עדכונים לרשומה הזו, במיוחד במחירי הכרטיסים. חלו עליות במחירי הכרטיסים. אמשיך לעדכן לגבי רכבות.

כרטיס הרכבות של JRP הוא מבחינת "חובה" לכל מי שנוסע לטייל ביפן לתקופה של מספר שבועות. בפוסט זה אנסה לפרט את טיב הכרטיס וניצול נכון שלו.
ראשית כל, מהו הJRP?
ה JRP הינו כרטיס חופשי-שבועי של חברת הרכבות JR, הגדולה ביותר מבין כל חברות הרכבות ביפן, אחרי הפרטת הרכבות. חברת JR חולשת אולי על 90% מהקווים ביפן, כאשר בכל הנותרים יש חברות פרטיות עם פעילות נקודתית בעיקר. לכן הכרטיס הנזכר לעיל הינו מצוין ומאפשר בעבור סכום לא זול במיוחד לטייל כמעט בכל רחבי יפן.
היכן ניתן לרכוש את כרטיס הJRP?
כרטיס הJRP הינו כרטיס שלא ניתן לרכוש בתוך יפן, אלא רק מחוץ לגבולות יפן. בארץ ניתן לרכוש אותו בסוכנות נסיעות של "דורמאס" ובסוכנות הנסיעות של "אופיר טורס" (קישור לרשימת הסוכנויות המאושרות בישראל). בנוסף לאלו ניתן לרכוש את הכרטיס דרך האינטרנט או בסוכנויות מורשות מעבר לים. עלות הכרטיס ללא עמלות ובמטבע יפני הם: שבוע אחד – 29,110 ין. שבועיים – 46,390 ין. שלושה שבועות – 59,350 ין. ערכו של הין היפני נע היום סביב 124 ין לדולר (19 ביולי 2015, קישור לXE.COM). המחיר לילדים עד גיל 12 הוא חצי ממחיר זה. (קישור למחירי הכרטיס).
מה הכוונה בחופשי-שבועי?
הכוונה היא שניתן לרכוש כרטיס עם תוקף של שבוע, שבועיים או שלושה שבועות, במתכונת של "מונה דופק". כלומר ברגע שהפעלת את הכרטיס, הוא מתקתק ולא ניתן להקפיא אותו. הכרטיס פג בחצות היום השביעי (או הארבע-עשרה או העשרים ואחת) מעת ההפעלה. לכאורה אין זה משנה עם הפעלת אותו ביום הראשון בשמונה בבוקר, או בשמונה בערב. הכרטיס יסתיים בחצות היום האחרון ועד אז ניתן לנצל אותו.
אילו רכבות נכללים בJRP?
נכללים כמעט כל הרכבות של החברה, כולל הרכבות המהירות – ה"שינקאנסן", אך לא כולן! הרכבת המהירה ביותר, ה"נוזומי", לא נכללת בתוך הכרטיס. ועם זאת, אין מדובר בהפסד כלל וכלל! מאחר וישנן רכבות מהירות אחרות הנכללות בכרטיס וגם הן יכולות להגיע למהירות של 300 קמ"ש. ההבדל הוא במספר התחנות שה"נוזומי" לא עוצרת בהן. עניין שולי בהחלט.
מתי מומלץ להשתמש בJRP?
מומלץ להשתמש בכרטיס הJRP רק כאשר יוצאים מן הערים הגדולות כמו טוקיו או קיוטו, ולא לפני כן. כמעט בכל תחנה גדולה ניתן להפעיל את הפאס על ידי המרת הוואוצ'ר שמקבלים בכרטיס עצמו (קישור לרשימת התחנות בהן ניתן להמיר). חשוב לזכור שאם מאבדים את הכרטיס, אין אפשרות לקבל אחד אחר במקומו, ולא ניתן להשתמש בצילום. כאמור, מהרגע שמפעילים את הכרטיס הוא מתחיל לתקתק ברצף עד חצות היום האחרון ולכן מומלץ להפעילו בבוקר, בכדי להרוויח יום שלם.

 מומלץ לרכוש את הכרטיס מספר שבועות לפני הנחיתה ביפן, מאחר ותוקפו הוא שלושה חודשים (המרת הוואצ'ר בכרטיס עצמו).
איך להתאים את הכרטיס לטיול ביפן?
רבים סבורים שאם הם מטיילים שבועיים ביפן, הם צריכים לרכוש כרטיס JRP ל-14 יום. זה כמובן אפשרי, אך בהחלט לא כדאי. נניח שהטיול ליפן הוא שבועיים. מתוכם מומלץ מאוד לבלות כמה ימים בטוקיו וכמה ימים בקיוטו. בימים אלו אין ממש צורך בכרטיס מאחר והנסיעות גם זולות וגם אולי לא כלולות בכרטיס (חברות פרטיות שאינן JR). לכן לא יהיה טעם לרכוש כרטיס לשבועיים, אלא לשבוע. בשבוע הזה יהיה מומלץ לצאת מעיר גדולה אחת, נניח טוקיו, ולהגיע לעיר גדולה אחרת, נניח קיוטו או אוסקה, הנמצאות במרחק מה מטוקיו. כמובן שאם כבר קונים כרטיס לשבוע, אז מומלץ לא לבזבז אותו רק על נסיעה מטוקיו לקיוטו, אלא להרחיק ליעדים רחוקים יותר כמו הירושימה או לערים באלפים היפניים. הנסיעה ליעדים אלו באמצעות הכרטיס תכסה כמעט בוודאות את ההשקעה.
איך לכסות את ההשקעה בכרטיס JRP?
בהמשך למה שכתבתי. נסיעה ליעדים רחוקים תכסה את ההשקעה. נסיעה רק בין טוקיו וקיוטו/אוסקה, לא תכסה את ההשקעה וחבל. מה שמומלץ לעשות ורבים עושים, הוא לנחות בטוקיו ולהמריא מאוסקה (קרובה לקיוטו), או להיפך. ואז אין צורך לחזור לעיר שממנה נוחתים. ישנן חברות תעופה כמו קוריאן איירליינס שניתן לבחור יעדים נחיתה והמראה שונים ללא תוספת למחיר הכרטיס, ולכן זו סוגיה שמאוד מומלץ לבדוק אותה לפני שרוכשים כרטיס טיסה ליפן. זה משפיע על אופן השימוש בכרטיס הרכבות, מאחר ונחיתה והמראה ממקומות שונים מאפשר לנוע בקו אחד עם הכרטיס ללא צורך לחזור לנקודה ההתחלה.
יקר לי הכרטיס הזה, האם יש אפשרויות אחרות?
בהחלט. ביפן קיימות עוד חברות תחבורה אחרות, פרטיות, ולהן כרטיסים משלהן. לרוב חברות אלו פועלות באזורים מסוימים בלבד ולא בכל רחבי יפן. לדוגמה, באזור קאנסאי הכולל ערים כמו קיוטו, אוסקה, נארה ועוד יש כרטיס עם רעיון דומה המכסה את מרבית אמצעי התחבורה באזור זה (שאינם JR) למספר ימים. כרטיסים דומים קיימים באיזורים שונים ביפן. חשוב לזכור שכרטיסים אלו לא כוללים את הרכבות המהירות (השייכות לJR), ועל כן הנסיעות מיעד אחד ליעד מרוחק יותר, יארכו יותר זמן. גם לחברת JR יש אפשרויות נוספות, ובאפשריות אלו רכבות השינקאנסן לא תמיד נכללות.
אני מטייל לתקופה של מספר חודשים, האם יהיה לי צורך בכרטיס JRP?
תלוי במטרת הטיול. בטיול של קצב איטי הנמשך על פני מספר חודשים, כנראה שלא ישתלם לרכוש כרטיס זה מפני שיש צורך להשתמש בו בשביל לכסות את ההוצאה עליו והתוקף שלו קצר. בטיולים ארוכים, אין בעיה של זמן, ולכן ניתן להסתדר בלעדי הכרטיס והרכבות המהירות. בטיולים ארוכים ניתן להשתמש באוטובוסים וברכבות איטיות יותר, שהן הוצאות תחבורה זולות יותר.

מידע נוסף

  • אתר של הJR, מכיל קישורים למחירי הכרטיסים, למשרדי מכירה בארץ, לתחנות רכבת בתוך יפן בהן יש עמדות החלפת וואצ'רים בכרטיס הפאס, ועוד.
  • אתר היפרדיה לזמני נסיעות, מרחקים ומחירים של תחבורה ביפן.