עפתי לתרמילאים

ג'ט לג - כל מה שכדאי לדעת על התופעה ודרכי התגוננות

אחד המטרדים הניצבים בפני כל מי שמעוניין לצאת לנופש או אף לנסיעת עסקים ובייחוד בטיסות ארוכות, הוא הג'ט לג - היעפת, שיכולה לשבש לנו את היום שאחרי הנחיתה, לעייף אותנו, לגרום לנו להיות חולים ואפילו לגרום לנדודי שינה. אז מה עושים בכדי להתמודד עם התופעה וכיצד ניתן להתכונן אליה ואף למנוע אותה? רבות הדרכים
יעל כפיר - מערכת אתר למטייל
|
שמור לעצמי

בכתבה זו:

מה זה לעזאזל ג'ט לג?

לצד השמחה שביציאה לנופש או לטיול ארוך, טיסה לחו"ל ובמיוחד כזו שנמשכת על פני שעות רבות, עלולה לגרום לתחושות לא נעימות ובייחוד לתופעה אחת מרכזית – ג'ט לג (Jet Lag), תופעה שקרויה בעברית – יעפת. הג'ט לג הוא בעצם שיבוש בפעילות השעון הביולוגי, שנגרם כתוצאה משינוי אזור זמן. ג'ט לג הוא הכינוי למשך הזמן שנדרש כדי להחזיר את פעילות השעון הביולוגי לפעילות תקינה. ג'ט לג עלול להופיע גם לאחר טיסה בת ארבע שעות בלבד, אך לרוב, מגיע עם תופעות לוואי חזקות יותר, ככל שהטיסה ארוכה יותר.

ג'ט לג - איך תדעו שיש לכם אחד כזה?

תופעות הלוואי של הג'ט לג מופיעות לרוב, כתחושות פיזיות לא טובות: עייפות, כאבי ראש, עצבנות, חוסר שקט, צינון, חולשה, בעיות בדרכי העיכול, חוסר מוטיבציה וחוסר מצב רוח.

ממה מושפעת תופעת הג'ט לג?

  • אזורי זמן - הג'ט לג ותופעותיו מושפע ממספר אזורי הזמן שנחצו במהלך הטיסה.
  • כיוון הטיסה - טיסה לכיוון מזרח גורמת לג'ט לג קשה וממושך יותר, מאשר טיסה לכיוון מערב. כאשר טסים מערבה, הג'ט לג הממושך יותר יתרחש לרוב דווקא בדרך חזרה הביתה (כלומר אחרי הטיסה חזרה, מזרחה). במידת האפשר, נסו לתאם את הנחיתה בארץ בשעות הבוקר או הצהריים, על מנת שתוכלו "למשוך" את כל היום עד הלילה, אז תוכלו ללכת לישון כרגיל.
  • גיל ונטייה - אנשים שונים עשויים להיות מושפעים מכך בצורה אחרת ואילו אנשים צעירים יכולים לחוות את התופעה בצורה פחות קשה ממבוגרים.
  • חשיפה לאור יום - מומלץ לספוג כמה שיותר שמש ואור יום לאחר הנחיתה.
  • פעילות גופנית - מומלץ לנוע ולהיות פעילים עד כמה שניתן.
  • תזונה - מומלץ לאכול ארוחות קלילות ולשתות הרבה מים. וכמו כן, להמנע מאלכוהול שעלול להחמיר את תופעות הלוואי.
  • רמת מלטונין - הורמון המווסת את קצב השינה, ניתן ליטול באופן מבוקר כדורי מלטונין.
  • זמן הטיסה - כשטסים בשעות היום, אין צורך בשינה ולכן הנחיתה תהיה רכה יותר.

כיצד ניתן לגרום להקטנת הג'ט לג לפני הטיסה

  • יש להקפיד על ארוחות מסודרות בשעות קבועות, לאכול אוכל קל ולא כבד.
  • יש להקפיד על שינה מסודרת בלילה ובכך ניתן להקל על הג'ט לג בעתיד. אין דבר כזה עודף שעות שינה - ככל שתישנו יותר טוב לפני ותזכו לשנת לילה איכותית, כך תתפקדו יותר טוב, למרות הפרשי הזמנים.
  • ניתן להזיז את השעון בשעה אחת בכל יום בימים שלפני הטיסה, פעולה זו תקל על ההסתגלות ביעד החדש.
  • מומלץ להימנע מטיסות ביניים עם זמן המתנה ארוך, דבר העלול לשבש את מערכות הגוף ואת השינה הסדירה.
  • הקפידו על מנוחה – חשוב שתהיו בסביבה רגועה ואם אתם לא מצליחים להירדם בלילה, אז לפחות אל תתאמצו. חשוב לתכנן את המסלול כך, שיאפשר מנוחה בין הטיסות וכן להימנע מהמתנות ממושכות בין טיסה לטיסה.

ג'ט לג - יש גם מה לעשות בזמן הטיסה

  • הקפידו לשתות הרבה, לפחות כוס מים אחת לשעה (האוויר במטוס מאוד יבש ודחוס).
  • נסו להמנע משתיית אלכוהול, העלול להגביר את תופעת ההתייבשות ואת תופעות הג'ט לג.
  • נסו להיות פעילים גם בטיסה והרבו לצעוד ממושבכם לאורך המטוס (מבלי להפריע לדיילים).
  • בטיסת לילה מומלץ לישון ואילו בטיסת בוקר מומלץ להישאר ערניים.
  • לא תמיד מומלץ לאכול בטיסה, לכן, אם אתם רעבים אכלו משהו קל.
  • שבו במקומות מרווחים, נסו לשבת ליד יציאת החירום או בקדמת המטוס.

אחרי הנחיתה - לא נותנים לג'ט לג להרוס לנו

  • פעילות: היו כמה שיותר פעילים מרגע הנחיתה וצעדו ברגל ולא באמצעות מסועים ומדרגות נעות. נסו לעשות קצת מתיחות ותרגילים.
  • שתו מים: המשיכו לשתות כמויות גדולות של מים, שטפו פנים והתרעננו.
  • תרופות: ניתן להשתמש בכדור מלטונין במטרה להאיץ את הסנכרון של השעון הביולוגי לסביבת הזמן החדשה. את הכדור יש לקחת 60 דקות לפני השינה. מומלץ רק למי שטס טיסה מאוד ארוכה ורק בהמלצת והוראת רופא. גם כדורי שינה יכולים לעזור לישון טוב בלילה שלאחר הנחיתה.
  • שינה בלילה: מומלץ להימנע משינה בשעות היום.
  • מנוחה ורגיעה: עם הגעתכם ליעד, נסו לעשות אמבטיה, שתרגיע אתכם וניתן להשתמש בשמנים אתריים.
  • אור יום: חשיפה של הגוף לאור שמש לאחר טיסה ארוכה, יכולה לעזור לאיפוס השעון הפנימי של הגוף. בימים הראשונים של החופשה שלכם, תנו לאור הבוקר למלא את החדר. ככל שהגוף שלכם יהיה חשוף יותר לאור יום רגיל, כך הוא ישוב לעצמו מהר יותר.

  • הכתבה הוכנה בעזרתה המקצועית של ד"ר אנט - מנהלת פורום בריאות

יש לכם שאלות נוספות על ג'ט לג והתמודדות איתו? היכנסו לפורום בריאות ושאלו!


לתחילת הכתבה

לפניך כתבות נוספות מאתר למטייל שעשויות להיות לעזר:

כתבות נוספות עבורך