בתוך 10 חודשים, ב 24.02.18 ראול קסטרו הנשיא הנוכחי, יסיים שתי תקופות כהונה רצופות של חמש שנים כנשיא המועצה של המדינה והשרים.

במהלך 365 הימים הבאים, קובה תחווה שלב ירושה, תהליך חשוב וחסר תקדים, אם כי לא בלתי צפוי לחלוטין למעט שינוי שיווצר כתוצאה מסיבות בריאותיות,.
 כפי שקרה כאשר המפקד המנוח של המהפכה, פידל קסטרו מסר את השליטה במדינה לאחיו באופן זמני ב 31 ביולי 2006, אולם רק כשנתיים לאחר מכן ב 24 בפברואר 2008 הועבר השלטון באופן סופי.

בשנת 2013 קסטרו אושר ראול קסטרו כנשיא לכהונה שנייה. באותו הזמן הוחלט על הגבלת כהונת משרה פוליטית רמה זו עד למקסימום של עשר שנים, ראול הדגיש את הצורך לפנות מקום בהנהגת המדינה עבור דמויות צעירות.

על רקע זה, בשורת הירושה מעמידה שתי דמויות מפתח עם מכנה משותף, אף אחד מהמועמדים לא נכח באירועים הצבאיים של 1959 נצחון המהפכה.

המועמדים הם:
מיגל דיאז -קאנל, שיהיה בן 57 ב 20 באפריל הקרוב
אלחנדרו קסטרו אספין, יהיה בן 52 ב -299 ביולי הבא.

דיאז נמצא כעת במשרה הרמה ביותר בשלטון ומשמש כסגן נשיא מועצת המדינה מאז 2013
(שני לראול קסטרו).
בקריירה שלו יש תפקידי ניהול בכירים, כגון שר להשכלה גבוהה, ועמדותיו נחשבות יותר ויותר בתוך המפלגה. משנת 1994 עד 2003, הוא היה שייך לקבוצה קטנה ובעלת השפעה של מנהיגים אזוריים של המפלגה, הראשון במחוז וילה קלרה ולאחר מכן בעיר אולוגין.
מראהו החיצוני מזכיר לטענת אוהדיו את השחקן ריצרד גיר. דיאז אינו מופיע עם מדי צבא, הוא לובש ג'ינס ובלייזר, נושא מחשב לוח מתחת לזרועו ואפילו יש לו חשבון פייסבוק וטוויטר.
 עמיתיו מתארים אותו כעממי עם חשיפה רבה לציבור, אחד שמדבר עם העם, וורקוהוליק העובד 18 שעות ביום.

אולם, למרות חזותו המודרנית, נאומיו מלאי סיסמאות והצהרות מהפכניות בז'רגון המרקסיסטי.

אך בניגוד לדיאז, לאלחנדרו קסטרו יש סימן היכר ונקודת פתיחה מצוינת. הוא נצר למשפחת קסטרו, (בנו של הנשיא הנוכחי)
לאלחנדרו קסטרו היה תפקיד מרכזי במשחק הדיסקרטי של אביו ב 188 החודשים בהם התקיים משא ומתן חשאי בין וושינגטון לבין הוואנה שהוביל עד סוף 2014 לפשרה ולנורמליזציה בין קובה וארצות הברית.
 כיום משמש כיועץ לביטחון לאומי, אולם אינו חבר הוועד המרכזי של המפלגה, במועצת המדינה ואפילו לא חבר הפרלמנט.

השאלה על יורשו של ראול תופסת מקום מרכזי בשיח הקובני.
 השאלה המכרעת הינה: האם יתכן כי בפעם הראשונה מאז ניצחונה של המהפכה בשנת 1959, אדם ללא יחוס ישיר למשפחת קסטרו יתפקד כמנהיג העליון של הממשלה בקובה, לאחר 6 עשורים מאז ניצחון המהפכה על פולחניו בטיסטה.

עם זאת, ראול קסטרו יכול לשמור על שליטה של ​​המפלגה הקומוניסטית עד 2021.
 מדובר בעמדה עם סמכות בענייני הרשות המבצעת וסמכות זו מעוגנת בחוקה של הרפובליקה.

כמו כן, יכול להיות שתפקיד הנשיא יפוצל לשתי משרות. מחד, נשיא מועצת העם והמדינה ותפקיד נוסף של מזכ"ל המפלגה.
 זהו מצב חסר תקדים עבור מיליוני קובנים המעדיפים שריכוז הסמכות לא יהיה בידי אדם אחד.

מצידם של תושבי קובה, התהליך מלווה מצד אחד בחשדנות לגבי העתיד.
 הקובנים מצפים ומייחלים שתוגדר תכנית כלכלית. שכן , כרגע השכר נמוך, קיימת דואליות כספית, גירעון הדיור ומחסור של מוצרים הם חלק מהבעיות הבוערות ביותר באי, התושבים מצפים לפתרונות.

בחודשים הקרובים היחסים בין הוואנה ובוושינגטון ייבחנו מחדש, זאת עקב הצהרות חוזרות ונשנות מצידו של נשיא ארה"ב הנוכחי דונלד טראמפ.

לסיכום, בתוך שנה, ב 24 בפברואר 2018, צפויים להתרחש בקובה 2 תרחישים:
שמשפחת קסטרו תמשיך בהנהגת השלטון הקובני
או לחילופין , מנהיג ללא שם המשפחה קסטרו שיכבוש את הנשיאות.