עפתי לתרמילאים

דרום ארגנטינה - פטגוניה

פטגוניה היא אזור גדול, יבש וחשוף לרוחות שבו תמצאו טבע פראי ומגוון. יופיו של האזור מושך אליו מטיילים רבים, היוצאים למסעות אל האגמים מלאי הקרחונים, לתצפיות בבעלי חיים ולטרקים בארץ האש ובאושוואיה.
מורן שר, לילך בן יהודה וצוות למטייל
תמונה ראשית עבור: דרום ארגנטינה - פטגוניה

יוצאים לטיול תרמילאים בארגנטינה? כל מה שחייבים לדעת לקראת הטיול באתר "עפתי" >>

פוארטו מדרין וחצי האי ואלדז

התחנה הראשונה הקרובה ביותר לבואנוס איירס (כ- 13 שעות נסיעה) שנמצאת באזור פטגוניה יכולה בהחלט להיות פוארטו מדרין. פוארטו מדרין היא עיר נמל, השוכנת על חוף הים הארגנטינאי, ובסמוך לחצי האי ואלדז. רצועה זו של חוף הים מושכת אליה מינים רבים של חיות ים: פינגווינים, פילי ים, דולפינים ולווייתנים. באופן כללי ניתן להגיע לאזור בכל ימות השנה כדי לערוך תיור יבשתי ו/או שיט, לראות ולהכיר את עולם חיות הים שבאזור (התיורים יוצאים מפוארטו מדרין). התיור היבשתי עובר בחצי האי, ובו ניתן לראות את פילי הים והפינגווינים (המקום נקרא פונטה טומבו/Punta Tombo). התיור המימי היותר מרגש, יוצא מהעיר לכיוון חצי האי, ובשיט זה ניתן להתקרב אל הלווייתנים עד כדי נגיעה בהם.
 לגבי הלווייתנים, קיימת תקופה בשנה, בין החודשים ספטמבר לדצמבר בעיקר, בה מתרחשת נהירה של לווייתנים לחופי חצי האי. ניתן לראות שם כמויות רבות של משפחות לווייתנים וכאמור, אפשר לגעת בהם. החוויה הזו יקרה למדי, וכן המחייה בעיר, הנחשבת בעיקרה תיירותית. בדרך כלל תיירים מגיעים לשם ללא יותר משני לילות כדי לערוך שיט אחד או שניים ומיד לאחר מכן עוזבים. מטיילים שיגיעו לפוארטו מדרין מכיוון דרום, בדרך כלל יגיעו אליה מברילוצ`ה -; כ- 13 שעות נסיעה. עלות נסיעה- 118-160 פזו (תלוי בסוג השירות).
פוארטו מאדרין לתרמילאים - כל המידע החשוב לטיול >>

ריו גז`גוס (Rio Gallegos)

עיר קטנה בדרום ארגנטינה, שמשמשת כעיר מעבר מהצפון (או בואנוס איירס) לדרום, כך לדוגמא עוברים בה בדרך לאל קלאפטה. כ- 134 קילומטרים מריו גז`גוס נמצאת שמורת הטבע Cabo Virgenes עם מושבת פינגווינים - השנייה בגודלה בפטגוניה, רצוי להצטייד במי שתייה. עולים על כביש מספר 3 ובצומת ההסתעפות עם כביש מספר 1 אפשר לתפוס טרמפ עד לשמורה.
ריו גז'גוס לתרמילאים - כל המידע החשוב לטיול >>

אל קלאפטה (El Calafate)

הקלאפטה הוא סוג של פרי שגדל באזור פטגוניה ועל שמו נקראת עיירה זו. אל קלאפטה היא עיירה קטנה, בירת הפרובינציה סנטה קרוס (Santa Cruz), ובה חיים כ-15 אלף תושבים. אל קלאפטה ידועה בשמיים המיוחדים שלה או יותר נכון, בצורות העננים המיוחדות וה"הזויות" שבהם. לאל קלפטה מגיעים תיירים רבים כדי לצפות בפלא הטבע קרחון מורנו, הידוע גם כקרחון המתנפץ, כאשר הפארק הלאומי בו נמצא הקרחון מרוחק כ-80 ק"מ בלבד מהעיר. ממנה גם מגיעים לעיר אל צ`אלטן (El Chalten) כדי לצאת אל הטרק היפה -; הפיץ רוי וממנה ניתן לחצות את הגבול לצ`ילה ולהגיע לעיר פוארטו נטאלס (Puerto Natales), שם נמצא הטרק טורס דל פיינה (Torres Del Paine), המכונה טרק ה-W.

חשוב לזכור, כי אל קלאפטה נמצאת בחלק מאוד דרומי של ארגנטינה, ובאזור פטגוניה, ולכן רמת הקור והרוחות בה מורגשות עוד יותר. רוב המטיילים יגיעו לאל קלאפטה בדרך כלל מכיוון ברילוצ`ה, כחלק מהטיול שלהם בפטגוניה. לנוסעים באוטובוס, הנסיעה נוסעת במסלול עוקף לאל קלאפטה: מדרימים עד לריו גז`גוס (כ-26 שעות), ומשם חוזרים מעט צפונה ומערבה לאל קלאפטה (6 שעות נוספות).

את העיקוף הזה עושים כדי להימנע מנסיעה בדרך 40, שאינה אפשרית לנסיעה עבור רכב שאינו רכב שטח. עלות הנסיעה על כל שלביה, כ-250 פזו, כאשר בעת קניית הכרטיס קונים כבר מראש את הכרטיס להמשך/להחלפת האוטובוס. זוהי אמנם דרך ארוכה מבחינת שעות נסיעה (כ-32 שעות), אך זולה בהרבה מאפשרות של טיסה (כ-180 דולר /550 פזו לכיוון). אל קלאפטה נחשבת כעיר יקרה יחסית לארגנטינה, זאת בשל מרחקה הרב ממרכז ארגנטינה ועקב היותה עיר תיירותית. לילה בחדר משותף בהוסטל עולה בסביבות ה-30 פזו. רחובה הראשי של אל קלאפטה נקרא אל ליברטדור (El Libertador), "המשחרר". ברחוב זה ממוקמים רוב הסוכנויות, בתי אינטרנט, הסופרמרקטים, המסעדות ועוד.
אל קלאפטה לתרמילאים - כל המידע החשוב לטיול >>

קרחון מורנו (Glaciar Moreno)

כדי להגיע אל הפארק הלאומי בו נמצא קרחון מורנו (Parque nacional los Glaciares), קיימות מספר אפשרויות: תיור מאורגן (היקר מבין האופציות), נסיעה הלוך-חזור באוטובוס או אפשרות לשכור רכב (כמה אנשים יחד...) ולהגיע באופן עצמאי. הכניסה לפארק הלאומי היא בתשלום. ומה רואים שם? בעצם קיימת תצפית רחבה ומסודרת המשקיפה קדימה על מישור רחב וארוך של קרחונים. ברקע ניתן לשמוע כל הזמן התנפצויות של הקרחון. רוב המטיילים אינם עוזבים את התצפית (גם אם הטמפ` מאוד מאוד נמוכה...) לפני שהצליחו לתפוס את התמונה בדיוק ברגע שחלק מהקרחון התנפץ מול עיניהם (וזה יכול לא לקרות בכלל..). קיימת אפשרות לשייט באגם, המתקרב לקרחון למרחק של כ-20 מטר ממנו. אפשר לצאת לסיור לקרחון נוסף- קרחון אופסלה (Upsala Glaciar) שנחשב לקרחון הגדול ביותר בדרום אמריקה, אך סיור זה עולה כ- 100 דולר(!). לשני הסיורים אפשר לצאת מקלאפטה או מפורטו נטלס בצ`ילה. ניתן להגיע בסיור, באוטובוס או עם רכב לכניסה לאתר. העונה המומלצת להגעה היא בקיץ, כיוון שאז השמש מחממת את הקרחון וישנן התנפצויות רבות יותר.
כל מה שחייבים לדעת לקראת הביקור בקרחון המתנפץ >>

טרק הפיץ רוי (Fitz Roy)

טרק מאוד יפה, היכול לנוע בין לילה עד שלוש לילות. חלק השיא של הטרק נחשב העלייה לפנות בוקר אל פסגת ההר פיץ רוי, כדי לצפות בגוונים המתקבלים על צלע ההר בשל זריחת השמש (בערך 6 וחצי בבוקר בעונת הקיץ)- גוון כתום-שיש מיוחד, הנעלם מיד כשהשמש מתייצבת בשמיים ומסתיימת הזריחה. בעצם, יש להתחיל את הטרק ביום שלפני (אפשר אף להתחילו בצהרי היום) ולהגיע לקמפינג מסודר. הקמפינג אינו כרוך בתשלום, גם לא הכניסה לפארק הלאומי. אנשי משמר היערות מאוד נחמדים ובקשתם היחידה אל המטיילים היא הקפדה על ניקיון הפארק, כיף מאוד לראות שהם מצליחים בעבודתם (מטיילים עם בדלי סיגריות בשרוכי הנעליים ושקיות זבל מיטלטלות מצידי התיקים). מתעוררים בסביבות 4 לפנות בוקר ומתחילים לטפס לכיוון פסגת הפיץ רוי. את התיקים ורוב החפצים משאירים במאהל, גם כך חוזרים אליו לאחר הטיפוס אל ההר. כדאי להצטייד בציוד המקל על ראייה בלילה (פנס ראש, למשל). לטרק זה יש חלקים נוספים ו"שיאים" נוספים, בהם לגונות ופסגת הר נוספת (Cerro Torre).

כדי לעשות את הטרק יש לצאת מאל קלאפטה לכיוון אל צ`אלטן (El Chalten). אוטובוסים כאלה יוצאים כל יום, כמה פעמים ביום (קיימת אפשרות לשריין מראש את יום ושעת הנסיעה חזרה לאל קלאפטה). משך הנסיעה- כ-5 שעות, עלות- כ- 60 פזו. הדרך אינה סלולה ולכן הנסיעה יכולה להיות מעט מאובקת. אל צ`אלטן עצמה היא עיירה מאוד קטנה וציוד ואוכל לטרק מומלץ לקנות מראש באל קלאפטה (למרות שקיימות חנויות אוכל וציוד גם באל צ`אלטן). ישנו הוסטל אחד או שניים באל צ`אלטן, אך לרוב המטיילים בוחרים לא להישאר ללון בעיר (מלבד לילות הטרק).
כל מה שחייבים לדעת על אל צ'אלטן וטרק הפיץ רוי >>

ארץ האש ואושוואיה (Tierra del Fuego y Ushuaia)

ארץ האש (Tierra del Fuego) היא הפרובינציה מספר 24 בארגנטינה והדרומית מכולן. היא נקראה כך על ידי הכובשים הספרדים הראשונים שהגיעו לאזור, וראו בו הרבה עשן העולה מהמדורות של התושבים המקומיים שחיו בה, האינדיאנים. יותר מחצי שטחו של האי - Isla grande de tierra del fuego נמצא בצ`ילה. הפארק מכסה שטח רחב של הרים, לגונות, נהרות ועמקים רבים מהחלקים בפארק נסגרו לתיירות, בכדי לשמור על הסביבה. החלק התחתון מיוער ומגוון מבחינת בעלי חיים עופות, יונקים וחיות מים. ישנם מסלולי הליכה רבים והעיקרי ובין היפים ביותר הוא מסלול לאורך מפרץ לפטיה (Lapataia). העונה הטובה לביקור כאן היא מרץ - אפריל, בגלל צבעי הסתיו המופלאים.

כדי להגיע מהיבשה לארץ האש צריך לעבור דרך צ`ילה, אין מעבר ישיר דרך ארגנטינה. מקום ההתיישבות הגדול ביותר הוא ריו גרנדה (Rio Grande), העיירה לא מעניינת במיוחד ומשמשת לרוב בתור תחנת מעבר לאושוואיה (Ushuaia). אושוואיה היא רק אחת מערי הפרובינציה, אך הדרומית מכולן. ובכלל, על מי שהגיע לאושוואיה אומרים, כי הגיע ל"סוף העולם". זוהי אכן העיר ה"אחרונה" והדרומית ביותר בארגנטינה, וביבשת אמריקה בכלל. אושוואיה נושקת לקוטב הדרומי/ ליבשת אנטרקטיקה. ואם מדברים על האקלים הפטגוני, אז זוהי העיר הכי קרה (מבחינת מזג אויר).

גם באושוואיה ניתן לחוות את הנוף הפטגוני בתפארתו. בעיר קיים פארק לאומי יפהפה, בו ניתן לערוך טרקים מאוד יפים (טרק יומי, אך גם טרקים של יומיים-שלושה) ובאגם שבאזור ניתן לראות פינגווינים (דרך תיור מאורגן). משרד התיירות באושוואיה מאוד מפורסם, וזאת בשל החותמת שהוא שמח להחתים בדרכונו של כל תייר המבקש זאת- "סוף העולם"- Fin del Mundo. אז אמנם לא עברתם גבול, אתם עדיין בארגנטינה, אך כנראה שיש משהו מרגש ב"הוכחה" שהגעתם עד "סוף העולם". אושוואיה מרוחקת כ-12 שעות נסיעה באוטובוס מאל קלאפטה. ידוע, כי בעונת השיא, המתנה לכרטיס אוטובוס יכולה לארוך אפילו 4 ימים, לכן כדאי להזמין כרטיסים מראש.

למי שסיים את הטיול שלו בפטגוניה, אופציה מאוד משתלמת, הן מבחינה כספית והן מבחינת נוחות, היא לקנות כרטיס טיסה של חברת LADE, חברת התעופה האזרחית של צבא ארגנטינה. החברה מציעה כרטיס חד כיווני מאושוואיה לבואנוס איירס בעלות של כ-110 דולר בלבד. הדבר חוסך כ-40 שעות נסיעה עד לבירה, ואף זול יותר מעלות של נסיעה כזו באוטובוס. בשל אטרקטיביות טיסה זו, כדאי לדאוג ולהזמינה מראש (לפחות חודש בשיא העונה). למטיילים הנמצאים בברילוצ`ה, למשל, ויודעים כי יגיעו עד אושוואיה, כדאי כבר ליצור קשר עם החברה (משרדיה בברילוצ`ה נמצאים ברח` Villegas 480) ולדאוג להזמין כרטיס. (ניתן גם ליצור קשר מכל עיר, בחיוג חינם למספר 0810-810-5233). מחיר הטיסה זהה גם בכיוון ההפוך (מבואנוס איירס לאושוואיה) למי ששוקל להתחיל את טיולו בפטגוניה, מחלקה הדרומי דווקא.