עפתי לתרמילאים

טיול באקוודור – טרקים ומסלולים מחוץ לשיגרה

היוצאים לאקוודור עושים בדרך כלל את מסלול הטיול המוכר והידוע. אך ישנם מסלולים נוספים ומפתיעים, המפגישים את היוצאים אליהם, בג`ונגלים, בהרי הגעש, באנשים המקומיים וביופיה הבלתי רגיל של המדינה הזו.
אילן חיים
תמונה ראשית עבור: טיול באקוודור – טרקים ומסלולים מחוץ לשיגרה
© איתי אמוזה

הקדמה

שמי אילן ואני מתגורר ב- Mera, הנמצאת באזור האמזונס, אקוודור. אני צלם מקצועי, מצלם ספר צילומים על דרום אמריקה. רבים פונים אלי בבקשת עזרה לטיולים לתוך הג`ונגלים המדהימים של אקוודור. בראש ובראשונה חשוב לי לציין ולהדגיש שטיולים לתוך הג`ונגלים, ללא מלווה מיומן, כרוכים בסיכון רב. לא מומלץ להיכנס לג`ונגל לבד וללא מלווה. רבים לא יודעים על מסלולי הטיולים המדהימים שיש לאקוודור להציע, ובמיוחד באזור האמזונס. הרוב עושים את המסלול הסטנדרטי באקוודור וזאת מחוסר מידע על המדינה. לצערי, המדינה לא משקיעה מאמצים רבים לעידוד התיירות ולרווחת המטייל בה, כמו שאר המדינות בדרום אמריקה. באקוודור ישנם מקומות רבים שתיירים לא שמעו עליהם ואני אומר זאת מניסיוני כמטייל במדינה המקסימה, המעניינת והמגוונת הזו. על חופיה הבתוליים, הרי הגעש המדהימים, יערות הגשם, הג`ונגלים והאנשים המדהימים.

אני כאן כדי לתת לכם מידע אמין ובטוח ולגלות לכם את הפן הסודי והלא מוכר של האמזונס. לתוך הג`ונגלים של האמזונס ישנם מסלולי טיול רבים. מיום אחד ועד שמונה ימים. טיולים המתאימים לכל הגילאים עם המון אטרקציות וחוויות שלעולם לא תשכחו.

הכפר מרה והטרקים ממנו

הגעה לאזור מקיטו (עיר הבירה של אקוודור) היא מטרמינל האוטובוסים. לוקחים אוטובוס לכיוון Puyo, נסיעה של 4.5 שעות ל- Mera. מומלץ ובטוח לקחת אוטובוס מחברת סן פרנסיסקו או לטינו- אמריקה. מחיר הנסיעה 5 דולר.

הכפר Mera, בו אני מתגורר, נמצא 45 דקות מבניוס (Baños), שהיא עיר תיירותית שכולם מגיעים אליה במסלולי התיור הרגילים. העיר המדהימה הזו שוכנת באזור ההרים של אקוודור, על גבול האמזונס. אקוודור, לידע כללי, מחולקת לשלושה אזורים עיקריים: מערב המדינה - איזור החופים Osta, מרכז המדינה - איזור ההרים Siera ומזרח המדינה - איזור הג`ונגלים של האמזונס Oriente. כאמור, בניוס נמצאת על הגבול בין הסיירה לאמזונס. העיר מציעה מגוון רחב של אטרקציות לתייר, החל מהשכרת טרקטורונים, אופני הרים, אכסניות, בתי קפה ומסעדות, וכלה בספורט אתגרי (רפטינג, קיאקים, סנפלינג וכדומה) בדרגות קושי שונות. אבל, לא ניתן למצוא בה טרקים אמיתיים לתוך הג`ונגלים של אקוודור. ישנם טיולים במעמקי הג`ונגלים, אליהם ניתן להגיע רק באמצעות מטוסים קלים ולבקר בכפרים נידחים של שבטים כמעט אבודים שעדיין מקיימים את החיים על פי המסורת האינדיאנית העתיקה. כפרים אלה הם בלי אמצעי גישה יבשתיים ומנותקים מהציביליזציה.

אחד מהמדריכים שאני ממליץ עליו הוא אינדיאני, החי עם משפחתו בתוך היער ללא חשמל ומים זורמים. הוא שמאן בעל ידע אדיר בכל הקשור לטיולים בג`ונגל. היער הוא חלק מנשמתו ומהווייתו. הוא מכיר כל צמח וחיה ביער ונותן למטייל חוויה בלתי נשכחת. הוא אבא ל- 18 ילדים, החיים יחד איתו בג`ונגל ומלווים אותו בטרקים. חלקם בעלי ידע באנגלית. בטרקים של מעל יום הם דואגים ללינה ולמזון. הם משתפים את המטיילים בערב פולקלור אינדיאני, שייט בקנו, שנבנים מגזעי עץ על ידי האינדיאנים, ומעניקים הצצה לחיים בתוך הג`ונגל. חוויה באמת של פעם בחיים. אנשים מדהימים ונעימים שפשוט גורמים לנו להתאהב בהם, ובעיקר בפשטות ובענווה בה הם חיים ולהעריץ את הידע וכושר ההישרדות שלהם בחיים הקשים והדורשניים של הג`ונגל.

טרקים אלה אינם קלים, אבל ניתן להתאימם לכל אחד לפי כושרו ויכולתו הפיזית. אין צורך לקבוע מראש את מספר הימים, אלא לראות במהלך היום הראשון אם רוצים להאריך את הטיול ואז להחליט. בטיולים של מספר ימים המדריך דואג ללינה ומזון וכמובן לציוד הכרחי. אין להיכנס לג`ונגל ללא מגפיים מאחר וכמות הגשמים באזור היא גדולה. האזור נחשב לאחד המקומות הכי גשומים בעולם, עם משקעים של 6,000 מ"מ בשנה. האדמה בוצית ולפעמים שוקעים בה כמעט עד המותניים, חוצים נחלים ונהרות והמגפיים משמשות אותנו גם כהגנה מפני זוחלים למיניהם. ההליכה בג`ונגל היא חוויה מדהימה שלא ניתן לתארה במילים, אבל היא גם בהחלט לא פשוטה. אנשים שאוהבים אתגרים יוכלו בטרק זה לגלות ולחוות את הג`ונגל האמיתי. בחציית הנהר ברגל או בקנו, בהיתקלות בנחשים, עכבישים, תנינים, אנקונדות (במהלך הטרק מגיעים לאגם שבו נמצאים אנקונדות ותנינים) ועוד אלפי חרקים לא מוכרים לנו שחיים בג`ונגלים.

במעמקי היער ישנה לחות רבה בגלל צפיפות הצמחייה (מגוון הצמחייה בג`ונגלים של אקוודור היא הגדולה בעולם). היופי והעוצמה של היער, מגוון החיות והצמחייה הנגלה לעיננו - הפרפרים הענקיים, הקופים הקטנים והחמודים התלויים בין ענפי העצים, סחלבים וציפורים, כל זה הופך את המאמץ לכדאי ביותר. מחיר ליום טרק עם מדריך מורשה עולה 45 דולר (כולל אוכל, לינה וציוד).

ערפל באמזונאס. צילום: אילן חייםערפל באמזונאס. צילום: אילן חיים

נהר פסטזה והמערות

באזור בו אני מתגורר נמצא הנהר הגדול ביותר של אקוודור - Pastaza, איזור מדהים ביופיו, נהר אדיר השועט בשצף של מים בתוך ג`ונגלים והרים ירוקים. מראה של עוצמה ויופי.

זה עתה סיימו בכפר מגורי בניית רכבל מודרני ומרשים מאוד אשר חוצה מהכפר לצדו השני של הנהר לתוך הג`ונגלים. אורכו יותר מקילומטר. הרכבל נחשב אטרקציה תיירותית גדולה מאוד באזור. בנהר זה ניתן לעשות רפטינג בדרגות קושי שונות, שייט קיאקים, סנפלינג ועוד. חברי הטוב, פטו, מדריך רפטינג מורשה ומקצועי ביותר, דובר אנגלית ומעל הכל אדם מקסים ולבבי. הוא מומחה לספורט אתגרי, שכל טיול איתו הוא חוויה בלתי נשכחת בגלל מקצוענותו, החביבות והקסם האישי שלו.

מקום נוסף מעניין, שנמצא באזור ולא מוכר לתיירים, הן המערות, אשר ממוקמות ממש בתוך הג`ונגל הסבוך. מסלול ההליכה למערות הוא בתוך הג`ונגל, דרך מדהימה ביופייה, אשר מאפשרת לאנשים שלא רוצים לקחת טרק לג`ונגל ולטעום מעט ממה שהוא מציע. מסלול ההליכה אינו קל וגם כאן מגפיים הם חובה וניתנים על ידי המדריך. המסלול הוא חצי יום טיול, כאשר בסופו מגיעים לאחד מהנהרות הרבים שבאזור. ניתן לשחות במים הקפואים והצלולים של הנהר. המערות מדהימות ביופיין וגודלן וחלק מהדרך הוא בזחילה בחושך מוחלט (המדריך מספק גם פנסים). המסלול קשה, אבל מתאים לכל הגילאים. מחיר הטיול למערות, שכולל רכב שלוקח עד לאזור וחזרה ל - Mera, כולל מדריך צמוד וציוד, הוא 45 דולר (הטיול לא כולל אוכל).

ישנם מפלים רבים ואחד מהמקומות היפים הוא איזור שלושת המפלים. בטיול של יום אחד לאזור שלושת המפלים ניתן לשלב ספורט אתגרי (סנפלינג). כמובן טיול זה נעשה בליווי מדריך מורשה ומנוסה. במרחק הליכה של פחות משעה, בנוף עוצר נשימה, ממוקמת שלוחה של אוניברסיטת קיטו. במקום שנמצא בתוך הג`ונגלים מגדלים צמחים מסוגים שונים ועצים, מעין משתלה ענקית. הם נותנים את השתילים וההדרכה למקומיים, בניסיון ללמדם לשמר את היער. שתילי העצים ניתנים כדי לנטוע במקומות שהעצים נכרתו מהיער הראשוני ולהדריכם לשימור הטבע והסביבה. הכל ניתן חינם מתוך מגמה לשמר ולשפץ את הקיים. במקום הנפלא הזה ישנו מעין מוזיאון, בו אספו את כל החרקים והזוחלים של האזור. מדהים לראות מגוון עשיר, מעניין ורחב שכזה של מיני חיות רק מהאזור הספציפי הזה. המקום מנוהל על ידי אנשים מדהימים ששמו להם מטרה לשמר את הטבע ולהקנות ידע והרגלים חדשים לאוכלוסייה שעדיין לא מתייחסת לשימור הסביבה והקיים ברצינות.