עפתי לתרמילאים

ספורט אתגרי והרפתקנות בהוארז, פרו

הכל על טרקים, אטרקציות כמו טיפוס קרח, סנפלינג מפלים,קפיצות פנדלום מגשרים, טיפוס צוקים , טיפוס פסגות וקורסים שונים של טיפוס וסנפלינג...
יונתן בן משה
תמונה ראשית עבור: ספורט אתגרי והרפתקנות בהוארז, פרו

היכרות עם הוארז

הוארז, עיר הררית מקסימה הנמצאת בצפון פרו ושוכנת עמוק בתוך רכס האנדים.

כבר הרבה שנים שהוארז היא "בירת הטיפוס" של דרום אמריקה. שני רכסי ההרים הצעירים, היפיפיים, התלולים והמרשימים Codillera Blanca ו- Cordillera Huayhuash מושכים אליהם כל שנה בין מאי לנובמבר אלפי מטפסים מכל העולם שמנסים לכבוש את הפסגות המושלגות המפורסמות, וכמו כן מאות אלפי מוצ`ילרים ותיירים שבאים לעשות את טיולי היום והטרקים היפיפיים. באיזור הוארז יש מבחר טרקים גדול מאוד, מהאיכותיים ביותר בדרום אמריקה, אינספור אטרקציות בכל התחומים, וכמובן טיפוס!

טרק ה- Huayhuash נבחר בפי הנשיונל גאוגרפיק כטרק השני ביופיו בעולם. כדאי לדעת כי בגלל התחרות הגדולה בין החברות השונות בהוארז, המחירים יורדים והאטרקציות יוצאות זולות בהרבה בהשוואה לכל מקום אחר בדרום אמריקה.

Andean Kingdom היא סוכנות המטיילים שעובדת עם רוב הישראלים בהוארז. בסוכנות ניתן למצוא מידע רב אפילו בכל הנוגע לפרטים הכי קטנים- מה יש לעשות באיזור הוארז ואיך לעשות את זה! בסוכנות ניתן לשכור ציוד גם לטרקים וגם לטיפוס הרים או צוקים במחיר זול מאוד, וכמו כן היא מקשרת בין קבוצות שיוצאות לטרקים ארוכים לבין משכירי החמרים המומלצים. בנוסף על כך הסוכנות מארגנת קורסים של טיפוס צוקים, טיפוס הרים, סנפלינג, וטיפוס קרח.

הסוכנות גם מוציאה טיפוסים אל הפסגות היפיפיות המושלגות של ה- "Codillera Blanca המפורסמת. כל הפסגות הן מעל 5,000 מ` והגבוהה ביותר היא האווסקרן 6,768 מ` שהוא ההר הגבוה ביותר בחבל הטרופי . האווסקרן הוא אומנם ההר הגבוה ביותר, אבל ההר שמושך את רוב המטפסים הוא האלפמיו (Alpamayo) המפורסם, שנחשב בפי רבים ההר היפה ביותר בעולם! נקודה מעניינת נוספת: קיימים שני סוגים של טיפוס: טיפוסים קצרים וקלים פיזית וטיפוסים מאתגרים מאוד, ארוכים וטכניים. בכל מקרה...חווית הטיפוס היא אדירה ומתאימה לכולם - הרפתקה שלא תשכחו במהרה.

טרקים בהוארז

• לגונה 69 ולגונה צ`ורופ-שני טיולי יום מקסימים ביופיים. אין אדם שמגיע להוארז ולא עושה לפחות אחד מהם. שתי הלגונות נמצאות בערך בגובה 4,500 מ` עמוק בתוך ההרים ומהוות טיול יום יפייפה וחוויתי, המאפשר להתרגל בהדרגה לגובה.
  • טרק "אולטה"-טרק קצר ולא קשה בן יומיים. מצויין לאנשים קצרים בזמן או כדי להתרגל לגובה. הטרק עובר בעמק בין שני רכסי הרים מרשימים וחוצה פס אחד גבוה. לטרק זה אין אפשרות להשכיר חמר וחמורים וצריך ללכת עם הציוד על הגב - מה שהופך אותו למאתגר קצת יותר!
  • טרק ה"סנטה קרוז" וטרק ה"קילקוונאקה"-שני טרקים בעלי דרגת קושי בינונית שנמשכים 4 ימים. הסנטה קרוז הוא הקונצנזוס ורוב האנשים שמגיעים להוארז עושים אתו בגלל יופיו והנוחיות לעשות אותו. הקילקוואנקה, לעומת זאת, הרבה פחות מטוייל, אי אפשר לשכור בו חמורים וחמר. היותו פחות מטויל הופכת אותו לטרק חוויתי ומאתגר יותר מהסנטה קרוז.
  • טרק ה "וואיוואש"-גולת הכותרת של הטרקים בהוארז! טרק בדרגת קושי בינונית אבל ארוך - אפשר לעשת בווריאציות של 6, 9, 12, או 14 ימים. רוב האנשים עושים את ה- 9 ימים על חמורים. רכס ההרים שנקרא הוואיוואש הוא רכס צעיר מאוד, תלול ומרשים ביותר. ובגלל זה נבחר לטרק השני ביופיו בעולם בפי הנשיונל גאוגרפיק. מקום זה קצת מרוחק מהוארז עצמה. באיזור ישמם זה הרים מדהימים שטרם טיפסו עליהם! הטרק עצמו, בגלל יופיו ואורכו, הוא חוויה בלתי רגילה לכל אחד. מומלץ מאוד!
  • טרק "עוקף אלפמיו"-האלפמיו הוא ההר המפורסם ביותר בCodillera Blanca בגלל יופיו המיוחד. בעקבות כך נוצר טרק שפשוט מקיף את ההר. הטרק קשה ובמקומות שהולכים לא יכולים לעבור חמורים ולכן במשך כל הטרק הציוד על הגב. קיימות שתי וריאציו של 7 או 11 ימים ושתיהן קשות ומאתגרות. מעט מאוד אנשים עושים את הטרק. בגלל הקושי הוא גם אינו מתאים לכל אחד, אבל אין ספק שהוא יפייפה ו מומלץ מאוד לחובבי טרקים מושבעים.

פירוט אטרקציות

• טיפוס קרח-יוצאים מהוארז ברכב מוקדם בבוקר ומגיעים לקרחון שנקרא `פסטורורי` בגובה של כ- 5,000 מ`, שהוא ה`חרמון הפרואני` - ז"א מקום מושלג ויפייפה ומאוד נגיש.
    קיר הקרח עצמו הוא בין 15 ל 30 מ`. מדובר בקיר ורטיקלי לגמרי - זוית של בין 80 ל-100 מעלות. (הקרחון משתנה ממש מדי יום, ולכן התנאים משתנים כל הזמן).
    הטיפוס עצמו לא קל פיסית, אבל הטכניקה היא הדבר הקובעת בעצם מי מצליח להגיע למעלה ומי לא.
     אחרי שכולם מסיימים לטפס, יוצאים לטיול באיזור הקרחון שהוא בפני עצמו מרשים מאוד וכן הסיור כולל ביקור במערת קרח מדהימה שנוצרה בו.
  • סנפלינג מפלים-יום קצר וחמוד באחד הנחלים הקרובים להוארז.נכנסים לנחל ומתחילים לרדת בסנפלינג את חמשת מפליו. שלושת המפלים הראשונים קצרים אבל טכניים ושני האחרונים שאורכם כ- 15-20 מ` פשוט יפיפיים. כולם נרטבים אבל הנחל חשוף לשמש ולא קר!
  • קפיצת פנדלום מגשר-קפיצה מגשר גבוה כשחבל מחובר אליך עובר מתחת לגשר ומחובר אליו בקצה השני. (קשה להבין אני יודע...)כשקופצים זה לא כמו בנג`י, אלא יותר כמו נדנדה או מטוטלת ענקית.לא כ"כ מפחיד ופשוט כייף חיים!
  • טיפוס צוקים-מי שעוד לא התנסה אף פעם או מתלבט אם לעשות קורס טיפוס, מומלץ מאוד לצאת קודם כל להתנסות בטיפוס צוקים.
     נוסעים למצוק קטן ויפה בגובה 15מ`,לא רחוק מהוארז. המדריך מלמד את הטכניקה הבסיסית וכל היום פשוט מטפסים במסלולים שונים עד שמתעייפים. כייף ומספק.

פירוט קורסים

אם מעניין אתכם סנפלינג, טיפוס צוקים או טיפוס הרים אין מקום טוב יותר ללמוד תחומים אלה. קשה למצוא עוד מקום בעולם שבו אפשר לעבור קורסים אלה במחיר זול אך ברמה מקצועית גבוהה.

• קורס בסיסי - טיפוס מצוקים-קורס יסודי ומקיף ביותר - נמשך שלושה ימים. מטרת הקורס היא ללמד את כל הטכניקה ולהעניק את כל הביטחון הדרוש כדי לטפס ולעשות סנפלינג לבד בכל מקום בארץ ובעולם! הקורס מתאים לכולם ולא דורש ידע מוקדם או כושר מיוחד.
  • קורס מתקדם - טיפוס מצוקים-קורס שנמשך שלושה ימים ונועד לאנשים שעשו את הקורס הבסיסי או בעלי ידע רחב וניסיון קודם בתחום. הקורס מתמקד בטכניקות מתקדמות של טיפוס כגון: טיפוס בהובלה טבעית, מערכות הרמה, טיפוס קירות גבוהים וחילוצים ורטיקלים.
  • קורס סנפלינג -קורס של יומיים שכולל לימוד של כל טכניקות הגלישה ממצוקים.
     הקורס מקיף מאוד ומתמקד בגלישה עצמה, בשילוח אנשים חסרי ניסיון, פתרון בעיות ורטיקליות רבות, בניית תחנות מכל הסוגים, הארכת חבלים ועוד.בתום הקורס תהיו מוכנים (מבחינת הידע, הטכניקה והביטחון) לעשות סנפלינג לבד וגם לקחת חברים חסרי ניסיון לטיולי סנפלינג בכל מקום בארץ ובעולם.
  • קורס בסיסי - טיפוס הרים- קורס יסודי ומקיף, נמשך שלושה ימים. מטרתו להקנות את כל הידע והטכניקה כדי לטפס פסגות מושלגות שאינן טכניות - כלומר אין קיר ורטיקלי מקרח או סלע.
    בקורס לומדים להכיר את כל הסביבה והנוף הלבן, איך הוא נוצר, היכן הסכנות הטמונות בו, איך לזהות אותן ולהמנע מהן. כמו כן לומדים טכניקות התקדמות שונות בתנאים שונים, הכרת ציוד אלפיני, חילוץ מקרווסים ועוד.
     בתום הקורס תהיו מוכנים כדי לצאת לבד (ללא מדריך) לטיפוסים בפסגות בכל העולם! הקורס מתאים לכולם. צריך להיות מוכנים ומוכנים טוב לשהייה בגובה.
  • קורס מתקדם - טיפוס הרים-
    הקורס מתאים לכל מי שיש לו כבר ידע וניסיון בטיפוס הרים או שעשה את הקורס הבסיסי.
    הקורס נמשך 4 ימים והוא עוסק בכל הטיפוסים הורטיקלים שקיימים בהרים, כולל קירות תלולים של סלע ושל קרח.
     הקורס מלמד את כל טכניקות ההובלה הרבות בקירות ורטיקלים בהרים ובסופו אפשר לצאת לבד (ללא מדריך) להרים טכנים קשים (כמובן שצריך להתפתח ולצבור ניסיון לאט לאט).
  • קורס טיפוס הרים מקיף ושלם- קורס שנמשך 7 ימים הכולל את כל התכנים של הקורס הבסיסי והמתקדם.
  • קורס טיפוס הרים מקוצר- קורס באורך של 4 ימים המעביר באינטנסיביות ובקצרה את כל התכנים של שני הקורסים -הבסיסי והמתקדם.
     רוב הזמן מוקדש ללימוד תיאורטי של כל טכניקה הנדרשת כדי לטפס על הרים טכניים וקשים ובהתאם לכך יש פחות זמן לתרגול הטכניקות ולמשימות המוטוריות.

פסגות וטיפים כלליים

טיפוס על פסגות-

• ה - Cordillera Blanca בהוארז הוא המקום הטוב ביותר בדרום אמריקה לטיפוס על פסגות מושלגות, גם בתור התנסות ראשונה וגם בתור טיול להרים ארוכים, קשים וטכניים, משום שמזג האוויר מאוד יציב ונוח. הגישה להרים נוחה ביותר והנוף במשך הטיפוס ומהפסגה פשוט לא יתואר !

פירוט הפסגות המפורסמות-
  • אלפמיו 5,947 מטר -ההר המפורסם ביותר ב -Cordillera Blanca ורבים חושבים אותו להר היפה ביותר בעולם - ואין זה סתם...
    זהו גם ההר המטופס ביותר באזור. בשיא העונה מטפסים עליו בממוצע יותר מ 10 אנשים ביום.
    כדי לטפס על ההר נדרשים 6-7 ימים לא קלים והקטע האחרון בדרך לפסגה הוא קיר קרח של יותר מ- 300 מ` פשוט מדהים ביופיו.
    אבל למרות איך שזה נשמע לא צריך ניסיון קודם כדי לטפס על האלפמיו! המדריך מלמד כל מה שצריך תוך כדי טיפוס ואם נדרש אף עושה יום הכנה לפני הטיפוס. כל אחד עם כושר גופני בסיסי יכול "לכבוש" את הפסגה המדהימה!
     מומלץ... מומלץ...מומלץ!!!
  • ביונרחו Vallunaraju 5,686 מ`-
    ההר הקל ביותר לטיפוס בכל הרכס ולכן הפופולרי ביותר ע"י אנשים חסרי ניסיון קודם. עליה וירידה מהפסגה דורשת יומיים לא קשים עם נוף מרהיב! ההר המתאים ביותר בדרום אמריקה כדי להתנסות בטיפוס בפעם הראשונה - לא קשה, לא ארוך, זול ועדיין גבוה מאוד, מאתגר ומקסים!
     מומלץ מאוד כדי להתנסות!
  • פיסקו Pisco 5,752 מ`, אורוס Urus 5,495 מ` , אישינקה Ishinca 5,530 מ`-שלוש הפסגות האלו הן לא טכניות, קלות ודורשות שלושה ימים כל אחת.
     שלושתן מושכות מטפסים חסרי ניסיון או מטפסים שרוצים להתאקלם טוב לגובה לפני טיפוסים טכניים קשים. יפות ומאתגרות. מתאים לכולם.
  • הוואסקראן Huascaran 6768 מ`-ההר הגבוה ביותר בעולם בחבל טרופי.
    עליה של 6-7 ימים לא קלים, ההר גבוה מאוד ולכן קשה, למרות שאין בו שום קטע ורטיקלי. הנוף מהפסגה עוצר נשימה.
     מתאים לכל אחד בעל כושר גופני בסיסי. אין צורך בניסיון קודם.
  • הספינקס La Esfinge 5495 מ`-עמוד גרניט מוצק ותלול של בערך 800 מ` אבן טהורה! פשוט גן עדן למטפסי סלע!
    קיר זה אינו קל בכלל אבל מהווה הרפתקה בלתי נשכחת לאנשים עם ניסיון בטיפוס סלע! 3-4 ימים עליה וירידה.
     חובה! חובה! חובה! לכל אחד עם ניסיון בטיפוס סלע!
  • ארטסונרחו Artesonaraju 6040 מ`- צורתו- פירמידה מושלמת - הקנתה לו את מעמדו כסמל בפתיחת כל סרט של Paramount Pictures.
    מקטע הטיפוס האחרון על ההר כולל קיר קרח מדהים של 800 מ`! חווית טיפוס שלא תתואר. נוף מדהים בדרך לפסגה וממנה.
     4 ימים של עליה וירידה. מומלץ מאוד. מתאים לכל אחד עם כושר בסיסי!

טיפים פרקטיים להוארז-

• העיר נמצאת בגובה 3,100 מ` וכל הטרקים והטיפוסים תמיד גבוהים הרבה יותר. מומלץ להגיע להוארז ולהתרגל לגובה לאט לאט עם אחת האטרקציות או טיולי היום ורק אז לצאת לטרק ארוך או טיפוס בגובה.
  • כמו בכל מקום בדרום אמריקה, בעיר או המהלך הטרקים אתם עלולים להיות "טרף קל" לגנבים ושודדים. אין מה לחשוש מאלימות אך יש להיות עירנים ולא שאננים.
  • הווארז היא עיר לא קטנה ואפשר למצוא בה כמעט הכל; יש בתי מרקחת רבים ומודרניים, אפשר למצוא את מרבית התמרוקים, התרופות, מוצרי הניקיון ההיגיינה, הקוסמטיקה וכו`. ישנו שוק גדול ובו כל סוגי האוכל והבגדים, מסעדות רבות, אינטרנט וכמובן ציוד טיולים להשכרה. מה שאי אפשר למצוא שם זה ציוד טיולים למכירה והדברים שיש למכירה הם מאוד יקרים. לכן אל תבנו על קניית ציוד טיולים איכותי במקום.
  • יש חנות אחת שנקראת "Mountain Mend" והיא תופרת ביגוד חם וביגוד תחתון לפי מידה ובמחירים טובים.
  • בהוארז יש המון מה לעשות לכל סוגי האנשים ומומלץ לא להגביל את עצמכם במשך השהייה במקום. המון אנשים נשארים בהוארז מעל לחודש וממצים את מירב האטרקציות הייחודיות לאזור !

נכתב ע"י: יונתן בן משה, safe_yoni@hotmail.com ,מדריך טיפוס מקצועי ומפתח תוכניות הדרכה וקורסי טיפוס בסוכנות Andean Kingdom".