אחרי 12 שנה של ביקורים תכופים בקובה וחיפוש אחר מקומות יחודיים באי הקריבי עבור האתר שלי My Cuba.
החלטתי לשנות כיוון ולחפש מקומות חדשים שאינם נמצאים בשגרת הטיולים בקובה, ולנסוע לאי הצעירים Isla La Juventud הממוקם מדרום לקובה בים הקריבי.

שעה 04:30 לפנות מתארגן לתזוזה.
בחוץ חשכה מוחלטת, יוצא החוצה לרחוב ומחפש מונית לתחנה המרכזית. (Terminal de Ominibus)
כשהגעתי ב 05:00 לטרמינל ההפתעה היתה רבה. מאות אנשים שהשכימו קום ומחכים לאוטובוסים שיקחו אותם לכל רחבי קובה.

בקובה כמו בקובה, תור ארוך למשרד המנפיק את כרטיס הנסיעה (10 פסו קובנו) ואח"כ תור ארוך לא פחות בהמתנה לאוטובוס.
הכל מתנהל בעצלתיים, מישהו שואל שאלה ומקבל תשובה מעשרות אנשים שמתחילים בשיחות מתמשכות, חלקן תלונות על ההמתנה הארוכה וכן על כך שבינתיים לא משתנה כלום באי.
אני מחפש תייר אחד לרפואה ומהר מאוד מגלה שהנני התייר היחיד הן בטרמינל והן באוטובוס של אסטרו.

נסיעה של שעה וחצי באוטובוס רועש ומעשן מביאה אותי לנמל Mayabeque.
לקרא למתחם שהגענו 'נמל' זה קצת מגוחך, לכן אסתפק במילה מעגן קטן ממנו יוצאות הספינות מהקטע היבשתי של קובה ל'אי הצעירים'.

ושוב תהליך 'קפדני' של ביקורת דרכונים, מכונת השיקוף ה"תקלקלה' ולכן בדיקת המזוודות והתיקים מתבצעת ידנית ע"י נשים מבוגרות המסייעות למשרד ההגירה המקומי לבצע את הבדיקה הביטחונית.

ביציאה לנמל ישנה בדיקת נוספת, הפעם בריאותית. אחות עומדת עם מכשיר כלשהוא אולטרה כחול ומעבירה אותו בין העיניים. אותה אחות גם משמשת כאחות עזר לנוסעים במעבורת.

המעבורת גדולה וממוזגת עד לרמת קיפאון.
עם כסאות מסומנים בהתאם לכרטיסים, טרם ההפלגה ישנן הוראות בטיחות בדיוק כמו במטוס.
על המסכים במעבורת מופיע סרט סיני ישן שמסייע למקומיים להרדם משום שהשפה בסרט היא סינית.
ההפלגה אורכת כשלוש שעות, ההפלגה החלה ב 12:50 והעגינה באי ב 15:40, כשלוש שעות הפלגה בים הקריבי.
את פני בדרך ליבשה מקבלת צמחייה סבוכה ובאמצעיתה עוגנת אוניית סוחר ישנה שנצבת כאנדרטה לימים יפים יותר בסחר הימי של קובה.
בגדות לגונת המפרץ מבצבצים בתים כפריים קטנים המתבססים כנראה על מקור מחייה מחקלאות ימית.

עשרות נהגים של ביסי טקסי ממתינים לתיירים ע"מ לקחת אותם למחוז חפצם באי הקטן.
הביסי טקסי שלי היה מצוייד ברמקול ענק שהשמיע מוסיקה לטינית בדציבלים גבוהים, ע"מ לקבל טיפ מהתייר היחיד שהיגיע לאי יחד עם שאר המקומיים.

חיפוש אחר קאסה פרטיקולר לתיירים מתגלה כמשימה לא קלה בלבד, אין בנמצא לפחות במרכז העיר.
לאחר שיטוט של שעה מצאתי קאסה לתיירים, ברמת אירוח סבירה, ברמת אירוח כמו הקאסות שלנתי בהם בפעמים הראשונות שלי בקובה. (עלות של 15 cuc לחדר ללילה).
זוג צעיר ומקסים עם ילדה כבת 10 יפיפיה ונמרצת שהתגלתה כבעלת הבית האמיתית של הקאסה והכירה לי את החדרים בבית.

לאורך המדרחוב שחוצה את העיירה ישנם מס' מסעדות, המומלצת בהם היא Buena Vista 39 ארוחת ערב עשירה כולל שתיה עולה כ 7 קוק. (מחיר נמוך משמעותית משאר חלקי האי)

מבחינת חיי הלילה יש שני דיסקוטקים Rombo פתוח כל יום למעט יום שני.
דיסקוטק נוסף Reina amalia נמצא גם במרחק הליכה וממוקם בסוף המדרחוב.
לתיירים המעדיפים משהו יותר רגוע יש את Colony שנמצא במלון Colony (כ 40 ק"מ מהעיר) ופתוח רק ביום שבת.
קחו בחשבון שיש להצטייד בתעודה מזהה, טרם הכניסה למועדונים אלו.

מרבית האנשים מתרכזים במדרחוב ההומה, לאורכן פזורות נקודות Wifi ברמת קליטה טובה מאוד.

האי ישנוני מעט, ומזכיר את הפרובנציות האחרות של קובה, נוכחות משטרתית פחות מורגשת כאן.
חלק גדול מהמבנים הינו קלוניאלי, אך אין פה יצירות ארכיטקטוניות מרשימות.
אחת הנקודות החשובות באי הוא מוזיאון מודלו פרסידיו מודלו (ראו פוסט נפרד) שם נכלא פידל קסטרו.

לאורך ההיסטוריה 'אי הצעירים' עבר כמה גלגולים של שמות. ידוע גם בשם: Ahao, Camaraco ו Siguanea (פרהיסטורי), לה אוונג'ליסטה (שניתן על ידי כריסטופר קולומבוס במסעו השני), סנטיאגו (שניתן על ידי דייגו ולסקז Cuellar), סנטה מרי, סנט פאולי, עמליה המלכה קולוני ו Isla de Pinos (שם זה מופיע במפות מן 1529 להלן).

רמיזות ספרותיות לגבי שמותיו של האי:
אי המטמון של רוברט לואיס סטיבנסון שנכתב לפני כ 130 שנה. "סיביר של קובה, אי התוכים והאי הנשכח.

השם הנוכחי איסלה דה לה חובנטוד ניתן ב -2 באוגוסט 1978 באסיפה הלאומית של כוח העם והוכרז על ידי נשיא קובה פידל קסטרו רוז בפסטיבל XI העולם של צעירים וסטודנטים שנערך קובה.
הרעיון נבע מתוך הכרה שאלפי אנשים צעירים שילמדו שם יפתחו את האי, וישקמו את הנזקים שנגרמו על ידי הוריקן עלמא בשנת 1966.
האידאה היתה מעין הקמת אוניברסיטה גדולה בערכי הקומוניזם לסטודנטים צעירים מכל העולם.
הסטודנטים נעלמו מזמן והמבנים שהתגוררו בהם הוסבו לדיור קהילתי.

"אי הצעירים' הינו פחות מפותח משאר המחזות בקובה. מהווה אנטיתזה לנופש במסגרת הכל כלול שכל כך פופולרית בחופים קובניים רבים אחרים.
זאת מאחר ואין תוכניות לקידום תיירותי, התשתיות מינוריות ומספר בתי מלון זעום קיים באי.
בנוסף ישנה בדיחה של המקומיים שזה המקום היחיד בקובה שבו טיסות "מתוזמנות" להגיע ולעזוב רק כאשר טיסה מתבטלת בחלק אחר של קובה והופך להיות 'זמין' עבור טיסה לאי הצעירים.
עם זאת קובנים רבים נוהרים אל האי לנופש בחופשת הקיץ הארוכה.

האי ממוקם כ 100 ק"מ מהחוף הקריבי והוא הגדול ביותר מתוך 300 איונים שמרכיבים את הארכי פלג קאנרארוס (Canarreos).
מס' התושבים כיום עומד על כ 90.000 ומהווים כ 0.8% מאוכלוסיית קובה.
האקלים כאן תואם את זה השורר כמעט בכל מחוזות הרפובליקה של קובה. עם טמפרטורה שנתית ממוצעת של 25 מעלות.

את הדרך חזרה מאיסלה לה חובנטוד להוואנה עשיתי בטיסה (עלות 50 cuc) כ 30 דקות טיסה.

ד"ש מהוואנה, קובה. נובמבר 2018

***
נהניתם מהמידע, צפו בבלוג שלי באתר למטייל, ותקבלו מידע מפורט שיסייע לכם לתכנן היטב את הטיול שלכם בקובה. אל תפספסו את ההמלצות החשובות, המסלולים החדשים והדיווחים המעודכנים שלנו מקובה!!! עקבו אחרינו ותגלו את המיטב של קובה כפי שרק אנחנו מכירים.