הפתעה גדולה למטיילים בבולגריה - שעתיים טיסה לסופיה ועוד שעתיים נסיעה דרומה ואתם בעולם של 17-22 מעלות ונופים הרריים עוצרי נשימה.

ממליצה לקנות את מדריך ה-Rough Guide של בולגריה. באנגלית. הספר בעברית כתוב מבולבל ומטעה וחבל על הכסף.

תכנון מראש: למטיילי הכוכב (כמונו) מומלץ לתכנן מבעוד מועד יומיים לפחות בהרי רילה, יומיים לפחות בהרי פירין ויומיים לסיום בהרי רודופי.

למטיילים המתכננים לערוך טרק של יותר מיום - נכונה הפתעה: יש בהרים בקתות גדולות רבות מפוזרות עם חדרים ומיטות ומקלחות ואפילו אוכל..

להזמין רכב שכור בישראל - "הרץ" נתנו שירות מעולה, והרכב המתין לנו בשדה התעופה של סופיה.

תכנית:

יומיים לפחות בשמורת הרי רילה:

לינה בעיירת הסקי: בורובץ - borovec - עיירה קטנה שמלאה במלונות לסקי החורף. בקייץ יש מלונות קטנים פתוחים. מומלץ מאוד - מלון אלפין ALPIN. הצוות מתמצא בשעות הרכבלים הפתוחים בקיץ ובמסלולים היפים והמסעדה הכי טובה בעיירה מתחתם בקומה ראשונה. שילמנו 70 לבה ללילה - 150 ש"ח.. עם ארוחת בוקר ענקית. הבולגרים בכל מקום היו מסבירי פנים - רק שלא יתקלקלו..

מסלול שבעת האגמים השאיר אותנו פעורי פה... לא להאמין מה נמצא רק 4 שעות מישראל מבלי ששמענו.. עם הרכב נוסעים דרך העיר סמוקוב. ל-sapareva-banya ומשם דרך panichista לרכבל שפועל בקייץ ולוקח אותך מעל היער המחטני בסוטול של חצי שעה. הרכבל מתחיל בבקתת פיורנסקה piorenska ומסתיים בבקתת rilski ezera. קנו מפת מסלולים בקופת הרכבל. מהבקתה יוצאים מייד לטיול. הצטיידו בארוחות לכל היום. המסלול מתחיל בעליה מתונה של שעה וחצי שמובילה למסלול מעגלי מהמם ביופיו לשבעת האגמים - שרידים לנוף קרחונים גיאולוגי. ניתן לשלב בין 5 ל - 3 אגמים במסלול מעגלי בין 4 - 7 שעות לפי הכף. מעבר לעליה הראשונית (של שעה וחצי כאמור) המסלול הוא ברובו עליות וירידות מתונות. פריחה באוגוסט היתה בכל מקום, טלאי שלג, מפלים, רק להתרחץ באגמים בררר... מהבקתה יוצא גם מסלול של יומיים עד מנזר רילה המפורסם ועוד אפשרויות רבות.

ביום שני בבורובץ - אופציה לעלות עם הרכבל שעולה להר המוסלה (2925 מעל פני הים) Musala - הפסגה הגבוהה בבלקן, ולטייל במסלולים רבים בשולי ואל ההר - לבחירה. בסוף יורדים ברכבל חזרה. הפסגה עדיין היתה מושלגת בתחילת אוגוסט.

אסור לפספס - מנזר רילה. Rila Monestery - מנזר מפורסם מאוד ואחד מהסמלים של בולגריה. ממוקם בתוך הטבע. לא להפסיד את היוגורט המקומי והדונאטס שהנזירים מוכרים בכניסה האחורית. מומלץ מסלול הליכה למספר קפלות (שתיים היו פתוחות) שיוצא מהמנזר. שעה וחצי הליכה בערך.

יומיים בשמורת פירין:

לינה בעיירה היפהפיה בנסקו - Bansko. מלון/פונדק מומלץ מאוד בשם דדו פנה Dedo Pene. בערב נהננו מהופעות של זמרים מקומיים, מוסיקאים מחוננים שנגנו מוסיקה בלקנית לבאי הפונדק עד השעות הקטנות. (50 לבה ללילה.. 120 ש"ח לזוג עם ארוחת בוקר + מקלחת צמודה לחדר). מעל המלון הקטן מתנוסס מגדל הכנסייה ובקצה שלו מגדלת חסידה את גוזליה, תופעה שראינו במספר מקומות בבולגריה.

שמורת הרי פירין יפהפיה – נערכנו מראש עם פיקניק ויצאנו ליום טרק מהנהשתחילתו בכביש מפותל שעולה מעל 700 מטר בגובה, כעשרים דקות לבקתת ויחרן Viharen. בבקתה שליד החנייה קנינו מפת מסלולים ויוצאנו להליכה במסלול הכתום/ירוק (הבולגרים מאורגנים וכל המסלולים בשמורה מסומנים). מבקתת ויחרן יש מסלולים רבים כולל שלוש שעות טיפוס לפסגת הויחרן. אנחנו בחרנו כאמור במסלול הירוק/אדום שעולה (300-400 מ' מתון) לאגם נחבא בשם אוקוטו Okoto משם לאגם יפהפה עוד כשעה עליה מהאגם הראשון - בשם ריבנו (Ribno) ונעצרנו להפסקת צהריים ארוכה וממנה כבר לא המשכנו לאגם דולגו (שעתיים משם) Dulgo. המסלול חוזר באותה דרך - אך עם הפנים אל נוף שונה.

שמורת הרי רודופי: בדרך משמורת פירין לרודופי מומלץ לעצור במלניק Melnik – עיירה קטנה בתוך עמק חקלאי ומלא בגפנים. טיילנו במעלה עמק מלא ביקבים משובצים בינות לבתי העיירה החקלאית. חלק מהיקבים חבויים במערות קרירות בשולי העיירה העליונים. טעמנו מן היין הנפלא פרי נסיון כבר מאות שנים.

מנזר רילה.

יום בעיירה קופריבשטיצה: במקום צימרים רבים ללינה. מומלץ לטייל באזור הכפר בו מפוזרים מספר בתים ששומרו ופתוחים לביקור. פעם בחמש שנים מתקיים שם פסטיבל של 3 ימים של שירה וריקודים (נסענו במיוחד ב 2010. בשנת 2020 בוטל בגלל הקורונה) יש אתר באינטרנט המפרסם את התאריכים.

פסטיבל בקופריבשטיצה

בלילה האחרון מומלץ לישון בעיר הבירה סופיה ולטייל במרכז העתיק של העיר! מלון שמאוד אהבנו בגלל המיקום והעיצוב (אתר ארכיאולוגי בתוכו): Arena Di Serdica Hotel