עפתי לתרמילאים

מידע כללי על אורנג'ווק

העיר אורנג'ווק שבבליז, איננה עיירה תיירותית, מה שמאפשר לה לשמור על אותנטיות ושקט, בניגוד לערים אחרות.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: מידע כללי על אורנג'ווק

הקדמה

אורנג` ווק (Orange Walk) הינו השני בגודלו במדינה. שטחו של מחוז נאמד בכ-4,600 קמ"ר. המחוז גובל מצפון- צפון מזרח במחוז בליז, ממזרח במחוז קורוסל וממערב בגואטמלה. דוברי הספרדית, הם צאצאי המסטיסו (בני התערובת ממקסיקו), דוברי האנגלית הם קראולים, דוברי הגרמנית הם כפריים מנוניטים המתמחים בגידול סוכר, דורה, אורז וירקות. כולם מרוכזים בעיר אורנג` ווק ובעשרות כפרים הפזורים בכל המחוז. אדמת המחוז פוריה מאוד ולכן מרבית התושבים הם חקלאיים המציעים את סחורותיהם-פירות וירקות בשוק המקומי. בעבר, לפני גל ההגירה מיוקטן באמצע המאה ה-19 (בשל Caster War) התפרנסו רבים מהתושבים מחטיבת עצים אך עם בוא המהגרים הלך ענף זה ונחלש ואת מקומו תפס גידול הסוכר שהיה לגידול העיקרי. הסוכר משמש להכנת רום בליזיאני ב-Cuello, להכנת מולסה (נוזל מתוק) וכמובן לתבלין הסוכר. ציטרוס, פאפיה ובקר לפיטום הינם ענפי גידול פופולרים נוספים.

אטרקציות

מחוז אורנג` ווק אינו יעד מתויר במיוחד אך מי שכן בוחר לבקר בו ימצא פה שרידים ל שתי מצודות- מצודת מנדי Mundy ומצודת קיירנס Cairns בהם נערכו קרבות המלחמה בין המתיישבים הראשונים לבין המתיישבים הבליזיאנים. סממן היכר נוסף של המחוז הוא היערות והאזורים (שהוכרזו כשטחים מוגנים ע"י מחלקת השימור של מדינת בליז) בהם מצויים שפע של בעלי חיים ואתרים ארכיאולוגים רבים שרק בשנים האחרונות נחשפו. הכפר בלו קריק (Blue Creek) הוא אחד משני הכפרים של המונוניטים במחוז אורנג` ווק. הכפר נמצא רק 48 קילומטרים מהעיר אורנג` ווק. בעבר נודע הכפר בשם ריו בלנקו Rio Blanco. משפחות מסן אנטוניו ומ-Aguacate עקרו לשם וגילו את המים הזכים ששימשו לשתייה ולדיג. זמן קצר אחר כך הם שינוי את השם וקראו לכפרם החדש בשם בלו קריק- על שם היופי המשתקף במימי הנהר.

ככל שמתקרבים לאזור הבלו קריק שדות הסוכר מתחלפים בשדות דורה ובשדות תירס, עדות לכך שהמנוניטים נודעים בהיותם איכרים חרוצים. בכפר מתגוררות 40 משפחות של כפריים אינדיאניים חלקם, מופאנים (Mopan) וחלקם קקצים (Kekchi) ולצידם חמש משפחות של מנוניטים. הכפר נמצא לאורך דרך מישורית משני צידי הבלו קריק שנחצה על מספר בקתות ולגדותיו צומחים עצים גבוהים מתוך יער הגשם והג`ונגל. במעלה הדרך ישנה לגונת מים ירוקים שבעבר נשות המאיה היו מכבסות שם את בגדיהן. התושבים מתפעלים בעצמם את בתי הספר, הכנסיות, הבנקים ושאר צורות חיי היום יום. ניתן לזהותם בקלות על פי הבגדים אותם הם לובשים- הגברים לבושים סרבלים והנשים לבושות בשמלות מודפסות ולראשן מצנפות רחבות.

מידע כללי

חשמל ומים עדיין אינם זמינים בכפר. ניתן למצוא בכפר רק מוצרים בסיסיים. מהכפר ניתן לצאת לטיולים בתוך יער הגשם ולסיור במערת Hokeb Ha Caveשבמחוז טולדו, מרחק של 20 דקות מהכפר. מומלץ לנוע לפי הסימונים לאורך השביל עד שמגיעים למפל ולכניסה הראשית למערה. ארכיאולוגים מצאו אין ספור כלי חרס ומזבחות בתוך המערה על כן משערים שהמערה שימשה לצרכי קיום טקסים. לרוב ניתן להשתכשך במימי המערה. בעונה הגשומה, מומלץ לבדוק מראש את תנאי המעבר בשבילים המובילים למערה. העיר אורנג` ווק (Orange Walk Town) ששוכנת בצד המערבי של הניו ריבר (New River) לאורך האוטוסטרדה הצפונית היא העיר הגדולה ביותר בצפון בליז. היא נמצאת כ- 48קילומטרים מהעיר קורוסל ו- 106 קילומטרים מצפון לבליז סיטי. כיום מתגוררים בעיר כ- 12,000 תושבים לערך. סממן ההיכר של העיר הוא השילוב בין מודרניזציה המתבטאת בשיטות עיבוד תעשיית הסוכר לבין מסורות דתיות עתיקות של המהגרים ממקסיקו, שילוב בין אורח החיים של המנוניטים שממשיכים לרכב על סוסים או לנסוע בעגלות לבין משאיות ענק הנוסעות בקביעות ברחבות הראשיים בעיר בעונת הקציר. מבחינה היסטורית בני המסטיסו שברחו מיוקטן שבמקסיקו הגיעו בהמוניהם לעיר והטביעו בה את חותמם. כיום דוברים כאן כמעט כולם רק ספרדית, והמאכלים הנמכרים ברחובות כוללים טמל, סלבוטס וטקו (מאכלים מקסיקנים).

העיר אינה נחשבת יעד תיירותי ובשל כך היא מצליחה לשמר הרבה מעברה, ולהנציח את בליז האמיתית ואף על פי כן יש בה היצע של חנויות, מקומות להתאכסן ומסעדות. היא משמשת מרכז מסחרי ופוליטי של כל המחוז ואליה מתקבצים כפריים מהסביבה לשווק ולמכור את סחורותיהם- דורה, אורז, מוצרי חלב ועוד. אתר המאיה קואיו (Cuello) מסוף התקופה הפרה קלסית נמצא מרחק קצר בלבד מהעיר אורנג` ווק (Orange Walk Town). המקום נקרא על שם מזקקת רום שישנה בתוך האתר עצמו. קואיו מתפארת בהיותה אחת הערים העתיקות של המאיה שהיתה תחת כיבוש בשנים 2500 לפני הספירה עד 1000 לפני הספירה. האתר נחשב לא בין אתרי הטקסים החשובים. הוא יחסית קטן ומרכז הטקסים נמצא משני צידי הכיכר המרכזית. המקדש המרכזי של כל כיכר מוקף במבנים מנהליים ובארמונות קטנים. שתי מערכות חדרים תת קרקעיות נתגלו במקום והן נקראות cultunes.

כמה מהאנשים שעבדו וחיו במקום נקברו לא הרחק מהאתר וזה נתן לחוקרים אפשרות לעמוד טוב יותר על טיבו של המקום ועל המנהגים שרווחו בתקופת המאיה. למשל ברור שהמקום שימש אזור סחר. ניתן להגיע לאתר בנסיעה במונית או ברכב על שביל עפר. אתר המאיה לה מילפה La Milpa נחשב לאתר טקסים חשוב ביותר של בני המאיה בצפון מערב בליז. המקום כנראה היה פעיל בתקופה הפרה קלסית והקלסית. באתר 11 כיכרות ולמעלה מ- 50 מבנים ומקדשים. גובהם של חלק מהמקשים הוא 20 מטרים!. הכיכר הגדולה ביותר היא הכיכר הגדולה ביותר שבנו בני המאיה. מרכז האתר נחשף בשנות השלושים של המאה העשרים במסגרת חפירות כלליות שנערכו בכל האזור. בחלקו הדרומי של האתר בולטת מצודה מבודדת עם שלושה אולמות פנימיים שכנראה שימשו את השליטים.