עפתי לתרמילאים

זרקור על קורוסל

מחוז קורוסל (Corozal) הינו המחוז הצפוני ביותר של בליז. הוא מרוחק כ- 137 ק"מ מבליז סיטי, וגובל במקסיקו בצפון. הוא בנוי לאורך רצועת קו החוף של מפרץ צ`טומל (Chetumal Bay). שטחו 1860 קמ"ר. אוכלוסיית המחוז מתבססת על תעשיית הסוכר. באזור כ- 10,000 נפשות לערך.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: זרקור על קורוסל

העיר קורוסל

המסטיסו (Mestizo), קרי בני התערובת מהווים את רוב אוכלוסיית המחוז. הם הגיעו לאזור באמצע המאה ה- 19 מחצי האי יוקטן שבמקסיקו בעקבות טבח גדול שלהם והתעוררות גל שעבוד אינדיאנים ע"י לבנים בזמן מלחמת המעמדות (Caster War). בקשות למפלט ומסתור עוררו גל נהירה של אלפים דרומה, לעבר האזור שכונה אז "הונדורס הבריטית". כיום צאצאיהם מאכלסים את המחוז הצפוני של בליז. המסטיסו ידועים במומחיותם את עבודת אדמה, הם דוברים ספרדית ואנגלית. מקור המילה קורוסל הוא מהמילה הספרדית Cohune palm - עץ שלפי האמונה של בני המאיה הוא סמל לפוריות.

העיר קורוסל משמשת כמרכז המנהלי של המחוז. היא שוכנת למפרץ קורוסל בו נוהגים רבים לצאת לשייט, או לגלישת גלים, לעשות סקי מים ולהנות משאר פעילות ספורט מים. העיר נוסדה ב- 1849 ע"י פליטים מיוקטן (בזמן ה-Caster War) מעל להריסות מרכז טקסים של המאיה בשם סנטה ריטה (Santa Rita). האתר נתגלה בחפירות שנעשו במקום באמצע שנות ה-80 של המאה העשרים ולמעשה בחפירות התברר כי למעלה מ-50% מבני סנטה ריטה קבורים תחת העיר קורוסל.

בין הממצאים שנתגלו בחפירות היה שלד אדם שנקבר עם אבן ירקן ונציץ (מחצב שקוף) וכמה חפצים עשויים זהב. המבנה היחיד שנותר מסנטה ריטה ונראה לעין ישנו ליד מרכז ההפצה של קוקה קולה בעיר. כיום חיים בעיר כ- 7,500 אנשים. עד שנת 1955 הבתים והבניינים בעיר נבנו לרוב מלבנים העשויות מחומר מיובש וכוסו בסכך, אך בעקבות סופת ההוריקן ג`אנט שפקדה את העיר באותה שנה והרסה כמעט כליל את העיר הוחלט על מעבר לבניית בתי עץ ובטון. רוב המבנים בנויים סביב הכיכר המרכזית שמוקפת בבתי עסק ובנייני מגורים כיאה לדפוס בנייה של המסטיסו.

אתר המאיה והשמורה

אתר המאיה המפורסם של קורוסל הוא קרוס (Cerros) שפירושו "גבעות". ניתן להגיע לאתר בשיט מהעיר קורוסל או בנסיעה על דרך עפר. הבניין הגבוה ביותר באתר מתנשא לגובה של 22 מטרים ממנו נשקף נוף פנורמי של כל קו החוף. קרוס נכבשה בסוף התקופה הפרה-קלסית וננטשה בסביבות 100 לספירה. שמונה ק"מ מחוץ לעיר נמצא בית החרושת לסוכר בשם אוונטורה (Aventura Sugar Mill) שהתחיל לפעול בראשית המאה ה- 19. מסביב לעיר ישנם כמה כפרים ציוריים, הבולט ביניהם הוא כפר דייגים בשם סרטנחה (Sarteneja) שנמצא שקצה הצפוני מזרחי של בליז, בקצה חצי האי סרטנחה (Sarteneja peninsula). פירוש השם: "חור בסלע שטוח או באר". הכפר שבנוי על שרידי אתר ארכיאולוגי נתגלה במאה ה-19 ע"י מהגרים מיוקטן אשר ניהלו קשרי מחסר דרך מפרץ צ`טומל ודרך נמלי ים במקסיקו. הנופים מסביב יפיפיים תודות למי המפרץ הרדודים וליערות המנגרובה. מספר איים קטנים (בשפת המקומיים cayes) נמצאים בסמוך. במימי מפרץ סרטנחה אפשר למצוא פרות ים.

ב-1955 הכפר נהרס כליל ע"י סופת ההוריקן ג`אנט בהותירה רק את מבנה בית הספר ואגף משרד הבריאות. כיום מתגוררים בכפר בין 1,500 ל-2000 תושבים שרובם מתפרנסים מבניית סירות, דייג סרטנים ומחקלאות וקצת מתיירות- בעיקר סיורים מאורגנים לשמורת הטבע שיפסטרן ולאזורי קינון של עופות מים. שמורת הטבע שיפסטרן (Shipstern Nature Reserve) שנוסדה בשנת 1988 ומשתרעת על פני 90 קמ"ר נמצאת מחוץ לכפר סרטחנה. השמורה נקראת שיפסטרן על שם הכפר הנטוש שיפסטרן שנמצא מדרום לשמורה. השמורה נוסדה כדי להגן על יער טרופי. לגונת שיפסטרן היא בית גידול למגוון גדול של ציפורים, פרפרים (- למעלה מ-200 מינים) ו- 60 מיני זוחלים ודו-חיים.

השמורה מפורסמת בזכות מיני הפרפרים במרכז הרבייה המייצא גלמים לאירופה ויפן וההכנסות מיועדות לטיפוח השמורה. הפרפר הכחול מורפו (Blue Morpho Butterfly) ומשפחת ההליקוניוס מתרבים במרכז הרבייה. מומלץ לבקר במרכז הרבייה בימים בהירים ולא גשומים אחרת רוב הסיכויים שתקלעו ליום בו הפרפרים נחבאים מהעין. ניתן להגיע לשמורה בסיורים מאורגנים היוצאים מהעיר אורנג` ווק (המרחק מהעיר הינו שעה נסיעה ברכב) או מהכפר סרטחנה. ליוצאים לסיור בגן הבוטני מומלץ להצטייד בחולצות עם שרוולים ארוכים, חומר נגד יתושים ומשקפת.

כתובת:
Sarteneja Village
Corozal District
Belize C.A.

לתשומת הלב, כפרים ציורים רבים מנקדים את מחוז קורוסל שנחשב לאחד האזורים הפחות מפותחים בבליז והגישה אליהם אפשרית כמעט אך ורק בנסיעות בדרכים עקלקלות באוטובוסים. הכפר Chunox מקשר את מחוז קורוסל למחוז אורנג` ווק.