טקס הקינסיניירה בקובה ( Quinceañera)

מטיילים רבים בקובה פגשים במהלך הטיול משפחות קובניות לבושות למשעי מצטלמות בד"כ בפארק סנטרל העירוני ובמרכז נערה לבושה בהידור , או לחילופין נערות הרכובות על גבי רכב ענתיקה בדרכם למסיבת הקינסיירה שלהם.

תופעה זו הרווחת בקובה ובכל מדינות אמל"ט בעיקר באגן הים הקריבי, הינה חלק חשוב ממורשת התרבות שהנחילו הכובשים הספרדים לילידים האידיאנים במהלך שנות אחיזתם במרכז ודרום אמריקה, אולם גם לתרבות הצרפתית יש אחיזה בטקס זה.

האירוע מזכיר במידת מה, את טקס הבר מצווה הנערך לבנות ה 12 בישראל.
אירוע הקינסיניירה הינו ל מעשה חגיגות יום הולדת 155 המסמלות מעבר מילדות לבגרות עוד בשלב הטוהר .
יש הבדלים מינוריים בחגיגות הקינסיירה במדינות כמו מקסיקו ארגנטינה וברזיל אולם המכנה הוא משותף.
 הילדה בת 15 מלווה ב 15 בני משפחה המשפיעים ביותר בחייה, לבושה בהידור כמו כלה ומאופרת קלות. בקובה, ניתן לראות את הנערות מובלות לטקס או למסיבה במכוניות עתיקות ומרשימות משנות ה 50.

בחלק מהקהילות נערך טקס הדלקת נרות, כאשר כל נר מסמל איחולים להמשך דרכה של הנערה כגון: אהבה, שלום, חוכמה, זמן, בריאות, ענווה, שמחה,, תקווה, פשטות, שמחה ואושר, כנות ועתיד מוצלח.

עד לפני מס' שנים הטקס היה נערך בחצר הבית או בבית במסגרת משפחתית, היום הצעירים מתכננים אירוע מרשים הכולל מעבר לטקס הדתי גם מסיבה ססגונית.
במהלך המסיבה תרקוד הנערה עם 15 נערים בגילה, ובסיום הריקוד תקבל ורד אדום מכל אחד.
כמו כן מקבלת הנערה מתנות מבני משפחתה ונזר המסמל את מעמדה כנסיכה בעיני משפחתה.
בפעם הראשונה מורשת הנערה לנעול נעלי עקב (טאקונס) המסמלים את שלב הנשיות בחייה.
 (חלק עיקרי מהטקס בד"כ אבי הנערה מחליף את הנעליים השטוחות בנעלי עקב) .

בחלק מערי קובה, (בעיקר בסנטיאגו) טקס הקינסיניירה נערך לקבוצת בנות בפארק סספדס המרכזי בעיר, הפארק מקושט בפרחים, והבנות נכנסות בשטיח אדום מלוות באמהות לעבר הקתדרלה בה מתבצע טקס דתי.