה שבילי מטיילים המתאימים לכל דרגת קושי ולכל גיל. במרכז המבקרים הקטן ניתן לקבל מפת שבילים.

הנוף היפהפה הנשקף מהשמורה על עבר הים יפה שבעתיים בשעת השקיעה. עמדנו מוקסמים דקות ארוכות עד שקיעה מוחלטת ורק אז חזרנו למכונית.

שם השמורה נגזר מסוג מסויים של עץ אורן בשם Torrey.

פארק בלבואה Park Balboa

ריאה ירוקה אדירה השוכנת בתחומי העיר. הפארק נקרא ע”ש מגלה הארצות הספרדי ווסקו דה בלבואה שכבר בשנת 1510 ייסד את המושבה הקבועה הראשונה ביבשת אמריקה.

פארק מרשים ביותר עם מבנים יפהפיים בסגנון ספרדי, בריכות מים וצמחיה מגוונת. כיאה לאזור בו מזג האוויר נח כל השנה, הצמחיה פורחת ומלבלבת. הפארק נוסד בסוף המאה ה-19 אך קיבל תנופת בניה לקראת פתיחת תעלת פנמה שקישרה את סן דייגו ביתר קלות ליתר חלקי ארה”ב בשנת 1915. אז נבנו מבנים יוצאי דופן ומעניינים בארכיטקטורה ספרדית-רנסנסית שחלקם משמשים היום כמוזיאונים (17 מוזיאונים שונים).

בין המוזיאונים: חלל ותעופה, אומנות, צילום, גוף האדם ועוד.

מאחר והיינו עם ילדים בחרנו במוזיאון הרכבות. זהו מוזיאון הרכבות הגדול בעולם עם 4 מסילות ענק פעילות והרכבות נוסעות בתוך תפאורה “אמיתית” לחלוטין. הרכבות משחזרות, בתוך מבנים שקופים, את דרכה של הרכבת הטרנסאטלנטית החוצה את ארה”ב. לעמוד דקות ארוכות מול התנועה המתמדת המשתנה יפה לא רק לילדים… עמדתי שם שעה ארוכה נעה בין מסילה אחת לרעותה..

המשכנו לטייל בשבילי הפארק בין דוכנים שונים שהציעו את מרכולתם לבין אומנים שהפליאו נגינתם או קסמיהם. מאחר והיינו ביום שבת הפארק היה מלא ילדים ומבוגרים.

הגן הבוטני היפה (הכניסה לכל המוזיאונים בתשלום. לגן הבוטני חינם) כולל למעלה מ-2,000 מינים של צמחים טרופיים. מאחר והיינו בכריסמס הגן הוצף בצמחי חלבלוב אדומים וצהובים מרהיבים (לא ידעתי שזהו הצמח המאפיין את החג). לפני הגן בריכה גדולה עם ברווזים משייטים.

באתר הפארק ניתן להתעדכן בקונצרטים שנערכים תחת כיפת השמיים. בימי א' בצהרים מתקיים קונצרט פתוח לקהל ובו נגינת אורגן-חוץ הגדול בעולם שנבנה כבר בשנת 1914

בערב נסענו ל- SDCCU Stadium שבו נערך מידי שנה (בין נובמבר לתחילת ינואר) פסטיבל אורות נהדר תחת הכותרת “צא לטייל ברחבי העולם”. הרבה מאד מדינות העולם מיוצגות במיצגים מוארים גדולים ומרשימים בנוסף לפארק שעשועים לילדים. מומלץ למי שמגיע לאזור בתקופה זו

שכונת לה- הויה La Jolla

שכונת יוקרה של העיר הגובלת בחוף. לאורכה שדרה מרשימה, בתי אבן ועץ אדומי רעפים המגיעים כמעט עד למים. הכל נוצץ בשכונה: חנויות הבגדים, התכשיטים או הנעליים, המסעדות המפוארות ואפילו בתי הקפה או חנויות לממכר גלידה מעוצבות בצורה אלגנטית ביותר. לאורך החוף משתרעת טיילת יפה. מצידה האחד פארק רחב ידיים עם דשא מטופח וילדים משתובבים ומצד שני חוף ים חולי אליו ניתן להגיע בעזרת מדרגות ולטבול את הרגליים במים. היו שהעיזו אפילו להיכנס למרות קור המים. טמפרטורת המים 15 מעלות

האטרקציה העיקרית בשכונה הם כלבי הים. חלקם שחו, חלקם רבצו על הסלעים. כנראה מורגלים לבני האדם כך שניתן ממש להתקרב אליהם. סוג של חיה די עצלנית… שרק מחכה להתחמם בשמש

לפני תחילת הטיילת פארק עצים מפוסלים מיוחד

לגולנד -Legoland

פארק שעשועים שבנוי כולו מלבני לגו בצבעים וצורות יפים ומיוחדים. מיועד בעיקר למשפחות עם ילדים עד גיל. מאחר והתארחתי אצל משפחה עם ילדים קטנים הגעתי לפארק. הוא יפה, גדול ומרשים אבל מאד יקר 100 דולר כניסה אחת ועוד 15 דולר חניה.

לפני שנים ביקרתי בלגולנד בדנמרק וכנראה הוא השאיר עלי רושם חזק כך שדי התאכזבתי מהנוכחי.

מוזיאון מידווי The USS Midway Museum

מפגש מעניין עם נושאת מטוסים אמיתית ששירתה את חיל האוויר האמריקאי כ-47 שנה. על הספינה, אדירת המימדים, 60 מיצגים, 29 מטוסים שהיו בשימוש הצבא עוד מתקופת מלחמת העולם ה-2. הסיור כולל את הסיפון העליון כשעל חלק מהמטוסים ניתן לעלות. אך המעניין יותר הם החדרים הפנימיים הממחישים את חיי הצוות הגדול שהפעיל את נושאת המטוסים. חדרי החיילים הזוטרים, חדרי המפקדים והטייסים, המטבחים השונים ואפילו המנות שאכלו. המכבסות וחדרי הגיהוץ, אולמות הכנסים וחדרי הלימוד ורבים נוספים.

הסיור מעניין ומלווה באוזניות שמע. במקומות אחדים ניצבים אנשים מבוגרים ששירתו על הספינה ונחמד להאזין לדבריהם מכלי ראשון. בהחלט חוויה מעניית

הבעיה היא שחסרה חניה בסביבה למרות המגרשים הגדולים (בתשלום כמובן) והתור לקופות.

ביציאה לכוון מגרש החניה הפסל המפורסם של המלח החוזר מהמלחמה והראשונה שהוא פוגש זוכה לנשיקה חמה

מנורות הגז Gas Lamp Quarter

הרובע הוא לב הדאון טאון של סן דייגו ומשתרע על פני 16 בלוקים מדרום לרחוב ברודווי וממזרח למרכז הקניות הורטון פלזה. הרובע שהיה שנים מוזנח והכיל בתי זונות, מועדוני חשפנות ומלונות זולים הופך בשנים האחרונות למרכז מסחרי חי ותוסס. ברובע מבנים עתיקים בארכיטקטורה מגוונת ובעיטורי ארט-נובו שהפכו לחנויות ומסעדות. בחזית של כל בית שלט נחושת המספר את סיפור ראשיתו של המבנה.

מאד נהננו להסתובב ברובע אם כי חלק גדול מהבתים עדיין לא שופץ. משיחות עם תושבים הבנו שהחיים בסן דייגו בערבים די משעממים חוץ מברובע הזה. כאן פועלות המסעדות והמועדונית 24/7

חצי האי קורונדו Coronado

חצי אי המחובר לעיר בלשון יבשה צרה ובגשר גבוה ומרהיב. זוהי אחת התחנות של האוטובוס HOP ON HOP OFF. ירדנו והתחלנו לשוטט בין הבתים היפים, חנויות היוקרה, הבוטיקים והמסעדות עד הגיענו למלון המפורסם Hotel Del Coronado. המלון נבנה בשנת 1887 וצורתו החיצונית מאד יפה ומיוחדת

פנים המלון מנסה לשדר יוקרה אך הוא מיושן ועתיק. הרצפות מצופות בשטיחים מקיר לקיר שכנראה מזמן לא עברו ניקוי. יחד עם זאת כמלון יוקרתי יש בו חנויות מפוארות עם מחירים בשמיים.

המלון פונה לחוף ים מקסים ולטיילת מרהיבה

מי שלא מתכוון להתארח במלון שעה תספיק לו להסתובב ולהתרשם

איטליה הקטנה Littel Italy

Cadar st. between Kettner and Front

שכונה נחמדה עם מראה ואפי איטלקים המלאה במסעדות ובתי קפה בסגנון. אם לא מחפשים מסעדה/מאכל איטלקי מסויים אין טעם להגיע למקום אלא רק בשבת בין השעות 8:00-14:00 אז מתקיים לאורך הרחוב הראשי שוק איכרים נחמד הכולל מעבר לפרות וירקות טריים גם מאפים, מוצרי חלב ואפילו בגדים. ברוב הדוכנים ניתן לטעום והנה ארוחת צהרים מושלמת…

בפינות הרחוב זמרים ונגנים משמיעים קולם. נחמד

הכנסיה המורמונית של סן דייגו (נפתח בשנת 1988)

San Diego California LDS (Mormon) Temple

הכתובת: 7474 Charmant Drive

מקדש מדהים הנראה למרחוק בנוי על שטח של 7.2 דונם. המקדש מבהיק בלובנו ובנוי משני צריחים המחוברים בניהם. כל המבנה מצופה בשבבי שיש. בכל מגדל זכוכית אומנותית עם גופי תאורה באופן שגם בלילה המקדש בולט ביופיו.

המבנה מוקף גינה מרשימה

בשטח הגן ניתן לסייר חופשי אך אין כניסה למבקרים פנימה אלא לחברי הקהילה.

במרחק 16 ק”מ מהמקדש נמצא מרכז מבקרים ובו שיחזור דרכם של המורמונים מאייוה לסן דייגו

San Diego Mormon Battalion

בראש הצריח המזרחי פסל מוזהב של המלאך Moroni שקדוש לקהילה. האגדה מספרת כי זמן קצר לאחר התקנת הפסל להקת שחפים ציפור בעלת משמעות סמלית אצל המורמונים) הקיפה את הפסל החדש שלוש פעמים לפני שהמשיכה במסלולה.

אושנסייד Oceanside

עיר קטנה ונחמדה מעט צפונית לסן דייגו. האטרקציה העיקרית שבה הוא מזח עץ ארוך (כ-600 מ') שנבנה לראשונה בשנת 1888. מאז נהרס בסערות החורף ונבנה מחדש 6 פעמים. הנוכחי נבנה בשנת 1985.

מאד נחמד לטייל עליו. להשקיף על הגולשים האמיצים, לצפות בדייגים העומדים בסבלנות אין קץ ומצליחים מדי פעם להעלות דג בחכתם, להצטלם עם שקנאי שכנראה “נהנה” מחברת בני האדם. בקצה המזח מסעדת בסגנון של ה-50 Ruby's Diner

במקום טיילת נחמדה בה ניתן לשכור אופניים ולדווש

Point Loma & Cabrillo National Monument

פוינט לומה הוא הצוק הדרום-מערבי ביותר בארה”ב. מרוחק כחצי שעה ממרכז העיר ונמצא בלב שמורת טבע נהדרת שחלקה פארק יפה לזכרו של חואן רודריגז קברילו שגילה את קליפורניה כבר בשנת 1542. כדי להגיע למקום יש לנסוע בכביש SR209 עד סופו (לרוב משתרכת שיירה לפני הכניסה), לשלם חניה ולחנות ליד המוזיאון הקטן.

קברילו, האירופאי הראשון שדרך על אדמת מה שנקרא לימים החוף המערבי של ארה”ב כבר בספטמבר 1542. המוזיאון מספר את סיפורו, דרכי הגעתו וציודו

מהפארק נשקף נוף של הנמל עד לקו הרקיע של העיר

שביל מיוער מוביל אל פסל זיכרון של האיש

הנקודה הגבוהה בפארק הוא המגדלור העתיק The Lighthouses of Point Loma

משנת 1855 אליו ניתן להיכנס, לצפות באורח חייו של זוג המפעילים ולצפות בנוף מגבוה

עולם הים SeaWorld

כשמו כן הוא עולם שלם של בעלי חיים שוכני ימים ואוקינוסים. אינני נלהבת בלשון המעטה מניצול בעלי חיים להנאת אנשים אך מאחר והיה זה יומנו האחרון החלטנו בכל זאת לראות על מה המהומה סביב נושא הלוויתנים הענקיים – האורקות. (לא מזמן נטרפה מאמנת של אורקה וקמה צעקה גדולה שמקומם של בעלי החיים הענקיים הללו באוקינוס ולא בבריכות מלאכותית)

הגן עצום בגודלו וכולל שלושה תאטראות בהן נערכים מופעי לוויתנים, דולפינים וכלבי ים. כל מופע מתקיים מספר פעמים. אקווריום גדול בעל תקרה עגולה עם מספר כרישים ,אזור ארקטי גדול בו חיים פינגווינים חמודים ובו אולם לסרט תלת מימד יוצא דופן בו נדמה לך שאתה באנטרטיקה ולא בסן דייגו…

הרבה מאד מתקני שעשועים לילדים, בתי קפה ומסעדות, דוכני מכירה כמובן ורכבל אחד שנסיעה בו היא בהחלט חוויה מאחר והוא צופה על הפארק ועל המפרץ הסמוך.

מחיר הכניסה יקר 99 דולר + חניה 15 דולר

בכניסה מקבלים מפה עם שעות המופעים ואפשרויות הבילוי.

בגדול נחמד. אפשר לבלות יום שלם אבל המחיר מאד יקר.

לסיכום

כמדומני שאין מחלוקת כי סן דייגו וסביבותיה יפות ונעימות. מזג אוויר נח כל השנה, אנשים לא רצים וממהרים (כך נראה), חופים מקסימים ומרגיעים ולכן מסיימת עם התמונה הנהדרת שאומרת הכל: הזוג היפה שחי בשלווה ובנחת 54 שנים יחדיו וממשיך לצפות אל האופק

שבועיים בסן דייגו הם זמן ארוך למדי (מעבר לחוויה המשפחתית שלשמה נסעתי). יש מה לראות אבל אפשר בהחלט למצות את האזור בשלושה-ארבעה ימים יפים ומהנים.